Čo je výkonnostný marketing a kde začať

Čo je výkonnostný marketing a kde začať
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

S pojmom výkonnostný online marketing sa nestretávame často. O čo presne ide? Ako už z názvu vyplýva, ide o online marketing zameraný na výkon. Každý predsa chce vedieť, čo mu konkrétna činnosť prinesie. Koľko návštev, koľko konverzií, koľko peňazí.

Proces výkonnostného marketingu prebieha nasledovne:

Ide teda o proces neustáleho skúšania, testovania a aplikovania nových zmien a vylepšení. Základná zásada znie: vždy sa to dá urobiť lepšie.

Na webe je „milión” vecí, ktoré dokážete A/B testovať, v PPC kampani je nekonečne veľa nastavení, s ktorými sa viete vyhrať, a tak by sme mohli pokračovať ďalej.

Kde však začať...

Veľa ľudí a firiem začína od konca. Najskôr investujú svoj čas, úsilie a peniaze do kampaní, ktoré majú na web priniesť návštevnosť. Potom ale zistia, že návštevníci odchádzajú bez vykonania požadovanej akcie. Až vtedy sa začnú zamýšľať nad tým, kde sa stala chyba. Preto by ste pred spustením akýchkoľvek online marketingových aktivít mali najskôr „poriešiť” svoj web.

Taktiež treba mať na pamäti, že konkurencia je od vás na internete vzdialená len jedno kliknutie. Ak návštevníka znechutíte neprehľadným webom, na ktorom nevie, čo má robiť, veľmi rýchlo a jednoducho zamieri inde.

Musíme si tiež uvedomiť, že ľudia stránky nečítajú, ľudia ich prehliadajú. Užívatelia vidia vašu stránku podobne, ako keď obchádzajú billboard pri rýchlosti 100 km/h.

Pri načítaní stránky len prezerajú a hľadajú niečo, čo je zaujímavé alebo sa aspoň približne podobá tomu, čo očakávajú. Akonáhle nájdu odkaz, ktorý im aspoň čiastočne vyhovuje, kliknú naň. Preto musí byť stránka maximálne prehľadná a intuitívna.

O dobrej stránke hovoríme vtedy, keď si nový návštevník vie okamžite odpovedať na 4 základné otázky.

Ako ďalej

Keď máte web v uspokojivom stave, môžete začať s kampaňou. Akú kampaň zvolíte, záleží od toho, aké sú vaše ciele.

  • Ak chcete okamžité zvýšenie návštevnosti a konverzie, treba sa pustiť do PPC reklamy.
  • Dlhodobú návštevnosť na web vám prinesie dobre nastavený content marketing a SEO.
  • Budovať značku a vzťah so zákazníkmi môžete cez sociálne siete, u nás hlavne Facebook.

Následne kampaň rozbehnete. Tu sa však práca nekončí. Práve naopak, všetko sa len začína. Gro výkonnostného marketingu totiž tkvie práve v optimalizácii nastavených procesov a kampane.

V rámci kampaní sa môžete venovať:

  • Optimalizácii konverzií z pohľadu PPC.
  • Optimalizácii konverzií z pohľadu UX - A/B testovanie webu.
  • Optimalizácii konverzií z pohľadu SEO.
  • Testovaniu Facebook reklamy zameranej na výkon.
  • Ale aj optimalizácii svojho pracovného času a výkonu. Napríklad sociálne siete môžete veľmi efektívne (a zadarmo) spravovať pomocou nástroja Buffer.

Výkonnostný marketing predstavuje neustále zlepšovanie, skúšanie, testovanie a napredovanie. Nie každý pokus však vždy vyjde. Môže sa vám stať, že zmena prinesie opačný efekt, ako plánujete. Netreba však zúfať. Človek sa učí na vlastných chybách :).

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

Raditeľ agentúry VISIBILITY a spoluzakladateľ asociácie internetových marketingových agentúr. Prednáša na Univerzite Komenského, UCM v Trnave a odborných konferenciách. Je expertom najmä na optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), online reputation management, online marketing a Google Analytics.


Ako udržať pozornosť pri natívnom obsahu

Natívny obsah by mal meniť čitateľov na zákazníkov. Ako to ale urobiť, aby to naozaj fungovalo?

Ako vytvoriť čo najreálnejšie persóny

Aby persóny neskĺzali k idealizácii a v čo najväčšej miere spĺňali svoj účel, musia vychádzať z reálnych faktov a dát. V nasledujúcich riadkoch vám poradíme, kde tieto údaje získať a ako s nimi ďalej pracovať.

Ako propagovať knihu po vydaní

Keď píšete knihu, jej vydanie sa môže zdať ako cieľ. Ak však chcete, aby bolo vaše dielo úspešné, mali by ste vidieť za dátum publikovania. Keď kniha zasadne na police kníhkupectiev, nenechajte ju zapadnúť prachom. Je čas na marketing, propagáciu a publicitu.

Čo sú persóny a prečo sú pri tvorbe marketingového obsahu dôležité?

Aby bol váš content marketing skutočne efektívny, mali by ste dôkladne poznať vaše cieľové publikum, pre ktoré budete obsah tvoriť. Dnes už nestačí poznať len približné informácie o vašej cieľovej skupine. Potrebujete vedieť viac.