Ako zvoliť názov knihy, ktorý predáva?

Správny názov knihy je pravdepodobne ten najkritickejší parameter, ktorý rozhodne o predaji vašej knihy. Skvelý titulok zabezpečí záujem čitateľov, a tým pádom zvýši úspešnosť knihy. Pri jeho výbere by ste mali brať do úvahy niekoľko kritérií.

Niektorým autorom nerobí problém vybrať názov knihy, iní s týmto problémom zápasia. Sama som stála na oboch stranách. Vybrať názov pre svoju prvú knihu bolo pre mňa od začiatku jednoduché, pri ďalších dielach som sa trochu potrápila.

Prečo na výbere názvy záleží?

Názov knihy je prvá informácia, s ktorou príde čitateľ do kontaktu, keď sa dostane k vašej knihe. Titulok a obálka sú prvým dojmom, ktorý vaše dielo urobí. Chytľavý titulok môže byť dôvodom, prečo čitateľ v kníhkupectve chytí vašu knihu do ruky, alebo popri nej bez povšimnutia prejde. Ako postupovať pri výbere správneho titulku?

Spravte si prieskum trhu

Keď ste dopísali rukopis, poznáte žáner, do ktorého vaša kniha spadá. Vďaka tomu sa môžete pozrieť na diela iných autorov. Či ešte len vyberáte názov pre svoju knihu, alebo už máte o ňom predstavu, urobte si dôkladný prieskum knižného trhu. Pozrite sa na podobné tituly vo vašom žánri.

Určité žánre majú svoje spoločné znaky. Napríklad knihy v žánri fantasy často nesú v titulke fantastické prvky, napríklad J.K. Rowling – Fantastické zvery a ich výskyt, Leigh BardugoGriša: Svetlo a tiene, Sarah J. Maas – Zrodená z ohňa. Romantická literatúra sa často dotýka lásky, ako Jenny Han – P.S.: Stále ta milujem, André Aciman – Daj mi tvoje meno.

Prečítajte si tiež

Biznis knihy sa zas v názvoch opierajú o podnikanie: Michael E. Gerber – Podnikateľský mýtus (Prečo väčšina malých firiem nefunguje a ako to zmeniť), Jim Collins a Morten T. Hansen – Firmy, ktoré sa rozhodli byť skvelé (Prečo niektoré spoločnosti v časoch neistoty a chaosu prosperujú). Hľadajte podobné charakteristiky typické pre váš žáner a berte ich pri výbere titulku do úvahy. Pomôžete tak vašim čitateľom ihneď si vašu knihu niekam zaradiť.

Overte si svoj názov aj mimo knižného trhu

Ak máte návrh na názov svojej knihy, nezostávajte len pri prieskume knižného sveta. Zadajte názov svojej knihy do internetového prehliadača a uistite sa, že vaša kniha nemá v nejakom obore negatívnu konotáciu. Ak názov vašej knihy už bol niekde použitý (napríklad názov filmu, pesničky či hudobnej skupiny), nemusí to byť automaticky negatívny fakt, no mali by ste si byť toho vedomý.

Správny názov má pritiahnuť pozornosť a vyvolať záujem

Myslite na to, že vaša kniha bude na poličkách kníhkupectiev medzi stovkami iných titulov. Prečo by mal čitateľ siahnuť práve po vašom diele? Správny názov knihy by mal pritiahnuť pozornosť čitateľov a vytvoriť zvedavosť či potrebu. Názov knihy môže napríklad ukrývať určité tajomno, otázku alebo prísľub toho, čo sa v knihe dozviete. Zaujímavý je napríklad názov knihy Thorstena Havenera Nemyslite na modrého slona.

Titulok by mal byť informatívny a opisný

Pri odbornej literatúre je to s výberom názvu knihy jednoduchšie než pri beletrii. Čitatelia literatúry faktu hľadajú riešenia na problémy. Preto by názov náučnej knihy mal niesť riešenie alebo odpoveď. Skvelé sú napríklad názvy kníh Dala Carnegieho Ako získavať priateľov a pôsobiť na ľudí alebo kniha Napoleona Hilla Mysli a zbohatni. Čitateľ ihneď podľa názvu knihy vie, čo môže od knihy očakávať a aký problém mu kniha pomôže vyriešiť. Rovnako dobrým je titulok 4-hodinový pracovný týždeň od Tima Ferrisa, ktorý nielen odhaľuje prísľub, ale tiež vyvoláva otázku: ako pracovať iba štyri hodiny týždenne?

Článok pokračuje pod reklamou

Vyhnite sa ezoterickým alebo nejednoznačným názvom

Pokiaľ nepíšete vyslovene ezoterickú literatúru, vyhnite sa všeobecným a poetickým názvom. Poetické názvy čitateľovi neposkytnú žiadnu informáciu o vašej knihe. Titulok Čaro zelene nahraďte titulkom 19 receptov pre zelené smoothie. Myslite na to, že názov je určený pre čitateľa. Mal by čitateľovi jasne napovedať, o čom sa v knihe dočíta – a to platí ako pri odbornej literatúre, tak pri beletrii.

Podtitulok knihy slúži k upresneniu

K titulku svojej knihy môžete priradiť i podtitulok. Pri odbornej literatúre i beletrii by mal podtitulok poslúžiť k ujasneniu. Dobrým príkladom je názov Veľká štvorka: Skrytá tvár spoločností Amazon Apple, Facebook a Google od Scotta Gallowaya. Vďaka podtitulku čitateľ vie, o čom konkrétne kniha pojednáva. Podtitulok teda voľte vtedy, keď chcete čitateľovi svoju knihu priblížiť. Pri mojej prvej knihe som k názvu Insomnia pripojila podtitulok Čo ak by ste nikdy nemuseli spať? ktorý podľa reakcií čitateľov vytvoril záujem a zvedavosť. Podtitulok nielen približuje dej knihy, ale tiež vytvára tajomno.

Pri sérii kníh sa držte vytvoreného pravidla

Kniha 49 hrdiniek slovenského biznisu vo svojom názve nielen prezrádza, čo sa v knihe dočítate, ale tiež číslom na začiatku poukazuje na knižnú sériu o podnikateľských príbehoch. Ak píšete sériu kníh, premýšľajte dopredu i nad pokračovaniami. Titulky v sérii by mali na seba nadväzovať, napríklad Harry Potter a kameň mudrcov, Harry Potter a tajomná komnata, Harry Potter a väzeň z Azkabanu atď. Každý titulok z tejto série si zachováva svoju štruktúru a tiež odkrýva, o čom príbeh bude.

Myslite na svoju marketingovú stratégiu

Unikátny názov knihy môže byť súčasťou vašej marketingovej stratégie. Názov mojej prvej knihy Insomnia je špecifický, čo mi pri marketingu výrazne pomohlo. Čitatelia si tak výrazný názov vedia automaticky spojiť so mnou. Špecifický názov mi pomohol určiť tiež vhodnú doménu pre oficiálnu webstránku trilógie. Názov knihy môže poslúžiť i ako hashtag na sociálnych sieťach ako je Instagram a pomôcť vám môže i pri SEO. Snažte sa preto vybrať dobre zdieľateľný názov.

Aká je ideálna dĺžka názvu knihy?

Štúdia od portálu Lulu odhalila, že dĺžka názvu knihy nijak neovplyvňuje jej obľúbenosť. Môžete si zvoliť jednoslovný názov knihy, ako aj titulok pozostávajúci z niekoľkých slov. Dôležité je to, či je názov dostatok chytľavý pre čitateľa. Ak už máte predstavu o obálke knihy, premýšľajte tiež nad tým, ako sa bude názov vynímať na obálke. Titulok by mal byť v súhre s obálkou.

Pre koho pravidlá neplatia?

Ak ste začínajúcim autorom, správny názov knihy je kľúčový. Ako to je však pri svetoznámych autoroch ako je James Patterson, Dan Brown, Neil Gaiman alebo J. K. Rowling? V ich prípade predáva ich meno, nie názov knihy. Známi autori majú luxus nestrachovať sa o názvy svojich kníh.

Zhrnutie na záver

Správny knižný titulok by mal byť:

  • Ľahko vysloviteľný,
  • Zapamätateľný,
  • Informatívny a opisný,
  • Originálny,
  • Dobre zdieľateľný na sociálnych sieťach.

Pri výbere knižného titulku sa neponáhľajte a zvoľte ho starostlivo. Venujte dostatok času brainstormingu a analýze trhu. Nestrieľajte na prázdno, ale vyberajte s rozumom.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky