Ako napísať prvý koncept vlastnej knihy?

Rozhodli ste sa napísať knihu a neviete ako začať? Poradíme.

Kniha sa nikdy nepíše tak, ako sa číta. Napriek tomu, že čitateľ číta príbeh lineárne, teda od začiatku po koniec, autor ho tak nenapísal. Ako písanie knihy prebieha?

Kniha sa píše v konceptoch

Keď autor vytiahol v treťom dejstve list so šokujúcim odhalením, ktorý postave omylom zapadol za stôl v prvej kapitole, nehovoríme o jeho genialite, ale schopnosti pracovať v konceptoch a vložiť včas narážku na to, čo neskôr príde (tzv. forshadowing).

Kniha sa nepíše od začiatku až po koniec. Píše sa od začiatku až po koniec a potom sa edituje od začiatku až po koniec – znova a znova a znova. Niektorí autori dokonca nezačínajú písať od začiatku, ale naopak najprv napíšu koniec a potom začiatok a stred.

Prázdnu stránku nemožno editovať

Keď začínate písať, tvoríte prvý koncept. Je to hrubý náčrt, s ktorým budete pracovať. Prvý koncept je chaotický, nedokonalý, má diery alebo naopak je v ňom niečoho až príliš. A to je super.

V prvom koncepte tvoríte hmotu, s ktorou budete následne pracovať. Myslite na to, že pracovať s nedokonalým textom môžete, ale pracovať s prázdnou stránkou sa jednoducho nedá. Nemajte obavy, ak neviete prísť na niektoré súvislosti počas písania – vždy sa môžete vrátiť späť neskôr. Píšte ďalej.

Prvý koncept knihy needitujte

Po napísaní nejakej časti textu vás bude lákať vrátiť sa a editovať – teda upravovať slová, vety, prehodnocovať scény alebo zvraty. Urobte malé úpravy a potom choďte ďalej. Ak sa budete snažiť spraviť každú kapitolu od začiatku na jedničku, knihu buď nikdy neodpíšete, alebo vám to bude trvať tak dlho, že zabudnete, čo ste napísali v prvej kapitole.

Cieľom prvého konceptu je napísať príbeh s koncom. To je všetko. Napíšte celý príbeh a až potom začnite editovať – to už hovoríme o druhom koncepte.

Na scénu prichádza druhý koncept

Keď dokončíte svoj prvý koncept, je čas začať editovať. Niektorí spisovatelia nechávajú prvý koncept na nejakú dobu odležať – pre niekoho sú to dni, pre niekoho týždne. Osobne si myslím, že je fajn vytvoriť si určitý odstup – minimálne na pár dní. Potom sa pustite do editovania.

Čo je cieľom ďalších konceptov? Počas editovania musíte predovšetkým vychytať všetky muchy a zaplátať všetky diery. O tom by mal byť druhý koncept – aby príbeh fungoval pohromade. Hmota spolu musí držať.

Koľko potrebujete konceptov na dokonalú knihu?

Následne prichádzajú na rad ďalšie koncepty. V tých by ste sa mali zameriavať na jazyk, odstavce, slová… Na všetky tie drobné detaily, ktoré spravia knihu knihou.

Možno sa pýtate, koľko tých konceptov má byť a koľko krát máte celú knihu editovať. Tu sa názory a spôsoby práce odlišných autorov líšia. Osobne si myslím, že minimum konceptov sú 3 a pri viac ako 7 konceptoch by ste sa v príbehu už len zbytočne piplali. Potom sa práca na rukopise zmení na posadnutosť dokonalosťou.

Pri písaní knihy teda postupujete od veľkých celkov k menším. Veľkú kopu kameňa osekávajte, až z nej zostane skvostná socha Davida.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako napísať dobrý guest blog a kde ho uverejniť?

Pre Podnikajte.sk píšem práve ako guest blogger a content writer. Ako táto spolupráca prebieha tak, aby boli spokojné všetky tri strany – Podnikajte, ja i čitatelia?

Ako sa stať copywriterom a ktoré schopnosti vás odlíšia od konkurencie?

Copywriting je jedna z najjednoduchších ciest, ako sa začať živiť písaním. Nepotrebujete formálne vzdelanie, môžete pracovať z domu a stretnete sa so zaujímavými ľuďmi. Ako sa stať copywriterom?

Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

S copywritingom akoby sa v posledných rokoch vrece roztrhlo. Firmy čoraz častejšie hľadajú copywriterov. Ako vám môžu pomôcť pri vašom podnikaní?

Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky