Platobná brána pre úhradu poistného a nedoplatkov, stav konania o dôchodkovej dávke aj informatívna suma dávky v nezamestnanosti – ako novinky v EUP fungujú v praxi a ako si prístup aktivovať?
Sociálna poisťovňa postupne rozširuje funkcie Elektronického účtu poistenca (EUP) tak, aby klienti mali jednoduchší prístup k informáciám a ušetrili si návštevu pobočky či telefonáty a maily. V EUP už možno nájsť informácie o Elektronickej PN (ePN), prehľad dát potrebných pre vybavenie dôchodku či podrobnosti o priebehu žiadosti a výplate dávky v nezamestnanosti. Po novom si bude možné v Elektronickom účte poistenca (EUP) sledovať a prostredníctvom tzv. platobnej brány aj uhradiť poistné a ďalšie nedoplatky, vrátane penále. Po zamestnávateľoch tak budú mať túto službu k dispozícii aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné SZČO, a tiež dobrovoľne poistené osoby. Bez návštevy pobočky či kontaktovania Informačno-poradenského centra si klienti budú môcť preveriť aj to, v akom štádiu vybavovania je ich podaná žiadosť o dôchodkovú dávku či v prípade straty zamestnania môžu záujemcovia prostredníctvom novej kalkulačky orientačne zistiť informatívnu sumu dávky v nezamestnanosti.
Platobná brána na úhradu poistného a nedoplatkov
Platobná brána je služba, ktorú od jesene minulého roka využíva na úhradu poistného a prípadných nedoplatkov skupina zamestnávateľov. V týchto dňoch k nim pribúdajú aj fyzické osoby – živnostníci a ostatné samostatne zárobkovo činné osoby (SZČO), a tiež dobrovoľne poistené osoby.
Prostredníctvom EUP v záložke „Platby“ sa odvádzateľovi zobrazia všetky evidované neuhradené položky, ktorými môžu byť poistné pred splatnosťou, dlžné poistné, zostávajúce položky na úhradu zo schváleného splátkového kalendára, penále alebo pokuty. Zostáva už len na rozhodnutí odvádzateľa, ktoré položky si zvolí na zaplatenie. Platba prebieha prostredníctvom Štátnej pokladnice, ktorá umožňuje online platby s využitím platobnej karty, platobnej metódy Google Pay alebo Apple Pay. Zaúčtovanie platby v informačnom systéme Sociálnej poisťovne prebehne spravidla v pracovných dňoch do 48 hodín.
Jednou z výhod je zníženie chybovosti pri zadávaní identifikačných údajov na úhradu, vďaka čomu sa klienti vyhnúť sankciám či vymáhaniu dlžných súm. Sociálna poisťovňa od rozšírenia platobnej brány preto očakáva zvýšenie úhrad poistného a dodržiavanie platobnej disciplíny (pravidelnosť v platení odvodov) aj v skupine SZČO a dobrovoľne poistených osôb.

Stav konania o dôchodkovej dávke
Druhá nová funkcionalita
v EUP sa týka skupiny žiadateľov o niektorú dôchodkovú dávku –
starobný dôchodok, predčasný
starobný dôchodok, invalidný
dôchodok či pozostalostné dávky (vdovský, vdovecký, sirotský).
Ako informuje riaditeľ Sekcie dôchodkového poistenia Martin Hloušek, občania si po podaní žiadosti o dôchodok v príslušnej pobočke Sociálnej poisťovne môžu v záložke EUP „Konanie o dôchodkovej dávke“ priebežne podľa svojich potrieb sledovať, v akom štádiu je vybavovanie ich žiadosti a čo sa s ňou aktuálne deje. Na posúdenie žiadosti má Sociálna poisťovňa 60 dní, v niektorých prípadoch, keď je potrebné vyžiadať a doplniť chýbajúce údaje o dôchodkovom poistení, možno túto lehotu predĺžiť o ďalších 60 dní, resp. prerušiť konanie o dávke. Aj túto informáciu si žiadatelia o dôchodok nájdu vo svojom EUP. Rovnako sú v ňom pre občanov vo veku 39 rokov a starších prístupné aj údaje o evidovaných obdobiach dôchodkového poistenia i neevidovaných (chýbajúcich) obdobiach a bývalých zamestnávateľoch.

Informatívna suma dávky v nezamestnanosti
V záložke EUP „Poistenie v nezamestnanosti“ zriadila Sociálna poisťovňa ďalšiu novú funkcionalitu „Informatívna suma dávky v nezamestnanosti“. Klient najskôr dostane informáciu, že zobrazenie výšky dávky nemusí znamenať, že na ňu vznikne automaticky nárok. „Výpočet dennej dávky v nezamestnanosti je totiž orientačný a informatívny, keďže nárok na dávku Sociálna poisťovňa v zmysle zákona posudzuje až po zaevidovaní žiadosti – dôležitý je dátum doručenia žiadosti o dávku Sociálnej poisťovni,“ vysvetlila riaditeľka odboru poistenia v nezamestnanosti a garančného poistenia Janette Trudmanová. Klient tiež musí splniť podmienku aspoň 730 dní poistenia v nezamestnanosti v posledných štyroch rokoch.
Informatívna suma dennej dávky sa klientovi následne automaticky zobrazí k danému dňu, kedy sa o jej výšku zaujíma. Vypočítava sa z dosiahnutého príjmu v posledných dvoch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie na príslušnom úrade práce, ktorý má Sociálna poisťovňa v danom čase k dispozícii od zamestnávateľov a z ktorého poistenec zaplatili poistné na poistenie v nezamestnanosti. Tieto údaje o obdobiach poistenia a zamestnávateľoch má klient k dispozícii v časti „Obdobia poistenia v nezamestnanosti“.
Informatívna suma dennej dávky predstavuje teoretickú sumu dennej dávky, ak by bol klient dnes zaradený do evidencie uchádzačov o zamestnanie a splnil by potrebnú dobu poistenia v nezamestnanosti aspoň 730 dní (2 roky) v posledných štyroch rokoch pred dňom zaradenia do evidencie uchádzačov o zamestnanie na úrade práce. Obdobie poistenia, ktoré už raz bolo započítané na vznik predchádzajúceho nároku na dávku, sa na vznik ďalšieho nároku na dávku nezapočítava. Presnú sumu dennej dávky sa klient dozvie v konaní o priznaní dávky. Požiadať o ňu je možné buď na príslušnom úrade práce zároveň pri registrácii do evidencie uchádzačov o zamestnanie, alebo po zaregistrovaní v pobočke Sociálnej poisťovne.

EUP v číslach
Službu EUP spustila Sociálna poisťovňa do prevádzky v apríli 2022 a postupne rozširuje jeho obsah o všetky údaje, ktoré o poistencoch eviduje. Aktuálne eviduje viac ako 400-tisíc aktívnych užívateľov EUP. Pridávanie nových funkcionalít do EUP rozširuje možnosti klienta komfortne získavať online informácie o sociálnom poistení a odbremeňujú ho od zdĺhavejšieho vybavovania si svojich záležitostí v kamenných pobočkách Sociálnej poisťovne v jednotlivých regiónoch Slovenska.
Konkrétne aktuálne novinky – platobná brána a informatívna suma dávky v nezamestnanosti – zavedené do EUP, sú financované z Plánu obnovy a odolnosti EÚ.
Elektronický účet poistenca – prehľad aktuálne dostupných služieb
Dôchodkové poistenie
- Príprava na dôchodok rozšírenie od veku 39+ alebo Obdobia dôchodkového poistenia
- Informatívna suma dôchodku
- Konanie o dávke - Stav konania o dôchodkovej dávke
- Prehľad vyplatených dôchodkových dávok
- Rodičovský dôchodok
Nemocenské poistenie
- Obdobia nemocenského poistenia
- ePN – Elektronická práceneschopnosť - zmena adresy pobytu počas ePN
- Prehľad vyplatených nemocenských dávok
Poistenie v nezamestnanosti
- Obdobia poistenia v nezamestnanosti
- Prehľad žiadostí a konanie o dávke
- Informatívna suma dávky v nezamestnanosti
Úrazové dávky
- Prehľad žiadostí a konanie o dávke
- Prehľad vyplatených dávok
Príspevok za prácu v obecnej polícii
- Konanie o príspevku za prácu v obecnej polícii
- Prehľad vyplatených príspevkov za prácu v obecnej polícii
Účasť v II. pilieri
- Výpis z registra zmlúv (Informácie o tom, či má klient sporenie v II. pilieri a v ktorej DSS)
Poistné
- Platby – úhrada poistného a nedoplatkov
- Online platba
- Prehľad platieb
- Poistenie platené štátom
- Prehľad poistení
- Vylúčenia – obdobie, kedy sa poistenie neplatí
- Prerušenia – obdobie, kedy sa sociálne poistenie prerušilo
Aktivácia prístupu do Elektronického účtu poistenca
Aktivovať si EUP možno osobne, prípadne online cez portál esluzby.socpoist.sk alebo slovensko.sk. Je však potrebné mať elektronický občiansky preukaz (eID) s aktivovaným kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om).
V prípade online registrácie je potrebné vyplniť žiadosť o zriadenie prístupu k EUP, kde klient uvedie meno, priezvisko, rodné číslo, e-mail a nastaví si bezpečnostnú otázku s bezpečnostnou odpoveďou. Po aktivácii účtu ho možno hneď začať využívať.
Dôležité je zapamätať si prihlasovacie meno SSN. V prípade, že ho používateľ zabudne, musí kontaktovať ktorúkoľvek pobočku Sociálnej poisťovne, ktorá mu poskytne prihlasovacie údaje. Na rozdiel od mena, ak zabudne heslo, stačí kliknúť na „Zabudol som heslo“ a do mailu dostane odkaz (link) na vytvorenie nového hesla. Systém si vyžiada kód z autentifikátora a po zadaní kódu má klient možnosť vytvoriť si nové heslo (podľa stanovených kritérií). Treba tiež mať na pamäti, že platnosť prístupového hesla je 365 dní a potom je potrebné heslo si aktualizovať, resp. zmeniť.
Upozornenie: Pre prihlásenie do eSlužieb Sociálnej poisťovne prostredníctvom elektronického občianskeho preukazu (eID) cez www.slovensko.sk si vždy treba vybrať prihlásenie ako fyzická osoba (aj vtedy, ak stránka zobrazí možnosť voľby viacerých subjektov).
Zdroj: Spracované na základe tlačovej správy Sociálnej poisťovne a socpoist.sk