Sai Rámakrišna Karuturi – indický kráľ kvetín

Sai Rámakrišna Karuturi – indický kráľ kvetín

Zamysleli ste sa niekedy, odkiaľ pochádza ruža, ktorú ste kúpili, aby ste niekomu spravili radosť? Alebo nad tým, akej firme ste jej kúpou pomohli zvýšiť tržby?

Už dávno nie holandské kvety

Kvety, ktoré v Európe kupujeme, už dávno nepochádzajú len z Holandska. Producenti rezaných kvetov sa dnes vo veľkej miere hlásia z krajín akými sú Čína, Afrika a India. Pri poslednej spomínanej zostaneme, pretože práve odtiaľ pochádza najväčší producent rezaných kvetov na svete. Sai Rámakrišna Karuturi začínal s malou firmou, ktorú založil v roku 1994. Vtedy dvadsaťosemročný mladý podnikateľ možno ani netušil, akú úspešnú firmu buduje. Snaha sa mu vyplatila, pretože dnes sa môže pochváliť najväčším podnikom s kvetmi na celom svete. Idea založenia obchodu s kvetmi je pritom priam idylická. Sám chcel svojej žene kúpiť kvet na Valentína, ale v Bangalúre už žiaden nedostal. Preto sa rozhodol vziať biznis s rezanými ružami do vlastných rúk, aby sa niečo podobné už žiadnemu chlapovi nestalo.

Export, export a ešte raz export

Sai Rámakrišna založil firmu Karuturi Global Ltd, ktorá bola od začiatku zameraná na vývoz. Postupne začala exportovať do väčšieho počtu krajín, až sa rozrástla po celom svete. Celý biznis model zahŕňa pestovanie na plantážach, distribúciu, a to všetko pod vedením zelenej ekologickej vlny, ktorá tejto spoločnosti umožňuje pýšiť sa titulom producent rezaných kvetov s najnižšími nákladmi. Takmer celá produkcia je exportovaná na trhy s vysokou pridanou hodnotou akými sú Holandsko, Nemecko cez Singapur až po Austráliu. Najväčším importérom sú Spojené štáty americké. Snahu o expanziu spoločnosti predstavuje boj o pôdu v Etiópii, ktorá by umožnila sadiť viac kvetov, a tým aj viac distribuovať.

Misia je jasná – pokryť celý trh

Spoločnosť sa riadi heslom: „Ukázať sa ako integrovaná spoločnosť obsluhujúca svetový trh bezkonkurenčnými produktmi, nákladmi a kvalitou.“ Kľúčovou stratégiou je expanzia s najnižšími možnými nákladmi do krajín celého sveta a začlenenie sa medzi lídrov na trhu. Spoločnosť si zakladá na potenciály pokryť stále rastúci dopyt na svetových trhoch. V priebehu rokov boli schopní identifikovať a získať zdroje, akými sú pozemky a práca v relatívne ekonomickej cene, a tým zvýšiť hodnotu pre akcionárov. Spoločnosť sa takisto riadi politikou transparentnej, čestnej a maximálnej komunikácie so spoločníkmi a investormi. Cieľom je stať sa ozajstnou nadnárodnou indickou spoločnosťou v oblasti kvetinového priemyslu.

Indický kvetinár s africkými kvetmi

Snaha o expanziu do Etiópie by len rozšírila rady africkej pôdy, na ktorej sa ruže už pestujú. Práve pôda v Afrike je najviac využívaná na pestovanie kvetov. Aj keď by si človek pomyslel, že na tomto suchom kontinente je takéto podnikanie nemožné, opak často býva pravdou. Kvetinové záhony zaberajú 239 hektárov tej najlepšej africkej pôdy, ktorá je dostatočne zabezpečená zavlažovaním. Práve tu nastáva sporná otázka. Mnohí sú za to, aby sa na takejto pôde pestovalo radšej obilie pre obyvateľov, než kvety. Vedenie spoločnosti s takýmito vyjadreniami nesúhlasí, práve naopak, hlási sa k pomoci pri poľnohospodárskej produkcii v Afrike. Prostredníctvom tohto podniku, sa snažia predstaviť state-of-the-art technológie, ktoré pomáhajú poľnohospodárom zvýšiť produktivitu vo vnútrozemských údoliach, pri zachovaní životného prostredia a rozmanitosti. Spoločnosť Karuturi Global Ltd sa snaží pomáhať aj miestnym pestovateľom kukurice, ktorá je treťou najdôležitejšou obilninou pestovanou v Afrike a vyvážanou do celého sveta.

Nielen ekologicky, aj sociálne zameraný

Na úspešnú kvetinovú spoločnosť často padajú obvinenia neprajníkov a ochrancov ľudských práv, ktorí tvrdia, že zamestnanci pracujú v nevyhovujúcich podmienkach. Vedenie spoločnosti takéto obvinenia odmieta, pretože už dlho sa snaží pomáhať ľuďom aj v sociálnej oblasti. Spoločnosť Karuturi Global sa zaviazala k pozdvihnutiu a prosperite obcí najmä v Afrike. Okrem priamych pracovných príležitostí vytvára vzdelávacie, športové a zdravotnícke zariadenia pre miestne obyvateľstvo a podporuje ich účasť v niekoľkých rozvojových programoch. V Etiópii uskutočnila niekoľko dobročinných misií akými boli napríklad príspevok na pitnú vodu, zabezpečenie obeda pre 100 chudobných každú nedeľu. V Keni šlo o zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, a to nielen zamestnancom spoločnosti, zabezpečenie stravy obetiam sucha, zabezpečenie infraštruktúry pre miestnu políciu a mnoho ďalších. Podnikateľ Sai Rámakrišna Karuturi je nielen majiteľom najúspešnejšej svetovej spoločnosti pestujúcej a distribuujúcej kvety, ale aj človekom s veľkým srdcom. Možno práve vďaka tomu sa jeho spoločnosti darí udržiavať vysoký obrat a postavenie na trhu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Jana Pačutová

Študentka Fakulty medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity v Bratislave.


Subscription boxes: dobré „schránkové“ podnikanie

Tak, ako sa dá predplatiť časopis, tak sa dá predplatiť aj akýkoľvek iný druh tovaru. Takzvané „subscription boxes“ sa objavili na trhu, aby nám priniesli to, po čom pištia naše srdcia. Pravidelne každý mesiac a priamo až do našich schránok. Káva, kozmetika či knihy. Stačí si vybrať...

Bezkonkurenčné biznis nápady zo školských lavíc

Štyridsaťsedem firiem študentov stredných škôl z celého Slovenska predstavilo svoje ambiciózne podnikateľské plány na 23. ročníku súťaže JA Veľtrh podnikateľských talentov v bratislavskom Avione. Tu je výber tých najoriginálnejších so šancou preraziť.

SPECTER TAPE - revolučná inovácia, ktorá zmení svetový hokej

Sú inovatívni, skúsení a neustále hľadajú spôsoby, ako sa zdokonaliť. Dva roky vyvíjali revolučný typ hokejovej pásky, ktorá z hráčov urobí lepších hokejistov. Novodobé riešenie v podobe špeciálnej nálepky testujú profesionálni hráči z NHL a tvárou značky SPECTER TAPE je Zdeno Chára.

Ručne vylisoval tisíce jabĺk, kým pochopil, že výroba poctivého cideru si vyžaduje opateru ako u malého dieťaťa

Richard Domaniža sa výrobe domáceho poctivého cideru venuje už viac ako štyri roky. Za ten čas sa jeho hobby zmenilo na trvalý biznis a od konca leta minulého roka 2016 predáva pod značkou Kastler. Začínal doma v garáži s ručným lisom na jablká a dnes vyrába na po domácky zhotovených prístrojoch tie najkvalitnejšie slovenské cidery bez cukru a umelých prísad.