Aj firmy dostávajú od štátu „vysvedčenia“. Najlepší však čakajú, kedy to pocítia v praxi. Čo by podnikateľov motivovalo viac a prečo má zlepšenie systému zmysel aj pre štát?
Koniec školského roka je časom, keď žiaci dostávajú vysvedčenia za celoročné úsilie. Podobné „vysvedčenia“ dostávajú aj firmy – vo forme Indexu daňovej spoľahlivosti, ktorý finančná správa oznamuje dvakrát ročne (v januári a júli). Zástupcovia podnikateľov však vnímajú v jeho prínose v praxi ešte značné nedostatky.
Cieľom indexu daňovej spoľahlivosti je motivovať k férovosti
Index hodnotí, ako podnikatelia pristupujú k plneniu daňových povinností, a jeho cieľom je motivovať ich k férovému správaniu. Toto hodnotenie je totiž následne zverejnené v zozname Finančnej správy, kde si ho môžu dohľadať napríklad obchodní partneri firmy. Finančná správa preto v tomto nástroji vidí cieľ posilniť dobrovoľné plnenie daňových povinností a odmeniť daňové subjekty za ich zodpovedné plnenie si povinností voči štátu. Zároveň verí, že zverejnenie hodnotení zvyšuje dobrovoľné plnenie daňových povinností a podporí tých, ktorí si poctivo plnia svoje daňové povinnosti. Na druhej strane chce takýmto spôsobom preventívne vplývať na tých podnikateľov, ktorým bolo pridelené hodnotenie ako „menej spoľahlivý“. Zástupcovia podnikateľov by však privítali vylepšenie nástroja a zvýšenie jeho vplyvu v praxi.
Podnikatelia očakávajú jasnejší prínos z dobrého hodnotenia
Richard Hollý, viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR a člen Generálnej rady Združenia podnikateľov Slovenska, uvádza, že vedú konštruktívny dialóg s finančnou správou o úpravách indexu daňovej spoľahlivosti. „Kritériá by mali lepšie zohľadňovať veľkosť firmy a objem agendy, ktorú s daňovou správou rieši. Zároveň by mala existovať citeľnejšia hranica medzi firmami, ktoré si zodpovedne plnia svoje povinnosti a tými, ktoré hľadajú spôsoby, ako sa im vyhnúť,“ upresňuje.
Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) považuje tento nástroj za dôležitý, no zároveň vidí zásadný priestor na jeho zlepšenie. Ak má byť získanie dobrej známky v Indexe naozaj motivujúce, podľa združenia musia mať spoľahliví podnikatelia citeľné benefity a výhody. Dnes je Index spoľahlivosti podľa ZPS pre mnohé firmy len formálny riadok v systéme finančnej správy, navyše viacerí podnikatelia o Indexe ani nevedia a nemá žiaden dopad na ich každodenný kontakt so štátom.
Združenie podnikateľov Slovenska preto navrhuje, aby štát poctivých a zodpovedných podnikateľov výraznejšie odmenil a uľahčil im vybavovanie úradných záležitostí. Prezident ZPS vysvetľuje, že po rokoch fungovania je evidentný nevyužitý potenciál „vysvedčení“, ktoré dostávajú daňovníci. Podnikatelia by podľa neho mali svoje „áčkové vysvedčenia“ pociťovať nielen pri komunikácii s finančnou správou, ale aj pri riešení agendy na iných úradoch. „Podobne ako na letiskách, aj na úradoch by malo existovať akési prioritné poradie pre najlepších daňovníkov. Podnikatelia by tak mohli mať skrátené lehoty alebo flexibilnejší prístup napríklad pri vybavovaní záležitostí v Sociálnej poisťovni, na cudzineckej polícii či na katastri, alebo stavebných úradoch.“
Motivovať podnikateľov k spoľahlivosti, má zmysel aj pre štátnu kasu
Zmenou filozofie by podľa ZPS štát vyslal jasný signál, že poctivosť nemá pre podnikateľov len morálny, ale aj praktický význam. V konečnom dôsledku to môže pomôcť aj štátu pri efektívnejšom výbere daní. Takáto zásadná zmena sa nedá uskutočniť iba z pozície finančnej správy, ale vyžaduje si odhodlanie vlády a spoluprácu viacerých rezortov, aby vedeli ponúknuť atraktívne benefity ako odmenu za zodpovedný prístup podnikateľov k daňovým povinnostiam.
Zdroj: Spracované na základe tlačovej správy ZPS