Ako dokážu inovácie zvýšiť prosperitu podnikov

To, že sú inovácie pre každý jeden podnik dôležité, je fakt. Ako však priniesť tie správne inovácie pre konkrétnu firmu?

Kto je hlavným inovátorom?

Inovácie sa nerodia zo dňa na deň. Niektoré vylepšenia potrebujú čas na to, aby ich proces prípravy bol dokonalý. Preto by inovátor mal mať čas, aby svoju inováciu doviedol do dokonalosti. Ale kto je tým spomínaným inovátorom?

Nikde nie je napísané, že to musí byť majiteľ spoločnosti alebo členovia najvyšších predstavených firmy. Práve naopak. Šancu využiť svoju kreativitu a nápady by ste mali dať aj svojim zamestnancom. Veď oni sa každodenne pohybujú v „útrobách“ vašej spoločnosti, a tak by mali najlepšie vedieť, čo jej môže pomôcť zvýšiť zisk. Zamestnanci sú teda podstatnou zložkou celého inovatívneho procesu. Paradoxom je, že v niektorých prieskumoch len 8 % opýtaných majiteľov rôznych spoločností potvrdilo, že zachytávajú inovatívne podnety svojich zamestnancov a následne ich aj aplikujú v praxi. To je ale chyba.

Google – skrinka nápadov od zamestnancov

Dôležitosť zamestnancov pre celý inovatívny proces uvedieme na príklade spoločnosti Google, ktorá je v tomto smere ukážkovou firmou. Svojim zamestnancom dáva k dispozícii 20% ich pracovného času – celý jeden deň v týždni na to, aby mohli pracovať na vlastných projektoch, ktoré by v budúcnosti mohli byť prospešné pre spoločnosť. Takto ich motivuje k lepším výkonom, pretože zamestnanec má pocit, že naozaj do spoločnosti patrí a že v nej čo to môže zmeniť.

Google začínal len ako internetový vyhľadávač. Nie vždy z neho bol taký multifunkčný pomocník každého jedného človeka. Google každoročne investuje niekoľko miliónov dolárov práve do inovácií. To, čo robí Google dnes takým populárnym je práve tímová práca a jeho zamestnanci, ktorí sú najlepší v tom, čo robia. Inteligentní ľudia, s rôznymi nápadmi a rôznym myslením pracujú v harmónii. Google využíva brainstorming a všetci zamestnanci sa považujú za členov jednej veľkej rodiny. Práve zamestnanci boli tými, ktorí prispeli k vytvoreniu služby Gmail, ktorý patrí medzi najviac využívané maily v súčasnosti. Ďalšími významnými inováciami sú Google glas či Google maps, vďaka ktorým sa nestratíte a ak hľadáte cestu na neznáme miesto, vďaka street view sa viete približne zorientovať.

Článok pokračuje pod reklamou

Graze – zdravé inovácie

Nenápadná mala britská spoločnosť Graze v roku 2009 prišla s ideou rozvozu zdravých jedál. Postupným zavádzaním inovácií a zlepšovaním poskytovania služieb svojim klientom sa z nej stala veľká úspešná firma. Expandovala do Ameriky a po troch mesiacoch sa k nej hlásili státisíce spokojných zákazníkov. V čom spočíval úspech tejto spoločnosti?

Spoločnosť Graze nie je len rozvozom jedla, ale aj vysoko technologickou spoločnosťou. Všade samé počítače. Všetci zamestnanci musia byť vždy online a sledovať objednávky, aby vyhoveli každému jednému zákazníkovi. Vzťah medzi prepojením jedla a technológie priniesol tejto spoločnosti úspech. Najväčšou inováciou bolo prepojenie zdravého produktu s priaznivým cenovým modelom pre všetkých a komplikovaného technického základu celého fungovania spoločnosti tak, aby u klientov vyvolali pocit spokojnosti.

Inovovať môžete v jednotlivých oblastiach svojho podnikania. Niekedy stačí, ak zlepšíte len časť výrobného procesu či servisu poskytovaného klientom a prinesiete tých úspech celej firme. Dôležité je nájsť tú správnu oblasť, do ktorej sa oplatí investovať.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Filip Glasa (FinStat) – už sedem rokov odhaľuje ekonomickú kondíciu slovenských firiem

Projekt trojice priateľov sa rozrástol do firmy s 30-timi ľuďmi. Slovenský FinStat v súčasnosti expanduje do zahraničia a ráta so stovkou zamestnancov.

4-dňový pracovný týždeň. Komu sa oplatí ho zaviesť?

4-denný pracovný týždeň je dohoda medzi zamestnávateľom a zamestnancami, pri ktorej by zamestnanci síce chodili do práce menej, ale podali by rovnaký výkon a dodali tie isté výsledky ako doteraz. Je to vôbec možné?

Skúsenosť zákazníka s výrobkom alebo službou je dôležitejšia ako značka

Dnes už nikto nepochybuje o tom, že ak chce firma obstáť v konkurenčnom boji, musí priebežne inovovať. Inovácie sú spojené s technológiami, ale aj vzdelanými ľuďmi, ktorí ich vedia obsluhovať či priamo vymyslieť. O tom, aké investície do vzdelávania sa oplatia aj malým firmám, priblíži v rozhovore Ján Uriga – šéf PwC experience centra v Prahe.

Aleš Mlátilík: Zľavomat už dávno nie je o nízkej cene, ale o kvalitnej službe a zážitku

Pred zverejnením ponuky prevádzku osobne navštívia a následne finančne motivujú zákazníkov, aby o službe napísali hodnotenie. Portál Zľavomat si už nezakladá na najnižších cenách.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky