Ako efektívne plánovať a pokryť platby za tovar dovážaný z Ázie? Kedy je vhodný úver, lízing či vlastné zdroje? Praktické tipy.
Pri dovoze z tretích krajín (krajín mimo Colnej únie EÚ) je zvyčajne potrebné počítať s väčšou geografickou vzdialenosťou obchodných partnerov, dlhšími dodacími lehotami, kultúrnymi rozdielmi a v neposlednom rade aj s dlhšou dobou viazanosti kapitálu. V článku približujeme, aké existujú možnosti financovania konkrétne pri importe z Ázie (avšak, pri dovoze z USA, Kanady, Afriky, Latinskej Ameriky či Centrálnej Ázie sú podobné).
Platby za tovar pri dovoze z Ázie: čo dodávatelia zvyčajne vyžadujú?
V Ázii sa zvyčajne nevyrába na sklad (mimo komodít a sezónnej poľnohospodárskej techniky). Zvykom je, že dodávatelia začnú s prípravou výroby objednávok až po prijatí zálohovej platby, ktorá je zvyčajne vo výške 30 – 50 % objednávky (najčastejšie žiadajú dodávatelia zálohu 30 %). Potom začína výroba, ktorá štandardne trvá od 7 do 60 dní (v prípade špecializovaných technologických celkov pozostávajúcich z viacerých modulov alebo objednávkach niekoľko stoviek tisíc kusov z mnohých produktov, môže byť výrobný čas aj dlhší). Po dokončení výroby dodávatelia požadujú od importérov doplatok dlžnej sumy z objednávky.
Pri prvých spoluprácach zvyčajne žiadajú, aby bola platba vyrovnaná ešte pred vyzdvihnutím tovaru prepravcom u dodávateľa. Pri dlhodobejších spoluprácach sa dá s dodávateľmi postupne dohodnúť, že umožnia importérom platiť doplatok za objednávku pred príchodom tovaru na hranicu EÚ (napríklad do vlakového terminálu alebo námorného prístavu). Ázijskí dodávatelia majú platbu „poistenú“ prepravnými dokumentmi, bez ktorých nie je možné tovar v Európskej únii precliť, a tým aj uvoľniť tovar do voľného obehu. Pri väčších objednávkach, ako sú technológie, ktoré vyžadujú, aby dodávateľ vycestoval aj na inštaláciu do krajiny importéra, je možné dohodnúť rozloženie platby za objednávku na 3 časti:
- prvá záloha je splatná v deň objednania tovaru,
- druhá záloha po dokončení objednávky a
- tretia platba, doplatok, je splatná v deň dokončenia inštalácie, čiže v deň uvedenia do prevádzky.
Platobné podmienky v takomto prípade sú štandardne 35/45/20, prípadne ich variácia.
Z uvedeného vyplýva, že v prípade viac ako 85 % importov z Ázie majú dovozcovia plne vyplatený tovar niekoľko týždňov alebo mesiacov pred dodaním. S tým sa spája tlak na cash flow a zvažovanie možností financovania.
Možnosti financovania sú kritický faktor úspechu
Pri dovoze z tretích krajín je otázka financovania jedným z najkritickejších faktorov úspechu. Kým európski dodávatelia často umožňujú splatnosť faktúr 14 – 60 dní po dodaní tovaru, pri dovoze z Ázie musí mať importér kapitál pripravený značne vopred. Existuje však niekoľko spôsobov, ako tlak na firemné financie zmierniť.
Financovanie dovozu štandardného a rýchloobrátkového tovaru z Ázie
Pri dovoze štandardných a rýchloobrátkových tovarov možno využiť nasledujúce možnosti financovania:
- Financovanie z vlastných zdrojov
- Bankové produkty
- Factoring
1. Financovanie z vlastných zdrojov
Najjednoduchší, no zároveň najnáročnejší spôsob, je financovanie dovozu z interných cash flow zdrojov firmy. V praxi ho využívajú najmä etablované firmy s dostatočnou hotovostnou rezervou alebo s pravidelným odbytovým cyklom. Výhodou je nulový úrok a flexibilita rozhodovania. Nevýhodou je viazanie kapitálu na dlhý čas, čo môže obmedziť ostatné investičné aktivity.
2. Bankové produkty na financovanie zahraničného obchodu
Banky ponúkajú viacero nástrojov, ktoré umožňujú pokryť časový rozdiel medzi platbou dodávateľovi a inkasom od vlastného zákazníka:
- Importný akreditív (LC – Letter of Credit) – ide o jeden z najbezpečnejších nástrojov v zahraničnom obchode. Banka importéra garantuje dodávateľovi, že po splnení podmienok uvedených v akreditíve (napr. dodanie prepravných dokumentov) dostane zaplatené.
- Výhoda: bezpečnosť pre obe strany, možné dohodnutie odložených platieb (napr. 30 – 90 dní po dodaní tovaru).
- Nevýhoda: administratíva, poplatky, potrebné dostatočné bonitné hodnotenie firmy.
- Banková záruka za platbu - používa sa najmä pri vyšších objednávkach alebo pri dodávateľoch, ktorí chcú záruku, že firma zvládne doplatok.
- Výhoda: dodávateľom stačí záloha nižšia, niekedy podnikateľovi ponúknu výhodnejšie platobné podmienky.
- Nevýhoda: blokovanie úverového limitu v podnikateľovej banke.
- Kontokorentný úver alebo revolvingový úver - vhodný pre firmy s pravidelnými importmi. Banka poskytne rámec, ktorý firma používa opakovane na pokrytie záloh a doplatkov.
- Výhoda: flexibilné čerpanie, rýchla reakcia na nové objednávky.
- Nevýhoda: úroková sadzba, požiadavky banky na zabezpečenie.
3. Factoring
Tento model funguje predovšetkým vtedy, keď firma predáva tovar ďalej odberateľom na faktúru. Je možný, ale iba vtedy, ak importér predáva tovar odberateľovi ešte pred tým, ako ho dostane na sklad, čo pre mnohých odberateľov nemusí byť akceptovateľné.
Faktor (napr. banka alebo špecializovaná faktoringová spoločnosť) prefinancuje faktúru, ktorú podnikateľ vystaví odberateľovi.
- Výhoda: okamžité financie na úhradu importu.
- Nevýhoda: poplatky a úroky.
Okrem factoringu a bankových produktov je možné zapojiť aj externý súkromný kapitál napríklad prostredníctvom rizikového kapitálu, či biznis anjelov. Avšak, nakoľko väčšinou znamenajú zníženie podielu pôvodných spoločníkov vo firme, v našich podmienkach nie sú často využívané.
Financovanie dovozu technológií a strojov z Ázie
Dovoz technologických celkov a strojov z Ázie je možné financovať už zmienenými formami, existujú však aj ďalšie možnosti, ktoré môžu byť pre importérov výhodnejšie. Najčastejšou možnosťou financovania dovozu technológií a strojov je lízing, dajú sa ale využiť aj iné možnosti.
1. Lízing technológií a strojov z Ázie
Pre dovozcov znamená lízing možnosť získať stroj alebo technológiu bez potreby viazať veľký objem vlastného kapitálu.
- Lízingová spoločnosť preplatí dodávateľa a importér spláca zariadenie formou mesačných splátok.
- Pri kvalitných technologických celkoch je možné dohodnúť aj zvýhodnené podmienky, vrátane akontácie 0 %.
- Lízingové spoločnosti posudzujú najmä bonitu klienta a likviditu tovaru – či ho možno v prípade problémov ďalej predať.
- Nevhodné sú rýchlo opotrebovateľné položky alebo tovar s nízkou zostatkovou hodnotou.
Lízingová spoločnosť síce preplatí dodávateľa, lízingové firmy ale neradi platia priamo do Ázie a preferujú, ak je v obchode, pre bezpečnosť, medzičlánok zo Slovenska alebo Česka, ktorý garantuje, že dodávateľ z Ázie skutočne dodá predmet financovania v dohodnutých parametroch. Službu garanta a facilitátora obchodu vie zabezpečiť aj externá firma, ako je napríklad naša firma Infinity Standard, a. s.
Aj keď je možné získať nulovú akontáciu, štandardom je, že lízingové spoločnosti zvyčajne požadujú akontáciu aspoň 10 - 15 %. Zaplatením akontácie si importér znižuje splátky, a teda aj finálnu sumu úroku, ktorý zaplatí za technológiu. Leasingové spoločnosti ponúkajú aj možnosť spätného lízingu - importérovi prefinancujú technológiu, ktorú už doviezol, čím mu uvoľnia kapitál na ďalšie projekty.
Lízingová spoločnosť sa vždy pri posudzovaní, či udelí financovanie, pozerá na finančné výsledky a bonitu importéra, podnikateľský zámer s predmetom lízingu a využiteľnosť technológie, pri prípadnom neplnení požiadaviek klientom, ak by bola nútená technológiu predať. Lízingové spoločnosti štandardne financujú importy technológií a strojov už od 15-tisíc eur nákupnej ceny, avšak preferujú investície vo vyšších hodnotách.
2. Financovanie cez verejné obstarávania, grantové schémy a eurofondy
Pri projektoch financovaných z eurofondov, grantových schém alebo v rámci verejného obstarávania, je možné zahrnúť do nákladov aj technológie z Ázie.
V prípade tejto formy financovania je potrebné počítať s tým, že celú hodnotu objednávky alebo jej značnú časť musí kupujúci uhradiť z vlastných zdrojov. Žiadať o preplatenie celej sumy/jej časti je zvyčajne možné až po dodaní a spojazdnení technologického celku alebo strojov a podpísaní preberacieho protokolu.
Optimalizácia logistického reťazca
Zároveň možno odporučiť ešte jednu možnosť, ktorá síce nie je klasickým finančným produktom, môže ale importérom výrazne uvoľniť kapitál. Je ňou optimalizácia logistického reťazca ako forma financovania, ktorú možno dosiahnuť napríklad:
- využitím rýchlejšieho typu prepravy (železničnej, prípadne leteckej prepravy) alebo trasovaním lode tak, aby boli dosiahnuté kratšie prepravné časy;
- konsolidáciou zásielok na menší počet kontajnerov;
- plánovaním výroby a odosielania objednávok podľa sezónnosti (kombinovanie typov prepravy pre rôzne objednávky za účelom zefektívnenia cash flow).
Táto možnosť vychádza z predpokladu, že čím kratšie bude obdobie medzi výrobou, odoslaním a príjmom tovaru, tým menej „zamrznutého“ kapitálu bude importér musieť tolerovať.
Financovanie importu: vhodná býva kombinácia možností, kľúčové je plánovanie cash flow
Pri dovoze z Ázie (a tretích krajín) neexistuje ohľadom financovania univerzálne riešenie. Každý obchod je iný a každý produkt má inú hodnotu, rizikový profil a dodaciu lehotu. V praxi sa ukazuje, že kombinácia viacerých foriem financovania je často najrozumnejšia – časť z vlastných zdrojov, časť cez banku a pri väčších technologických celkoch napríklad lízing.
Dôležité je najmä plánovanie cash flow a realistické načasovanie. Ázijskí dodávatelia väčšinou vyžadujú zálohu a doplatok ešte pred odoslaním tovaru, čo viaže kapitál dlhšie než sú naše európske zvyklosti. Preto odporúčame pozerať sa nielen na finančné produkty, ale aj na optimalizáciu logistiky. Výsledok? Kto si nastaví financovanie múdro, ten dokáže dovoz z Ázie zvládnuť bez stresu a s omnoho menším tlakom na cash flow.


