Efektívna správa skladu: 5 tipov, ako na to

Správne riadenie skladu môže ušetriť peniaze, priniesť vyšší zisk a prispieť k spokojnosti zamestnancov aj zákazníkov. Poradíme vám, ako efektívne spravovať sklad.

Správne riadenie skladu vám môže ušetriť peniaze a priniesť vyšší zisk. I keď sa vám možno do zmeny nechce púšťať, výsledok bude stáť za to. Efektívne spravovaný sklad prinesie výhody majiteľovi, zamestnancom i zákazníkom. Ako na to?

1. Modernizujte a prepojte systémy

Bez informačných technológií sa v sklade nezaobídete. Sú dôležité pri riadení prevádzky, vysokozdvižných vozíkov, regálových systémov aj pri naskladňovaní či expedícii tovaru. Používanie viacerých systémov od rôznych poskytovateľov vám však môže narobiť problémy. Nie vždy sa totiž dajú presne zosúladiť.

Ak sa ale poobzeráte po moderných a praktických softvérových riešeniach, pomôžu vám prepojiť všetky používané systémy. Vyhnete sa tak zbytočným nepríjemnostiam a zjednodušíte prácu vašim zamestnancom.  

2. Zvoľte vhodné regálové riešenia

Ak ste tak doteraz neurobili, modernizujte aj regálové systémy. Vyberte si také, vďaka ktorým využijete skladovacie priestory na 100 %. Vhodný regálový systém zvýši efektívnosť práce a zamestnancom zjednoduší orientáciu medzi tovarom.

K najmodernejším riešeniam patria poschodové regály. Ide o komplexný dvoj až trojpodlažný systém, vďaka ktorému môžete využívať celú výšku skladu. Bonusom je, že pri sa pri tomto type dajú kombinovať aj rôzne druhy regálov, napríklad policové s paletovými.

Zdroj: Bigstockphoto.com
Zdroj: Bigstockphoto.com

Ďalšou praktickou možnosťou sú mobilné regály. Pri tých však počítajte s vyššími počiatočnými nákladmi, pretože na ich fungovanie treba do podlahy nainštalovať jednoduché koľajnice. 

3. Nastavte si hranicu minimálnych skladových zásob 

Ďalším tipom, ako na efektívnu správu skladu, je nastavenie si minimálnej hranice skladových zásob. Najlepšie je, keď ju nastavíte pre každý produkt samostatne na skladovej karte. Získate tak lepší prehľad o tom, koľko sa čoho míňa a kedy treba objednávať nové kusy. Potom sa vám nestane, že daný produkt na sklade vôbec mať nebudete. Hranicu si nastavte tesne nad minimum. Nezabudnite pri tom zohľadniť, ako rýchlo sa produkt predáva. 

4. Robte v sklade pravidelné inventúry

Aj keď inventúry skladových zásob nepatria k obľúbeným činnostiam zamestnancov a ani vedenia, sú veľmi dôležité. Snažte sa preto, aby ste ich robili pravidelne. Aj ony totiž môžu pomôcť pri efektívnom riadení. Získate vďaka nim prehľad o aktuálnom stave skladu, prípadne odhalíte nedostatky, ktoré treba hneď vyriešiť, aby všetko fungovalo tak, ako má.

Zákonné lehoty často nepostačujú, a ak ste sa vyhýbali častejším inventúram najmä preto, že ste počas nich museli pozastaviť prevádzku, vymeňte skladový systém a máte po probléme. Moderné systémy ponúkajú možnosť robiť inventúru aj bez obmedzenia či zastavenia činnosti v sklade.

Zdroj: Bigstockphoto.com
Zdroj: Bigstockphoto.com

5. Využívajte technologické „vychytávky“ 

Ak vám to vaša finančná situácia dovolí, investujte aj do technologických „vychytávok“. Jednou z možností je zapojenie umelej inteligencie. Robotické technológie sú v logistike každým rokom dostupnejšie. Už nie sú len výsadou veľkých globálnych firiem s rozsiahlymi skladmi.

Veľkou pomocou môžu byť v sklade pozemné roboty či využívanie bezpilotných vzdušných systémov. Pozemný robot, ktorý pripomína robotický vysávač, vie nadvihnúť celý menší regál a prepraviť ho až k zamestnancovi. Ušetrí mu tak čas, ktorý by strávil hľadaním vybraného tovaru.

Krokom k efektívnej správe skladu je aj využívanie bezpilotných vzdušných systémov, no tie nie sú ešte veľmi rozšírené. Vďaka nim by však priestor skladu nebol až tak zaplnený a bezpilotné zariadenia by bezpečne vykonávali aj prácu vo výškach.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou Basta Digital.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Digitalizácia účtovníctva a kancelária bez papierov: ako na to?

Aké výhody má digitalizácia pre firmy a ako s ňou začať? Aj to, na čo dbať pri výbere dodávateľa riešenia a kedy spozornieť, prezradil Marek Polic z firmy KROS.

Aktivácia občianskeho preukazu eID: ako nastaviť KEP PIN a KEP PUK online

Postup, ako si nastaviť KEP PIN a KEP PUK na diaľku na novom občianskom preukaze a ako získať platné certifikáty pre kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) v aplikácii eID klient.

Pomoc v energetickej kríze: voľnejšie pravidlá pripájania lokálnych zdrojov elektriny

Slovenská elektrizačná prenosová sústava (SEPS) uvoľnila pravidlá pre pripájanie nových lokálnych zdrojov elektriny. Pomôcť by to mohlo verejným inštitúciám aj malým firmám.

Inovatívne predplatné: tlačiareň sama objednáva toner, odbremení podnikateľa

Spoločnosť HP rozširuje svoju službu HP Instant Ink aj na malé firmy. Spolu s novými tlačiarňami radu HP LaserJet Pro uľahčuje správu tlače, šetrí čas, peniaze aj prírodu. Ako to funguje?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky