Ako vydať e-book?

V predošlých článkoch sme si prebrali predaj práv vydavateľstvu alebo cestu self-publishingu. Dnes sa zameriame na to, v akých formátoch môžete knihu vydať a prečo by ste rozhodne mali svoje dielo publikovať ako e-book.

V jednom z prvých článkov tohto seriálu som prirovnala e-book k najväčším „game-changerom“ v knižnom biznise od vynálezu kníhtlače. V minulosti existoval len jeden formát, ako si čitateľ mohol prečítať vašu knihu – v tlačenej podobe. Technológie však zmenili aj spôsob, akým čítame a poskytli čitateľom novú možnosť -  čítať elektronicky. Rovnako aj autorom sa otvorili nové dvere, cez ktoré by určite mal prekročiť.

Či už máte vydaných niekoľko kníh, alebo ste ešte len dopísali svoju prvotinu a zvažujete, čo ďalej, e-book môže byť pre vás obrovským prínosom. Prečo tomu tak je?

Publikovanie e-booku zvládnete sami

Ak chcete svoju knihu vydať v tlačenej verzii, budete potrebovať vydavateľský dom alebo si budete musieť zafinancovať publikovanie knihy svojpomocne, prípadne pomocou crowdfundingu. Vydanie tlačenej knihy teda nebude stáť len na vašom rozhodnutí a úsilí. Ak sa však rozhodnete vydať titul v elektronickej podobe, dokážete to urobiť celkom sami.

Publikovať e-book nie je náročné. Samotná realizácia vydania e-booku, napríklad cez iBooks pre Apple zariadenia, vám potrvá zopár minút. Nepotrebujete predať práva, komunikovať s editorom, tlačiarňou či hľadať distribučnú spoločnosť, ktorá vašu knihu dostane do všetkých kníhkupectiev. Postačí vám si len sadnúť za notebook a pustiť sa do práce. Samozrejme, môžete si zaobstarať i služby firiem či jednotlivcov, ktorí sa zameriavajú na vydanie a distribúciu e-bookov.

E-book vám prinesie vysoký zisk pri minimálnych nákladoch

Ak predáte svoje práva vydavateľstvu, môžete dostať maximálne 15 % zo zisku. Pri e-bookoch je percentuálny zisk omnoho vyšší – na Amazone môžete napríklad za svoj e-book získať 70 % (záleží od predajnej ceny, ktorú si nastavíte). Ak si na svoju webstránku dáte implementovať e-shop, na ktorom budete predávať svoj e-book, váš zisk je 100 %.

Náklady na publikovanie e-booku sú minimálne. Investujte však do marketingu. Zaplatiť si môžete reklamu na facebooku, google alebo priamo na stránkach predajcu, napríklad na Amazone. E-book sa nepredá sám.

Rozšírite si základňu čitateľov

Obrovskou výhodou e-bookov je ich okamžitá dostupnosť a možnosť zakúpiť si ich kdekoľvek vo svete. Vašu knihu si tak budú môcť zadovážiť i Slováci žijúci v zahraničí, ktorí by sa k nej inak nedostali. Čitateľ nemusí ísť do kníhkupectva, ani nečaká na svoju objednávku – e-book má k dispozícii ihneď.

Celý proces predaja e-booku je automatizovaný, teda prebehne bez vašej nutnej asistencie. Je to obrovský rozdiel od toho, ak by si napríklad váš čitateľ chcel zakúpiť tlačenú knihu priamo od vás, vy by ste museli vybaviť celý proces vybavenia objednávky a fyzického odoslania cez poštu. Tento ušetrený čas môžete využiť napríklad na písanie ďalšieho e-booku.

Vybudujete si e-mailovú databázu

Ak budete e-book ponúkať cez svoju webovú stránku, môžete si vďaka nemu vybudovať e-mailovú databázu. Keď som vydávala svoju prvú knihu, začala som práve na internete. Na svojej webstránke som postupne zverejňovala kapitoly zdarma a získala záujem čitateľov. Prvých niekoľko kapitol som spracovala do e-booku a ponúkla ho na stiahnutie zdarma výmenou za e-mailovú adresu. Za prvých pár dní som takto získala cez tisíc e-mailových kontaktov.

Keď som príbeh dopísala, ponúkla som ho ako kompletný e-book. Newsletter som poslala práve týmto ľuďom, ktorí si stiahli ukážku niekoľkých kapitol zdarma, teda bola u nich najvyššia pravdepodobnosť kúpy, nakoľko sa zaujímali, ako príbeh bude pokračovať. Od čitateľov elektronickej verzie som získala feedback, ktorý som neskôr pri jednaní predaja tlačených práv predložila vydavateľskému domu. E-book mi teda pomohol predať práva na tlačenú verziu knihy.

E-book slúži ako marketingový kanál

E-book má pre vás ako autora mnoho pozitív. Myslite na svoj e-book tiež ako na ďalší marketingový nástroj. Vaša kniha umiestnená v elektronickom formáte je pre vás ďalším marketingovým kanálom, vďaka ktorému sa o vás môžu dozvedieť noví čitatelia alebo naopak posilní vašu pozíciu na trhu a zvýši kredibilitu. Do e-booku tiež môžete umiestniť odkazy, takže sa čitateľ ľahko preklikne na ďalšie vaše knihy, produkty, či sa s vami jednoducho spojí. Do e-booku tiež môžete vložiť interaktívne prvky, čo tlačená verzia nepovoľuje.

E-book sa však nepredá sám. Keď už ste svoje elektronické dielo umiestnili na akýkoľvek portál, mali by ste sa usilovať o predaj. Môžete si zaplatiť reklamu pre lepšie umiestnenia vášho e-booku na danom webe alebo reklamu napríklad na google či facebooku. Nezabudnite tiež o svojom e-booku tiež upovedomiť vašich čitateľov cez vašu webstránku či sociálne siete ako je facebook alebo instagram. Z času na čas môžete urobiť akciu a znížiť cenu e-booku.

Myslite na kvalitu

Nakoľko je samotná realizácia publikovania elektronickej knihy tak jednoduchá, mnoho e-bookov kvôli tomu nemá dostatočnú kvalitu. Pár rokov dozadu, keď prišla vlna „online podnikateľov“, kto nemal e-book, akoby ani neexistoval. Na trh sa dostalo mnoho e-bookov, ktoré sa však obsahom vyrovnali elektronickému letáčiku.

Keď chcete prioritne vydať e-book, myslite na to, že obsahom sa musí vyrovnať tlačenej knihe. Pristupujte k svojmu elektronickému dielu, akoby to mala byť kniha v tlačenom formáte. Rovnako si dajte záležať na gramatickej a štylistickej korektúre. Na redigovanie textu si môžete najať jazykového korektora. Ak si aj myslíte, že vaša gramatika je dobrá, druhý pár očí môže nájsť niečo, čo ste prehliadli.

Výhodou elektronických kníh je tiež jednoduchá aktualizácia najnovšej verzie – ak napríklad chcete doplniť kapitolu, alebo pridať extra obsah, aktualizujete posledný nahraný súbor. Vaši čitatelia tak budú mať vždy najnovšiu verziu vašej knihy, napriek tomu, že zaplatili za pôvodnú verziu.

Článok pokračuje pod reklamou

Kde môžete publikovať svoj e-book?

Už viete, že e-book je správny krok. Prejdime teda k samotnej realizácii.

Autorská webstránka - Ak máte na svojej webstránke e-shop alebo nejaký e-commerce systém, môžete svoj e-book predávať priamo na svojom webe.

iBooks – Pre predaj e-bookov rovnako existujú viaceré portály. Pre Apple zariadenia môžete publikovať e-book na iBooks Store. Potrebujete iba aplikáciu iBooks Author, ktorá je k stiahnutiu zdarma. V aplikácii jednoducho vytvoríte e-book podľa vlastných požiadaviek. Následne potrebujete aplikáciu iTunes Producer, ktorá je opäť k stiahnutiu zdarma. iTunes Producer nahrá váš e-book priamo do iTunes. Sami si určíte predajnú cenu i lokality, v ktorých bude e-book dostupný. Predaje, faktúry a všetky náležitosti uvidíte po prihlásení cez iConnect.

KDP Amazon – Kindle Direct Publishing od Amazonu je vyhľadávaným spôsobom, ako publikovať svoj e-book. Publikovanie v slovenskom jazyku však nie je možné. Ak máte e-book napríklad v angličtine, môžete ho publikovať na Amazone. Kindle Amazon podporuje určité formáty ako je MOBI, ePub alebo KPF (vytvorené cez Kindle Create). Ak si s formátovaním e-booku nebudete vedieť rady, cez internet nájdete ľudí, ktorí sa na formátovanie elektronických kníh pre Kindle Direct Publishing špecializujú.

Smashwords – ďalšia anglická platforma, na ktorej môžete publikovať svoj e-book.

Publico.sk – na Slovensku je známa platforma Publico, cez ktorú môžete publikovať svoj e-book.

Dá sa s e-bookom „preraziť“?

Ak ste boli v kine na filme Marťan, aj autor tohoto pôvodne knižného príbehu, Andy Weir, napísal najprv e-book. V roku 2009 začal Andy písať príbeh o mužovi, ktorého posádka omylom nechala na Marse. Vydavateľstvá Andyho odmietli, preto sa rozhodol pre self-publishing. Zdarma publikoval kapitoly knihy na svojej webstránke. Neskôr kvôli prosbám čitateľom vydal v roku 2013 e-book na Amazon Kindle za 0,99 dolárov – najnižšiu cenu, akú možno na Amazone stanoviť. E-book vyletel medzi Amazon bestsellery a Andy predal 35 000 e-bookov za tri mesiace. Z každého e-booku získal 30 centov. Čitatelia si príbeh zamilovali, čo pritiahlo pozornosť vydavateľstiev. V roku 2015 v rovnakom týždni kúpil vydavateľský dom Crown Publishing Group práva na tlačenú knihu a 20th Century Fox práva na film. Suma knižných a filmových práv mala šesť cifier, teda Andy za príbeh dostal minimálne 100 000 dolárov.

Zhrnutie, prečo vydať e-book:

  • jednoduchá realizácia, ktorá stojí len na autorovi,
  • vysoký percentuálny zisk,
  • nízke náklady,
  • automatizácia,
  • rozšírenie základne čitateľov, ku ktorým by sa kniha v tlačenej verzii nikdy nedostala,
  • podpora marketingu,
  • branding, upevnenie pozície na trhu.

Ak sa chcete živiť písaním, publikovanie e-booku je skvelý štart či pokračovanie vašej spisovateľskej kariéry. Osobne si myslím, že každý autor, ktorý píše a publikuje v dnešnej dobe, by sa mal o problematiku e-bookov zaujímať. V zahraničí je dopyt po e-bookoch obrovský, u nás zatiaľ značný. Či však chceme alebo nie, budúcnosť bude patriť práve elektronickým knihám. Ako autor by ste sa tomu mali prispôsobiť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


John Grisham: Svoje právnické vzdelanie zužitkoval pri písaní. Jeho kniha Firma sa udržala v rebríčku predajnosti takmer rok

Pracoval 80 hodín týždenne ako právnik a vstával o piatej ráno, aby mohol písať. Jeho prvú knihu odmietlo 40 vydavateľských domov, napriek tomu sa nevzdal. John Grisham je dnes známy svojimi trilermi z právnického prostredia a patrí medzi top zarábajúcich autorov sveta.

Ako propagovať knihu po vydaní

Keď píšete knihu, jej vydanie sa môže zdať ako cieľ. Ak však chcete, aby bolo vaše dielo úspešné, mali by ste vidieť za dátum publikovania. Keď kniha zasadne na police kníhkupectiev, nenechajte ju zapadnúť prachom. Je čas na marketing, propagáciu a publicitu.

Ako propagovať knihu ešte pred jej vydaním

Či už poznáte dátum vydania svojej knihy alebo ho ešte len dolaďujete, s propagovaním by ste mali začať ešte pred tým, než sa kniha dostane na police kníhkupectiev. Vďaka tomu vytvoríte záujem čitateľov i vydavateľského domu a pripravíte perfektné „sales momentum“.

Stephen King svoju prvú poviedku zahodil do koša. Dnes je kráľom hororu

Mnohé jeho príbehy boli predlohami pre filmy, televízne seriály a komiksy. Napísal viac ako 50 románov a stovky krátkych poviedok. Autor hororových príbehov, ktorý stojí za známymi knihami ako To, Väzenie Shawshank alebo Zelená míľa, však trpel depresiami a svoj prvý rukopis zahodil do koša.