Osaka Expo 2025: ako sa pripraviť na návštevu svetovej výstavy?

World Expo sa postupne dostáva do povedomia slovenských a českých podnikateľov. S čím rátať, na čo dať pozor pri účasti a čo návštevníkom výstava ponúka v roku 2025?

Svetovú výstavu World Expo pozná stále relatívne malé množstvo Slovákov a Čechov. Mnohí ho začali registrovať v roku 2021, keď sa konalo v Dubaji. Podujatie je pritom staršie ako by sa mohlo zdať. V článku približujeme históriu formátu World Expo a jeho zámer, a tiež praktické tipy pre Slovákov a Čechov, ktoré sa im pri návšteve výstavy zídu.

Čo je výstava World Expo?

World Expo patrí medzi najväčšie a najprestížnejšie medzinárodné podujatia na svete. V minulosti sa nekonalo s pravidelným časovým rámcom, platí ale, že je cieľom organizovať ho každých 5 rokov.

Zámerom World Expo je predstaviť technologický pokrok, inovatívne riešenia a víziu budúcnosti v rôznych oblastiach, ako priemysel, urbanizácia, kultúra či životné prostredie. Každá krajina môže mať na výstave vlastný národný pavilón, v ktorom môže prezentovať to najlepšie, čo ponúka - od svojich výrobkov až po nápady, hodnoty, históriu alebo prírodné krásy. Výstava trvá spravidla šesť mesiacov a navštevujú ju milióny ľudí z celého sveta.

Prvé „World Expo“ bolo už v 19. storočí

História svetových výstav siaha až do polovice 19. storočia. Prvá výstava s názvom The Great Exhibition sa konala v roku 1851 v Londýne. Bola odpoveďou na prudký technologický rozvoj počas priemyselnej revolúcie a jej cieľom bolo ukázať svetu priemyselné, technologické a kultúrne úspechy rôznych národov. Nemalo ísť iba o prehliadku strojov, ale o platformu, kde sa stretáva svetová elita v oblasti vývoja a inovácií.

Odvtedy sa výstava konala v desiatkach krajín. Medzi najznámejšie patrí napríklad Expo 1889 v Paríži, kde bola postavená Eiffelova veža, Expo 1970 v Osake, ktoré sa prvýkrát konalo v Ázii a bolo veľkým míľnikom pre druhou svetovou vojnou zdevastované Japonsko, alebo Expo 2010 v Šanghaji, ktoré navštívilo rekordných 73 miliónov ľudí.

Organizáciu výstavy má na starosti Bureau International des Expositions (BIE), medzinárodná organizácia so sídlom v Paríži. BIE dohliada na výber hostiteľskej krajiny, stanovenie hlavnej témy výstavy a pravidlá, ktoré musia krajiny dodržiavať. Hostiteľská krajina má obrovskú zodpovednosť, je za ňu ale odmenená zvýšenými príjmami z turizmu, investíciami a medzinárodnou publicitou.

World Expo je príležitosťou, ako sa predstaviť svetu, nadviazať nové obchodné partnerstvá a inšpirovať sa. Výhodou Expa je, že aj malé krajiny ako Slovensko a Česko majú rovnaké možnosti odprezentovať sa širokému publiku.

World Expo nie je iba pre turistov, strategický význam má pre firmy

World Expo nie je len kultúrnou, architektonickou a technologickou udalosťou pre širokú verejnosť. Má aj ekonomický a strategický význam pre firmy a podnikateľov, najmä tých, ktorí uvažujú globálne. Poskytuje totiž unikátnu platformu na prezentáciu produktov, služieb a nápadov pred obrovským medzinárodným publikom, ktoré zahŕňa investorov, obchodných partnerov, politických predstaviteľov aj zástupcov médií.

Z pohľadu firiem je najväčšou hodnotou viditeľnosť a networking. Účasť na výstave – či už ako vystavovateľ, partner alebo návštevník – umožňuje osloviť nové trhy, vyhodnotiť globálne trendy, porovnať sa s konkurenciou a nadviazať kľúčové kontakty. Mnohé spoločnosti využívajú World Expo ako štartovaciu čiaru pre vstup na zahraničné trhy, predstavenie inovatívneho riešenia alebo testovanie záujmu o nový produkt. Pre startupy a technologické firmy ide navyše o miesto, kde sa stretáva ponuka s dopytom po inováciách a kde sa často rodia budúce spolupráce, licenčné dohody či investície.

Dôležité je aj budovanie značky. Účasť na výstave posilňuje dôveryhodnosť značky. Prítomnosť na svetovej výstave signalizuje ambíciu, kvalitu a pripravenosť podnikať na globálnej úrovni.

Okrem toho však World Expo prináša aj možnosť učiť sa. Firmy môžu sledovať, aké riešenia a technológie prinášajú iní hráči, ako komunikujú svoje produkty a služby, aký majú dizajn pavilónov, ako pracujú s návštevníkmi či aké majú obchodné stratégie. Z podnikateľského pohľadu je to takmer nenahraditeľná inšpirácia a zdroj nových impulzov pre vlastný rast.

V neposlednom rade, výstavy sa často konajú v krajinách s výraznými investíciami do infraštruktúry, ktoré vytvárajú obrovské príležitosti v stavebníctve, IT, logistike, bezpečnosti a službách. Príprava na World Expo a jeho samotný priebeh generujú projekty, do ktorých sa môžu firmy zapojiť ako dodávatelia, subdodávatelia alebo konzultanti.

Pre podnikateľov, ktorí hľadajú nové exportné príležitosti, partnerov alebo inšpiráciu, je World Expo udalosť, ktorú sa oplatí sledovať alebo sa jej aj aktívne zúčastniť.

Osaka Expo 2025

V roku 2025 sa World Expo koná v japonskej Osake, konkrétne od 13. apríla do 13. októbra. Témou Expa v Osake je „Designing Future Society for Our Lives“ (v zmysle „Navrhujeme spoločnosť budúcnosti pre naše životy.“). Organizátori očakávali viac než 28 miliónov návštevníkov a účasť vyše 150 krajín a medzinárodných organizácií. 

Výstavisko na umelom ostrove

Japonci sa rozhodli výstavu umiestniť na umelo vybudovaný ostrov Yumeshima v Osackom zálive. Kvôli Expo došlo aj k predĺženiu trasy metra, ktoré návštevníkov dopravuje priamo k výstavisku.

Ako sa dostať na Expo 2025?

Pri návšteve World Expo je dôležité dobre si naplánovať cestu a poznať trasy. Napríklad v pre návštevníkov Expo 2025 je najbližšie letisko priamo v Osake, Kansai International Airport (KIX), vzdialené približne 50 km od výstaviska. Z Európy tu lietajú viaceré aerolinky s prestupom (najčastejšie v Istanbule, Frankfurte, Dohe či Dubaji).

Z letiska je možné dostať sa priamo do centra Osaky vlakom alebo expresnými autobusmi. Ak sa návštevníci rozhodnú aj pre ďalšie obchodné stretnutia v iných mestách, je výhodné využiť japonské rýchlovlaky (shinkansen), ktoré spájajú Osaku s Tokiom, Hirošimou či Kjótom. Napríklad cesta na hlavnú vlakovú stanicu v Osake z Kjóta môže trvať približne 30 minút, pričom následne asi 20 minút trvá dostať sa na výstavisko.

Na výstavisko odporúčame ísť v predstihu, aby návštevníci stihli vybraný časový slot pre svoje lístky. Na mieste ale organizátori problémy oneskoreným účastníkom nezvyknú robiť problémy.

V neposlednom rade treba myslieť na to, že s výstavou takéhoto rozsahu sa vždy očakáva nárast cien za ubytovanie. Návštevníkom preto odporúčame plánovať cestu vrátane ubytovania čo najskôr.

Článok pokračuje pod reklamou

Slovenská účasť: skromná, ale prítomná

Slovensko síce na Osaka Expo nemá samostatný národný pavilón (na rozdiel od predošlej Expo Dubaj). Je ale zastúpené stánkom v sekcii Commons C, ktorý je určený pre menšie krajiny alebo tie, ktoré zvolili ekonomickejšiu formu účasti. Slovensko tak v roku 2025 zdieľa pavilón s nasledovnými 10 krajinami: Chorvátskom, Slovinskom, Čiernou Horou, San Marínom, Ukrajinou, Izraelom, Gabonom, Guatemalou, Pananou a Uruguajom.

Zdieľanie pavilónu znamená, že slovenské firmy nemôžu v plnom rozsahu využiť výhody národného pavilónu, no možnosti prezentácie na mieste stále existujú – najmä prostredníctvom sprievodných akcií, networkingových podujatí či bilaterálnych stretnutí.

Absencia silnejšej prezentácie Slovenska vyvolala kritiku zo strany odbornej verejnosti, keďže Japonsko je jednou z technologicky najvyspelejších krajín sveta a EXPO 2025 by mohlo byť ideálnou príležitosťou na budovanie exportných a investičných vzťahov. Napriek tomu môžu firmy podnikajúce v oblasti technológií, inovácií, udržateľnosti či zdravotníctva zvážiť účasť v rámci vlastného programu.

Slovenský stánok je nenápadne začlenený v pavilóne Commons C. Zdroj: Archív M. Královičovej/Infinity Standard
Slovenský stánok je nenápadne začlenený v pavilóne Commons C. Zdroj: Archív M. Královičovej/Infinity Standard

Na rozdiel od Slovenska si naši susedia dali na reprezentácii v Osake záležať. Česká republika má vlastný pavilón, ktorý je elegantnou ukážkou, ako menšia krajina môže cez architektúru a kultúru výrazne zviditeľniť svoje meno na globálnej scéne. Pre podnikateľov predstavuje unikátne spojenie architektúry, tradície a obchodných príležitostí. Návštevníci pavilónu majú aj možnosť ochutnať české špeciality vrátane známej značky čapovaného piva.

Český pavilón bol medzi návštevníkmi obľúbený aj kvôli vlastnému výčapu piva. Zdroj: Archív M. Královičová/Infinity Standard
Český pavilón bol medzi návštevníkmi obľúbený aj kvôli vlastnému výčapu piva. Zdroj: Archív M. Královičová/Infinity Standard

Praktické tipy pre turistov, firmy a podnikateľov pri návšteve World Expo

Čínsky pavilón predstavil aj viaceré technologické inovácie. Zdroj: Archív M. Královičovej/Infinity Standard
Čínsky pavilón predstavil aj viaceré technologické inovácie. Zdroj: Archív M. Královičovej/Infinity Standard
  1. Začať plánovať čím skôr: letenky a ubytovanie na poslednú chvíľu riešiť neodporúčame, nakoľko môžu vyjsť veľmi draho. Aj lístky na Expo si je lepšie zaobstarať v predstihu, pretože niektoré dni a časy môžu byť obmedzené. Napríklad v prípade Expo 2025 sa pre získanie lístkov na oficiálnej stránke podujatia vyžaduje registrácia.
    Upozornenie: Hoci má návštevník lístok na konkrétny deň a čas, ešte to neznamená, že môže navštíviť všetky pavilóny. Napríklad o japonské pavilóny je taký veľký záujem, že je potrebné sa pred-registrovať, čím sa návštevník zaradí do lotérie. Ak má záujem navštíviť japonské pavilóny alebo ďalšie s obmedzeným počtom účastníkov, odporúčame riešiť registráciu na ich návštevu niekoľko týždňov vopred.
  2. Zamerať sa na cielenú návštevu: odporúčame nesnažiť sa navštíviť celé Expo. Vhodné je vybrať si krajiny, pavilóny alebo sprievodné podujatia, ktoré sú relevantné pre sektor podnikateľa (návštevníka). Z vlastnej skúsenosti môžeme povedať, že počas celého dňa návštevy (vyše 9 hodín) sa nám podarilo navštíviť okrem slovenského stánku aj 10 pavilónov, konkrétne čínsky, nordický, španielsky, litovsko-lotyšský, thajský, austrálsky, ASEAN, EÚ, robotiky a mobility. Niektoré krajiny sa viac snažia propagovať kultúru a históriu a iné ich spájajú s vedeckým pokrokom a rozvojom podnikania. Príkladmi bol pavilón Číny, kde okrem prírodných krás a bohatej histórie propagovali aj technologické startupy, inovácie a vlastnú vidinu smart cities. Thajsko zasa okrem turizmu, jedla a masáží, promovalo súkromné zdravotníctvo a propagovali sa ako destinácia pre špičkové zdravotnícke zákroky za rozumné ceny.
    Návštevníci musia počítať aj s časom čakania v radoch pred pavilónmi, nakoľko je počet ľudí v ich vnútri obmedzený kapacitou. Rátať možno aj s odbornými konferenciami a networkingovými akciami. Odporúčame vždy sledovať oficiálny web podujatia.
  3. Spojiť výstavu s obchodnou misiou: ak návštevník plánuje exportovať napríklad práve do Japonska, je vhodné navštíviť potenciálnych partnerov, veľtrhy alebo technologické klastre v Tokiu, Nagoji či Hirošime. Počas výstavy býva zvýšený záujem o spoluprácu.
  4. Pripraviť sa na každé počasie: areál Expa v Osaka sa nachádza v exteriéri, pričom v rámci neho návštevníci vstupujú do jednotlivých pavilónov. V deň návštevy preto odporúčame pozrieť si predpoveď počasia a pripraviť sa podľa nej. Ak má byť slnečný a teplý deň, netreba zabudnúť na pokrývky hlavy a opaľovacie krémy. V prípade dažďa odporúčame pršiplášť a dáždnik. Dress code na Expo je voľný, nakoľko sa očakáva veľa chôdze a pobytu na čerstvom vzduchu. Nikto od návštevníkov neočakáva mokasíny, lodičky či saká. Obliecť sa treba pohodlne a s prihliadnutím na počasie.
  5. Nezabudnúť na hydratáciu a občerstvenie: návšteva Expo bude celodennou záležitosťou, preto je vhodné priniesť si dostatok vody a občerstvenia. V areáli sa nachádza množstvo obchodov a reštaurácií typu fast food, rady v nich ale niekedy vedia vytrápiť, preto odporúčame mať vždy niečo so sebou.
  6. Využiť stánok Slovenska ako vstupný bod: odporúčame kontaktovať zodpovedné osoby za slovenskú účasť (napr. cez Slovakia Travel alebo SARIO), aby návštevníci zo Slovenska zistili možnosti prezentácie, účasti na národných dňoch či dodania vlastných materiálov.

Kde bude ďalšia výstava World Expo?

Na prelome rokov 2030 a 2031 sa bude konať World Expo v Saudskej Arábii v Rijáde. Uskutoční sa od 1. októbra 2030 do 31. marca 2031 a témou budú technologické inovácie, udržateľnosť a podpora blahobytu, oficiálne „Foresight for Tomorrow”. Pre ďalšie vydania World Expo po Rijáde zatiaľ nie sú známe hostiteľské krajiny.

Prečítajte si tiež

Okrem všeobecných World Expo existujú aj špecializované formáty Expa, ktoré sú užšie zamerané a spravidla trvajú kratšie. So špecializovaných výstav budú do roku 2030 uskutočnené dve:

  1. Expo v srbskom Belehrade zamerané na šport a hudbu ako spoločenský faktor v roku 2027 a
  2. Horticultural Expo v japonskej Jokohame, ktoré bude tiež v roku 2027 a bude venované udržateľnej mestskej zeleni, technológiám pre ekologické mestá a kvalite života.

World Expo predstavuje unikátnu príležitosť prepojiť svet technológií, obchodu, kultúry a diplomacie na jednom mieste. Pre podnikateľov, ktorí chcú myslieť strategicky a pozerať sa do budúcnosti, je účasť na Expe jedinečnou možnosťou, ako sa zviditeľniť a včas zachytiť smerovanie svetových trendov.

Pre malé aj stredné firmy zo Slovenska a Česka, ktoré chcú pôsobiť v medzinárodnom prostredí, môže byť Expo štartovacím bodom na nové trhy. Dôležité je ale k výstave pristupovať ako k dlhodobej stratégii prepájania sa so svetom, nie ako k jednorazovému výletu. Výhoda World Expo je v tom, že rovnaký priestor dostávajú veľké aj menšie krajiny. Rozhoduje nápad, odvaha a pripravenosť. Preto, ak chceme ako región získať silnejšie postavenie na globálnej scéne, je vhodné vnímať budúce výstavy ako investíciu do viditeľnosti, inovácií a budúcich príležitostí - a aj sa na to náležite pripraviť.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Kaufland.fr odštartoval: Vstúpte na francúzsky e-commerce trh v 5 krokoch

Vďaka Kaufland online trhovisku majú aj obchodníci zo Slovenska príležitosť predávať svoje výrobky v krajinách naprieč Európou. Ako na to?

Dovoz strojov z Číny (Ázie): praktické tipy

Ako vybrať dodávateľa, na čo pri certifikácii nespoliehať, s akou reálnou úsporou počítať, čo zvážiť pri preprave a čo nepodceniť po doručení stroja či technológie?

Preprava nebezpečného tovaru v medzinárodnom obchode

Požiar, haváriu či poškodenie iného tovaru môže mať „na svedomí“ aj na prvý pohľad bežný výrobok. Na čo dať pozor, čo nepodceniť a aké povinnosti či zodpovednosti má slovenský importér/exportér?

Dovoz z Číny (Ázie) a reklamácie tovaru: ako postupovať?

Reklamovanie poškodeného alebo závadného tovaru z Ázie môže prebiehať hladko a bez zbytočných strát. Na čo dať pozor a čo sú kľúčové kroky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky