Ako získať do e-mailovej databázy za týždeň viac ako tisíc odberateľov

Ak by som sa nezaujímala o e-mail marketing, celkom iste by som dnes nebola publikovanou autorkou. Týmto marketingovým nástrojom možno otriaslo GDPR, napriek tomu je e-mail jeden z najsilnejších spôsobov komunikácie a každému autorovi môže výrazne pomôcť.

Ak by som sa mohla vrátiť späť v čase do doby pred vydaním svojej prvej knihy, urobila by som niektoré veci inak. Jednu vec by som ale ponechala stopercentne rovnakú – budovanie e-mailovej databázy od samotného začiatku. Od nápadu napísať knihu až po vydanie trojdielnej knižnej série s nomináciami na literárne ceny mi e-mail marketing veľmi pomohol. Či už píšete fikciu alebo odbornú literatúru, máte niekoľko vydaných kníh alebo sa o publikovanie zatiaľ len usilujete, budovanie e-mailovej databázy pomôže aj vám.

E-mail je najdôležitejší kontakt

Ľudia sa prihlásia na sociálne siete a keď ich daná sieť po čase omrzí, tak svoj účet zrušia. Prípadne zabudnú heslo a k svojmu účtu sa viac nevrátia. E-mailovej adresy sa však ľudia nevzdávajú. Držia si ju po celé roky. Zamyslite sa sami – ako dlho už máte svoju e-mailovú adresu?

E-mail je jeden z najlepších marketingových nástrojov. Ak získate e-mail svojho čitateľa, získate tak najdôležitejší kontakt. Keď postujete na sociálne siete, prihovárate sa mase. Keď však zasielate newsletter, komunikujete priamo so svojím čitateľom (zákazníkom). Vaše e-maily tak môžu byť osobnejšie. Ja napríklad čitateľov oslovím a do newslettrov sa vždy podpíšem. Možno i vďaka tomu mi odberatelia na moje newslettre odpisujú, čo ma vždy veľmi poteší. Ako získať odberateľov do svojej mailovej databázy?

Dajte svojim odberateľom niečo zadarmo

Ak chcete niečo dostať, musíte najprv niečo dať. Najlepší spôsob ako získať odberateľov je poskytnúť im niečo hodnotné zadarmo.

Keď som začala písať svoju prvú knihu, postupne som zverejňovala kapitoly na mojej webstránke. Zdieľala som ich svojej facebookovej fanpage a ľudí začal príbeh zaujímať. Zverejnila som šesť nekompletných kapitol na svojom blogu a zo siedmich kompletných kapitol som vytvorila e-book zadarmo. Ľudia si mohli ukážku siedmich kapitol vo forme pdf stiahnuť bezplatne po zadaní e-mailu. Z 11 odberateľov bolo o pár dní viac ako 1000 odberateľov.

Mnoho čitateľov, ktorí prichádzajú na moje besedy, mi dodnes hovorí, že sa k mojim knihám dostali práve vďaka tomu, že si stiahli ukážku zadarmo. Dnes sú z nich stáli čitatelia a lojálni zákazníci.

Ak píšete príbeh, môžete čitateľom ponúknuť kapitoly zdarma, špeciálny obsah alebo iné extra bonusy. Ak sa venujete písaniu odbornej literatúry, opäť môžete ponúknuť informácie zadarmo. Okrem e-booku môžete darovať videá, podcasty a iný obsah, prípadne výmenou za e-mail môžete poskytnúť sekciu s bonusovým obsahom – na svojej webstránke si môžete vytvoriť špeciálnu zaheslovanú sekciu s obsahom len pre čitateľov, ktorí majú heslo. Heslo môžete zaslať práve po tom, ako sa odberateľ prihlási do vášho mailing listu. Záleží len na vašom obsahu a vašej stratégii.

Tvorte komunitu a ukážte vašim odberateľom, že sú pre vás špeciálni

Keď hovorím o e-mail marketingu, nemám na mysli pravidelné zasielanie predajných newsletterov. Zasielanie newslettrov by nemalo byť výhradne o predaji, v skutočnosti by drvivá väčšina obsahu mala byť nepredajná.

Jednou z vašich najdôležitejších úloh ako autora by malo byť vytváranie komunity. Prihlásenie sa do mailing listu je skvelým spôsobom ako čitateľa zahrnúť do vášho úzkeho okruhu. Každý odberateľ, ktorý sa prihlási k odberu vašich noviniek, by sa mal cítiť, že je pre vás dôležitý a špeciálny. Ľudia majú radi, keď cítia, že sú súčasťou určitej skupiny, a keď sa cítia akceptovaní. O to viac ich teší, keď sú súčasťou komunity ich obľúbeného autora.

Svojich odberateľov si vážte a neposielajte spam

Ešte pred prihlásením k odberu by vaši čitatelia mali vedieť, k čomu sa konkrétne prihlasujú. Svojich odberateľov si ceňte a posielajte im iba obsah, ku ktorému sa prihlásili. Ak sa rozhodnete zapojiť do nejakého affiliate programu, v rámci ktorého budete prostredníctvom newslettrov propagovať produkt niekoho iného, vopred si to dobre rozmyslite. Rovnako dbajte na jednoduché odhlásenie z vášho odberu noviniek. Váš odberateľ by nikdy nemal mať problém kedykoľvek sa z odberu vašich noviniek odhlásiť. Ak využívate zahraničných poskytovateľov, uistite sa, že všetky vaše texty sú preložené do slovenčiny.

Svojim odberateľom by ste mali poskytovať určitú hodnotu za to, že sú súčasťou vašej e-mailovej databázy. Ich e-mailovú adresu vo vašej databáze neberte ako samozrejmosť. Stavať môžete na rozličných stratégiách a prínosoch. Môžete napríklad vyzdvihovať to, že svojim odberateľov vždy ako prvých informujete o termíne vydania novej knihy, o vašich besedách alebo novom obsahu na webstránke. Nájdite niečo hodnotné, vďaka čomu budú vaše newslettre považovať za cenné a neskončia v koši.

S propagáciou vlastného produktu to v newslettroch nepreháňajte. Nebojte sa v newslettroch svojim čitateľom poďakovať, požiadať ich o recenziu v knižných kníhkupectvách alebo jednoducho popriať pekné vianočné sviatky. Myslite na to, že komunikujete s tým najdôležitejším človekom vo vašom biznise – s vaším čitateľom.

Článok pokračuje pod reklamou

Stavajte na jednoduchosť a prehľadnosť

Newslettre by mali byť čo najjednoduchšie. Každé slovo, ktoré možno vymazať, vymažte. Šetrite čas svojho odberateľa. Každý newsletter by mal mať jednu nosnú a hodnotnú myšlienku. Vo svojich newslettroch zasielam maximálne dve CTA (call to action, pozn. red.). Zvyčajne v nich posielam jednu hlavnú myšlienku s CTA, na ktorú chcem, aby odberateľ klikol. Do P.S. pridám vedľajšiu informáciu, ktorá by odberateľa mohla zaujímať s ďalším CTA.

V mojich newslettroch slovami šetrím. Môj posledný newsletter mal menej než 500 slov. Otvorilo ho 35,1 % ľudí a kliklo 4,1 % odberateľov. Podľa Mailchimpu je priemerná miera otvorenia newslettrov 20,81 %.

E-mail ako branding

Pri posielaní newslettrov sa tiež zamerajte na predmet e-mailu – môže byť rozhodujúcim faktorom, či čitateľ e-mail otvorí alebo ho rovno hodí do koša. Do newslettru vždy zadajte svoje celé meno a knihu, aby ste prípadne pripomenuli odberateľovi, kto ste. Ak posielate newslettre zriedkakedy, odberateľ môže zabudnúť, prečo sa k odberu prihlásil. Myslite na to, že newsletter je tiež súčasťou vášho brandingu. Jeho dizajn by mal byť rovnaký.

Ohľadom frekvencie posielania newslettrov sa popísalo mnohé. Osobne si myslím, že záleží na vašej stratégii. Je dobré uchovať určitú pravidelnosť, zároveň by však každý newsletter mal mať hodnotu. Ak máte poslať newsletter len preto, aby ste „aspoň niečo poslali“, tak ho radšej neposielajte. Ja napríklad zasielam newslettre len s hodnotnými novinkami – napríklad o vydaní novej knihy, termíne najbližšej besedy a podobne. Kvalitu staviam nad kvantitou a cenné informácie nad spamovým balastom.

E-mail databázu zbierajte počas celého roka

Či už na svoju webstránku pridávate obsah pravidelne každý deň alebo len sporadicky, mali by ste mať na nej odber noviniek. Prihlásenie k odberu môžete umiestniť viditeľne na hlavnú stránku a odporúčam vám ho tiež pridať pod podstránku, na ktorej je viac popísané o vás ako autorovi. Ak si odber noviniek umiestnite hneď pod vaše bio, je väčšia pravdepodobnosť, že sa čitateľ prihlási.

Využiť tiež môžete pop-up okná alebo exit pop-up okná. Pop-up okná vyskočia na webstránke, keď na ňu užívateľ prvýkrát príde, prípadne keď myškou zamieri k odchodu z vašej webstránky. Záleží len od vášho poskytovateľa, aké možnosti vám ponúka.

Pri e-mail marketingu tiež nezabudnite na nariadenie o ochrane osobných údajov GDPR.

E-mail marketing mi pomohol predať práva vydavateľstvu

Po tom, čo si čitatelia stiahli ukážku zadarmo siedmich kapitol mojej knihy, som im ponúkla kúpiť si celý e-book. Keď si prečítali e-book, požiadala som ich o spätnú väzbu. Ich pozitívne reakcie som pri osobnom stretnutí referovala vydavateľskému domu. Vďaka feedbacku videli, že sa čitateľom kniha páči a vydali moju knižnú trilógiu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky