Ako začať podnikať s nulou v peňaženke?

Ako začať podnikať s nulou v peňaženke?
Zdroj: Pixabay.com

Aké možnosti podpory pre začínajúcich podnikateľov existujú? Získať rady, skúsenosti, ale aj peniaze na podnikanie je možné viacerými spôsobmi.

Dobré a často jednoduché nápady stoja za zrodom viacerých úspešných podnikateľských príbehov. Avšak rozbehnutie vlastného biznisu pre človeka – nepodnikateľa nie je jednoduché. Veď mnohí možno ani nevedia, čo by mal byť prvý krok. Viacero tipov, ako začať podnikať od nuly, poradili podnikatelia a odborníci z praxe a prezradili, ako sa popasovať s finančnými nákladmi, ktoré si štart podnikania vyžaduje, ale aj aké existujú možnosti nefinančnej podpory pre začínajúcich podnikateľov.

Základnú podporu v začiatkoch podnikania poskytujú správni ľudia

Viac hláv – viac rozumu absolútne platí pri rozbiehaní vlastného biznisu. Hoci má jednotlivec dobrý nápad, pustiť sa do podnikania bez predošlých skúseností o samote môže byť veľmi náročné. Dôležitú rolu preto majú ľudia, kolegovia, ktorí sa do projektu zapoja. Niekedy poskytne pomocnú ruku a cenné rady aj rodina, ako to bolo v prípade zakladateľa firmy GoodRequest a účastníka súťaže Podnikateľ roka 2020, Tomáša Lodňana. „Veľkým vzorom mi bol môj otec, ktorý síce nebol podnikateľ, ale pôsobil na viacerých vedúcich pozíciách. Viackrát som bol už počas detstva s ním v práci a videl ako funguje napríklad výroba, riadenie ľudí, ale aj konflikty. To mi určite dalo veľa. Počas vysokej školy som pracoval vo vedecko-technologickom parku, kde som pomáhal začínajúcim podnikateľom a videl som ich cesty. Zároveň som čítal veľa kníh, článkov a celkovo nechal sa inšpirovať aj svetovými podnikateľskými príbehmi.“

Ďalší podnikateľ, Radko Bovan, sa do biznisu pustil už ako 19-ročný spolu so svojím bratom. Od nuly rozbiehali spoločnosť pôsobiacu v reklame a vydavateľstve. „Prvé roky v podnikaní boli pre mňa predovšetkým o desiatkach obchodných jednaní denne v teréne, budovaní tímov a pobočiek po Slovensku a hlavne o neustálom učení sa komunikovať s rôznymi typmi ľudí i obchodnými partnermi, a tiež v schopnosti robiť dôležité rozhodnutia nielen po úspešných, ale aj po neúspešných projektoch.“ Po 12 rokoch sa rozhodol rozbehnúť vlastnú firmu - Polygrafické centrum. Cieľom bolo pokryť dieru na trhu, ktorú objavil práve na základe predošlých skúseností. Videl priestor na iný prístup ku klientovi a jeho potrebám ako bol dovtedy zaužívaný. „Riešenia na mieru v rámci komplexnej škály polygrafických produktov bolo to, čo som vnímal, že je zároveň možnosťou dlhodobého rozvoja firmy pri predpokladaných technologických inováciách v budúcnosti.“ Radko Bovan v začiatkoch čerpal skúsenosti od starších spolupracovníkov i zo spoločného podnikania s bratom, ale považuje sa vo veľkej miere aj za podnikateľa-samouka. Podkladom pre neho boli základné informácie zo štúdia Ekonomickej univerzity, dôležitú rolu však zohrával hlavne jeho dôraz na vlastný osobný rozvoj v podobe štúdia mnohých kníh o podnikaní, manažmente či psychológii v obchode a absolvovanie mnohých odborných a špecializovaných školení.

Nefinančná pomoc pre začínajúcich podnikateľov má veľa podôb

Mať dobrý tím a podporu od priateľov a rodiny, navyše ak majú skúsenosti zo sveta biznisu, je pre začínajúceho podnikateľa určite veľkou pomocou. Odraziť sa od dna však pomáhajú aj rôzne inštitúcie, ktoré ponúkajú poradenstvo či workshopy. To oceňuje Marianna Slivková, ktorá v roku 2014 získala titul Podnikateľka Slovenska a ktorá spolu so svojím bratom vedie spoločnosť LEDeco solution, s. r. o., zameranú na návrh, výrobu, dodávku a inštaláciu osvetlenia pomocou LED technológií.

Marianna sa do bratovej firmy pridala až po dvoch rokoch jeho pôsobenia na trhu. Dovtedy žila vo Veľkej Británii, kde si spoločne s priateľom plánovala otvoriť gastro prevádzku. „Pamätám si, ako som vyplnila online prihlášku, že chcem začať podnikať a od toho dňa sa na mňa začali sypať telefonáty z rôznych strán, ako a s čím mi vedia pomôcť rôzne štátne i bankové organizácie, aké rôzne úľavy ako živnostníci budeme môcť mať.“ Keďže vyštudovala obchod a musela si účtovníctvom a zložitými daňovými priznaniami prejsť na dennom poriadku, nechápala, aký je celý proces jednoduchý. „Zrazu som mala toľko kontaktov a inštitúcií okolo seba, že som sa mohla pýtať a konzultovať do nekonečna. A všetko zdarma,“ spomína podnikateľka na britský systém.

Podobný prístup očakávala aj na Slovensku. Keď sa po príchode domov rozhodla pomôcť bratovi s podnikaním, nedokázala nájsť nič, čo by jej pomohlo zorientovať sa v zložitej legislatíve či nájsť niekoho, kto by bez nároku na finančnú odmenu pomohol, vysvetlil a nasmeroval ju. Peniaze na právnikov a konzultačné firmy totiž nemali, nakoľko všetky smerovali na nákup materiálov a rozvoj spoločnosti. Nemali teda nikoho, kto by im povedal, kde robia chyby, ako manažovať či riadiť narastajúci počet zamestnancov, čomu sa vyvarovať a pod.

„V roku 2013 som narazila na možnosť zúčastniť sa mentoringového programu pre ženy, ktorý zhodou okolností bol pod záštitou USA, konal sa v Banskej Bystrici a ešte mal aj pár zahraničných mentorov. Tam som konečne dostala odpovede na niektoré moje otázky, bola som nútená v rámci rôznych aktivít vykročiť zo svojej komfortnej zóny a prekonať svoje nočné mory z manažmentu, prezentácií aj plánovania. Konečne som začala cítiť, že to, čo robíme, má zmysel,“ spomína Marianna Slivková. Taktiež jej veľmi pomohlo stretávať a rozprávať sa s inými začínajúcimi či zabehnutými podnikateľmi, vzájomne zdieľať skúsenosti, inšpirovať sa príbehmi, ktoré píšu denné situácie so zákazníkmi či zamestnancami.

Ak by začínala podnikať opäť a nevedela by nič z toho, čo vie dnes, chcela by sa obklopiť ľuďmi s podobnými problémami, nájsť miesto, kde ju nasmerujú, kde jej nezištne poradia. Dnes je takých možností viac ako v minulosti. „Existuje tu veľké množstvo pomoci okolo začínajúcich podnikateľov, sú to rôzne nefinančné konzultácie, balíčky, akcelerátory, podujatia,“ hovorí Marianna a dodáva, že každé stretnutie prináša a otvára nové obzory, každý nový kontakt alebo odporúčanie ich dostáva ďalej. „Nehovoriac o startup víkendoch či iných podujatiach, kde si zrazu človek môže vyskúšať podnikanie alebo predaj svojho podnikateľského nápadu na vlastnej koži a bez rizika. Ale aj množstvo anjelských investorov, ktorí vedia pomôcť finančne.“

Financovanie účasti na podnikateľských podujatiach alebo na stážach nie je problém

Pre záujemcov o podnikanie, ktorí ešte len majú nápad a začínajúcich podnikateľov, ktorí už urobili prvé kroky k vlastnému biznisu, sa v dnešnej dobe organizujú stovky podujatí počas celého roka, na celom území Slovenska, no tiež v zahraničí. Sú venované zaujímavým témam o začiatkoch v podnikaní, často si nevyžadujú ani žiadne finančné náklady. Stretnúť sa tu dá s ľuďmi, ktorí uspeli, vypočuť si ich príbehy, načerpať inšpiráciu a vedomosti od skúsených odborníkov.

Martina Pirošková zo Slovak Business Agency (SBA), kde pomáhajú začínajúcim podnikateľom, opisuje ďalšie možnosti nefinančnej podpory: „Záujemcovia o podnikanie môžu požiadať o konzultácie s odborníkom na témy, ktoré potrebujú riešiť, môžu byť súčasťou Akcelerátora, získať miesto v Coworkingu, networkovať medzi sebou a s odborníkmi. Získať od mentorov know-how, ktoré následne využijú v reálnom podnikateľskom svete.“ V SBA ďalej organizujú napríklad kreatívne besedy a praktické workshopy, kde sa účastníci môžu naučiť pracovať s grafickými softvérmi, tvoriť handmade veci alebo obsluhovať nové technológie. Vhodným prvým krokom k podnikaniu môže byť návšteva Klientskych centier Front Office vo ôsmich mestách na Slovensku, kde začiatočníkov odborní pracovníci usmernia a predstavia im celé portfólio služieb.

Prečítajte si tiež

Často využívaným nástrojom býva podnikateľský inkubátor, ktorý zahŕňa priestory na podnikanie aj balík rôznych služieb, ktoré na rozbehnutie biznisu môžu začínajúci podnikatelia využiť. Takéto formy podpory sú zároveň nepriamou finančnou pomocou. Napríklad v rámci iniciatívy Startup Sharks od SBA sa môžu začínajúci podnikatelia zúčastniť na domácom alebo zahraničnom podujatí, kde majú možnosť predstaviť svoj nápad a náklady na letenku, vstupenky či priestor na vystavovanie uhradí Slovak Business Agency. Agentúra podobne za splnenia istých podmienok hradí náklady na účasť záujemcov na zahraničných stážach vo svetových startupových inkubátoroch alebo v rámci tejto iniciatívy hradí náklady na odborného mentora do výšky 25 000 eur.

Pomocnú ruku začínajúcim podnikateľom podávajú aj podnikateľské organizácie ako napríklad Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Svoje aktivity zameriava na výmenu skúseností či mentoring. O cenné skúsenosti sa delia podnikatelia a rôzni odborníci z praxe na podujatiach, ktoré ZMPS organizuje. Mladí podnikatelia, ktorým nechýbajú dobré nápady a chuť rozvíjať svoje firmy, tak môžu získať nové kontakty, spolupráce, inšpiráciu a aktuálne informácie zo sveta biznisu a legislatívy. Popasovať sa s množstvom jej zmien pomáha aj aplikácia BiznisInfo, ktorú ZMPS vytvorilo.

Marianna Slivková všetkým, ktorí chcú podnikať, odporúča neschovávať sa doma za počítačom, ale nájsť odvahu a donútiť sa zúčastniť napríklad niektorého z podujatí, prihlásiť sa do diskusie a pracovať na sebe. „Každá ‚spackaná‘ prezentácia dáva okamžitý feedback, okamžité sebahodnotenie a vylepšenie. Naučí zvládať trému pred množstvom ľudí, umožní nájsť množstvo nových kontaktov, ktoré majú ďalšie kontakty... Toto všetko skvele začínajúceho podnikateľa pripraví na ozajstné stretnutia, reálne vyjednávania tam vonku, keď už nepôjde len o komfortnú zónu, ale aj o biznis a budúce zárobky. Ja celú túto našu cestu, ktorou sme si prešli, vidím ako jeden skvelý tréning, ktorý ma vyformoval, ako niečo, čo by som len sledovaním príbehov ostatných či pasívnym zúčastňovaním sa motivačných sedení nezískala.“

Článok pokračuje pod reklamou

Finančná podpora začínajúcich podnikateľov: aké sú možnosti?

Okrem dobrého tímu, podpory od rodiny a skúseností odborníkov ale začínajúci podnikateľ potrebuje financie. Ľuboš Kolesár, zakladateľ firmy Zelená stavba a člen generálnej rady Združenia mladých podnikateľov Slovenska, hovorí o tom, že štart podnikania je možné pokryť z vlastných zdrojov, rôznych fondov EÚ alebo grantov, no tiež investíciou investora alebo úverom z banky. „Kritériom je výška potrebných zdrojov, časové hľadisko a prínos, ktorý tieto zdroje prinesú. Ideálnym scenárom sú vlastné zdroje, menšie investície by som odporúčal vyriešiť v tejto réžii. Prostriedky z európskych fondov, grantových programov a podobne sú finančne výhodné. Ide o nízke, resp. nulové, preplatenie a nenávratné zdroje dokonca nie je potrebné splatiť. Tu zohráva rolu časové hľadisko. Táto forma získania zdrojov je totiž finančne výhodná, ale časovo zdĺhavá a administratívne náročná. Podnikateľ sa zaväzuje k viacerým podmienkam, ktoré musí splniť a priebežne sledovať ich dodržiavanie,“ vysvetľuje Kolesár. Navyše pri grantovej podpore chýba flexibilita, nakoľko podnikateľ sa musí držať plánu projektu tak, ako uvedie pri žiadaní.

Pri využití možnosti investora je podľa Kolesára dôležité myslieť na to, že nápad musí mať nadpriemerný potenciál, musí byť inovatívny a hlavne musí podľa predloženého biznis plánu prinášať tržby, ktoré sú pre investora akceptovateľné. „Nevýhodou môže byť vstup investora do firmy, pretože investor sa podieľa na riadení spoločnosti, rozhoduje o smerovaní firmy a rozhoduje o strategických plánoch.“ Pomoc partnera, ktorý do firmy zainvestoval prvé peniaze a okrem toho poskytol aj zázemie, podporu a skúsenosti, využil Tomáš Lodňan pri zakladaní firmy GoodRequest. Aj keď si môže podnikateľ poradiť sám, je podľa neho praktické urýchliť si niektoré procesy a využiť skúsenosti iných.

Pokiaľ ide o pôžičky a úvery z bánk, Kolesár upozorňuje, že banky sú v poskytovaní zdrojov pre začínajúcich podnikateľov opatrné. Štandardne vyžadujú históriu a existenciu firmy minimálne 2 roky alebo 2 ukončené účtovné obdobia.

Prečítajte si tiež

Pôžičku ale neposkytujú len komerčné banky. SBA umožňuje získať podnikateľom mikropôžičku. „Spektrum potenciálnych žiadateľov o mikropôžičku je široké, a to od živnostníkov, malých obchodných spoločností, začínajúcich podnikateľov, ale i podnikateľov s dlhšou podnikateľskou históriou,“ vysvetľuje Renáta Pokorská, vedúca Oddelenia realizácie Mikropôžičkového programu. SBA poskytuje mikropôžičky na financovanie investičných a prevádzkových potrieb, nákupu hnuteľného alebo nehnuteľného majetku potrebného na podnikanie, nákupu tovarových zásob, surovín či tovaru, a to vo forme úveru vo výške 2 500 – 50 000 eur. Doba splatnosti mikropôžičky je stanovená na 6 mesiacov až 4 roky, pričom hlavne začínajúci podnikatelia využívajú ponúkaný benefit odkladu splátok istiny do 6 mesiacov od čerpania úveru. „Veľký dôraz kladieme na kvalitu podnikateľského zámeru, ktorým klient preukáže životaschopnosť projektu a návratnosť mikropôžičky. Tiež na reálne spracovaný rozpočet a primerané zabezpečenie, ktoré sa odvíja od požadovanej výšky mikropôžičky. Žiadatelia s podnikateľskou históriou predkladajú k žiadosti aj výsledky hospodárenia,“ približuje podmienky Pokorská.

Náklady sa snaží azda každý znížiť na minimum a jednou z položiek, do ktorých treba väčšiu či menšiu sumu investovať, je aj podnikateľský účet. Bez vedenia účtu sa dnes nepohne ani súkromná osoba, nie ešte podnikateľ. Ako si ale vybrať banku, v ktorej podnikateľ účet založí a čo všetko má pri výbere zvažovať? Rolu hrajú potreby podnikania, dostupnosť pobočiek či možnosti realizácie platobného styku. Ďalším kritériom však taktiež sú poplatky spojené s vedením účtu, čo potvrdili aj viacerí podnikatelia, ktorí sa s Podnikajte.sk podelili o svoje skúsenosti so zakladaním podnikateľského účtu. Preto banky ponúkajú začínajúcim podnikateľom rôzne balíky služieb, ktorými im chcú znížiť počiatočné náklady. Napríklad Tatra banka má podnikateľský účet pre novovzniknuté s. r. o. či obchodné spoločnosti, ktoré si ho otvoria do jedného roka od svojho vzniku, na 12 mesiacov bez poplatku. Zaujímavú možnosť majú aj pre živnostníkov, ktorí si účet môžu otvoriť z pohodlia domova či kancelárie. K živnostenskému účtu zároveň ponúkajú fakturačný softvér a POS terminál na 12 mesiacov bez poplatku či lízingové financovanie do 35 000 € aj na jazdené auto, a to tiež bez poplatku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Výhody vstupu na burzu cenných papierov: príklad z praxe

Burza cenných papierov v Bratislave začína obchodovať s akciami úspešnej slovenskej firmy. Aké výhody to prinesie spoločnosti, kapitálovému trhu či Slovensku ako štátu?

Podpora inovatívnych riešení: firmy môžu získať až do 500-tisíc eur

Malé firmy môžu získať grant, mentorstvo od odborníkov a zviditeľniť sa. Kto môže o podporu žiadať, čo musí spĺňať financovaný projekt a dôležité termíny.

Eurofondy na podnikanie, zelenú transformáciu a inovácie v roku 2024

Na čo všetko môžu firmy získať financie od EÚ, ako postupovať a na čo možno dotáciu využiť? Prehľad výziev a programov.

Vydanie akcií ako spôsob získania kapitálu

Pre aké firmy má zmysel uvažovať nad vydaním akcií a ako postupovať?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky