Ako propagovať knihu ešte pred jej vydaním

Či už poznáte dátum vydania svojej knihy alebo ho ešte len dolaďujete, s propagovaním by ste mali začať ešte pred tým, než sa kniha dostane na police kníhkupectiev. Vďaka tomu vytvoríte záujem čitateľov i vydavateľského domu a pripravíte perfektné „sales momentum“.

Byť autorom v dnešnej dobe neznamená len knihu napísať, ale ju aj propagovať. Verejnosť by ste ale o svojom novom diele nemali informovať až v momente, keď ho budete držať v ruke. Častokrát vám totiž propagovanie pred vydaním umožní, aby kniha vôbec uzrela svetlo sveta.

Dobrým marketingom pred vydaním knihy môžete osloviť masu čitateľov, ktorá sa nebude vedieť dočkať, kedy si vašu novinku kúpia. To je dobrý základ na to, aby vaša kniha vystrelila do rebríčka bestsellerov.

Nasledujúce rady vám pomôžu, ak:

  • Ešte len píšete svoju knihu;
  • Dokončili ste svoju knihu a zatiaľ nemáte termín vydania;
  • Už poznáte termín vydania svojej knihy.

Spustite svoju webstránku

O tom, aká dôležitá je autorská webstránka som písala už niekoľkokrát. Webstránku by ste si nemali zakladať po alebo tesne pred vydaním knihy, ale dostatočne vopred. Začnite na webstránku postupne pridávať obsah, ako sú napríklad blogy, podcasty či videá. Dbajte na svoje autorské bio. Ak poznáte dátum vydania svojej knihy, uverejnite ho na svojej webstránke. Na webstránku môžete umiestniť i odpočítavanie, kedy vaša kniha vyjde.

Zverejnite obálku a anotáciu

Nečakajte na to, kým niekto knihu vydá. Začnite ju propagovať dopredu – dokonca (a hlavne) aj keď nepoznáte dátum vydania. Čitateľov môžete pritiahnuť pomocou zverejnenia obálkyanotácie. Ponúknite im bližšie informácie o vašej knihe. V dobe, keď som začala zverejňovať kapitoly, som vôbec netušila, či práva predám nejakému vydavateľstvu. Napriek tomu som uverejnila obálku, anotáciu a postupne aj kapitoly knihy. Vďaka tomu som získala záujem čitateľov a neskôr i vydavateľského domu.

Uverejnite kapitoly zadarmo

Nebojte sa ponúknuť časti knihy zadarmo. Je to ten najlepší krok, aký môžete pred vydaním urobiť. Kapitoly môžete zverejniť na svojej webstránke ako články, alebo môžete vytvoriť krátky ebook, ktorý si čitatelia stiahnu po zadaní e-mailu. Myslite na to, aby bolo čítanie kapitol pre čitateľov čo najjednoduchšie. Ak využijete možnosť ponúknutia kapitol zadarmo ako ebook, proces stiahnutia by mal byť jednoduchý s čo najmenším počtom krokov.

Príkladom tohto prístupu je kniha Hrdinky slovenského biznisu. Časť príbehov, ktoré nájdete v knihe, si môžete prečítať na Podnikajte.sk vo forme pravidelného seriálu.

Zbierajte emailové kontakty

Výmena ukážky za e-mail alebo prihlásenie sa do newslettra vám poslúži na budovanie emailovej databázy. Predovšetkým ak ešte nepoznáte dátum vydania svojej knihy, je dobré, aby ste od čitateľov získali e-mailový kontakt. Keď budete dátum vydania poznať, ľahko im zašlete newsletter. Pri e-mail marketingu však nezabudnite na nariadenie o ochrane osobných údajov GDPR.

Dohodnite si spolupráce a besedy

Už počas propagovania vašej knihy pred vydaním by ste sa mali spájať s rôznymi autoritami vo vašej oblasti, ako sú napríklad knižní blogeri. Poskytnite im kapitoly zadarmo alebo im v elektronickej podobe zašlite celú knihu na recenziu. Ak poznáte termín vydania knihy, dohodnite si besedy alebo sa spojte s médiami.

Článok pokračuje pod reklamou

Buďte aktívni na sociálnych sieťach

Či už preferujete Facebook, Instagram alebo Twitter, buďte aktívni online. Dajte čitateľom vedieť, že pripravujete novú knihu. Opäť zverejnite obálku, anotáciu a ďalšie informácie. Ukážte svojim potenciálnym čitateľom, na čo sa môžu tešiť.

Ako to bolo u mňa?

Svoju prvú knihu Insomnia som začala propagovať ešte pred tým, než som ju dopísala. Postupne som zverejňovala kapitoly zadarmo, spravovala som si vlastnú webstránku, urobila som si sama knižný trailer a budovala som si emailovú databázu. Práve vďaka tomu som získala záujem čitateľov a neskôr i vydavateľstva.

Prečítajte si tiež

Vďaka vlastnému marketingu som knihu pripravila k predaju a v momente, keď bola konečne v predaji, si ju objednalo toľko ľudí, že sa kniha ihneď zaradila medzi 10 najželanejších kníh a TOP 100 najpredávanejších kníh na Slovensku. Ak by som na propagovanie čakala, kým knihu budem mať v rukách, je dosť možné, že by som ju nikdy v rukách ani nemala.

Ako postupovať po publikovaní knihy nájdete v článku Ako propagovať knihu po vydaní

Prečo propagovať knihu ešte pred vydaním?

  • Pritiahnete potenciálnych čitateľov;
  • Získate záujem vydavateľstva;
  • Pripravíte si pôdu na predaj;
  • Zaviažete sa sami sebe – keď raz verejne oznámite, že vydávate knihu, už sa z toho tak ľahko nevyvlečiete a bude vás to motivovať ju skutočne dokončiť a vydať.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Natívne kampane – ako oživiť značku

Sila značky pomáha biznisu. Ak je vaša značka známa a s dobrou reputáciou, klient je ochotnejší váš počúvať. Nuž a život značke viete veľmi efektívne vdýchnuť aj natívnou kampaňou.

Prepojenie online a offline sveta v reklame

Viac ako polovica nákupov na predajniach je ovplyvnená online reklamou. Také sú údaje z interných štatistík Facebooku. Otázka znie, ako prepojiť online prostredie s offline predajmi a domerať priamy dopad na tržby.

Investujete do digitálneho marketingu a nedarí sa vám? Možno vám chýba digitálna stratégia!

Ak vám vaše marketingové aktivity v online neprinášajú požadované výsledky napriek tomu, že do nich investujete značnú časť rozpočtu, je čas zamyslieť sa nad vašou digitálnou stratégiou.

Tri príklady natívnej reklamy zo sveta

Ak chcete využívať natívnu reklamu, dajte si pozor, aby ste ňou rozprávali príbeh a nešírili strohé PR o sebe. Pozrite si príklady, ako sa to dá robiť.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky