V čom sa líši dopravca od zasielateľa, čo (ne)majú na starosti a za čo (nie) sú zodpovední? Praktické informácie aj ukážka priebehu medzikontinentálnej dopravy tovaru.
Úloha poskytovateľov logistických služieb nie je iba dostať tovar z miesta odoslania do miesta doručenia. V dnešnej informáciami presýtenej dobe a dynamickom prostredí sa stávajú z logistických spoločností konzultanti, ktorí by sa mali flexibilne prispôsobovať podmienkam trhu a požiadavkám zákazníkov či porovnávať pre nich možnosti v čase. Kto je poskytovateľ logistických služieb, v čom sa líši čo za klienta (ne)spraví, v čom sa líši zasielateľ od dopravcu a aké majú zodpovednosti, aj ukážka praktickej stránky činnosti takýchto poskytovateľov na konkrétnej prípadovej štúdii, prinášame v článku.
Poskytovatelia logistických služieb: kto je súčasťou celého procesu?
Pre lepšie pochopenie problematiky medzinárodnej prepravy je potrebné najskôr vymedziť základné pojmy - predovšetkým poskytovateľov logistických služieb, dopravcu a zasielateľa, a vysvetliť rozdiel medzi dopravou a prepravou.
- Doprava je činnosť a proces fyzického presunu tovaru alebo osôb pomocou dopravných prostriedkov.
- Preprava je služba založená na zmluvnom vzťahu, predstavujúcom záväzok dopraviť tovar alebo osoby z jedného miesta na druhé.
- Dopravca je subjekt, ktorý skutočne vykonáva dopravu (má vozidlá/letecké linky/plavidlá a prepravuje tovar alebo osoby). Má zákonnú povinnosť vykonať prepravu s odbornou starostlivosťou a v určenej lehote. Do právnych predpisov a prepravných zmlúv vstupuje ako „dopravca“. Na vykonanie prepravy môže využiť aj subdodávateľov, v tomto prípade ale za vykonanie prepravy zodpovedá, akoby ju vykonal sám.
- Zasielateľ (známy aj ako tzv. špeditér) organizuje a zabezpečuje prepravu - vyhľadá dopravcu, dohodne trasovanie, zabezpečí dokumenty, colné konanie, skladovanie, poistenie a ďalšie úkony spojené s prepravou. Zasielateľ sám zvyčajne nerealizuje prepravu vlastnými vozidlami (alebo len čiastočne) a jeho hlavná úloha je logisticko-organizačná.
Dopravca vs zasielateľ - príklad prepravy tovaru z Číny:
Výrobca v Číne (odosielateľ) požiada zasielateľa, aby mu zariadil leteckú prepravu z Číny na Slovensko. Zasielateľ objedná konkrétnych dopravcov, v tomto prípade leteckú spoločnosť a následne prevádzkovateľa cestnej nákladnej prepravy, ktorí tovar fyzicky prepravia.
Upozornenie: Na Slovensku sa v praxi možno stretnúť aj s pojmom „prepravca“, avšak význam sa často líši. V bežnej reči je niekedy používaný ako synonymum slova „dopravca“. Možno sa ale stretnúť aj s definovaním prepravcu ako objednávateľa prepravy alebo účastníka prepravy (čiže odosielateľa/príjemcu tovaru), s ktorým uzatvára dopravca prepravnú zmluvu.
Pri medzinárodnej preprave tovaru sa okrem dopravcu a zasielateľa stretávame aj s ďalšími subjektmi, ktoré zabezpečujú jednotlivé časti logistického reťazca:
- Odosielateľ (exportér) – ten, kto odovzdáva zásielku na prepravu.
- Príjemca (importér) – ten, pre koho je zásielka určená.
- Colný deklarant/colná správa – subjekt, ktorý vykonáva colné konanie, alebo orgán, ktorý vykonáva colnú kontrolu a vyberá clo a dane.
- Prístavný, letiskový alebo terminálový operátor – spravuje nakládku, vykládku, manipuláciu a skladovanie tovaru v prístavoch či na letiskách.
- Skladovateľ/logistické centrum – poskytuje dočasné uskladnenie tovaru a sprievodné služby (balenie, konsolidácia, štítkovanie).
- Poisťovateľ – kryje riziká spojené s poškodením alebo stratou zásielky počas prepravy.
- Banky a platobné inštitúcie – sprostredkujú platby, bankové záruky a podobne.
- Kontrolné a certifikačné orgány (napr. SGS, Bureau Veritas) – potvrdzujú kvalitu, kvantitu alebo súlad tovaru s normami.
- Špeditér/3PL (third-party logistics providers) – komplexní poskytovatelia, ktorí môžu kombinovať viacero úloh (zasielateľ, skladovateľ, colné služby).
V praxi teda medzinárodná preprava nebýva iba o dopravcovi a klientovi, ale zapája sa celá sieť logistických subjektov a ďalších firiem.
Úloha zasielateľov rastie pri multimodálnej preprave medzi kontinentmi
Kým v medzinárodnej preprave v rámci kontinentu, napríklad v rámci Európy, je možné, aby organizoval prepravu jeden subjekt (dopravca), pri multimodálnej preprave medzi kontinentmi, si už dopravca sám spravidla neporadí.
Je to spôsobené tým, že dopravca je spravidla špecialista na konkrétny druh dopravy, napríklad na kamiónovú, železničnú, lodnú alebo leteckú. Medzikontinentálna multimodálna preprava ale kombinuje viac druhov dopravy, napríklad kamiónom, loďou, vlakom a znovu kamiónom cez rôzne krajiny a colné režimy. Jeden dopravca zvyčajne nemá vlastné dopravné prostriedky vo všetkých druhoch dopravy, ani znalosti všetkých medzinárodných predpisov, colných požiadaviek a terminálov. Efektívnosť zabezpečuje spolupráca s ďalšími subjektmi, najmä zasielateľmi, ktorí koordinujú celý proces, vyberajú vhodných dopravcov a kombinujú rôzne dopravné kanály.
Dopravca teda môže byť kľúčovým článkom reťazca, ale v medzikontinentálnej multimodálnej preprave zvyčajne nenahradí koordinátora (zasielateľa), ktorý riadi komplexný prepravný proces. V súčasnosti existujú aj dopravcovia, ktorí vlastnia viaceré typy dopravných prostriedkov a majú vlastnú infraštruktúru, čiže sa dokážu zaobísť bez zasielateľov. Pre zákazníkov ale majú obmedzené možnosti prepravy, nakoľko ich vlastná infraštruktúra limituje a neponúka im možnosť reagovať dostatočne flexibilne na tie najnáročnejšie požiadavky klientov.
Dopravca vs zasielateľ: rozdiely v zodpovednosti
Zasielateľ v medzinárodnej preprave tovaru zodpovedá za riadne vybavenie prepravy, teda za výber spoľahlivého dopravcu, zabezpečenie správnych dokumentov a dodržanie dohodnutých podmienok prepravy. Jeho zodpovednosť za samotné poškodenie alebo stratu tovaru počas prepravy je obmedzená a často sa stanovuje zmluvne, typicky do výšky poplatku za zasielateľskú službu alebo podľa medzinárodných štandardov. Aby sa predišlo finančným stratám pri škode, strate či oneskorení tovaru, je vhodné uzatvoriť poistenie, ktoré môže kryť samotný tovar počas celej cesty alebo zodpovednosť zasielateľa za prípadné chyby pri organizovaní prepravy. Takýmto spôsobom môže zasielateľ minimalizovať riziká a zároveň zabezpečiť, že klient je chránený aj v prípade neočakávaných udalostí počas trvania medzinárodnej prepravy.
Dopravca zodpovedá za fyzickú prepravu tovaru a musí zabezpečiť, aby tovar dorazil nepoškodený a včas na miesto určenia. Zodpovedá za všetky škody vzniknuté počas prepravy, vrátane straty, poškodenia alebo oneskorenia, a to aj v prípade, že prepravu vykonáva prostredníctvom subdopravcov.
Ako uvádzame vyššie, pri medzikontinentálnej multimodálnej preprave je bežné využívať na prepravu zasielateľov - spoločnosti, ktoré fyzicky nevlastnia infraštruktúru ani dopravné prostriedky, ale majú silnú multidisciplinárnu expertízu medzinárodnej prepravy a dokážu zabezpečiť prepravu zásielky na kľúč presne podľa požiadaviek zákazníka. Vzhľadom na obmedzenú zodpovednosť zasielateľov, odporúčame klientom (odosielateľom alebo príjemcom) poisťovať si zásielky na preprave, teda požiadať zasielateľa alebo dopravcu o zabezpečenie prepravy aj s poistením. Zasielateľ aj dopravca totiž vedia tovar počas prepravy poistiť.
Zasielatelia majú oproti dopravcom niekoľko výhod, pretože fungujú ako organizátori a koordinátori prepravy. Môžu flexibilne vyberať z viacerých dopravcov a kombinovať rôzne druhy dopravy podľa potrieb klienta, pričom dopravca je viazaný svojimi vlastnými vozidlami alebo sieťou.
Zasielatelia dokážu klientovi poskytnúť komplexné služby vrátane colného vybavenia, skladovania, balenia a poistenia. Vďaka znalostiam medzinárodných predpisov, dokumentácie a regulácií môžu efektívne optimalizovať trasy a kombinovať dopravcov, čo prináša úspory a zabezpečuje hladký priebeh medzinárodnej prepravy.
Čo nie je kompetenciou poskytovateľov logistických služieb?
Aj keď je aktivít poskytovateľov logistických služieb skutočne veľa, v praxi sa stretávame s tým, že objednávatelia prepravy očakávajú pri realizácii ich prvých prepráv služby, ktoré poskytovatelia štandardne nezabezpečujú.
Zasielateľ (dopravca) nie je zodpovedný za:
- Balenie tovaru - zodpovedný je štandardne odosielateľ. Ak počas prepravy dôjde k poškodeniu tovaru v dôsledku nesprávneho balenia, zasielateľ za toto poškodenie nenesie zodpovednosť.
- Dokumentáciu - k tovaru ju musí zabezpečiť odosielateľ spoločne s príjemcom. Zasielateľ (dopravca) ju môže po jej získaní od objednávateľa prepravy skontrolovať, no nie je to jeho povinnosť.
- Poistenie tovaru počas prepravy - ak objednávateľ prepravy poistenie vyslovene nežiadal a neobjednal, zasielateľ nie je povinný tovar počas prepravy poisťovať. Objednávateľom prepravy odporúčame prepravu poisťovať, ako ochranu pred potenciálnymi vysokými stratami, napríklad v prípade havárií lodí.
- Dohadovanie obchodných podmienok - tie si so svojím dodávateľom alebo odberateľom musí dohodnúť objednávateľ prepravy, zasielateľ má na starosti realizáciu prepravného procesu a s ním spojených náležitostí.
- Platenie daní - v cene prepravného je štandardne pri multimodálnej preprave medzi kontinentmi uvedená cena prepravného, cena poistenia a colného konania. Zasielateľ za zákazníka štandardne neplatí clo, DPH, spotrebné dane, ani ďalšie dane.
- Úhrada extra nákladov - v medzinárodnej preprave sa môžu vyskytnúť ďalšie náklady, ktoré nie sú zavinené zasielateľom ani dopravcom, ako napríklad skladné, stojné, colné kontroly, ale aj pokuty za neskorú úhradu colného dlhu zákazníkom.
- Vykládka tovaru - medzinárodnú prepravu si netreba zamieňať za kuriérsku službu. Pri doručovaní tovaru je úlohou dopravcu alebo zasielateľa iba zabezpečiť, že dopravný prostriedok bude pristavený na adrese dodania a sprístupnený k vykladaniu. Vykládku si musí zabezpečiť príjemca.
Obaja, dopravca aj zasielateľ, majú právo zadržať tovar (tzv. zádržné právo) v prípade, že im klient neuhradí dohodnuté poplatky za prepravu alebo služby s ňou súvisiace. Toto právo slúži ako forma zabezpečenia ich pohľadávok a môže sa uplatniť až do vyrovnania záväzkov zo strany objednávateľa. Preto upozorňujeme, že argumentácia typu: „Zaplatím, keď dostanem zaplatené od zákazníka.“ u dopravcu/zasielateľa neobstojí. Navyše môže vyjsť neplatiaceho zákazníka draho, nakoľko dopravca a zasielateľ môžu účtovať počas doby zadržania tovaru aj skladné.
Prípadová štúdia: Multimodálna preprava elektroniky z Číny na Slovensko
Situácia:
Slovenská spoločnosť objednala od výrobcu elektroniky v čínskom meste
Changsha dodávku 5 000 kusov LED lámp. Pri takomto objeme zásielky by bola pre
slovenskú firmu letecká preprava príliš drahá a nebola by schopná predajom
dosiahnuť požadovanú maržu. Preto
žiadala námornú prepravu (na hlavnú prepravnú trasu), v kombinácii
so železničnou a kamiónovou prepravou. 
Riešenie zasielateľa:
Slovenská spoločnosť oslovila zasielateľa, ktorý koordinoval celý proces.
Zasielateľ porovnal prepravné možnosti a zistil, že v prípade tejto
prepravy vyjde zákazníka lacnejšie železničná preprava, ktorá skracuje čas
prepravy oproti námornej o viac ako 1,5 mesiaca. Zasielateľ získal
potvrdenie zákazníka na realizáciu železničnej prepravy a následne vybral
vhodných dopravcov: železničného prepravcu do Bratislavy a kamiónovú spoločnosť
na poslednú míľu. Zasielateľ zabezpečil colné dokumenty, dočasné skladovanie v colnom
sklade v Bratislave, poistenie tovaru proti poškodeniu a stratám, ako aj pravidelnú
komunikáciu s odosielateľom a príjemcom.
Úloha dopravcov:
Každý dopravca zodpovedal za fyzickú prepravu tovaru vo
svojej časti trasy – železničný dopravca za železničný transport do Bratislavy,
kamiónový za doručenie do skladu spoločnosti, ktorá si prepravu objednala. 
Výhody zasielateľa:
Zasielateľ mohol flexibilne kombinovať rôznych dopravcov
podľa kapacity, cien a časových požiadaviek, pričom zabezpečil hladký priebeh
prepravy. Zasielateľ koordinoval aj colné konanie, poistenie a kontrolu
dokumentov – činnosti, ktoré by dopravca sám efektívne nezvládol.
Objednávateľovi prepravy ušetril viac ako 1,5 mesiaca prepravného času
a 300 eur na cene prepravy. 
Táto prípadová štúdia zjednodušene (v skutočnosti do procesu vstupuje oveľa viac subjektov) ilustruje, že pri medzikontinentálnej multimodálnej preprave je zásadná úloha zasielateľa ako koordinátora a experta, zatiaľ čo dopravcovia zabezpečujú samotnú fyzickú prepravu. Poistenie a riadne plánovanie trasy minimalizujú riziká, chránia zákazníka a zaručujú hladký priebeh dodávky.

 
                        
                    
                                             
                                                    


 
             
             
            