Zmena mena, priezviska či trvalého pobytu: postup a oznamovacie povinnosti

Postup, náklady a povinnosti pri zmene mena/priezviska a trvalého bydliska. Aké doklady vymeniť, čo, komu a dokedy nahlásiť a na čo nesmú zabudnúť podnikatelia?

Meno a priezvisko z hľadiska slovenskej legislatívy

Aj používanie mena a priezviska má svoju právnu úpravu, ide konkrétne o zákon NR SR č. 300/1993 Z. z. o mene a priezvisku. Ten ustanovuje, že každý občan musí mať aj meno, aj priezvisko, pričom bližšie určuje možné spôsoby ich nadobudnutia. Napríklad meno dieťaťa sa určuje dohodou rodičov a ak k takej dohode nedôjde (alebo rodičia nie sú známi), meno sa určuje rozhodnutím súdu. Vyhlásenie jedného rodiča je postačujúce, ak druhý rodič nie je známy alebo zomrel.

Zákon tiež hovorí o tom, že každému sa môže určiť aj viac mien (vrátane cudzojazyčných), no najviac tri mená. Nemožno však určiť meno hanlivé, neosobné alebo domácku formu mena. Taktiež nie je možné ako prvé meno určiť také, ktoré je totožné s menom žijúceho súrodenca uvedeného v matrike na prvom mieste. Zákon vylučuje aj možnosť určiť osobe mužského pohlavia určiť ženské meno a naopak.

Priezvisko zasa štátny občan SR nadobúda po narodení, a to buď spoločné priezvisko rodičov, alebo jedného z nich, podľa ich dohody (v čase dohody musí toto priezvisko jeden z rodičov mať). Priezvisko matky dieťa dostane, ak bolo právoplatne rozhodnuté o zapretí otcovstva muža zapísaného v knihe narodení, alebo ak nie je otec dieťaťa známy. Súd môže určiť priezvisko, ak nie je známy žiadny z rodičov dieťaťa.

Zo zákona tiež vyplýva, že ak je dieťa štátnym občanom aj iného štátu, môže sa pri zápise do knihy narodení zapísať priezvisko/priezviská v súlade s právnym poriadkom či tradíciou daného štátu.

Meno ani priezvisko, ktoré mu je pridelené pri narodení, si teda človek nevyberá. Preto môže dôjsť k momentu, kedy si ich bude chcieť zmeniť. Alebo nastanú situácie, z ktorých zmena vyplynie. Upravuje ich predmetný zákon.

Postup a pravidlá zmeny mena a priezviska na Slovensku

Zmeniť si meno či priezvisko nie je len otázkou vôle. V niektorých situáciách totiž občan potrebuje povolenie okresného úradu podľa trvalého alebo posledného trvalého pobytu občana na území SR (prípadne trvalý pobyt rodiča/zákonného zástupcu, ak sa mení meno/priezvisko neplnoletej osoby). V prípade, že by taký pobyt občan Slovenska nemal, príslušným je Okresný úrad Bratislava.

Zmeny mena/priezviska, na ktoré je potrebné povolenie

Ako informuje ministerstvo vnútra na svojej stránke, povolenie je požadované pri zmene mena či priezviska, ak ide o hanlivé pomenovanie.

Ďalším prípadom, kedy sa vyžaduje povolenie okresného úradu, je zmena priezviska oboch manželov alebo jedného z nich. V oboch situáciách je potrebná ich spoločná žiadosť. Môže ísť napríklad o situáciu, kedy si obaja chcú zmeniť svoje spoločné priezvisko, na iné spoločné priezvisko (napríklad Mrkvičkovci sa chcú premenovať na Novákovcov). Alebo ak sa pri sobáši rozhodli ponechať si svoje rodné priezviská a neskôr sa rozhodnú si dať spoločné priezvisko. Taktiež ide o situácie, kedy si chce jeden z manželov vziať naspäť svoje rodné priezvisko, prípadne chce používať aj rodné, aj manželovo/manželkine priezvisko. Špecifických situácií je viac a všetky sú vymenované v zákone.

Povolenie je potrebné aj v prípade fyzickej osoby, u ktorej prebieha zmena pohlavia, pričom okresný úrad jej povolí používať neutrálne meno a priezvisko – okrem žiadosti je ale potrebné aj potvrdenie zdravotníckeho zariadenia, v ktorom prebieha liečba k zmene pohlavia.

Žiadosť musí byť písomná a je k nej potrebné priložiť originál alebo kópiu:

  • občianskeho preukazu alebo iného dokladu totožnosti osoby, ktorej sa žiadosť týka (ak ho má mať),
  • dokladu o štátnom občianstve SR osoby, ktorej sa žiadosť týka (ak ho má mať),
  • verejnej listiny alebo dokladu o štátnom občianstve aj iného štátu, ak ide o zmenu mena/priezviska občanov, ktorí sú jednak štátnymi občanmi SR, a jednak štátnymi občanmi iného štátu, a pokiaľ sa zmenou má dosiahnuť meno alebo priezvisko v tvare, ktorý je v súlade s právnym poriadkom alebo tradíciou iného štátu.

V prípade, že ide o zmenu mena/priezviska maloletého, podávajú žiadosť jeho zákonní zástupcovia spoločnou žiadosťou (pokiaľ má maloletý viac ako 15 rokov, musí preukázať svoj písomný súhlas s jeho úradne osvedčeným podpisom). Ak o zmenu žiada len jeden rodič, musí k žiadosti priložiť písomný súhlas druhého rodiča s osvedčeným podpisom alebo právoplatné rozhodnutie súdu, ktoré buď nahradí jeho súhlas, alebo bude hovoriť o pozbavení/obmedzení spôsobilosti na právne úkony druhého rodiča. Za istých okolností, ako je napríklad úmrtie oboch rodičov alebo nie sú známi, žiadosť podáva poručník ustanovený dieťaťu.

Pokiaľ za osobu, ktorej sa zmena týka, žiada iná osoba, musí do žiadosti uviesť meno, priezvisko, trvalý pobyt žiadateľa a jeho vzťah k osobe, ktorej sa žiadosť týka. Potrebné je plnomocenstvo s osvedčeným podpisom osoby, ktorej sa žiadosť týka.

V týchto prípadoch je potrebné myslieť aj na správny poplatok podľa príslušného zákona, ktorý je splatný pri podaní žiadosti. Sadzobník je nasledovný:

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe sadzobníka správnych poplatkov ministerstva vnútra
Dôvod zmeny mena/priezviska Suma
Neosobné/hanlivé meno 4 eurá
Hanlivé priezvisko 4 eurá
Priezvisko maloletej osoby 50 eur
Priezvisko/meno v ostatných prípadoch 140 eur

Zmeny mena/priezviska, na ktoré nie je potrebné povolenie

Priamo na matričnom úrade, v ktorého matrike je zapísané meno/priezvisko občana SR sa vykonávajú zmeny, pre ktoré nie je potrebné povolenie a sú bezplatné. Ide o nasledovné prípady:

Zdroj: Vlastné spracovanie na základe minv.sk
Zmena mena Zmena priezviska
Z cudzojazyčného na slovenský ekvivalent a naopak Po rozvode manželstva (do 3 mesiacov od nadobudnutia právoplatnosti rozsudku o rozvode)
Z dôvodu zmeny pohlavia Ak sa po nadobudnutí plnoletosti rozhodne občan používať len jedno z dvoch/viacerých priezvisk
Ak ide o meno dieťaťa po jeho právoplatnom osvojení Ak sa žena rozhodne zapísať priezvisko bez koncovky slovenského prechyľovania
Pri úprave priezviska v súlade so slovenským pravopisom alebo pravopisom národnostnej menšiny
Ak ide o priezvisko dieťaťa po právoplatnom osvojení
Z dôvodu zmeny pohlavia
Ak ide o maloleté dieťa, ktorého rodičia uzavreli manželstvo po jeho narodení, na také priezvisko, ktoré je určené pre ich ostatné deti
Ak ide o maloleté dieťa, ktorého otec nie je známy, na priezvisko určené pre ostatné deti matky a jej manžela

Zmena mena či priezviska v týchto prípadoch sa vykoná na základe písomného vyhlásenia daného občana.

K zmene priezviska dochádza tradične aj pri uzatvorení manželstva, zvyčajne žena prijíma priezvisko muža. Svoje rozhodnutie vpisujú snúbenci do predpísaného tlačiva - Žiadosti o uzavretie manželstva na matričnom úrade (ak ide o cirkevný sobáš, úradom potvrdené tlačivo doručujú snúbenci pred sobášom príslušnému orgánu cirkvi). Rovnako v Zápisnici o uzavretí manželstva vypĺňajú, na akom priezvisku sa dohodli.

Trvalé bydlisko z hľadiska legislatívy SR

Práva a povinnosti občanov SR pri hlásení ich pobytu aj práva a povinnosti obcí pri vedení evidencie pobytu občanov upravuje Zákon č. 253 o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky a registri obyvateľov Slovenskej republiky. Ten napríklad hovorí, že trvalý pobyt je pobyt občana spravidla v mieste jeho stáleho bydliska na území našej krajiny. V jednom čase môže mať občan len jedno trvalé bydlisko (alternatívou je potom prechodné bydlisko – aj jeho náležitosti a pravidlá udelenia upravuje tento zákon). Zákon tiež občanom ukladá povinnosť hlásiť svoj trvalý pobyt, ak sa trvalo nezdržiava v zahraničí.

Postup a pravidlá zmeny trvalého bydliska

Ak sa občan rozhodne pre zmenu trvalého bydliska, musí to nahlásiť v príslušnej ohlasovni pobytu, a to buď:

  • osobne na miestnom/obecnom úrade podľa nového miesta pobytu,
  • alebo elektronicky v Centrálnej ohlasovni (elektronickú službu možno nájsť na stránke ministerstva vnútra), ktorá vydá potvrdenie o novom trvalom bydlisku.

Zároveň platí, že odhlasovať svoje predošlé trvalé bydlisko nie je nutné, ak sa občan sťahuje (mení trvalé bydlisko) v rámci Slovenska. Odhlásenie z trvalého pobytu za neho vyrieši príslušná ohlasovňa, v ktorej prihlasuje novú adresu. Ohlasovňa má povinnosť zaslať vyplnený odhlasovací lístok ohlasovni predchádzajúceho trvalého pobytu o skončení tohto pobytu.

V prípade trvalého sťahovania sa do zahraničia však už je nutné trvalý pobyt na Slovensku odhlásiť.

Postup pri osobnom nahlásení zmeny v ohlasovni pobytu

Pri osobnom ohlásení zmeny trvalého bydliska je potrebné predložiť občiansky preukaz. Taktiež sa vyžaduje písomný súhlas vlastníka/spoluvlastníkov bytu či domu, kde si občan prihlasuje trvalé bydlisko, pričom potvrdenie nemusí byť predložené, ak:

  • ide o prihlásenie vlastníka alebo spoluvlastníka nehnuteľnosti,
  • ide o prihlásenie manžela/manželky alebo nezaopatreného dieťaťa vlastníka nehnuteľnosti,
  • ide o prihlásenie občana, ktorý má zriadené vecné bremeno doživotného užívania nehnuteľnosti,
  • vlastník/všetci spoluvlastníci potvrdia svojím podpisom na prihlasovacom lístku na trvalý pobyt súhlas s prihlásením daného občana priamo pred zamestnancom ohlasovne.

V prípade detí mladších ako 15 rokov je potrebný rodný list a prítomnosť jedného rodiča. Po návrate zo zahraničia je potrebný cestovný doklad alebo osvedčenie o štátnom občianstve.

Keď zamestnanec ohlasovne overí totožnosť občana a všetky potrebné doklady a ak sú splnené všetky podmienky, občan vyplní a podpíše prihlasovací lístok. Prípadne môže prihlasovací lístok za občana vyplniť elektronicky zamestnanec ohlasovne, vtedy občan overí správnosť údajov a lístok podpíše. Občan pre Štatistický úrad SR ešte uvedie dôvod sťahovania a najvyššie dosiahnuté vzdelanie (ak nejde o niektorú z výnimiek, napríklad hlásenie trvalého pobytu novonarodeného dieťaťa alebo zmeny trvalého bydliska v rámci tej istej mestskej časti v Bratislave/Košiciach).

Poznámka: Občan SR môže hlásiť trvalý pobyt aj za dieťa do 18 rokov, za členov rodiny (manžel/manželka a nezaopatrené dieťa), za občana pozbaveného spôsobilosti na právne úkony alebo s obmedzenou spôsobilosťou na právne úkony, prípadne za iného občana na základe splnomocnenia.

Postup elektronického nahlásenia zmeny trvalého pobytu

Elektronickú službu (možno nájsť na portal.minv.sk) môžu využiť len držitelia elektronického občianskeho preukazu (eID karty) s aktivovaným kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP-om). V tomto prípade však možno požiadať len o zmenu svojho trvalého bydliska a ak ide o nehnuteľnosť, ktorej je vlastníkom/spoluvlastníkom.

Občan vyplní elektronický prihlasovací formulár na trvalý pobyt na danú adresu, následne vyplní dôvod sťahovania a najvyššie dosiahnuté vzdelanie a podpíše elektronický prihlasovací formulár KEP-om.

Upozornenie: Ako sa uvádza na stránke elektronických služieb ministerstva vnútra, po podaní žiadosti o zmenu trvalého pobytu je potrebné počkať na potvrdzujúcu správu do elektronickej schránky o (ne)zrealizovaní zmeny pobytu. Až potom možno žiadať o potvrdenie o novom pobyte alebo o vydanie nového občianskeho preukazu

Prečítajte si tiež

Treba tiež mať na pamäti, že za vydanie potvrdenia o novom pobyte sa platí správny poplatok 7 eur, pri elektronickom požiadaní je to 3,50 eur.

Aké doklady si treba vybaviť po zmene mena/priezviska a trvalého bydliska?

Prvým dôležitým dokladom, v ktorom sa uvádza meno, priezvisko a trvalé bydlisko osoby, je občiansky preukaz. Ako upozorňuje Ministerstvo vnútra SR, ak občiansky preukaz obsahuje neplatné alebo nesprávne údaje, je neplatný. Na výmenu takého dokladu totožnosti má občan 30 dní. Ak v danej lehote o nový doklad nepožiada, hrozí mu pokuta vo výške 150 eur a v blokovom konaní do 50 eur.

Avšak, o vydanie nového občianskeho preukazu je možné žiadať až po vykonaní zmeny – napríklad po uzavretí manželstva a po získaní sobášneho listu, ktorý sa pri žiadaní o nový doklad totožnosti musí predložiť polícii. A keďže na vydanie občianskeho preukazu v štandardnej lehote má polícia 30 dní, treba s tým počítať pri plánovaní napríklad svadobnej cesty či pracovnej cesty do zahraničia, prípadne je možné požiadať o urýchlené vydanie dokladu (do 2 pracovných dní), za čo sa ale pripláca – k základnému poplatku za vystavenie nového dokladu, ktorý je v prípade zmeny mena, priezviska či trvalého bydliska vo výške 7 eur, sa účtuje ešte 20 eur navyše.

Ak sa mení priezvisko alebo meno, je nutné požiadať aj o nový cestovný pas a vodičský preukaz (zmeny trvalého bydliska sa to netýka, pretože tento údaj vo vodičskom preukaze, ani v pase nie je uvedený). Ministerstvo vnútra pre Podnikajte.sk uvádza, že ak je už občanovi vydaný nový OP, nie je potrebné predkladať potvrdenie o zmene (napr. sobášny list). O všetky tri doklady je možné požiadať aj naraz. Za výrobu nového pasu občania starší ako 16 rokov platia štandardne 50 eur a za vodičský preukaz sa platí 10 eur.

Zabudnúť netreba ani na zmenu údajov v osvedčení o evidencii vozidla (technický preukaz). Predložiť je potrebné:

  • nový platný občiansky preukaz,
  • osvedčenie o evidencii časť I. (malý technický, ak bol vydaný),
  • osvedčenie o evidencii časť II. (veľký technický),
  • potvrdenie o PZP (biela karta).

Poplatok za nový technický preukaz (osvedčenie časť I. a časť II.) je po 9 eur, teda dokopy 18 eur.

Vo všetkých prípadoch platí, že ak ide o zmenu dokladu pre prijatie nového priezviska po sobáši, poplatok za vydanie dokladov sa neplatí. Od poplatku ale novomanžel/ka nie je oslobodený/á, ak požiada o urýchlené vydanie dokladu – za občiansky sa platí 20 eur, za cestovný pas 100 eur (do 10 pracovných dní) alebo 150 eur (do dvoch pracovných dní), za vodičský 40 eur a za technický preukaz (osvedčenie časť I.) 45 eur.

Upozornenie: Ak občan, napríklad mladomanželka, nemá platný cestovný pas a po zmene priezviska si o vydanie nového dokladu požiada, poplatok platí - buď štandardne 50 eur, alebo vyššiu cenu pre urýchlené vydanie dokladu. 

Myslieť tiež treba na to, že k žiadosti o nový pas treba „pribaliť" aj svoj pôvodný cestovný doklad, a to aj v prípade, že je dávno neplatný (napríklad vystavený ešte v detstve). Pred vystavením nového pasu musí byť pôvodný odovzdaný na polícii.

* Neplatí pre zmenu dokladov z dôvodu zmeny priezviska po sobáši.
** Pre osoby staršie ako 16 rokov.
Zdroj: Vlastné spracovanie na základe sadzobníka poplatkov minv.sk
Sadzobník poplatkov za vydanie nových dokladov po zmene mena, priezviska alebo trvalého bydliska*
Doklad Lehota Poplatok
Občiansky preukaz 30 dní 7 eur
2 pracovné dni Základný poplatok + 20 eur
Vodičský preukaz 30 dní 10 eur
2 pracovné dni 40 eur
Cestovný pas** 30 dní 50 eur
10 pracovných dní 100 eur
2 pracovné dni 150 eur
Osvedčenie o evidencii časť I. Štandardná lehota 9 eur
2 pracovné dni 45 eur
Osvedčenie o evidencii časť II. Štandardná lehota 9 eur

Poznámka: Ak si podnikateľ alebo SZČO požiada o výrobu nového občianskeho preukazu, zatiaľ čo jeho pôvodný doklad je ešte platný, ten mu zostáva aj počas výroby a stále tak má prístup do svojej elektronickej schránky. Avšak, ako pre Podnikajte.sk uviedol hovorca rezortu vnútra Matej Neumann, pri odovzdaní starého OP je potrebné požiadať o zrušenie podpisových certifikátov a pri prevzatí nového dokladu treba žiadať o vydanie nového kvalifikovaného certifikátu pre elektronický podpis – buď osobne na oddelení dokladov, alebo online cez aplikáciu eID Klient. Až potom môže elektronicky podpisovať dokumenty s novým občianskym preukazom.

Súbežná zmena mena/priezviska a trvalého bydliska

Môže sa stať, že sa občan rozhodne v jednom čase pre zmenu mena či priezviska a zároveň si chce zmeniť trvalý pobyt. Dôvodom môže byť, že si nechce meniť občiansky preukaz v krátkej dobe dvakrát. Môže ísť napríklad o nevestu, resp. mladomanželku, ktorá sa zároveň sťahuje do iného mesta.

V takom prípade ministerstvo vnútra radí ísť najprv oznámiť zmenu trvalého bydliska na príslušnú ohlasovňu pobytu v meste/obci nového pobytu. Údaje sa automaticky zaznamenajú do Registra fyzických osôb. Následne s potvrdením o zmene priezviska alebo so sobášnym listom požiada o nový občiansky preukaz. Takýto postup môže byť výhodnejší, nakoľko za vydanie občianskeho preukazu pre zmenu priezviska z dôvodu sobáša sa poplatok neplatí (na rozdiel od zmeny dokladu totožnosti len z dôvodu nového trvalého bydliska.

Oznamovacie povinnosti po zmene mena/priezviska a trvalého bydliska

S každou zmenou niektorého z osobných údajov a adresy sa spájajú viaceré oznamovacie povinnosti. Nové meno/priezvisko či zmenu trvalého bydliska a s tým súvisiace vystavenie nových dokladov totožnosti treba nahlásiť na rôznych úradoch. V niektorých prípadoch je zmenu potrebné nahlásiť, len ak ide o zahraničného občana, údaje o Slovákoch úrady môžu získať napríklad z Registra fyzických osôb.

Prehľadný sumár, komu treba zmenu mena, priezviska alebo trvalého bydliska, prinášame nižšie:

  • zamestnávateľovi – bez zbytočného odkladu, osobne, vyžaduje sa nový občiansky preukaz alebo potvrdenie o zmene;
  • na úrade práce (ak je osoba nezamestnaná a evidovaná na úrade práce) – do 8 kalendárnych dní, pričom, ak sa zmenou pobytu mení aj úrad práce, je nutné zmenu nahlásiť do 3 pracovných dní, osobne a vyžaduje sa nový občiansky preukaz/potvrdenie o zmene;
  • zdravotnej poisťovni – do 8 dní, osobne/e-mailom/telefonicky, potrebný je relevantný doklad preukazujúci zmenu. Táto oznamovacia povinnosť však neplatí pre poistencov, ktorí sú štátnymi občanmi SR s trvalým pobytom na území SR. Avšak, zdravotné poisťovne odporúčajú poistencom zmeny nahlásiť pre jednoduchšiu komunikáciu.
  • Sociálnej poisťovni – netýka sa osôb so slovenským trvalým pobytom, nahlásiť zmenu musia do 8 dní zahraničné SZČO. Sociálnej poisťovni by mali zmenu adresy nahlásiť napríklad aj poberatelia dávok a dôchodkov, neformálnou žiadosťou alebo elektronicky.
  • Odboru živnostenského podnikania – v prípade podnikateľov, do 15 dní, osobne alebo elektronicky cez služby Jednotného kontaktného miesta, vyžaduje sa doklad totožnosti, ak elektronicky, tak eID. Pri pozastavenej živnosti oznamovať zmenu údajov nie je potrebné.
  • Obchodnému registru SR – v prípade konateľa/spoločníka, do 30 dní, elektronicky, vyžaduje sa elektronický občiansky preukaz a doklad potvrdzujúci zmenu.
  • katastru, v ktorého územnom obvode sa nehnuteľnosť nachádza, ak ju občan vlastní – osobne/poštou/elektronicky cez ústredný portál, vyžaduje sa nový občiansky preukaz, prípadne potvrdenie o trvalom pobyte, ak ešte v OP nie je zmenená adresa.

Okrem uvedených je potrebné zmenu údajov či adresy nahlásiť aj bankám, mobilným operátorom, dodávateľom energií, lekárom, poisťovniam a podobne, skrátka, všade, kde sú tieto údaje alebo občiansky preukaz evidované. Spravidla to vyplýva zo zmluvných podmienok s individuálne nastavenou lehotou či spôsobom nahlásenia zmeny. Napríklad niektoré banky umožňujú zmenu pobytu či občianskeho preukazu nahlásiť cez aplikáciu, niekde novú adresu nie je potrebné nahlasovať vôbec, aktualizujú si ju automaticky. Je preto vždy potrebné informovať sa priamo u dodávateľa služieb, ako postupovať.

Ani niektorým inštitúciám a úradom zmenu trvalého pobytu nahlasovať netreba, ak túto informáciu občan nahlási inému úradu. Napríklad daňovému úradu zmenu údajov nahlasovať nemusí, pokiaľ si túto povinnosť splnil nahlásením v inej inštitúcii, ktorá to oznámi finančnej správe (napr., ak to nahlásil živnostenskému úradu). Alebo úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v prípade oddelenia peňažných príspevkov na kompenzáciu ZŤP nie je nutné zmenu bydliska nahlasovať, budú ju mať v systéme automaticky (zmenu priezviska ale môžu vyžadovať vydokladovať napr. sobášnym listom).

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Smernica EÚ ViDA: prináša e-faktúru a zásadné zmeny v DPH

Jednotná registrácia DPH, e-fakturácia či povinnosti pre platformy ponúkajúce krátkodobé ubytovanie. Čo čaká firmy v najbližších rokoch v súvislosti s novou smernicou EÚ?

Reklamácia letného tábora

Je možné letný tábor reklamovať? Ako postupovať, ak je jeho organizátorom cestovná kancelária a v čom sú rozdiely, ak tábor organizuje centrum voľného času?

Prístupnosť webov a aplikácií: nové povinnosti od 28.6.2025

Webové stránky a aplikácie musia svoj obsah prispôsobiť tak, aby boli prístupné aj pre osoby so zdravotným postihnutím. Čo upraviť, koho sa zmeny (ne)týkajú a čo robiť, ak sú pre firmu neprimeranou záťažou?

Povinná energetická efektívnosť: EÚ stanovila prísnejšie pravidlá

Niektoré firmy budú musieť zaviesť systém energetického manažérstva či absolvovať energetický audit. Smernica o energetickej efektívnosti sprísňuje povinnosti v šetrení energií. Na čo sa pripraviť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky