Ako vytvoriť čo najreálnejšie persóny

Aby persóny neskĺzali k idealizácii a v čo najväčšej miere spĺňali svoj účel, musia vychádzať z reálnych faktov a dát. V nasledujúcich riadkoch vám poradíme, kde tieto údaje získať a ako s nimi ďalej pracovať.

Zber dát na tvorbu persón

Persóny by mali byť výsledkom práce s reálnymi údajmi o zákazníkoch a mali by vychádzať najmä z pravdivých faktov. Len persóny postavené na reálnych údajoch, ktoré nezabúdajú ani na negatívne stránky spotrebiteľov, totiž dokážu skutočne splniť svoj účel a firme pomáhajú lepšie pochopiť ľudí, ktorým sa svojím obsahom chcú prihovárať. Možností, odkiaľ čerpať relevantné informácie potrebné na vytvorenie persón, je niekoľko. Najčastejšie sa využívajú nasledujúce:

  1. osobné skúsenosti z komunikácie so zákazníkmi (ide o najdôležitejší zdroj informácií),
  2. dáta z komunikácie na zákazníckej linke,
  3. údaje z analytických nástrojov (Google Analytics),
  4. prieskum vyhľadávaných kľúčových slov,
  5. reakcie zákazníkov na sociálnych sieťach,
  6. profily fanúšikov na sociálnych sieťach,
  7. diskusné fóra a tematicky zamerané skupiny,
  8. focus groups (moderované skupinové diskusie),
  9. zákaznícke prieskumy (napríklad pomocou dotazníkov SurveyMonkey).

Marketingové agentúry pri tvorbe persón využívajú tiež vlastné dotazníky, ktoré posielajú priamo klientovi, aby získali čo najlepšiu predstavu o zákazníkoch jeho spoločnosti.

Úlohou dotazníka je zistiť o zákazníkoch čo najviac relevantných informácií, napríklad:

  1. demografické a behaviorálne údaje (pohlavie, vek, vzdelanie, príjem, geografická lokalita, povaha...),
  2. profesijné údaje (pracovná pozícia, náplň práce, profesijné ambície...)
  3. údaje o rodinnom zázemí (rodinný stav, počet detí, súkromné ciele...),
  4. údaje o  používaní internetu a  čitateľských zvykoch (účel využívania internetu, denne strávený čas na internete, preferované zdroje informácií...),
  5. údaje o  nákupnom správaní (znalosti o  značke klienta, obľúbené konkurenčné značky, rozhodujúce faktory na vykonanie nákupu, čo zákazníka odrádza od nákupu…).

Podobný dotazník nachádza využitie aj v rámci väčšej spoločnosti. Informácie totiž môžu do dotazníka vyplniť zamestnanci, ktorí najčastejšie prichádzajú do styku so zákazníkmi. Vyplnený dotazník následne tvorí hodnotný podklad na tvorbu profilov typických zákazníkov a je veľkou pomocou pre všetkých, ktorí sa vo firme podieľajú na content marketingových aktivitách.

Tvorba persóny

Keď budete mať k dispozícii dostatok informácií a dát o vašich (potenciálnych) zákazníkoch, nič vám nebude brániť v tom, aby ste sa pustili do tvorby stručných profilov vašich persón.

Z čoho všetkého však takéto profily pozostávajú? Ako by mala vyzerať ich štruktúra? Vo všeobecnosti profily persón zahŕňajú väčšinu z nasledujúcich údajov:

  • fiktívne meno a fotografiu (pre lepšie stotožnenie sa s persónou),
  • popis pozície a náplň práce,
  • zhrnutie demografických údajov (vek, rodinný stav, vzdelanie, príjem, lokalita)
  • ciele a výzvy (čo chce persóna dosiahnuť, aké sú jej problémy a túžby, ktoré pre ňu dokážete vyriešiť),
  • technické zručnosti (úroveň využívania technológií a internetu),
  • osobné vlastnosti (povahová charakteristika, voľnočasové aktivity),
  • profesionálne vlastnosti (charakteristika správania sa v práci),
  • čitateľské zvyky (čitateľské preferencie),
  • nákupné zvyky (nákupné preferencie),
  • často kladené otázky a citácie (otázky a názory persóny, ktoré sa týkajú oblasti pôsobenia, produktov a služieb spoločnosti, pre ktorú sú persóny určené).

Samozrejme, jednotlivé persóny si môžete prispôsobovať, dopĺňať či zjednodušovať v závislosti od vašich konkrétnych potrieb.

Článok pokračuje pod reklamou

Ukážkové persóny

Aby ste si vytvorenú persónu vedeli predstaviť aj vizuálne, prikladáme niekoľko ukážok:

Ako jednoduchý návod na tvorbu persóny vám poslúži táto šablóna persón.

Tip: Webstránky ako Xtensio a HubSpot ponúkajú jednoduché šablóny na tvorbu dizajnových profilov persón. Ak nemáte čas na tvorbu vlastných profilov, stačí, ak jednoducho vyplníte potrebné údaje do prednastavenej šablóny a persónu máte za pomerne krátky čas hotovú.

Prečítajte si tiež

Vaše persóny s ich silnými aj slabými stránkami musí dokonale poznať každý, kto sa akýmkoľvek spôsobom podieľa na tvorbe a šírení obsahu. To teda platí pre content manažéra, copywriterov, grafikov a fotografov, pre videotím aj správcov sociálnych sietí. Persóny totiž podmieňujú a ovplyvňujú spôsob komunikácie a štýl každého jedného obsahového výstupu.

Chceli by ste sa o téme dozvedieť viac? Stiahnite si e-book Content marketing v kocke.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Nový mediálny zákon: aké povinnosti z neho vyplývajú podnikateľom?

Kto je poskytovateľom audiovizuálnej mediálnej služby? Kedy žiadať o udelenie autorizácie na jej poskytovanie? Kedy stačí podať oznámenie? Postup aj príklady situácií.

Koľko stojí e-shop?

S akými nákladmi rátať pri zakladaní e-shopu a jeho prevádzke? Do čoho investovať od začiatku a čomu sa vyhnúť, aby sa rozbehnutie e-shopu nepredražilo?

Online a offline marketing: ako na efektívnu reklamu?

Spôsobov, ako propagovať firmu v online prostredí, je niekoľko. Podľa čoho si vybrať tú najvhodnejšiu a ako prepojiť online marketing s offline propagáciou?

Telemarketing a nevyžiadané hovory od roku 2022

Čo sa zmenilo v pravidlách pre telemarketingové hovory? Čo je Robinsonov zoznam, ako často ho musia firmy kontrolovať a kto musí používať predvoľbu 0888?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky