Novela zákona o ochrane spotrebiteľa účinná od roku 2026

V roku 2026 nadobudne účinnosť novela zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorá prinesie dôležité zmeny v informačných povinnostiach obchodníka i záručnej dobe pri oprave tovaru.

V júli 2024 nadobudol účinnosť nový zákon o ochrane spotrebiteľa č. 108/2024 Z. z., ktorý bolo potrebné novelizovať s ohľadom na vývoj európskej právnej úpravy v oblasti tzv. zelenej transformácie. Preto Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vypracovalo novelu tohto zákona, ktorá už bola schválená Národnou radou SR. Účinnosť nadobudne dňom jej vyhlásenia v Zbierke zákonov, avšak niektoré jej časti budú účinné od 1. 1. 2026, niektoré od 31. 7. 2026 a od 27. 9. 2026 (tzv. delená účinnosť).

Touto novelou v podstate dochádza k preneseniu dvoch európskych smerníc do slovenského právneho poriadku:

  1. smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/825 z 28. februára 2024, ktorou sa menia smernice 2005/29/ES a 2011/83/EÚ, pokiaľ ide o posilnenie postavenia spotrebiteľov v rámci zelenej transformácie prostredníctvom lepšej ochrany pred nekalými praktikami a prostredníctvom lepšieho informovania a
  2. smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1799 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách na podporu opravy tovaru a o zmene nariadenia (EÚ) 2017/2394 a smerníc (EÚ) 2019/771 a (EÚ) 2020/1828.

Náš článok Novela zákona o ochrane spotrebiteľa – aké zmeny prinesie v roku 2026? bol publikovaný ešte v čase prebiehajúceho pripomienkového konania. V porovnaní návrhu novely z pripomienkového konania a schválenej verzie novely však nedošlo k žiadnym zásadným zmenám.

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa zavádza nové pojmy

Jedným z nových pojmov, ktoré novela definuje je environmentálne tvrdenie. Ide o dobrovoľné vyhlásenie alebo zobrazenie v akejkoľvek forme, vrátane textového, obrazového, grafického alebo symbolického zobrazenia, ako je etiketa, obchodná značka, názov spoločnosti, názov produktu alebo iné označenie použité v obchodnej komunikácii, ktoré uvádza alebo naznačuje, že produkt, kategória produktu, značka alebo obchodník:

  1. má pozitívny vplyv na životné prostredie,
  2. má menej škodlivý vplyv na životné prostredie ako iné produkty, značky alebo obchodníci,
  3. nemá vplyv na životné prostredie, alebo
  4. zmiernil za určitý čas svoj vplyv na životné prostredie,

Okrem toho sa zavádza aj pojem značka udržateľnosti. Tou sa rozumie akákoľvek dobrovoľná verejná alebo súkromná známka dôveryhodnosti, známka kvality alebo ich ekvivalent, ktorej cieľom je odlíšiť a propagovať produkt, postup alebo obchodníka s odkazom na určité environmentálne alebo sociálne vlastnosti.

Uvedené pojmy majú byť základom pre lepšiu orientáciu zákazníkov ohľadne toho, ktoré produkty sú naozaj šetrné k životnému prostrediu. Medzi ďalšie nové pojmy, ktoré novela definuje, patria aj certifikačný systém alebo uznané vynikajúce environmentálne vlastnosti. V tejto časti novela nadobudne účinnosť od 27. 9. 2026.

Novela dopĺňa všeobecné informačné povinnosti obchodníka

Obchodník má ešte pred uzavretím kúpnej zmluvy so spotrebiteľom tzv. oznamovaciu povinnosť. To znamená, že jasným a zrozumiteľným spôsobom musí spotrebiteľovi oznámiť napríklad:

  • hlavné vlastnosti produktu v rozsahu primeranom druhu a povahe produktu a forme poskytnutia informácií,
  • obchodné meno a sídlo alebo miesto podnikania obchodníka alebo osoby, v ktorej mene obchodník koná
  • telefónne číslo obchodníka a ďalšie informácie.

Novelou o ochrane spotrebiteľa sa dopĺňajú nové oznamovacie povinnosti obchodníka pred uzavretím kúpnej zmluvy. Napríklad obchodník bude povinný spotrebiteľovi oznámiť:

  • existenciu a hlavné informácie o zákonnej zodpovednosti obchodníka za vady tovaru vrátane dĺžky jej trvania (aspoň v podobe a v rozsahu harmonizovaného označenia)
  • existenciu a dĺžku trvania zodpovednosti za vady digitálneho obsahu alebo digitálnej služby
  • informáciu o bodovom hodnotení opraviteľnosti tovaru, ktorým sa vyjadruje možnosť opravy tovaru
  • informáciu o dostupnosti, predpokladaných nákladoch a postupe objednania náhradných dielov, ktoré sú potrebné na opravu tovaru, pokynoch potrebných na opravu a údržbu tovaru a o obmedzeniach opravy, ak tieto informácie výrobca sprístupnil obchodníkovi.

Predzmluvné informačné povinnosti obchodníka sa teda dopĺňajú najmä o nové environmentálne aspekty. Spotrebiteľ by sa tak pred uzavretím kúpnej zmluvy mal dozvedieť aj to, ako je možné daný tovar opraviť, aké je jeho bodové hodnotenie opraviteľnosti alebo aká je dostupnosť náhradných dielov.

Podľa dôvodovej správy k novele zákona by harmonizované označenie zákonnej zodpovednosti za vady obchodníka malo byť zobrazené zreteľne (napr. viditeľne umiestené na stene obchodu, vedľa pokladničného pultu alebo v prípade e-shopu by malo byť umiestnené ako všeobecné pripomenutie na webovom sídle obchodníka). Účinnosť uvedených povinností obchodníka bude od 27. 9. 2026.

Zavádza sa európsky formulár pre informácie o oprave

Novela s účinnosťou od 31. 7. 2026 zavádza do zákona o ochrane spotrebiteľa (§ 13a) dobrovoľný európsky formulár pre informácie o oprave, a to za účelom uľahčiť spotrebiteľovi výber vhodných opravárenských služieb. Vďaka nemu si teda spotrebiteľ bude môcť porovnať opravárenské služby ešte pred tým, ako sa rozhodne, komu svoj tovar odovzdá na opravu.

Poskytovatelia opravárenských služieb (opravovne) budú môcť tento formulár poskytovať spotrebiteľom bezplatne. To znamená, že to nie je ich zákonná povinnosť, ale je to dobrovoľné, ponechané na rozhodnutí opravovní či formulár poskytnú alebo nie.

Formulár sa dá nájsť v prílohe zákona č. 3a a okrem identifikačných údajov o opravovni obsahuje informácie o oprave ako napr. tovar, ktorý sa má opraviť, povaha vady, čas, za ktorý sa opravovňa zaväzuje opravu vykonať a cenu opravy. Informácie v ňom obsiahnuté musia byť poskytnuté jasne a zrozumiteľne tak, aby spotrebiteľ mohol zhodnotiť podmienky opravy, vedieť ich porovnať s konkurenčnými ponukami a kvalifikovane sa rozhodnúť.

Článok pokračuje pod reklamou

Podmienky opravy uvedené v európskom formulári budú pre opravovňu záväzné počas 30 dní odo dňa jeho poskytnutia spotrebiteľovi. Avšak spotrebiteľ a opravovňa sa môžu dohodnúť aj na dlhšej dobe viazanosti týchto podmienok. Ak spotrebiteľ súhlasí s podmienkami opravy tovaru uvedenými vo formulári, opravovňa bude povinná vykonať opravu podľa týchto podmienok.

Nová povinnosť výrobcu opraviť tovar na žiadosť spotrebiteľa

Rovnako s účinnosťou novely od 31. 7. 2026 bude výrobca povinný na žiadosť spotrebiteľa opraviť tovar, ak to technicky umožňujú osobitné predpisy, t. j. napr. ak osobitný predpis stanovuje požiadavky na opraviteľnosť tovaru alebo jeho časti, vrátane požiadaviek na zjednodušenie demontáže, prístup k náhradným dielom, informáciám a nástrojom súvisiacim s opravou, ktoré sa vzťahujú na tovar alebo časť tovaru.

Tak ako uvádza dôvodová správa k novele zákona o ochrane spotrebiteľa cieľom zavedenia tejto povinnosti je podpora spotrebiteľov v opravovaní tovarov a podpora udržateľnej spotreby. Táto povinnosť sa zavádza nad rámec už existujúcej zákonnej zodpovednosti obchodníka za vady tovaru, čo znamená, že výrobca má povinnosť opraviť tovar vtedy, keď nie je možné v prípade vady tovaru uplatniť zodpovednosť u obchodníka (predávajúceho).

Rozsah uvedenej povinnosti výrobcu je obmedzený na tovar, v súvislosti s ktorým sú požiadavky na opraviteľnosť stanovené v konkrétnych právnych aktoch EÚ. Požiadavky stanovujú rozsah opraviteľnosti osobitne pre konkrétny druh tovarov ako napríklad práčky, umývačky riadu či vysávače.

Výrobca bude môcť počas opravy zapožičať spotrebiteľovi bezplatne alebo za primeraný poplatok dočasný náhradný tovar (napr. pri oprave vysávača mu môže požičať iný vysávač).

Výrobca nemôže odmietnuť opravu len z ekonomických dôvodov, ako sú napr. náklady na náhradné diely, alebo len z dôvodu, že predchádzajúcu opravu vykonala iné opravovňa.

Upozornenie: Výrobca nebude mať povinnosť opraviť tovar len v prípade, ak bude jeho oprava fakticky alebo právne nemožná, t. j. napr. ak bude tovar poškodený tak, že jeho oprava je po technickej stránke nemožná.

Rozšírenie zoznamu nekalých obchodných praktík

Príloha č. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa - časť Klamlivé obchodné praktiky, sa s účinnosťou od 27. 9. 2026 dopĺňa o nové zakázané obchodné praktiky. Za nekalé obchodné praktiky sa bude považovať napríklad aj:

  • prezentovanie tovaru ako tovaru, ktorý možno opraviť, pričom tomu tak nie je,
  • nepravdivé tvrdenie, že za bežných podmienok používania má tovar určitú životnosť z hľadiska času alebo intenzity používania,
  • nepravdivé tvrdenie, že za bežných podmienok používania má tovar určitú životnosť z hľadiska času alebo intenzity používania,
  • každá obchodná komunikácia o tovare s vlastnosťou zavedenou na obmedzenie jeho životnosti, napriek tomu, že obchodník má k dispozícii informáciu o tejto vlastnosti a jej účinkoch na životnosť tovaru a ďalšie.

Zoznam klamlivých obchodných praktík od 27.9.2026

  1. Tvrdenie obchodníka, že sa zaviazal dodržiavať kódex správania, pričom tomu tak nie je.
  2. Zobrazenie známky dôveryhodnosti, známky kvality alebo ich ekvivalentu bez získania potrebného povolenia.
  3. Zobrazenie značky udržateľnosti, ktorá nie je založená na certifikačnom systéme, ktorú nezaviedli orgány verejnej moci alebo jej používanie nevyplýva z osobitných právnych predpisov.
  4. Tvrdenie, že kódex správania je schválený orgánom verejnej moci alebo iným orgánom, pričom tomu tak nie je.
  5. Tvrdenie, že obchodník (vrátane jeho obchodných praktík) alebo produkt bol schválený, potvrdený alebo povolený orgánom verejnej moci alebo inou osobou, pričom tomu tak nie je, alebo takéto tvrdenie bez toho, že by produkt spĺňal podmienky schválenia, potvrdenia alebo povolenia.
  6. Výzva na kúpu produktu za určitú cenu bez toho, že by obchodník zverejnil akékoľvek rozumné dôvody, pre ktoré môže predpokladať, že nebude schopný dodať produkt alebo rovnocenný produkt, alebo zariadiť, aby dodávku uskutočnil iný obchodník, za túto cenu, v čase a v množstve, ktoré sú rozumné vzhľadom na produkt, rozsah reklamy produktu a ponúknutú cenu (vábivá reklama).
  7. Všeobecné environmentálne tvrdenie v písomnej, ústnej alebo audiovizuálnej forme, ktoré sa neuvádza na značke udržateľnosti a pri ktorom sa v tom istom komunikačnom prostriedku jasne a dôrazne neuvádza špecifikácia tvrdenia, ak obchodník nie je schopný preukázať uznané vynikajúce environmentálne vlastnosti.
  8. Environmentálne tvrdenie o celom produkte alebo o celom podniku obchodníka, ak sa týka len určitého aspektu produktu alebo konkrétnej činnosti obchodníka.
  9. Tvrdenie založené na kompenzácii emisií skleníkových plynov, že produkt má neutrálny, znížený alebo pozitívny vplyv na životné prostredie z hľadiska emisií skleníkových plynov.
  10. Reklama typu nalákať a zmeniť, ktorou sa rozumie reklama s úmyslom podporiť predaj produktu výzvou na kúpu iného produktu za určitú cenu a následné:
      • odmietnutie ukázať produkt z reklamy spotrebiteľom,
      • odmietnutie prevziať objednávky na tento produkt alebo jeho dodanie v rozumnom čase, alebo
      • predvedenie jeho chybnej vzorky.
  11. Nepravdivé vyhlásenie, že produkt je k dispozícii len veľmi obmedzený čas alebo že je k dispozícii za špecifických podmienok len veľmi obmedzený čas, s cieľom vyvolať okamžité rozhodnutie a znemožniť spotrebiteľovi, aby mal dostatočnú príležitosť alebo čas na informované rozhodnutie.
  12. Záväzok obchodníka, ktorý komunikoval so spotrebiteľom pred uskutočnením obchodnej transakcie v jazyku, ktorý nie je úradným jazykom členského štátu, v ktorom má obchodník sídlo alebo miesto podnikania, že poskytne spotrebiteľovi službu po predaji produktu, a následné poskytnutie tejto služby len v inom jazyku bez toho, že by to bolo spotrebiteľovi jasne oznámené pred tým, ako sa zaviazal k obchodnej transakcii.
  13. Vyhlásenie alebo iným spôsobom vytvorenie dojmu, že produkt možno legálne predávať, pričom tomu tak nie je.
  14. Prezentovanie práv, ktoré spotrebiteľovi prislúchajú podľa právnych predpisov, ako charakteristickej črty ponuky obchodníka.
  15. Využívanie redakčného priestoru v médiách na podporu produktu, keď obchodník zaplatil za podporu predaja, bez toho, aby to bolo vysvetlené v obsahu alebo obrazom, alebo jasne identifikovateľné zvukom pre spotrebiteľa (skrytá reklama).
  16. Prezentovanie požiadaviek, ktoré sa podľa právnych predpisov vzťahujú na všetky produkty v príslušnej kategórii produktov na trhu Európskej únie, ako charakteristickej črty ponuky obchodníka.
  17. Poskytovanie výsledkov vyhľadávania v reakcii na online dopyt vyhľadávania spotrebiteľa bez jasného zverejnenia akejkoľvek platenej reklamy alebo platby konkrétne za dosiahnutie vyššieho umiestnenia produktov v poradí v rámci výsledkov vyhľadávania.
  18. Vecne nesprávne tvrdenie o povahe a rozsahu rizika pre osobnú bezpečnosť spotrebiteľa alebo jeho rodiny, ak si spotrebiteľ produkt nekúpi.
  19. Propagovanie podobného produktu, ako je produkt vyrobený konkrétnym výrobcom, a to spôsobom, ktorý úmyselne zavádza spotrebiteľa, aby sa domnieval, že produkt vyrobil rovnaký výrobca, pričom tomu tak nie je.
  20. Vytvorenie, prevádzkovanie alebo podporovanie pyramídovej schémy, v ktorej spotrebiteľ poskytne plnenie za možnosť získať kompenzáciu, ktorá vyplýva hlavne zo zapojenia ďalších spotrebiteľov do tejto schémy, a nie z predaja alebo spotreby produktov.
  21. Tvrdenie obchodníka, že sa chystá ukončiť svoju činnosť alebo premiestniť svoju prevádzkareň, pričom tomu tak nie je.
  22. Tvrdenie, že produkt je schopný uľahčiť výhru v hazardných hrách.
  23. Nepravdivé tvrdenie, že produkt je schopný liečiť chorobu, dysfunkciu alebo postihnutie.
  24. Poskytnutie vecne nesprávnej informácie o podmienkach na trhu alebo o možnosti nájsť produkt s úmyslom donútiť spotrebiteľa, aby získal produkt za menej výhodných podmienok, ako sú bežné podmienky na trhu.
  25. Tvrdenie v obchodnej praktike, že obchodník ponúkne súťaž alebo vypíše cenu bez toho, že by opísanú cenu udelil alebo poskytol zodpovedajúcu náhradu.
  26. Opísanie produktu ako „gratis“, „zadarmo“, „bez poplatku“ alebo podobne, pričom spotrebiteľ musí zaplatiť čokoľvek iné okrem nevyhnutných nákladov na odpovedanie na obchodnú praktiku a vyzdvihnutie produktu alebo zaplatenie za jeho doručenie.
  27. Zahrnutie do reklamného materiálu faktúry alebo obdobného dokumentu, ktorý požaduje zaplatenie sumy a ktorý vzbudzuje u spotrebiteľa dojem, že si už objednal predávaný produkt, pričom tomu tak nie je.
  28. Nepravdivé tvrdenie alebo vytvorenie dojmu, že obchodník nekoná v zámere súvisiacom s jeho podnikateľskou činnosťou alebo povolaním, alebo nepravdivé prezentovanie sa ako spotrebiteľ.
  29. Vytvorenie falošného dojmu, že servis produktu po jeho predaji je dostupný v členskom štáte inom ako ten, v ktorom sa produkt predáva.
  30. Druhotný predaj vstupeniek spotrebiteľom na podujatia, ak ich obchodník získal pomocou automatizovaných prostriedkov s cieľom obísť akýkoľvek stanovený limit týkajúci sa počtu vstupeniek, ktoré si jednotlivec môže kúpiť, alebo akékoľvek iné pravidlá týkajúce sa nákupu vstupeniek.
  31. Vyhlásenie, že hodnotenia produktu poskytujú spotrebitelia, ktorí tento produkt skutočne použili alebo kúpili, bez prijatia náležitých a primeraných krokov na kontrolu toho, že hodnotenia pochádzajú od takýchto spotrebiteľov.
  32. Predloženie alebo poverenie inej osoby, aby poskytla falošné spotrebiteľské hodnotenia alebo odporúčania, alebo skresľovanie spotrebiteľských hodnotení alebo odporúčaní v sociálnych médiách s cieľom propagovať produkty.
  33. Zamlčanie informácie, že aktualizácia softvéru vrátane bezpečnostnej aktualizácie, ktorá je potrebná na zachovanie súladu veci s digitálnymi prvkami, digitálneho obsahu alebo digitálnej služby s požiadavkami podľa osobitného predpisu, alebo aktualizácia funkcií budú mať negatívny vplyv na fungovanie veci s digitálnymi prvkami alebo na používanie digitálneho obsahu alebo digitálnej služby.
  34. Prezentovanie aktualizácie softvéru ako potrebnej na zachovanie súladu veci s digitálnymi prvkami, digitálneho obsahu alebo digitálnej služby s požiadavkami podľa osobitného predpisu, ak sa ňou zlepšia len vlastnosti funkcií produktu.
  35. Každá obchodná komunikácia o tovare s vlastnosťou zavedenou na obmedzenie jeho životnosti, napriek tomu, že obchodník má k dispozícii informáciu o tejto vlastnosti a jej účinkoch na životnosť tovaru.
  36. Nepravdivé tvrdenie, že za bežných podmienok používania má tovar určitú životnosť z hľadiska času alebo intenzity používania.
  37. Prezentovanie tovaru ako tovaru, ktorý možno opraviť, pričom tomu tak nie je.
  38. Navádzanie spotrebiteľa nahradiť alebo doplniť komponent tovaru, ktorý sa opakovane opotrebúva a na zabezpečenie zamýšľanej funkčnosti tovaru je potrebné ho vymieňať alebo dopĺňať (ďalej len „spotrebný materiál“), skôr, ako je nevyhnutné z technických dôvodov.
  39. Zamlčanie informácie o poškodení funkčnosti tovaru pri použití spotrebného materiálu, náhradných dielov alebo príslušenstva, ktoré neboli dodané pôvodným výrobcom, alebo nepravdivé tvrdenie, že k takémuto poškodeniu dôjde.

Dlhšia záruka po oprave v ustanoveniach Občianskeho zákonníka

Novela zákona o ochrane spotrebiteľa sa dotkne aj zmien v Občianskom zákonníku (č. 40/1964 Zb.), konkrétne záručnej doby, ktoré budú účinné od konca júla 2026.

Pri ustanoveniach spotrebiteľskej kúpnej zmluvy sa dopĺňa, že po prvom odstránení vady opravou veci sa doba zodpovednosti za vady veci predlžuje o dvanásť mesiacov. Čiže, od 31. 7. 2026 sa predĺži zákonná lehota na uplatnenie zodpovednosti vady veci (záručná doba) o jeden rok – to bude ale platiť iba na prípady, kedy si spotrebiteľ ako prostriedok nápravy vyberie opravu tovaru. Jednoducho povedané, ak si spotrebiteľ (kupujúci) vyberie ako spôsob nápravy opravenie zakúpeného produktu, predĺži sa mu záruka o ďalších 12 mesiacov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Novela zákona o povinnom zmluvnom poistení - návrh

Pravidlá ohľadom PZP pre vozidlá sa v roku 2026 sprísnia. Autá bez zákonného poistenia neprejdú technickou kontrolou, niektoré vyradia z evidencie a meniť sa bude aj výška a spôsob ukladania pokút.

Plán boja proti daňovým únikom: prehľad zvažovaných opatrení

Prísnejšie posudzovanie registrácie DPH, osobná zodpovednosť konateľov za daňové nedoplatky firmy, novinky vo vydávaní bločkov aj úprava zdaňovania živnostníkov a neziskoviek. Čo sa chystá v boji proti daňovým únikom?

Obmedzenie platieb v hotovosti od 1.1.2026

Návrat k rozdeleniu limitu aj zrušenie výnimky. Použitie hotovosti bude opäť obmedzené, podnikatelia kritizujú chýbajúcu diskusiu aj pravidlá zbytočne nad rámec EÚ.

Nové pravidlá cestnej premávky a vodičských preukazov

Vodičov čakajú viaceré zmeny – počítať musia s prísnejšími pokutami za rýchlosť, novým systémom vodičských kurzov, zákazom alkoholu u spolujazdcov aj zjednotením platnosti „vodičákov“.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky