Koniec certifikátov pre e-podpis od 1.1.2023: koho sa týka a čo robiť?

Tí, ktorí využívajú elektronické podpisovanie, by si mali skontrolovať dátum vydania občianskeho preukazu. Kto ho musí vymeniť, koľko za vybavenie zaplatí a oplatí sa nechať si to na poslednú chvíľu?

Mnohých podnikateľov čaká ešte tento rok výmena občianskych preukazov (OP), a to aj v prípade, že ich platnosť ešte nekončí. Tí, ktorí majú doklad vydaný pred 20. júnom 2021 (dátum vydania je uvedený priamo na preukaze), totiž od nového roka nebudú mať platné certifikáty potrebné na kvalifikovaný elektronický podpis (aj vtedy, ak sú certifikáty platné do roku 2024, 2025 či neskôr). Problém totiž nie je v samotných certifikátoch, ale v starších čipoch, ktoré majú preukazy spred 20. júna 2021. Tieto je nutné vymeniť a v súvislosti s tým aj nahrať nové certifikáty.

Občiansky preukaz bude naďalej platný, elektronický podpis ale nebude možný

Občianske preukazy ako-také zostávajú platné naďalej. Bude možné ich používať ako doklad totožnosti, a tiež na prihlasovanie na portáloch verejnej správy či do elektronickej schránky na portáli slovensko.sk. Nebude ale možné podpísať sa kvalifikovaným elektronickým podpisom, na ktorý sú potrebné práve certifikáty.

Výmena občianskeho preukazu bude bezplatná, no kto ho potrebuje vybaviť rýchlo, zaplatí

Hoci spočiatku bola výmena občianskych preukazov z dôvodu končiacej platnosti certifikátov pre e-podpis spoplatnená správnym poplatkom 4,50 eur, Novela zákona o správnych poplatkoch ho od 7.10.2022 zrušila. Štandardne trvá vybavenie nového dokladu niekoľko dní až týždňov. Pre tých, ktorí potrebujú nový preukaz vydať urgentne, pretože ho používajú denne (napr. konatelia firiem), existuje možnosť urýchleného vyrobenia OP – do dvoch dní. Avšak, takéto vydanie je naďalej spoplatnené sumou 20 eur. Ministerstvo vnútra SR pre Podnikajte.sk ešte dodalo, že ak si občan nechá nový doklad doručiť na adresu kuriérom, za túto službu sa poplatok v súčasnosti nevyberá

Zároveň platí, že pokiaľ si občan zvolí doručenie občianskeho preukazu na oddelenie dokladov a teda si ho vyzdvihne fyzicky, pôvodný doklad mu zostáva a môže ho používať (aj na elektronické podpisovanie), kým nebude mať nový. To znamená, že ani tí, ktorí potrebujú preukaz používať denne, si nemusia žiadať o jeho urýchlené vyrobenie a platiť za to poplatok. Stačí si zvoliť aj štandardnú dĺžku vybavenia, no podstatné je vyzdvihnúť si preukaz osobne. Pokiaľ si ho občan nechá doručiť kuriérom, pôvodný doklad mu bude odobraný a v tomto prípade je vhodnejšie zvoliť si urýchlené vyrobenie (ak OP občan potrebuje na denné používanie a nemôže čakať).

O nový doklad treba žiadať osobne, certifikáty možno nahrať online

O nový doklad je potrebné požiadať osobne na ktoromkoľvek oddelení dokladov. „Následne je potrebné požiadať o vydanie nového kvalifikovaného certifikátu buď osobne na oddelení dokladov ihneď po prevzatí nového dokladu, alebo neskôr online z domu prostredníctvom aplikácie eID klient (trvá to asi 15 minút),“ uvádza ministerstvo vnútra na svojej web stránke. Je dôležité vedieť, že pri vydaní OP oddelenie dokladov preukaz aktivuje novým BOK-om a novovydané certifikáty budú potrebovať taktiež nový KEP PIN a KEP PUK. Pôvodné na preukazoch nezostávajú.

Pri žiadaní o vydanie certifikátov online prostredníctvom spomínanej aplikácie je potrebné použiť nový BOK, ktorý si občan zadal pri podaní žiadosti o občiansky preukaz. V aplikácii si možno nastaviť aj nový KEP PIN a KEP PUK kód. Celý návod je v používateľskej príručke aplikácie eID, ktorá je dostupná na stránke eidas.minv.sk.

V novej verzii aplikácie eID klient si taktiež možno skontrolovať platnosť aktuálnych certifikátov -konkrétne v časti „Nastavenia – Certifikáty“. Zároveň používatelia dostávajú správy do e-schránky na portáli slovensko.sk s upozornením, že najneskôr v posledný deň tohto roka im budú platné kvalifikované certifikáty pre e-podpis zrušené a že si majú doklady vymeniť za nové. Podľa údajov ministerstva vnútra sa táto situácia dotkne minimálne 30 000 občanov SR, ktorí aktívne elektronicky podpis na svojom preukaze používajú.

Ministerstvo vnútra odporúča počkať so žiadaním o nový preukaz do decembra, na nápor je pripravené

Na potrebu výmeny OP už niekoľko mesiacov upozorňujú médiá. S oznamovaním začalo aj samotné ministerstvo, hoci v tlačovej správe zo dňa 7.10.2022 vyzýva občanov, aby s vybavením nového dokladu počkali do decembra. Minister vnútra totiž očakáva, že vydávanie biometrických bezkontaktných občianskych preukazov, ktoré je podľa novely zákona o občianskych preukazoch plánované od nového roka, bude možné zaviesť už od 1.12.2022. Teda občania, ktorí si budú v tomto roku meniť OP z dôvodu skončenia platnosti certifikátov, by mohli rovno získať doklad s biometrickými údajmi (ktorý musí mať do augusta 2031 v zmysle európskeho práva každý občan SR). Na portáli slovensko.sk sa uvádza, že ide o nový typ eID karty s jedinečnými fyzickými znakmi (podobu tváre a odtlačky prstov) a bezkontaktný elektronický čip. Bude mať tiež nový vizuál s modernejšími bezpečnostnými prvkami, ktoré minimalizujú riziko zneužitia, napr. pri krádeži či strate.

„Legislatívny návrh je hotový a pripravený, aktuálne v štádiu procesovania,“ uvádza pre Podnikajte.sk ministerstvo vnútra. Napriek tomu, že koncom roka možno očakávať väčšie nápory žiadateľov a dlhšie čakacie doby v klientskych centrách (aj z dôvodu sviatkov), rezort tvrdí, že sú na takéto situácie pripravení.

Prečítajte si tiež

V legislatívnom procese je tiež návrh vyhlášky o uznaných spôsoboch autorizácie. Tá bude upravovať zoznam vybraných elektronických služieb verejnej správy, ktoré by bolo možné podpísať aj na základe občianskeho preukazu či dokladu o pobyte s čipom, ktoré boli vydané do 20.6.2021. Napriek tomu sa na portáli slovensko.sk uvádza: „V záujme zabezpečenia možnosti autorizácie všetkých právnych úkonov kvalifikovaným elektronickým podpisom založeným na kvalifikovanom certifikáte aj po 31. decembri 2022 však odporúčame s predstihom požiadať o výmenu občianskeho preukazu alebo dokladu o pobyte na ktoromkoľvek oddelení dokladov Okresného riaditeľstva Policajného zboru.“  

Náš tip: Pokiaľ sa občania obávajú dlhých radov, môžu si vytvoriť online rezerváciu. Ministerstvo vnútra totiž umožňuje dohodnutie si termínu na konkrétny dátum a čas na vybraných agendách oddeleniach dokladov, dopravného inšpektorátu a katastra. Ide o Univerzálny rezervačný systém, ktorý možno nájsť na webovej stránke portal.minv.sk. 

Stačí si:

  • vybrať agendu (vybavenie nového OP), 
  • prihlásiť sa eID kartou alebo zadať svoje údaje vrátane čísla aktuálneho OP, 
  • vybrať si pracovisko, dátum a čas,
  • zadať e-mailovú adresu a telefónne číslo, na ktoré občan obdrží PIN rezervácie.

PIN je následne potrebné zadať v deň návštevy pracoviska do kiosku vyvolávacieho systému. Ten mu vytlačí lístok s poradovým číslom a používateľ už len počká na pozvanie k pracovisku. PIN kód je možné použiť 15 minút pred a 15 minút po termíne rezervácie, následne stráca platnosť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Úhrada správneho poplatku finančnej správe: ako na to?

Aké sú možnosti úhrady správneho poplatku finančnej správe a kde nájsť platobné inštrukcie po odoslaní žiadosti, ktorá podlieha správnemu poplatku?

Formulár A1 pre prácu v zahraničí možno vybaviť elektronicky

Od 15. mája 2023 možno požiadať o PD A1 aj prostredníctvom elektronického formulára. Ako postupovať v prípade vyslania zamestnancov či SZČO?

Čítačky čipových kariet a nové občianske preukazy

Je biometrický občiansky preukaz kompatibilný so staršími čítačkami? Sú na oddelení dokladov povinní dať občanovi novú? A ako zistiť, či čítačka funguje s aplikáciou eID klient?

Poštovné a zmeny v cenníku od 1.3.2023

O koľko stúpnu ceny za posielanie listových zásielok, balíkov či poštového platobného styku podľa navrhovaného opatrenia? Elektronické podanie bude čoraz výhodnejšie.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky