Ako napísať pútavú knižnú anotáciu a prečo sú anotácie tlačených a elektronických kníh odlišné?

Dobrá obálka a názov knihy pritiahnu čitateľovu pozornosť, dobrá knižná anotácia vzbudí jeho zvedavosť. Spoločne rozhodujú o úspechu knihy.

Pred pár rokmi som mala na Bibliotéke v stánku Martinusu podpisovú akciu. Prišlo niekoľko čitateľov, ktorým som podpísala knihu a porozprávala sa s nimi. Nakoľko som pri stánku mala zostať pol hodinu, sedela som na svojej stoličke obklopená knihami a čakala som, či ešte niekto príde.

Tesne pred koncom okolo stánku prechádzalo mladé dievča. Prehliadala si tituly vyložené na pulte, kde uvidela aj pyramídu z mojich kníh. Chytila jeden výtlačok, prezrela si obálku a nadpis a otočila knihu. Prečítala si knižnú anotáciu na zadnej strane knihy. Následne sa obrátila ku mne a spýtala sa ma na dej knihy. Chvíľku sme sa rozprávali o príbehu a potom si knihu kúpila.

Presne takto funguje prvý kontakt čitateľa s vašou knihou. Zaujímavá obálka upúta jeho pozornosť a on chytí knihu do ruky. Následne sa začíta do knižnej anotácia, prípadne nazrie do knihy a začne čítať prvú kapitolu, či náhodnú časť v knihe. Ak by bola anotácia nudná a nezaujímavá, čitateľ knihu odloží bokom i napriek tomu, že príbeh by sa mu páčil. Anotácia teda spolu s obálkou a názvom knihy rozhoduje o predaji vašej knihy.

Čo je knižná anotácia?

Anotácia je stručný popis, o čom kniha je. Uvádza sa na zadnú stranu knihy a do popisu diela v elektronických kníhkupectvách. Pre čitateľa je to jedna z prvých informácií o vašej knihe. Ak predáte práva na svoju knihu, vo väčšine prípadov anotáciu vytvorí vydavateľský dom, môžete si ju však napísať i sami. V tomto prípade záleží na tom, ako sa s daným vydavateľstvom dohodnete. Ak sa rozhodnete ísť cestou self-publishingu, knižná anotácia je len na vás.

Ako napísať pútavú anotáciu náučnej knihy?

Ak píšete odbornú literatúru, v anotácii by ste sa mali zamerať predovšetkým na to, aké problémy čitateľovi vyrieši vaša kniha. Vžite sa do kože svojho čitateľa a pýtajte sa, čo od vašej knihy očakáva a čo mu vaša kniha ponúkne. Tu je príklad úryvku z anotácie 49 hrdiniek slovenského biznisu: „Kniha opisuje 49 unikátnych príbehov žien, ktoré podnikajú na Slovensku a dokazujú, že aj v našich podmienkach je možné vybudovať úspešnú firmu. Uverili svojmu snu a nebáli sa kráčať za ním, aj keď na tejto ceste neraz stáli osamotené alebo bez peňazí. Predstavíme vám podnikateľky, ktoré rozbiehali firmy v 90. rokoch, ale aj mladé profesionálky, ktoré začali len nedávno.”

V anotácii 49 hrdiniek čitateľ ihneď vie, čo od knihy môže očakávať. Ak prechádza podobnými problémami, dokáže sa s knihou stotožniť. Anotácia odbornej knihy prezrádza to najdôležitejšie, čo sa čitateľ dozvie. Buďte pri jej písaní konkrétny a nebojte sa vyzdvihnúť, v čom je vaša kniha iná či lepšia.

Knižná anotácia beletrie

Ak píšete beletriu, vaša knižná anotácia bude odlišná od odbornej literatúry. Zatiaľ čo pri náučnej knihe do anotácie uvediete tie najdôležitejšie informácie, do anotácie svojho románu nenapíšete: „A vrahom v tejto knihe je záhradník.“ Knižná anotácia románu by mala načrtnúť žáner, dej a hlavnú postavu, prípadne myšlienku či tému knihy.

Napríklad moja anotácia sci-fi/fantasy knihy Insomnia začína vetou: „Snažím sa žiť normálny život, verte mi.“ Čitateľ teda ihneď vie, že hlavná hrdinka prechádza niečím, čo ju odlišuje od ostatných ľudí, ale nedarí sa jej zapadnúť do bežného sveta. Rovnako čitateľ vie, že kniha je napísaná v prvej osobe v prítomnom čase a je písaná v štýle metafikcie, teda tzv. láme štvrtú stenu (breaking the fourth wall) – vytvára sa vzťah medzi hlavnou postavou, ktorá je zároveň rozprávačom a čitateľom. Jednou vetou teda čitateľ získa niekoľko informácií – často podvedome. Ďalej anotácia odhaľuje dej, načrtáva dejový zvrat na konci prvého dejstva a prezradzuje čitateľovi setting knihy.

Prečítajte si tiež

Anotácia by mala odhaľovať, čo sa čitateľ v knihe dočíta, zároveň by mala vytvoriť otázky, ktoré sa čitateľ dozvie len v knihe. Anotácia mojej ďalšej knihy napríklad začína: „Mala to byť obyčajná svadba.“ Knižná anotácia románu je jednoducho jeden veľký cliffhanger, po ktorom si čitateľ povie: „Musím vedieť viac!“

Dobrá knižná anotácia:

  1. Vytvorí v čitateľovi zvedavosť.
  2. Pri odbornej literatúre informuje o problémoch, ktoré kniha vyrieši.
  3. Pri beletrii načrtáva, o čom príbeh je a otvára otázky, ktoré sa čitateľ dozvie iba v knihe.
  4. Je čo najstručnejšia. Použite čo najmenej slov, ako je možné tak, aby anotácia „fungovala“.
  5. Môže predstaviť autora – Do anotácie môžete zahrnúť krátku bio vizitku autora. Použite ho iba ak to bude mať pre čitateľa prínos – napríklad ak píšete odbornú literatúru a ste odborníkom na danú tému, vyzdvihnite to v anotácii.

Zlá knižná anotácia:

  1. Je nudná.
  2. Je príliš dlhá.
  3. Je napísaná v pasívnom čase.
  4. Odhaľuje málo či naopak príliš veľa.
  5. Je písaná z pohľadu autora, nie čitateľa.
  6. Nemá dobrú štruktúru. Čleňte svoj text do odstavcov – ľudia čítajú zľava doprava a zhora dole, teda v tvare písmena F.
  7. Príliš záhadná. Čitateľ nedostane konkrétne informácie.
Článok pokračuje pod reklamou

Rozdiel medzi anotáciami tlačených a elektronických kníh

Pri tlačených knihách má čitateľ možnosť chytiť knihu do ruky a získať o nej informácie nielen pomocou zraku, ale i hmatu či čuchu (kto by nemiloval vôňu kníh?). Máte teda viacero výhod a možností, ako upútať svoju cieľovú skupinu. Pri elektronických knihách ste však limitovaný iba jediným zmyslom – zrakom. Čitateľ získava informácie iba prezretím si obálky  a názvu a prečítaním anotácie. O to dôležitejšia je perfektná anotácia elektronických kníh. Ak svoje dielo vydávate len v podobe e-knihy, na anotácii si dajte záležať o to viac.

Aký je postup pre napísanie skvelej anotácie?

  1. Urobte si prieskum trhu. Ako vždy začnite vo svojom žánri. Prečítajte si anotácie tých najlepších kníh vo vašom žánri. Hľadajte, čo majú spoločné. Autori bestsellerov a veľké knižné domy vedia, čo robia – učte sa od nich. Ja som si napríklad pre seba vytvorila konkrétnu štruktúru, podľa ktorej vytváram knižné anotácie. Prieskum mi trval niekoľko dní a študovala som desiatky najlepších kníh vo svojom žánri.
  2. Napíšte dlhší text o vašej knihe. Píšte o deji, hlavnej postave, či téme – sami viete, čo je vo vašej knihe dôležité. Zamerajte sa na potreby svojej cieľovej skupiny a myslite ako marketér.
  3. Anotácia má vytvárať v čitateľovi určité emócie. Môže to byť smiech, strach či napätie.
  4. Editujte a editujte.
  5. Text anotácie zosekajte na čo najmenej slov. Žiadne slovo nesmie byť nazvyš.

Môžem do anotácie použiť úryvok z knihy?

Niektorí autori v knižných anotáciách používajú vytrhnutý úryvok z knihy. Osobne si myslím, že je to nesprávna cesta. Anotácia vám ponúka obrovskú príležitosť v krátkom texte poskytnúť čitateľovi viacero informácií. Použiť úryvok, ktorý je omnoho komplexnejší, nakoľko je vytrhnutou časťou deja, sa mi zdá nevyužitím potenciálu, ktorý sa vám ponúka.

S akým problémom sa môžete pri písaní knižnej anotácie stretnúť?

Už som načrtla, že knižnú anotáciu treba písať ako marketér. Knižná anotácia má vašu knihu predať. Niektorí autori môžu napísať skvelý príbeh plný výrazných postáv a neočakávaných dejových zvratov, no ich knižná anotácia môže byť nepútavá, nakoľko sa nedržia pravidla, že anotáciu je súčasťou marketingu. Myslite ako obchodník, prípadne si naštudujte niečo o psychológii predaja.

Čo s anotáciami bestsellerových autorov?

Známi autori ako J.K. Rowling, James Patterson či Dan Brown majú luxus, že ich meno predáva. Čitatelia kupujú ich knihy vďaka ich menu, často nekladú dôraz na obálku či dokonca názov knihy. Napriek tomu si myslím, že dobrá anotácia je veľmi dôležitá i pri medzinárodne uznávaných autoroch. Dobrý autor so zlou anotáciou môže v čitateľovi vytvoriť pochybnosti o kúpe.

Napísali ste skvelú knihu. Teraz si dajte záležať na skvelej anotácii. Doprajte si dostatok času a neunáhlite sa s napísaním anotácie. Knižná anotácia rozhoduje o úspechu vašej knihy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kedy je kniha úspešná?

Úspech má rôzne tváre. Pre jedného autora je úspechom to, že kniha nesie jeho meno, ďalší vyžaduje minimálny predaj 5 000 kusov za rok. Čo môžete od svojej knihy očakávať?

Newslettere a direct maily - naučte sa z nich vyťažiť čo najviac

Existuje veľké množstvo marketérov, podľa ktorých má e-mail marketing svoje zlaté časy už dávno za sebou. Tvrdia, že budúcnosť online marketingovej komunikácie patrí sociálnym sieťam, čo sa však úplne nevylučuje.

Ako si zarábať ghostwritingom?

Ak radi píšete a hľadáte prácu z domu alebo kaviarne, zarábať si ghostwritingom môže byť tou správnou voľbou. Vytvárať obsah pod cudzím menom je žiadaná služba, no stať sa ghostwriterom nie je jednoduché.

Ako písať reklamné texty na Facebooku

Niet pochýb o tom, že nielen banner, ale aj reklamné texty dokážu ovplyvniť úspešnosť reklamy na Facebooku. Zhrnieme vám, čo nám na našich klientoch najviac fungovalo, čo má byť v texte reklamy a ako najlepšie napísať reklamný text na Facebooku.