Ako účtovať finančný príspevok na stravovanie

Kedy sa poskytuje finančný príspevok na stravovanie, v akej výške a ako tento príspevok zaúčtovať v podvojnom a v jednoduchom účtovníctve, sa dočítate v článku.

Zamestnávateľ má podľa Zákonníka práce povinnosť zabezpečiť zamestnancovi stravovanie, ak v rámci pracovnej zmeny vykonáva prácu viac ako 4 hodiny. Ak zamestnávateľ nezabezpečuje stravovanie pre zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, je povinný umožniť zamestnancom výber medzi:

  • zabezpečením stravovania formou stravovacej poukážky (prostredníctvom osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby), alebo
  • poskytnutím finančného príspevku na stravovanie.

Neplatí to v prípadoch, ak je zamestnávateľ podľa Zákonníka práce povinný poskytnúť finančný príspevok na stravovanie.

Kedy je zamestnávateľ povinný poskytnúť finančný príspevok na stravovanie

Zamestnávateľ poskytne zamestnancovi finančný príspevok na stravovanie, ak:

  • povinnosť zamestnávateľa zabezpečiť zamestnancom stravovanie vylučujú podmienky výkonu práce na pracovisku (napr. u zamestnancov, ktorí vykonávajú opravy elektrického vedenia v teréne),
  • zamestnávateľ nemôže zabezpečiť stravovanie vo vlastnom zariadení, v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo formou stravovacích poukážok (napr. ak ide o zamestnávateľa s malým počtom zamestnancov, pre ktorého je neekonomické zriadiť vlastnú jedáleň a zároveň je jeho prevádzka umiestnená v priemyselnej časti mesta bez prístupu k reštauráciám či obchodom),
  • zamestnanec na základe lekárskeho potvrdenia od špecializovaného lekára zo zdravotných dôvodov nemôže využiť žiadny zo spôsobov stravovania zamestnancov zabezpečených zamestnávateľom (napr. zamestnanec predloží potvrdenie od gastroenterológa, že vzhľadom na závažnú potravinovú alergiu musí dodržiavať prísnu bezlepkovú diétu),
  • ide o zamestnanca vykonávajúceho domácku prácu alebo teleprácu a zamestnávateľ mu nezabezpečí stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, resp. ak by takto zabezpečené stravovanie bolo v rozpore s povahou vykonávanej domáckej práce alebo telepráce (napr. ak pre zamestnanca, ktorý vykonáva prácu formou home office, je neefektívne a nepraktické cestovať do kancelárie kvôli stravovaniu zabezpečenému zamestnávateľom vo vlastnej jedálni).

Pravidlá pre výber a poskytovanie finančného príspevku na stravovanie

Finančný príspevok na stravovanie je určitá hodnota, ktorú zamestnávateľ poskytne zamestnancom v peňažnej forme na pokrytie výdavkov na jedlo ako súčasť výplaty mzdy, samostatným prevodom na ich účet alebo v hotovosti.

Ak nejde o prípady zamestnancov, ktorým zamestnávateľ musí poskytnúť finančný príspevok na stravovanie (predchádzajúca časť článku) a zamestnávateľ nezabezpečuje stravovanie vo vlastnom stravovacom zariadení alebo v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa, v zmluvne dohodnutom stravovacom zariadení, prípadne formou donáškovej služby, je povinný umožniť zamestnancom výber medzi poskytnutím gastrolístkov a poskytnutím finančného príspevku na stravovanie.

Zamestnanec sa pri výbere finančného príspevku na stravovanie zaväzuje, že svoj výber nezmení počas 12 mesiacov od dňa, ku ktorému sa výber viaže. Podrobnosti výberu a realizácie stravovania môže zamestnávateľ stanoviť vo vnútornom predpise, ktorým sa budú riadiť obidve strany. Kým zamestnanec neuskutoční svoj výber, zamestnávateľ zabezpečuje stravovanie formou stravovacej poukážky alebo poskytuje finančný príspevok na stravovanie.

Rovnaké nároky na stravné pre všetkých zamestnancov

Zamestnanci s finančným príspevkom na stravovanie nesmú byť zvýhodnení ani znevýhodnení v porovnaní s tými, ktorí dostávajú stravovacie poukážky. Ak niektorí zamestnanci dostávajú stravovacie poukážky v hodnote 5,85 eur, kde zamestnávateľ prispieva 4,00 eur, zo sociálneho fondu 1,00 eur a zamestnancovi zráža 0,85 eur, zamestnanci, ktorí si vyberú namiesto stravovacích poukážok finančný príspevok na stravovanie, musia dostať rovnakú sumu – príspevok od zamestnávateľa vo výške 4,00 eur a príspevok zo sociálneho fondu v sume 1,00 eur.

Finančný príspevok na stravovanie sa teda musí poskytovať za rovnakých podmienok ako stravovacie poukážky – rovnaká suma a rovnaký termín výplaty. Ak zamestnávateľ poskytne zamestnancom finančný príspevok namiesto stravovacích poukážok, musí sa vychádzať z hodnoty stravovacích poukážok, ktoré zamestnancom poskytoval alebo naďalej poskytuje tým zamestnancom, ktorí si finančný príspevok nevybrali.

Spätné poskytnutie finančného príspevku na stravovanie – zdaniteľný príjem zamestnanca

Podľa Zákonníka práce je zamestnávateľ povinný poskytnúť finančný príspevok na stravovanie vopred, tzn. zamestnanec musí mať hodnotu finančného príspevku k dispozícii už počas prvého pracovného dňa. Tento postup zabezpečuje, že zamestnanec má potrebné prostriedky na kúpu stravy každý pracovný deň.

Finančná správa zastáva názor, že ak zamestnávateľ poskytne finančný príspevok na stravovanie za už uplynulé dni, resp. mesiac (spätne), ide o zdaniteľný príjem zamestnanca. Nie je totiž naplnená povinnosť zabezpečenia stravovania pre zamestnancov vyplývajúca zo Zákonníka práce, a preto túto časť finančného príspevku zamestnávateľ nemôže oslobodiť od dane podľa § 5 ods. 7 písm. b) zákona o dani z príjmov. Zamestnanec a zamestnávateľ sú povinní z hodnoty neskoro poskytnutého finančného príspevku zaplatiť daň a odvody ako z bežnej mzdy.

Výška finančného príspevku na stravovanie v roku 2024

Výška finančného príspevku na stravovanie je stanovená v závislosti od toho, či zamestnávateľ prispieva na stravovanie aj iným zamestnancom:

  • suma finančného príspevku na stravovanie predstavuje sumu, ktorou zamestnávateľ prispieva na stravovanie iným zamestnancom, najmenej však 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky,
  • ak zamestnávateľ neprispieva na stravovanie formou teplého hlavného jedla alebo stravovacích poukážok iným zamestnancom, finančný príspevok na stravovanie je v sume najmenej 55 % minimálnej hodnoty stravovacej poukážky, najviac však 55 % stravného poskytovaného pri pracovnej ceste v trvaní 5 až 12 hodín podľa zákona o cestovných náhradách.

Aká je aktuálna minimálna a maximálna výška finančného príspevku na stravovanie a ako sa finančný príspevok, resp. stravné zvýši od 1.9.2024 je uvedené v nasledujúcej tabuľke:

Zdroj: Vlastné spracovanie
Hodnoty stravného a príspevku zamestnávateľa 1.10.2023 - 31.8.2024 Od 1.9.2024
Minimálna zákonná výška príspevku zamestnávateľa pri poskytnutí finančného príspevku na stravovanie 3,22 eur
(55 % zo sumy 5,85 eur)
3,43 eur
(55 % zo sumy 6,23 eur)
Maximálna zákonná výška príspevku zamestnávateľa, ak poskytuje finančný príspevok na stravovanie 4,29 eur
(55 % zo sumy 7,80 eur)
4,57 eur
(55 % zo sumy 8,30 eur)

Zamestnávateľ môže prispieť aj príspevkom zo sociálneho fondu, pričom maximálna výška príspevku nie je určená. Ak je finančný príspevok na stravovanie poskytnutý v súlade so Zákonníkom práce, ide o príjem oslobodený od dane, ktorý nevchádza do vymeriavacieho základu pre zdravotné a sociálne poistenie.

Účtovanie finančného príspevku na stravovanie v podvojnom účtovníctve

Postupy účtovania špecificky neupravujú účtovanie finančného príspevku v sústave podvojného účtovníctva. Finančné riaditeľstvo SR však vydalo v novembri 2023 usmernenie k účtovaniu účtovných prípadov súvisiacich so zabezpečením stravovania zamestnancov, aby zabezpečili jednotný postup pri účtovaní.

Prečítajte si tiež

V súlade so Zákonníkom práce musí byť finančný príspevok poskytnutý zamestnancovi vopred (zvyčajne na celý kalendárny mesiac). Zamestnávateľ účtuje o poskytnutí finančného príspevku na ťarchu účtu 335 – Pohľadávky voči zamestnancom.

Po skončení mesiaca zamestnávateľ určí skutočný nárok zamestnanca na stravovanie a vykoná vyúčtovanie pohľadávky evidovanej na účte 335. Súvzťažne s pohľadávkou na strane D účtu 335 – Pohľadávky voči zamestnancom bude zamestnávateľ účtovať na strane MD:

  • 527.100 – Zákonné sociálne náklady podľa Zákonníka práce,
  • 527.200 – Zákonné sociálne náklady nad rámec Zákonníka práce, ktoré sú daňovým výdavkom podľa zákona o dani z príjmov,
  • 528 – Ostatné sociálne náklady, ak zamestnávateľ poskytuje príspevok na stravné nad rámec Zákonníka práce a tento príspevok nie je daňovo uznaný podľa zákona o dani z príjmov,
  • 472 – Záväzky zo sociálneho fondu, ak zamestnávateľ prispieva na stravovanie zo sociálneho fondu.

Analytické rozlíšenie výsledkových účtov 527 je individuálne a môže sa líšiť podľa účtového rozvrhu a potrieb konkrétnej účtovnej jednotky (zamestnávateľa).

Ak zamestnávateľ na začiatku mesiaca poskytne zamestnancovi príspevok na stravovanie v plnej výške podľa počtu pracovných dní v danom mesiaci, a zamestnancovi nevznikne nárok na finančný príspevok za určité dni, napr. z dôvodu dovolenky, je nutné tento rozdiel vyrovnať. Tento rozdiel sa môže vysporiadať zrážkou zo mzdy zamestnanca alebo v jednom z nasledujúcich mesiacov poskytnutím nižšieho finančného príspevku.

Článok pokračuje pod reklamou

Príklady na účtovanie finančného príspevku na stravovanie

Príklad na vysporiadanie rozdielu zrážkou zo mzdy zamestnanca

Zamestnávateľ poskytuje svojim zamestnancom finančný príspevok na stravovanie nasledovne:

  • príspevok zamestnávateľa v rozsahu Zákonníka práce: 3,22 eur,
  • príspevok zamestnávateľa podľa kolektívnej zmluvy: 1,00 eur,
  • príspevok zo sociálneho fondu: 0,50 eur.

Celkovo teda prispieva na jeden odpracovaný deň sumou 4,72 eur.

Zamestnávateľ poskytol zamestnancovi finančný príspevok na mesiac október vopred na plný počet pracovných dní – 23 dní. Zamestnanec predložil dochádzku, na základe ktorej sa zistilo, že v októbri čerpal 4 dni dovolenky. V mesiacoch november (20 pracovných dní) a december (19 pracovných dní) mu vznikol nárok za všetky pracovné dni. V zmysle interného predpisu sa vzniknutý rozdiel medzi vopred poskytnutým finančným príspevkom a skutočným nárokom vysporiada zrážkou zo mzdy.

Príklad je ilustrovaný na mzde jedného zamestnanca.

Použité skratky:
VBÚ – výpis z bankového účtu
ID – interný doklad
Zdroj: vlastné spracovanie
P.č. Dátum Doklad Text Suma MD/D
1. 30.9. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na október za plný počet pracovných dní (23 dní x 4,72 eur) 108,56 eur 335/221
2. 31.10. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na november za plný počet pracovných dní (20 dní x 4,72 eur) 94,40 eur 335/221
3. 31.10. ID Zúčtovanie skutočného nároku za október (23 pracovných dní – 4 dni dovolenky):
  • príspevok zamestnávateľa podľa Zákonníka práce (19 dní x 4,22 eur)
  • príspevok zo sociálneho fondu (19 dní x 0,50 eur)

  • 80,18 eur

    9,50 eur

    527.100/335


    472/335
    4. 15.11. ID Zúčtovanie zrážkou zo mzdy zamestnanca za október (vyrovnanie rozdielu medzi skutočným nárokom a vyplatenou sumou) – výpočet: 4 dni x 4,72 eur 18,88 eur 331/335
    5. 30.11. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na december za plný počet pracovných dní (19 dní x 4,72 eur) 89,68 eur 335/221
    6. 30.11. ID Zúčtovanie skutočného nároku za november:
  • príspevok zamestnávateľa podľa Zákonníka práce (20 dní x 4,22 eur)
  • príspevok zo sociálneho fondu (20 dní x 0,50 eur)

  • 84,40 eur

    10,00 eur

    527.100/335


    472/335

    Príklad na vysporiadanie rozdielu znížením finančného príspevku v nasledujúcich mesiacoch

    Zamestnávateľ poskytuje svojim zamestnancom finančný príspevok na stravovanie nasledovne:

    • príspevok zamestnávateľa v rozsahu Zákonníka práce: 3,22 eur,
    • príspevok zamestnávateľa podľa kolektívnej zmluvy: 1,00 eur,
    • príspevok zo sociálneho fondu: 0,50 eur.

    Celkovo teda prispieva na jeden odpracovaný deň sumou 4,72 eur.

    Zamestnávateľ poskytol zamestnancovi finančný príspevok na mesiac október vopred na plný počet pracovných dní – 23 dní. Zamestnanec predložil dochádzku, na základe ktorej sa zistilo, že v októbri čerpal 4 dni dovolenky. V mesiacoch november (20 pracovných dní) a december (19 pracovných dní) mu vznikol nárok za všetky pracovné dni. V zmysle interného predpisu sa vzniknutý rozdiel medzi vopred poskytnutým finančným príspevkom a skutočným nárokom vysporiada znížením finančného príspevku v nasledujúcich mesiacoch.

    Príklad je ilustrovaný na mzde jedného zamestnanca.

    Použité skratky:
    VBÚ – výpis z bankového účtu
    ID – interný doklad
    Zdroj: vlastné spracovanie
    P.č. Dátum Doklad Text Suma MD/D
    1. 30.9. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na október za plný počet pracovných dní (23 dní x 4,72 eur) 108,56 eur 335/221
    2. 31.10. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na november za plný počet pracovných dní (20 dní x 4,72 eur) 94,40 eur 335/221
    3. 31.10. ID Zúčtovanie skutočného nároku za október (23 pracovných dní – 4 dni dovolenky):
  • príspevok zamestnávateľa podľa Zákonníka práce (19 dní x 4,22 eur)
  • príspevok zo sociálneho fondu (19 dní x 0,50 eur)

  • 80,18 eur

    9,50 eur

    527.100/335


    472/335
    4. 30.11. VBÚ Vyplatenie finančného príspevku na december za krátený počet pracovných dní (19 pracovných dní – 4 dni dovolenky za október = 15 dní x 4,72 eur) 70,80 eur 335/221
    5. 30.11. ID Zúčtovanie skutočného nároku za november:
  • príspevok zamestnávateľa podľa Zákonníka práce (20 dní x 4,22 eur)
  • príspevok zo sociálneho fondu (20 dní x 0,50 eur)

  • 84,40 eur

    10,00 eur

    527.100/335


    472/335

    Účtovanie finančného príspevku na stravovanie v jednoduchom účtovníctve

    Účtovanie finančného príspevku na stravovanie špecificky neupravujú ani postupy účtovania v sústave jednoduchého účtovníctva. Vzhľadom na to, že finančný príspevok je podľa zákona o dani z príjmov daňovým výdavkom zamestnávateľa, účtuje sa v peňažnom denníku ako výdavok ovplyvňujúci základ dane v členení ostatné výdavky. Ak zamestnávateľ prispieva na stravu aj zo sociálneho fondu, účtuje o tomto príspevku v peňažnom denníku ako o výdavku neovplyvňujúcom základ dane. Je to z toho dôvodu, že výdavkom ovplyvňujúcim základ dane je už samotná tvorba sociálneho fondu. Tvorba sociálneho fondu a jeho čerpanie sa zároveň prejaví aj v knihe sociálneho fondu.

    Ako správne účtovať stravovacie poukážky v podvojnom a v jednoduchom účtovníctve sa dočítate v článkoch Účtovanie stravného v podvojnom účtovníctve a Účtovanie stravného v jednoduchom účtovníctve.

    Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

    Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


    Zmeny v cestovných náhradách od 1.1.2025

    Aké novinky so sebou prináša schválená novela zákona o cestovných náhradách pri zvyšovaní súm stravného či základnej náhrady a čo má platiť pre elektromobily? Prehľad zmien v článku.

    Stravné v roku 2024 - tabuľka

    Prehľad nároku na stravné pri tuzemskej aj zahraničnej pracovnej ceste a stravného v daňových výdavkov SZČO a zamestnávateľa pre rok 2024 v tabuľkách.

    Stravné od 1. 9. 2024

    Od 1. septembra 2024 sa zvyšujú sumy stravného pri tuzemských pracovných cestách. Suma diét však ovplyvní aj ďalšie veličiny – nároky zamestnancov či daňové výdavky zamestnávateľov a SZČO .

    Účtovanie stravného v jednoduchom účtovníctve – gastrolístky a karta

    Aké účtovné prípady vznikajú v súvislosti so stravovacími poukážkami (gastrolístkami) a s elektronickými stravovacími kartami v jednoduchom účtovníctve, sa dočítate v článku.
    To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky