Konflikty sú ako choroba. Ak im nepredídeme, treba ich čo najskôr liečiť

Konflikt na pracovisku nemusí byť vždy len na škodu. Slovenskí podnikatelia prezradili svoje skúsenosti.

Konflikty na pracovisku nie sú len frázou, ktorú vymysleli znudení teoretici. Oslovili sme troch majiteľov slovenských firiem a spýtali sa ich na vzťahy medzi vlastnými zamestnancami. Ak sa trápite s vlastným neporiadkom vo firme, možno vám pomôžu skúsenosti Tomáša Lodňana (GoodRequest, s.r.o.), Juraja Saska (Visibility,s.r.o.) a Róberta Kováča (FALCO SK s.r.o.). Každý z nich priznal, že nezhody sa im nevyhli.

Neexistuje nijaká univerzálna poučka ukrývajúca zázračné riešenie. Róbert Kováč je konateľom firmy Falco, ktorá vyrába puzdrá na zbrane. Na otázku, čo môže narušiť pokojné fungovanie spoločnosti, vtipne odpovedal: „Príjemnú pracovnú atmosféru ohrozuje najviac práca samotná.:)“

Koho vziať do tímu? Odborníka či „sympaťáka“?

Spokojní zamestnanci sú snom každého zamestnávateľa. Dave Ulrich vo svojom bestselleri Human Resource Champions píše, že firma Harley-Davidson  pre svojich zamestnancov organizuje výlety na motorkách - ak niekto nemá vlastnú motorku, tomu ju jednoducho požičia. Nadšení pracovníci sa tak vraj vedia lepšie vcítiť do pocitov zákazníkov dychčiacich po silných strojoch. Navyše sa odreagujú a nadchnú pre filozofiu firmy. Známy je tiež prípad „vlka z Wall Street“ a jeho bujarých večierkov.

Vyzerá to jednoducho. Ale čo ak predmetom vášho podnikania nie sú práve zbožňované motorky či kvantá peňazí? Tomáš Lodňan, CEO firmy GoodRequest, ktorá vyrába mobilné aplikácie, sa snaží do svojho tímu prijímať najmä ľudí, ktorí do neho dobre zapadnú. Osobnosť nového zamestnanca je pre neho pri prijímaní dôležitá rovnako ako profesionalita. „Po prijatí nového človeka sa tiež snažíme robiť teambuildingy, stretnutia a čo najviac ho zapojiť medzi nás. Myslím si, že ak sa ľudia dobre poznajú a rozumejú si, či už po profesijnej alebo osobnej stránke, tak pravdepodobnosť konfliktov klesá,“ hovorí Tomáš Lodňan.

Podobne sa snaží konfliktom predchádzať aj Róbert Kováč a Juraj Sasko. Profesionál a odborník je bez schopnosti zapadnúť do kolektívu prakticky nepoužiteľný.

Žiadna prevencia pred konfliktmi nefunguje stopercentne

Podľa Tomáša Bušeka, autora knihy Manažér a konflikt, sa treba ku konfliktu stavať ako k chorobe. Treba mu najprv predchádzať, a potom, keď prevencia nestačí, čo najskôr ho začať liečiť.

CEO digitálnej agentúry Visibility Jurajovi Saskovi sa zdá, že dobrú pracovnú atmosféru ohrozuje najmä zlá komunikácia v rámci tímu. Problémom sa snaží predchádzať prednáškami a spoločným riešením problémov.

Róbert Kováč pri konfliktoch preferuje neformálny prístup, dôležitá je tiež možnosť vyjadriť sa – tú musia mať obe strany konfliktu.

Tomáš Lodňan vo svojej firme odpozoroval aj faktory spúšťajúce konflikty. „Určite to je stres, deadline a tiež nedostatočná komunikácia medzi zamestnancami. Lebo každý problém sa dá vykomunikovať, len si treba sadnúť a prebrať to,“ vysvetľuje.

Dôverovať odbornej literatúre alebo vlastnej intuícii?

Každý, kto sa ocitol vo vedení firmy už niekedy musel naraziť na knihu, ktorá mu sľubovala bezproblémové fungovanie jeho obchodu. Ako si poradiť s množstvom teórie v knihách a videách?

Všetci traja mladí podnikatelia sa zhodli na tom, že sa pri riešení konfliktov neriadia len odbornými radami, ale občas konajú aj inštinktívne.

„Keď som začínal podnikať, prečítal som veľa odbornej literatúry. Avšak v poslednej dobe sa spolieham najmä na svoju intuíciu a tiež na názor ľudí a kolegov, ktorých si cením,“ prezradil Tomáš Lodňan.

Kedy konflikt môže byť prospešný?

Najlepším existujúcim riešením konfliktu je model win – win. Víťazmi pritom nemusia byť iba jednotlivci, ale aj celé skupiny, či celá firma. Vznik rozdielnych názorov zvyčajne spúšťa zmena, ktorá sa vo firme odohráva, alebo ktorá má v najbližšej dobe nastať. Konflikt preto môže byť dobrým miestom na diskutovanie nových možností či prehodnotenie smerovania firmy.

Róbert Kováč hodnotí konflikt pozitívne vtedy, keď musí jeho iniciátor obhájiť svoj názor, a tak ponúknuť nové pohľady či riešenia.

Práve napäté situácie môžu pomôcť odhaliť skutočné vzťahy a problémy vo fungovaní spoločnosti. V prípade menších začínajúcich firiem môžu byť pre majiteľov rady odborníkov skvelým odrazovým mostíkom. Aspoň dovtedy, kým nezískajú dostatok skúseností na to, aby im pri ich riešení pomáhala vlastná intuícia. Alebo dovtedy, kým nebudú zamestnávať celkom bezkonfliktných zamestnancov a nebude pre nich pracovať jeden z najlepších odborníkov na ľudské zdroje a psychológiu. Ale to už by sme hovorili o sci-fi.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Náhrada mzdy za dovolenku - výpočet

Ako ho vypočítať a zistiť ako dovolenka ovplyvní výplatu zamestnanca?

11 rád ako urobiť efektívnu pracovnú poradu

V dobe, keď všetci bojujeme s časom, sú neefektívne porady pre firmu hotovou katastrofou. Namiesto toho, aby sa zamestnanci zaoberali riešením problémov, pre ktoré ste ich zamestnali, strácajú na nich čas. Ako mať vo firme efektívnejšie porady?

Nárok na dovolenku po dlhodobej PN a po materskej/rodičovskej dovolenke

Ak dlhodobá PN zamestnanca, či rodičovská dovolenka trvá dlhšie ako 100 pracovných dní, nárok na dovolenku sa zamestnancovi kráti. Na koľko dní dovolenky má nárok?

Nárok na dovolenku - kedy vzniká a na koľko dní voľna má zamestnanec nárok?

Ako a kedy môže zamestnanec dovolenku čerpať? Kedy možno dovolenku krátiť a aká je náhrada mzdy za dovolenku?