Podnikatelia môžu do konca júna 2025 žiadať o dotáciu na výstavbu nabíjačiek pre elektromobily. Kto a na čo má nárok, ako požiadať a aké podmienky splniť?
Už v roku 2023 boli spustené dotácie na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily pre podnikateľov, avšak, v apríli 2025 došlo k zrušeniu celej výzvy, v rámci ktorej o finančné prostriedky bolo možné žiadať. Ministerstvo hospodárstva (MH SR) ju nahradilo novou - Výzvu z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre právnické osoby a fyzické osoby - podnikateľov vyhlásilo nanovo 11. apríla 2025. Došlo v nej k výraznej úprave podmienok aj súm dotácií, o ktoré možno žiadať. Pre koho je určená, v akej výške možno dotácie získať a aké sú podmienky či spôsob žiadania, priblížime v článku.
Výzva na podporu budovania nabíjacích staníc pre firmy: základné informácie
Z výzvy bude podporená výstavba tak staníc s bežným nabíjaním (resp. pomalým/AC nabíjaním), ako aj s vysokovýkonným nabíjaním (resp. rýchlym/DC nabíjaním). Stanovené sú finančné limity podľa typu a výkonu nabíjačky. Územne nie sú obmedzené, môžu byť realizované v rámci celého Slovenska, pričom sa môžu v rámci jedného projektu stavať aj na viacerých miestach.
Hlavným rozhodujúcim kritériom pri vyhodnocovaní žiadostí bude výška žiadaných prostriedkov mechanizmu na počet vybudovaných nabíjacích bodov (konektorov). Z bodového nastavenia tiež vyplýva, že je určená najmä pre firmy, ktoré majú viacero prevádzok v rôznych okresoch (napr. sieť hotelov, reštaurácií, obchodné reťazce) alebo pre prevádzkovateľov nabíjacej infraštruktúry.
Výzva bude uzatvorená 30. júna 2025, pričom realizáciu nabíjacích staníc je potrebné ukončiť do 30. júna 2026.
Rozdelenie finančných prostriedkov – kto a koľko môže získať?
Alokácia výzvy je 24 miliónov eur, pričom je rozdelená na dve čiastkové alokácie, v rámci ktorých prebehne samostatné súťažné ponukové konanie:
- pre nabíjacie stanice s bežným nabíjaním je alokácia 13,5 milióna eur,
- pre nabíjacie stanice s vysokovýkonným nabíjaním je alokácia 10,5 milióna eur.
Jednou zo základných podmienok výzvy je obmedzenie žiadostí na jedného žiadateľa. Zjednodušene možno povedať, že jeden žiadateľ (firma, podnikateľ) si môže podať len jednu žiadosť na výstavbu AC nabíjačiek a najviac jednu na výstavbu DC nabíjačiek.
Stanovená je taktiež maximálna intenzita pomoci a finančný limit, a to nasledovne:
Typ nabíjacej stanice | Maximálna intenzita pomoci | Maximálna výška oprávnených výdavkov bez DPH na jednu nabíjačku | |
---|---|---|---|
S bežným nabíjaním (AC)* | s jedným nabíjacím bodom (konektorom) | 100 % | 4 500 eur |
s dvomi a viac nabíjacími bodmi (konektormi) | 100 % | 9 000 eur | |
S vysokovýkonným nabíjaním (DC)** | s výkonom 50 kW | 60 % | 30 000 eur |
s výkonom vyšším ako 50 kW | 60 % | 30 000 eur + 400 eur za každý celý 1 kW naviac |
Okrem výkonu nabíjacích staníc je nastavená podmienka, že každý projekt (osobitne na AC nabíjačky, osobitne na DC nabíjačky), musí spĺňať podmienku počtu nabíjacích bodov (konektorov) nasledovne:
- projekt pre nabíjačky s bežným nabíjaním musí mať aspoň 12 AC nabíjacích bodov,
- projekt pre nabíjačky s vysokovýkonným nabíjaním musí mať aspoň 4 DC nabíjacie body.
Keďže zvyčajne bývajú na jednej nabíjacej stanici dva konektory, podnikateľ, ktorý požiada o dotáciu, musí rátať s výstavbou minimálne šiestich AC nabíjačiek alebo dvoch DC nabíjačiek. Pre lepšiu predstavu – ak sa o dotáciu rozhodne žiadať sieť hotelov, musí postaviť spolu aspoň šesť AC nabíjacích staníc (ak má každá dva konektory), prípadne 12 AC nabíjacích staníc (s jedným konektorom). Pokiaľ sa rozhodne o dotáciu na DC nabíjačky požiadať sieť čerpacích staníc, musí dokopy postaviť aspoň dve dvoj konektorové DC nabíjacie stanice, prípadne štyri jedno konektorové.
Upozornenie: Každý nabíjací bod v rámci daného projektu musí mať zabezpečené parkovacie miesto s príslušným vodorovným a zvislým dopravným značením. Ak teda nabíjacia stanica obsahuje dva nabíjacie body (konektory), musia byť pri nabíjačke priradené dve parkovacie miesta.
Oprávnenými výdavkami na účely tejto výzvy sú investičné výdavky na obstaranie nového dlhodobého hmotného a/alebo nehmotného majetku (obstarávacia cena nabíjačky), zároveň tiež na nevyhnutné stavebné práce, ktoré s výstavbou nabíjačky súvisia. No náklady miestnych jednotiek na výrobu alebo skladovanie elektrickej energie sú z oprávnených výdavkov vylúčené (napr. fotovoltické panely inštalované pri nabíjačke alebo batériové úložisko).
Medzi oprávnené výdavky taktiež nepatria:
- výdavky na bežné opravy a údržbu,
- mzdové výdavky,
- zásoby,
- výdavky, ktoré nie sú nevyhnutné na realizáciu projektu (napríklad oplotenie, kamerový systém, zariadenie na výrobu elektriny z OZE),
- výdavky na nákup mobilných nabíjačiek,
- výdavky na DPH,
- výdavky, ktoré sú definované ako neoprávnené podľa Schémy pomoci.
Výška výdavkov na realizáciu projektu sa stanovuje podľa trhových (reálnych) cien, a to:
- prostredníctvom prieskumu trhu alebo
- odborného posudku vypracovaného oprávnenou osobou alebo
- na základe stavebného rozpočtu vypracovaného oprávnenou osobou,
- resp. výkazu výmer oceneného oprávnenou osobou.
Kto môže o dotáciu požiadať?
Za oprávneného žiadateľa sa považuje fyzická alebo právnická osoba oprávnená na podnikanie, teda taká, ktorá je:
- zapísaná v Obchodnom registri SR,
- podniká na základe živnostenského oprávnenia,
- podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov (túto skutočnosť musí žiadateľ predložiť relevantným dokladom).
Ministerstvo hospodárstva bude overovať splnenie tejto podmienky v Registri a identifikátore právnických osôb, podnikateľov a orgánov verejnej moci, prípadne cez iné príslušné verejne dostupné registre.
Jednou z podmienok je, aby voči žiadateľovi nebol vyhlásený konkurz ani povolená reštrukturalizácia a žiadateľ tiež nesmie byť v likvidácii. Je potrebné mať na pamäti, že podmienka sa vzťahuje aj na začaté a neukončené konania v zmysle zákona o konkurze a vyrovnaní, ktorý bol účinný ešte pred zákonom o konkurze a reštrukturalizácii. A podmienka nie je splnená ani vtedy, keď je konkurzné konanie zastavené/zrušené pre nedostatok majetku žiadateľa.
Posudzuje sa ďalej bezúhonnosť žiadateľa, pričom ani jeho štatutárny orgán, člen štatutárneho orgánu, prokurista/prokuristi či iné osoby konajúce v mene žiadateľa, nesmú byť právoplatne odsúdené za trestné činy ako subvenčný podvod, poškodzovanie záujmov EÚ, legalizácia výnosu z trestnej činnosti a podobne. Podrobný zoznam je uvedený priamo vo výzve MH SR.
Medzi podmienkami zároveň je, že:
- žiadateľ nesmie byť evidovaný v Systéme včasného odhaľovania rizika a vylúčenia (EDES) ako vylúčená osoba alebo subjekt,
- voči žiadateľovi nesmie byť nárokované vrátenie štátnej pomoci na základe rozhodnutia Európskej komisie,
- žiadateľ musí spĺňať všetky podmienky týkajúce sa štátnej pomoci a vyplývajúce zo Schémy pomoci.
Ako požiadať o dotáciu na výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily?
Aby podnikateľ dostal prostriedky na výstavbu nabíjacích staníc, je potrebné doručiť včas a správne vyplnenú žiadosť MH SR – buď elektronicky, alebo listinne/osobne na podateľňu MH SR. Za včasné podanie žiadosti sa považuje vygenerovanie sumáru žiadosti v systéme ISPO a jeho doručenie rezortu hospodárstva do termínu uzavretia výzvy (30.6.2025).
Formulár žiadosti je potrebné vyplniť v systéme ISPO v slovenskom, prípadne českom jazyku. Žiadosť je úplná, ak obsahuje všetky tri zložky, konkrétne:
- formulár žiadosti vyplnený v ISPO,
- sumár žiadosti vygenerovaný v ISPO, podpísaný žiadateľom/oprávnenou osobou konať v mene žiadateľa,
- povinné prílohy žiadosti (rozpočet projektu a plnomocenstvo pre oprávnenie osoby konať v mene žiadateľa, pokiaľ je relevantné).
Postup vypracovania a podania žiadosti
- Aby bolo možné vyplniť a podať žiadosť cez ISPO, je potrebná registrácia žiadateľa v tomto systéme.
- Následne žiadateľ vyhľadá predmetnú výzvu a pristúpi k vyplneniu formulára žiadosti a priloženiu príloh.
- Vo formulári vypĺňa informácie ako názov, cieľ a popis projektu, veľkostnú kategóriu žiadateľa, počet vybudovaných verejne prístupných nabíjacích bodov či počet vybudovaných staníc. Taktiež je potrebné vyplniť predpokladaný začiatok realizácie aktivity a jej predpokladané ukončenie, pričom ukončenie vecnej realizácie projektu musí byť v žiadosti stanovené najneskôr do 30.6.2026.
- Žiadateľ vypíše aj miesto realizácie projektu, pričom ak sa aktivity neviažu na konkrétne miesto, stačí vyplniť názov aktivity a štát. Podrobnosti o tom, ako konkrétne vypísať jednotlivé polia a čo kedy (ne)uvádzať, možno nájsť priamo vo vzore žiadosti na stránke ispo.planobnovy.sk.
- Následne je potrebné vyplniť základné údaje žiadateľa, konkrétne: názov firmy, IČO, DIČ, právnu formu či adresu sídla, bankové spojenie a informácie o štatutárnych zástupcoch žiadateľa.
- Do žiadosti sa vypisuje aj partner projektu (napr. sprostredkovateľ nabíjacej stanice).
- Ďalej žiadateľ predloží podrobný rozpočet projektu, pričom vypĺňa údaje na úrovni celkových oprávnených výdavkov projektu.
- Vyplniť treba tiež spôsob financovania projektu (systém predfinancovania, zálohových platieb či refundácie).
- Potom žiadateľ priloží povinné prílohy a pokračuje na čestné vyhlásenie žiadateľa.
- Po vyplnení formulára a nahratí príloh je potrebné žiadosť aj s prílohami zaevidovať - kliknúť na „Zaevidovať žiadosť v ISPO“. Žiadateľovi bude vygenerovaný sumár žiadosti v PDF formáte, ktorý doručí na MH SR jedným zo spomínaných spôsobov.
Podanie žiadosti elektronicky
V prípade odoslania žiadosti elektronicky, je tak možné urobiť cez elektronickú schránku MH SR zriadenej v rámci Ústredného portálu verejnej správy (slovensko.sk) prostredníctvom služby „Všeobecná agenda“. Tento formulár je potrebné vyplniť nasledovným spôsobom:
- do predmetu správy uviesť text: „Zaslanie žiadosti o poskytnutie prostriedkov mechanizmu“,
- do značky prijímateľa uviesť kód výzvy 03I04-26-V05,
- do značky odosielateľa uviesť IČO a názov žiadateľa,
- do textu správy uviesť znova text „Zaslanie žiadosti o poskytnutie prostriedkov mechanizmu“.
K tomu priloží „sumár žiadosti“ (bez príloh) – po vygenerovaní sumára žiadosti cez ISPO vo formáte PDF ho priloží ako prílohu k elektronickému podaniu a sumár podpíše ako prílohu elektronického podania kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om).
Poznámka: Ak v súlade s OR SR v časti „konanie menom spoločnosti“ majú povinnosť konať za firmu viaceré oprávnené osoby spoločne, musia podpísať žiadosť všetky relevantné osoby.
Podanie žiadosti listinne
Hoci MH SR dôrazne odporúča zasielať žiadosti elektronicky, ak sa napriek tomu žiadateľ rozhodne pre listinné podanie, je potrebné, aby podpísal sumár žiadosti (bez príloh) a doručil ho v pevnom, uzavretom, nepoškodenom a nepriehľadnom základnom obale. Na ňom treba uviesť:
- kód výzvy 03I04-26-V05,
- názov a adresu vykonávateľa: „Ministerstvo hospodárstva SR, Mlynské nivy 44/a, 827 15 Bratislava 212“,
- obchodné meno a adresu žiadateľa,
- IČO žiadateľa,
- kód projektu,
- názov projektu,
- nápis „Žiadosť o prostriedky mechanizmu“,
- nápis „NEOTVÁRAŤ“.
Vyhodnotenie žiadostí o dotácie na budovanie nabíjačiek pre elektromobily
Či žiadatelia splnili všetky podmienky výzvy, bude posudzovať MH SR. V prípade zistenia nedostatkov budú kontaktovať žiadateľa, aby nedostatky odstránil do 10 pracovných dní odo dňa doručenia výzvy na doplnenie žiadosti.
Žiadosti budú bodované podľa jednotlivých kritérií, pričom zvažovať bude rezort hospodárstva nákladovú efektívnosť projektu či miesto realizácie – napríklad budú body za počet okresov, v ktorých bude projekt realizovaný, udeľované nasledovne:
Počet okresov | Počet bodov |
---|---|
31 a viac | 10 |
21 - 30 | 7 |
11 - 20 | 4 |
1 - 10 | 0 |
„Výsledkom aplikácie kritérií posúdenia žiadosti, je vytvorenie zoznamu žiadostí v poradí od najlepšej žiadosti (t. j. od takej, ktorá na základe aplikácie kritérií posúdenia žiadosti dosiahla najvyšší počet bodov),“ uvádza sa vo Výzve. Z uvedeného vyplýva, že hotel, ktorý má pobočky v Bratislave a ďalších okresoch, má väčšiu šancu získať dotáciu ako penzión v Rajeckých Tepliciach.
Žiadatelia môžu proti posúdeniu nesplnenia podmienok podať písomnú námietku do 6 pracovných dní od doručenia oznámenia o tejto skutočnosti. Ak ministerstvo zistí, že námietky sú opodstatnené, môže im v plnom rozsahu vyhovieť v lehote do 8 pracovných dní od ich doručenia. Vo Výzve sa ďalej uvádza: „Ak MH SR námietkam v plnom rozsahu nevyhovie, predloží ich v lehote, v ktorej malo rozhodnúť, na rozhodnutie štatutárnemu orgánu MH SR. Štatutárny orgán MH SR o námietkach rozhodne v lehote do 10 pracovných dní od kedy mu boli námietky predložené. V odôvodnených prípadoch môže štatutárny orgán MH SR túto lehotu predĺžiť najviac o ďalších 15 pracovných dní. Proti rozhodnutiu o námietkach nemožno podať opravný prostriedok.“
Podmienky realizácie projektu – výstavby nabíjacích staníc
Žiadatelia, ktorým bude schválená žiadosť o poskytnutie prostriedkov na výstavbu nabíjacej infraštruktúry, musia splniť ďalšie podmienky, ktoré sa vzťahujú na realizáciu a/alebo prevádzku projektu. Ide o nasledovné:
- prijímateľ musí ku dňu začatia realizácie stavebných prác disponovať právoplatným povolením na realizáciu stavby (stavebné povolenie, rozhodnutie o stavebnom zámere, overenie projektu na základe rozhodnutia o stavebnom zámere a podobne);
- prijímateľ musí zabezpečiť vysporiadanie majetkovo-právnych vzťahov k majetku, ktorý súvisí s realizáciou projektu – bude to dokazovať pri prvej žiadosti o platbu na výdavky týkajúce sa predmetu projektu;
- pokiaľ ide o AC nabíjaciu stanicu, ktorá je súčasťou nabíjacieho parku pozostávajúceho z viacerých verejných nabíjačiek riadeným jedným energetickým manažmentom s viac ako 8 AC nabíjacími bodmi, prijímateľ musí zabezpečiť, aby výstupný výkon ktoréhokoľvek nabíjacieho bodu kedykoľvek počas používania parku nebol nižší ako 5,5 kW;
- v prípade DC nabíjačiek, ktoré sú súčasťou nabíjacieho parku, musí prijímateľ zabezpečiť, aby celková výška výstupného výkonu bola v každom okamihu znížená maximálne o 30 %;
- so záverečnou monitorovacou správou musí prijímateľ poskytnúť MH SR:
- názov prevádzkovateľa nabíjacieho bodu,
- ID každého nabíjacieho bodu,
- spôsob autentifikácie a možnosti platby pri nabíjaní,
- kontaktné telefónne číslo na technickú podporu prevádzkovateľa nabíjacieho bodu,
- dátum uvedenia každej nabíjačky do prevádzky v rozsahu a spôsobom uvedeným v záväznej dokumentácii,
- prijímateľ musí zabezpečiť, aby každá nabíjačka, ktorá je financovaná v rámci výzvy, bola prístupná a v prevádzke 24 hodín, 7 dní v týždni (v osobitných a riadne odôvodnených prípadoch môže MH SR na žiadosť prijímateľa akceptovať výnimku v prevádzke nabíjačiek).
Upozornenie: Žiadateľ, všetci dodávatelia a subdodávatelia v rámci projektu musia byť zapísaní v registri partnerov verejného sektora (ak sa na nich vzťahuje povinnosť zápisu podľa § 2 zákona o registri partnerov).
Nabíjačka ako konkurenčná výhoda - kde a akú stanicu má význam vybudovať?
Elektromobilov a plug-in hybridov na slovenských cestách pribúda (hoci priemeru EÚ ani len „nešliapeme na päty“, skôr naopak – sme na samom chvoste rebríčka). Prispôsobuje sa tomu postupne aj nabíjacia infraštruktúra. Ako uvádza Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) na svojej webovej stránke, k 31.3.2025 bolo v našej krajine 2 521 verejných nabíjacích bodov (medziročný nárast o 26 %) a 1 000 lokalít s nabíjacou stanicou (medziročný nárast o 24 %). Najväčšie zastúpenie majú bežné AC nabíjacie stanice s výkonom nižším ako 50 kW (60 %) a naopak, najmenšie majú vysokovýkonné DC stanice s výkonom 350 a viac kW (2 %).

Čo sa týka lokality, najviac nabíjacích staníc možno nájsť v Bratislavskom kraji, najmenej v Trenčianskom a Banskobystrickom kraji.

Často možno nájsť nabíjaciu stanicu najmä na miestach, ktoré sú buď v blízkosti vyťaženého dopravného úseku či na miestach, kde majú ľudia tendenciu dlhšie sa zdržať. Práve lokalita hrá dôležitú rolu pri rozhodovaní sa, aký typ nabíjacej stanice sa oplatí postaviť. Pomalšie nabíjanie, teda AC nabíjačky, majú zmysel napríklad pri hoteloch, kinách či aquaparkoch. Skrátka na miestach, kde majitelia vozidiel zostávajú niekoľko hodín.
Naopak, DC nabíjačky sú vhodné pre miesta, na ktorých ľudia spravidla trávia najviac pár desiatok minút – napríklad reštaurácia, rýchle občerstvenie, kaviareň, nákupné centrum, obchodný reťazec či čerpacia stanica. Rýchle nabíjanie má tiež zmysel pri hlavných cestných ťahoch.