Mladí a odvážni – nelenili a pustili sa do podnikania

Aj na Slovensku a v Česku sú príklady mladých ľudí, ktorí svojim talentom a energiou nemrhali a začali s podnikaním už v mladom veku.

Oliver Dlouhý – lacné cestovanie do celého sveta

Úspešný mladý podnikateľ z Českej republiky dodnes rád spomína na svoje prvé podnikateľské úspechy, keď ešte ako dieťa počas letných prázdnin predával ovocie s istou cenovou prirážkou a už vtedy v sebe objavil podnikateľského ducha. Keď zistil, že škola ho nebaví, začal rozmýšľať o serióznom podnikaní. Založil si spoločnosť, ktorá sa ako prvá zaoberala outsorcingom logistiky pre internetové obchody. Nezostalo však len pri tom. Keďže sám rád cestoval, začal sa pohrávať s myšlienkou založenia servera, ktorý by vedel ľuďom rýchlo a jednoducho ponúknuť možnosti cestovania „na jednom tanieri“. Založil server Skypicker.com, ktorý turistom umožňuje vyhľadávať letecké spoje kamkoľvek a priamo si zarezervovať najlacnejšie letenky prevažne nízkonákladových spoločností priamo na webe.  Aj keď bol celý projekt šitý horúcou ihlou, podarilo sa Ondrejovi dotiahnuť ho do úspešného konca. Pracuje s obrovským množstvom dát, ktoré dokážu vyhľadávať najlacnejšie letenky a vykonávať rezervácie, preto bola práca zo začiatku náročná a biznis sa rozbiehal pomalšie. Dnes už túto webovú stránku navštevujú ľudia z celého sveta. Ondrej všetkým mladým začínajúcim podnikateľom odkazuje, že nie je potrebné zutekať pri prvých problémoch, ale čeliť im a nevzdávať sa, pretože len tak môžete biznis priviesť do úspešného cieľa.

Jiří Švirák a Roman Tinka – zľavy pre celý kraj

Táto dvojica má skúsenosti s podnikaním už zo študentských čias. Poznali sa už na základnej škole, ale podnikať sa spolu rozhodli až neskôr. Niečo málo po dvadsiatke, inšpirovaní Amerikou, sa rozhodli založiť internetový zľavový portál slevíci.cz. Páčilo sa im hromadné nakupovanie, a tak sa rozhodli niečo podobné založiť aj v Zlínskom kraji, pretože tam nič podobné nebolo. Podarilo sa im zrealizovať čo chceli a dokonca sa rozrástli po celej republike a takisto majú pobočku na Slovensku, konkrétne v Trnave. Ich výhodou bolo, že v tomto odvetví začali podnikať dosť skoro, keď v Českej republike bežalo len okolo 10 zľavových portálov. Dokázali sa medzi konkurenciou udržať, vybudovali si dobré meno, a preto sa im teraz stále darí.

Ľuboš Demovič – všetko pre ľahšie štúdium

Za úspešnými mladými podnikateľmi nemusíme chodiť ani za hranice, pretože na Slovensku ich máme tiež dosť. Jedným z nich je aj Ľuboš Demovič, zakladateľ portálu Zones.sk, Zmaturuj.sk aj Monitor9.sk a ďalších študentských serverov. Oslovila ho práca na webovom portáli školy ešte na strednej a už tam začal podnikať. Rozhodol sa zozbierať potrebné informácie, ktoré mu k štúdiu pomôžu a vytvoriť z nich komplexný prehľad pre všetkých študentov. Podarilo sa mu vytvoriť internetový portál, kde si študenti môžu nájsť potrebné informácie k jednotlivým témam, ktoré v škole preberajú, referáty a ďalšie materiály. Dnes tieto internetové stránky navštevuje pol milióna študentov mesačne. Teraz, po ukončení vysokoškolského štúdia si prácu nehľadá, pretože on sám ju ponúka ostatným.

Študenti FIIT STU a ich Speekle

Nakoniec tu máme skupinku mladých študentov zo Slovenskej technickej univerzity v zložení Veronika Štrbáková, Peter Demčák, Ondrej Galbavý a Miroslav Šimek pod vedením Michala Barlu. Táto partička sa zo svojim školským projektom zúčastnila súťaže Imagine Cup 2013 a zvíťazila, čo jej zabezpečilo účasť na svetovom finále v Petrohrade. So zadaním sa popasovali výborne a výsledkom ich práce je Speekle -  logopedický softvér, ktorý hravou formou učí deti správnu výslovnosť. Speekle je nástroj, ktorí deti motivuje k precvičovaniu logopedických cvičení a zároveň rodič alebo logopéd môže cez webové rozhranie sledovať pokrok svojho dieťaťa. Projekt sa skladá z viacerých častí. Prvou je  tzv. Talkland, teda svet hier, kde deti za správne vyslovenie hlásky napríklad "s" či "š" získajú postup v hre. Sú obklopení trpaslíkmi, bojujú tak proti drakom zábavnou formou a navyše  robia niečo pre seba. Okrem toho sa v ďalšej hre s papagájom učia diferencovať na úrovni slov, teda či dve vyslovené slová boli rovnaké alebo rôzne. Pracujú aj na ďalšej časti "tongue trackingu", pomocou ktorej vedia logopédovia sledovať pohyb špičky jazyka dieťaťa, pretože ochabnuté svalstvo je často dôvodom rečových zábran.  Z tohto dôvodu začal mladý tím pracovať na hre, kde je ponorka ovládaná práve prácou jazyka a iba ak ju dieťa ovláda správne, dokáže splniť úlohu. Dieťa takto hrá rôzne hry, pri ktorých pracuje na zdokonalení výslovnosti a logopéd na základe výsledkov môže vidieť pokrok a nastavovať tak náročnosť levelov podľa potrieb. Školský projekt sa premenil na projekt podnikateľský a v roku 2013 bodoval opäť. Stal sa Podnikateľským nápadom roka 2013. Aj vďaka tomuto úspechu okúsili spoluprácu s prvou ligou v biznise a pred pár mesiacmi svoj produkt uviedli na trh. V súčasnosti usilovne pracujú na tom, aby ho mohli ich zákazníci používať a zlepšiť tak korekciu rečových nedostatkov.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.