Ako vytvoriť čo najreálnejšie persóny

Aby persóny neskĺzali k idealizácii a v čo najväčšej miere spĺňali svoj účel, musia vychádzať z reálnych faktov a dát. V nasledujúcich riadkoch vám poradíme, kde tieto údaje získať a ako s nimi ďalej pracovať.

Zber dát na tvorbu persón

Persóny by mali byť výsledkom práce s reálnymi údajmi o zákazníkoch a mali by vychádzať najmä z pravdivých faktov. Len persóny postavené na reálnych údajoch, ktoré nezabúdajú ani na negatívne stránky spotrebiteľov, totiž dokážu skutočne splniť svoj účel a firme pomáhajú lepšie pochopiť ľudí, ktorým sa svojím obsahom chcú prihovárať. Možností, odkiaľ čerpať relevantné informácie potrebné na vytvorenie persón, je niekoľko. Najčastejšie sa využívajú nasledujúce:

  1. osobné skúsenosti z komunikácie so zákazníkmi (ide o najdôležitejší zdroj informácií),
  2. dáta z komunikácie na zákazníckej linke,
  3. údaje z analytických nástrojov (Google Analytics),
  4. prieskum vyhľadávaných kľúčových slov,
  5. reakcie zákazníkov na sociálnych sieťach,
  6. profily fanúšikov na sociálnych sieťach,
  7. diskusné fóra a tematicky zamerané skupiny,
  8. focus groups (moderované skupinové diskusie),
  9. zákaznícke prieskumy (napríklad pomocou dotazníkov SurveyMonkey).

Marketingové agentúry pri tvorbe persón využívajú tiež vlastné dotazníky, ktoré posielajú priamo klientovi, aby získali čo najlepšiu predstavu o zákazníkoch jeho spoločnosti.

Úlohou dotazníka je zistiť o zákazníkoch čo najviac relevantných informácií, napríklad:

  1. demografické a behaviorálne údaje (pohlavie, vek, vzdelanie, príjem, geografická lokalita, povaha...),
  2. profesijné údaje (pracovná pozícia, náplň práce, profesijné ambície...)
  3. údaje o rodinnom zázemí (rodinný stav, počet detí, súkromné ciele...),
  4. údaje o  používaní internetu a  čitateľských zvykoch (účel využívania internetu, denne strávený čas na internete, preferované zdroje informácií...),
  5. údaje o  nákupnom správaní (znalosti o  značke klienta, obľúbené konkurenčné značky, rozhodujúce faktory na vykonanie nákupu, čo zákazníka odrádza od nákupu…).

Podobný dotazník nachádza využitie aj v rámci väčšej spoločnosti. Informácie totiž môžu do dotazníka vyplniť zamestnanci, ktorí najčastejšie prichádzajú do styku so zákazníkmi. Vyplnený dotazník následne tvorí hodnotný podklad na tvorbu profilov typických zákazníkov a je veľkou pomocou pre všetkých, ktorí sa vo firme podieľajú na content marketingových aktivitách.

Tvorba persóny

Keď budete mať k dispozícii dostatok informácií a dát o vašich (potenciálnych) zákazníkoch, nič vám nebude brániť v tom, aby ste sa pustili do tvorby stručných profilov vašich persón.

Z čoho všetkého však takéto profily pozostávajú? Ako by mala vyzerať ich štruktúra? Vo všeobecnosti profily persón zahŕňajú väčšinu z nasledujúcich údajov:

  • fiktívne meno a fotografiu (pre lepšie stotožnenie sa s persónou),
  • popis pozície a náplň práce,
  • zhrnutie demografických údajov (vek, rodinný stav, vzdelanie, príjem, lokalita)
  • ciele a výzvy (čo chce persóna dosiahnuť, aké sú jej problémy a túžby, ktoré pre ňu dokážete vyriešiť),
  • technické zručnosti (úroveň využívania technológií a internetu),
  • osobné vlastnosti (povahová charakteristika, voľnočasové aktivity),
  • profesionálne vlastnosti (charakteristika správania sa v práci),
  • čitateľské zvyky (čitateľské preferencie),
  • nákupné zvyky (nákupné preferencie),
  • často kladené otázky a citácie (otázky a názory persóny, ktoré sa týkajú oblasti pôsobenia, produktov a služieb spoločnosti, pre ktorú sú persóny určené).

Samozrejme, jednotlivé persóny si môžete prispôsobovať, dopĺňať či zjednodušovať v závislosti od vašich konkrétnych potrieb.

Článok pokračuje pod reklamou

Ukážkové persóny

Aby ste si vytvorenú persónu vedeli predstaviť aj vizuálne, prikladáme niekoľko ukážok:

Ako jednoduchý návod na tvorbu persóny vám poslúži táto šablóna persón.

Tip: Webstránky ako Xtensio a HubSpot ponúkajú jednoduché šablóny na tvorbu dizajnových profilov persón. Ak nemáte čas na tvorbu vlastných profilov, stačí, ak jednoducho vyplníte potrebné údaje do prednastavenej šablóny a persónu máte za pomerne krátky čas hotovú.

Prečítajte si tiež

Vaše persóny s ich silnými aj slabými stránkami musí dokonale poznať každý, kto sa akýmkoľvek spôsobom podieľa na tvorbe a šírení obsahu. To teda platí pre content manažéra, copywriterov, grafikov a fotografov, pre videotím aj správcov sociálnych sietí. Persóny totiž podmieňujú a ovplyvňujú spôsob komunikácie a štýl každého jedného obsahového výstupu.

Chceli by ste sa o téme dozvedieť viac? Stiahnite si e-book Content marketing v kocke.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky