Podnikateľ na internete – časť 2: Bezplatná reklama na Facebooku

V predchádzajúcom článku sme Vám ponúkli stručný úvod do sociálnych sietí. Dnes sa budeme venovať jednej z nich, konkrétne Facebooku. Ak ste si do dnešného dňa mysleli, že žiadna reklama už nemôže byť zadarmo, potom Vás radi vyvedieme z omylu. Reklama môže byť nielen bezplatná, ale aj dobre cielená, virálna a veľmi efektívna. Stačí jediné čarovné slovko – Facebook.

Ako sa promovať na Facebooku

O základných princípoch fungovania sociálnych sietí vrátane Facebooku sme písali už v predošlom článku. Poďme sa teda priamo venovať konkrétnym informáciám.
Možností, ako sa zviditeľniť pomocou sociálnej siete, je pomerne veľa. Na začiatku si však treba odpovedať na jednu zásadnú otázku, a to či chceme do reklamy investovať peniaze a prípadne ju zveriť do rúk odborníkov, alebo si marketing na sociálnej sieti zabezpečiť vo vlastnej réžii a zadarmo. Možné sú oba spôsoby, my sa však vzhľadom k zameraniu portálu podnikajte.sk na malých a stredných podnikateľov budeme venovať práve tej druhej – bezplatnej propagácii.

V zásade sú k dispozícii 2 možnosti. Podobne ako osobný profil totiž môžete mať na Facebooku aj tzv. stránky či skupiny. Stránka je častejšie voleným riešením najmä vo firemnom prostredí a umožňuje prezentovať produkty, ľudí či organizácie. Naopak Skupina je vhodnejšia na prezentáciu názorov, záľub či vkusu. Obe tieto možnosti združovania majú svoje špecifiká, ktoré je dobré poznať ešte predtým, ako si jeden typ vyberiete.

Stránka (fanpage)

Ako už bolo spomenuté vyššie, stránka je najčastejšie voleným formátom pokiaľ ide o propagáciu firmy na facebooku. Aké sú jej základné atribúty? V nasledujúcich riadkoch nájdete vysvetlenie základných pojmov a tiež dôležité upozornenia, ktoré sa jednotlivých častí stránky týkajú.

Článok pokračuje pod reklamou

Logo / Fotografia
V ľavom hornom rohu si na firemnú webstránku môžete pridať logotyp alebo fotografiu (napríklad pri reštauráciách, hoteloch, atď.), ktoré budú slúžiť na lepšiu identifikáciu firmy najmä pri výsledkoch vyhľadávania. Je dôležité, aby mal obrázok primeranú veľkosť, aby tak nevznikol problém s jeho zobrazovaním (pri veľkých obrázkoch sa zobrazí vo výreze len časť, malé sú zasa roztiahnuté a pôsobia neostro). Za ideálnu sa považuje veľkosť 200 x 200 px (prípadne 200x400px pri orientácii na výšku).

Informácie
Krátky popis firmy pod logom či fotografiou. K dispozícii máte niekoľko desiatok znakov na to, aby ste vystihli Vašu činnosť, pôsobisko či uviedli link na firemnú webstránku (link sa po uložení informácií stane aktívnym, takže môže priviesť ďalších návštevníkov na Váš firemný web).

Fanúšikovia
Každá stránka si získava svojich tzv. „fanúšikov“. Sú to v podstate všetci ľudia, ktorí majú svoj profil na Facebooku a ktorí sa k stránke pridali tým, že klikli na tlačidlo „páči sa mi“ (like) v hornej časti stránky.

Nástenka
Na nástenke sa podobne ako v prípade osobných profilov zobrazuje všetok nový obsah. Prioritne tu môžete publikovať statusy (príspevky), pridávať fotky či obrázky, zdieľať odkazy (linky) a pridávať videá. Existuje aj možnosť pridávať dlhšie texty, o tom ale v sekcii Poznámky.

Každá nástenka má niekoľko záložiek (nad obsahom), medzi ktorými si môže užívateľ prepínať. Zobrazia sa mu potom buď iba posty samotnej stránky, posty fanúšikov aj stránky alebo len posty fanúšikov. Administrátor (zakladateľ) stránky má potom možnosť vidieť ešte aj záložku Spam.

Nástenka je hlavný komunikačný priestor skupiny a existuje tu možnosť komentovania. Fanúšikovia teda môžu komentovať fotky, statusy, videá či odkazy, ktoré správca stránky pridal. Zároveň môžu všetok obsah „lajkovať“, čiže označiť ako „páči sa mi“. V ideálnom prípade fanúšikov obsah tak zaujme, že ho dajú zdieľať, čím sa vlastne rozširuje obsah aj mimo samotnej stránky k ďalším potenciálnym fanúšikom.

Info
Ďalšia záložka hneď vedľa nástenky. Tejto je potrebné venovať dostatočnú pozornosť, keďže ponesie väčšinu informácií o firme. Možnosti sa rôznia podľa typu stránky, ktorý zvolíte pri zakladaní (internetový obchod, portál, potraviny, záhradníctva, služby, …), spravidla je však k dispozícii opis firmy, webstránka, adresa či kontakty, rok založenia, poslanie, otváracie hodiny a mnohé ďalšie.

Fotky
V tejto sekcii sa sústredia všetky fotografie z celej stránky. Jednak tie, ktoré boli samostatne zverejnené na nástenke a jednak tie, ktoré sú súčasťou albumov. V tejto sekcii je zároveň možnosť vytvárať nové fotoalbumy, editovať fotky, pridávať k nim popisy, prípadne fotky či celé albumy aj vymazávať.

Diskusie
V tejto sekcii máte možnosť zakladať diskusné vlákna, kde sa fanúšikovia môžu vyjadriť k nejakej téme. Ide o užitočný nástroj najmä vtedy, ak si chce podnikateľ overiť určitú hypotézu alebo ak sa chce dozvedieť názor verejnosti.

Poznámky / Recenzie
Poznámky aj Recenzie fungujú na podobnom princípe. V zásade ide o publikovanie dlhšieho textu, ktorý je možné formátovať a môže byť doplnený aj ilustračnými obrázkami. Záložka Poznámky sa hodí najmä vtedy, ak je potrebné publikovať dlhší text, ktorý sa nezmestí do statusu. Môžu to byť napríklad rôzne zoznamy, predstavenie nového produktu či rady a tipy, ktorými pomáhate svojim fanúšikom a poskytujete im tak bonus zadarmo.
Horúci tip? V poznámkach sa Vám môžu pravidelne a celkom automaticky objavovať aj články z externého blogu či z Vášho webu, ak je zameraný napríklad na publicistiku. Stačí v samotnej sekcii Poznámky v ľavom menu kliknúť na Upraviť nastavenia importu a vložiť RSS FEED daného webu. O čerstvé novinky v profile je postarané!

Udalosti
Túto záložku je potrebné si pri skupinách zväčša pridať. Na pridanie slúži symbol + za poslednou záložkou. V rámci udalostí možno informovať o nadchádzajúcich predajných akciách, tzv. happy hours, stretnutiach, konferenciách a mnohých ďalších. Stačí zadať miesto, čas a pozvať fanúšikov.

Všetky vyššie uvedené položky môže administrátor podľa vlastnej vôle mazať alebo zakladať. Ako Stránku založiť či aké ďalšie nastavenia možno z administrátorského hľadiska ovplyvniť sa dozviete v nasledujúcej časti seriálu.

Skupina (group)

Skupina má oproti Stránke niekoľko drobných odlišností. V prvom rade sa zakladá skôr ako názorová platforma alebo ako miesto na združovanie ľudí podobného zmýšľania, vyznania či s podobnými koníčkami. Ak si vezmeme rozdiel medzi Stránkou a Skupinou na jednoduchom príklade, potom by sa Stránka volala napríklad Rádio FunkyHit a Skupina by sa volala povedzme Milujem počúvať Rádio FunkyHit za volantom. Fanúšikom Stránky by sa stali všetci priaznivci imaginárneho rádia a do Skupiny by sa pridali už len tí, ktorým sa rádio spája s cestami. Potenciál Skupiny je v šírení úzko zameraného obsahu. Pri spomínanom rádiu by to napríklad mohli byť dopravné správy, odkazy na piesne s „cestovnou“ náladou či napríklad i upozornenia na live akcie v rôznych častiach krajiny, kam sa určite radi vyberú aj vášniví šoféri. Čo sa týka Skupiny z hľadiska funkčnosti, má oproti Stránke niekoľko dôležitých špecifík.

Pozor na zakladateľa
Osoba zakladateľa zvykne byť pomerne veľkým kameňom úrazu. Ak Vám totiž Skupinu založí napríklad zamestnanec, ktorého potom prepustíte a on skupinu dobrovoľne neopustí, firemná Facebook Skupina ostane jemu ako súkromnej osobe. Vaša firma potom už nezmôže nič a v tom horšom prípade sa môže už len prizerať masívnej negatívnej reklame. Ak teda nastane situácia, že sa vedenie Vašej firmy vo Facebooku nevyzná alebo na sociálne siete nemá čas, je potrebné, aby poverený zamestnanec najskôr vytvoril osobný profil šéfovi a až potom v jeho mene zakladal Skupinu. Šéf si následne zmení heslo do profilu a Skupina tak už natrvalo ostane vo vlastníctve firmy, aj keby ju neskôr ďalej spravovali zamestnanci.

Rôzne stupne viditeľnosti
Pri zakladaní skupiny, ale aj neskôr, si môžete zvoliť 3 stupne súkromia skupiny. Tá môže byť buď Otvorená (čiže verejne viditeľná a tiež prístupná pre každého), Zatvorená (verejne viditeľná, ale prístupná len na pozvanie) alebo Tajná Skupina, ktorá je neviditeľná a prístupná len na pozvanie. Pre firemné prostredie sú relevantné asi najmä prvé dve možnosti – Otvorená Skupina pre produkty / eventy / ľudí, ktoré chceme na verejnosti promovať a Zatvorená Skupina napríklad pre špecializované konferencie alebo kluby, kam chceme pozvať len určitých ľudí.

Šikovný skupinový e-mail
Nikdy nebolo ľahšie osloviť desiatky, stovky či tisíce ľudí naraz. Skupina ponúka tzv. skupinový e-mail, ktorý si zvolíte opäť v sekcii Upraviť skupinu (vpravo hore). Takýto e-mail má tvar [email protected] a keď na túto adresu odošlete zo svojej schránky klasický e-mail, príde do schránok všetkým členom skupiny a navyše sa ešte zobrazí aj ako status v samotnej Skupine. Všetky odpovede na tento e-mail potom budú na Facebooku zaznamenané ako komentáre. Výhoda tohto riešenia je aj v tom, že môžete ľahko spravovať skupinu aj z mobilu alebo v prípade ak sa nachádzate na miestach, kde je Facebook kvôli cenzúre zakázaný.

Skupina nemá záložky (podstránky)
Existuje tu síce klasická nástenka, no tá nie je pomenovaná a nenájdete tu ani jej „susedov“ - Info, Diskusie, Poznámky, Fotky či Videá. Máte ich síce možnosť publikovať, ale nenachádzajú sa na samostatných podstránkach, čiže sa všetko združuje na nástenke. Ak je obsahu priveľa, môže to spôsobiť menší chaos. Výhodou je však napríklad to, že všetky funkcie ohľadom publikovania nového obsahu sú okamžite k dispozícii. Ak idete pridať nový obsah, môžete si hneď vybrať, či to bude status (príspevok), odkaz, fotka, video, udalosť alebo dokument. Editácia dokumentov je oproti Poznámkam na Stránke o dosť oklieštená, k dlhšiemu textu tiež nemožno pridávať sprievodné obrázky. Výhodou však je napríklad zdieľanie udalostí, ktoré sa dlhodobo zobrazujú na nástenke a tak lákajú nových návštevníkov.

Populárne firemné stránky a skupiny

Na svete aj na Slovensku je hneď niekoľko rekordmanov, ktorí to s počtom fanúšikov dotiahli už na úroveň veľkomiest, metropol či dokonca štátov. Pre zaujímavosť niekoľko ukážkových príkladov:

  • Coca Cola – počet fanúšikov viac ako 22 232 000
  • Starbucks – počet fanúšikov viac ako 19 476 000
  • Michael Jackson – počet fanúšikov viac ako 28 067 000
  • Pilsner Urquell – počet fanúšikov viac ako 107 000
  • DRU Tyčinky – počet fanúšikov viac ako 92 000
  • Mila rezy – počet fanúšikov viac ako 51 000
  • BMW Slovensko – počet fanúšikov viac ako 37 000

(stav ku dňu 6.2.2011)

Ku cti mnohým týmto Stránkam a Skupinám hovorí aj to, že ich vytvorili samotní fanúšikovia, nie zástupcovia firmy. Kto z nás by nechcel tak oddaných a aktívnych priaznivcov.

Čo robiť, aby bola Stránka či Skupina úspešná

Na internete nájdete kopec užitočných rád a tipov, ako na firemný Facebook. V zásade sa však stále opakujú tie isté princípy.

Správajte sa podobne ako v offline svete
Nie je dôvod na žiadne výstrelky, ak si ich nedovolíte ani v bežnej „živej“ spoločnosti. Ak firma vystupuje v reáli konzervatívne, mala by sa tak správať aj na Facebooku. A naopak. Nuda na internete zabíja, ale treba si ustrážiť hranicu, kedy ide ešte o zábavu a kedy je mlčať zlato.

Niekedy je menej viac
Užívatelia nemajú radi stránky a skupiny, ktoré ich denne zásobujú niekoľkými statusmi, odkazmi, videami či fotkami. Neexistuje optimálny recept na to, ako často ani kedy publikovať nový obsah, ak sa však budete fanúšikom príliš „vtierať“, skôr o niekoľkých prídete, ako by ste si získali nových. Určite však neobmedzte komunikáciu na Facebooku na frekvenciu raz mesačne, či dokonca menej. V takom prípade si firemný Facebook ani nemusíte zakladať.

Promujte firemný Facebook aj offline
Povedzte o Vašej firemnej Stránke či skupine aj na konferencii, v športovom klube či hoci aj u kaderníčky. Pri neformálnom rozhovore sú ľudia uvoľnenejší a ľahšie prijímajú novinky.
Dobrou stratégiou je aj dať si vytlačiť tzv. Facebook-vizitky. Je to obdoba klasickej vizitky, ktorá však nie je primárne nositeľom firemných kontaktov, ale práve Facebook URL adresy (napr. http://www.facebook.com/podnikajte ). Takáto vizitka môže byť aj nápadito graficky spracovaná a doplnená o výzvu pridať sa k Vašim fanúšikom. Stačí ich potom už len rozdať obchodným partnerom, zákazníkom či náhodným okoloidúcim, v závislosti od typu firmy.
Jednou z najľahších ciest je aj poslať oznámenie o vzniku Stránky či Skupiny e-mailom (ak si trúfnete, tak aj celému mailing listu) alebo prostredníctvom newsletteru, ak túto možnosť firma má.

Nevešajte Facebooku na nos úplne všetko
Toto platí zvlášť v prípade, ak Vás sleduje aj Vaša konkurencia. Netreba im predsa prezradiť návod na úspech, alebo? Podobne je to aj s príliš internými záležitosťami spoločnosti, ktoré neznámych ľudí buď nezaujímajú, alebo tým sami sebe škodíte, ak prezrádzate verejnosti príliš citlivé či osobné údaje (typu šéfove narodeniny, termín vianočného večierku, atď.).

Negatívne reakcie
Keďže je Facebook sociálna sieť určená na sociálnu interakciu, takúto interakciu musíte vedieť nielen viesť, ale aj akceptovať. Nie vždy totiž musí byť pozitívna. Na Váš firemný Facebook sa môže pripliesť aj „fanúšik“, ktorý nebol spokojný s Vaším výrobkom, službou či konkrétnym zamestnancom. Vyjadrenia nespokojnosti takýchto ľudí sa potom rôznia, zväčša však ide o nepríjemné negatívne komentáre alebo otázky. Ak sa už vyskytne požiar, rozhodne ho netreba hasiť s horúcou hlavou. Reakcia by síce mala byť promptná, ale aj primeraná a neútočná. Predsa len, stále ide o Vašich klientov. Ak na Vás niekto zaútočí, pokúste sa podať vysvetlenie, ospravedlňte sa za chybu a ponúknite riešenie či náhradu. Ak je to možné, presuňte komunikáciu do súkromných správ, aby ďalej nešírila negativitu na nástenke, kde ju vidia aj ostatní fanúšikovia. Veľmi opatrne treba narábať s cenzurovaním. Ak totiž vymažete každý čo i len trochu negatívny komentár, fanúšikovia začnú od Vás húfne utekať, pretože sa budú na stránke cítiť ako kedysi za bývalého režimu. Na mieste je však zmazanie komentáru, ktorý je v rozpore so zákonmi, dobrými mravmi, alebo podnecuje k akejkoľvek forme neznášanlivosti či uráža konkrétne osoby.

Fanúšikovia, fanúšikovia a zas tí fanúšikovia
Ako si ich len získať? Bezprostredne po založení Stránky či Skupiny určite pozvite svojich vlastných priateľov. Vyberajte v prvom rade takých, o ktorých si myslíte, že by ich firma alebo produkt mohli zaujímať. Nerelevantní fanúšikovia Vám aj tak budú nanič. K pozvánke je potom možné pridať aj personalizovanú správu, pokojne teda pripíšte, že budete radi, ak pozvú aj ďalších svojich priateľov. K takémuto kroku potom môžete vyzvať aj prostredníctvom statusu. Ďalšou cestou je i offline promovanie firemného Facebooku či prepájanie vlastného webu s FB, o čom si môžete prečítať vyššie v odseku o offline promovaní alebo nižšie v sekcii platená reklama.

Ako vzbudiť aktivitu na Stránke či v Skupine
Statusy je dobré ladiť tak, aby provokovali k reakcii. Jedným z najjednoduchších spôsobov je samozrejme otázka. Zväčša sa vždy nájde dostatok fanúšikov, ktorí radi vyjadria svoj názor. Podobne to funguje nielen so statusmi, ale aj s videami, fotografiami a ďalším obsahom. Ak už sa Vám podarí vyvolať na svojej Stránke či v Skupine akciu, odpovedajte včas a adresne, aby mali Vaši fanúšikovia pocit, že Vám interakcia s nimi nie je ľahostajná.

Firemný Facebook vo viacerých jazykoch
Áno, aj to sa dá. Ak Vaša firma pôsobí vo viacerých krajinách s rôznymi jazykmi, budete musieť myslieť aj na viacjazyčné statusy. Problém sa však dá vyriešiť pomerne jednoducho. Pred publikovaním statusu si stačí kliknúť na symbol zámku pri tlačidle Zdieľať a následne vybrať krajinu a jazyk, v akých sa má status zobraziť. Ak to bude v Poľsku, musí byť status samozrejme napísaný po poľsky. V takomto prípade sa Vašim slovenským fanúšikom nezobrazí.

Viac odkazov v jednom statuse
Potrebujete zdieľať odkaz na web / produkt a zároveň odkázať na informácie na domovskej Stránke na FB? Ako ľahko zistíte, zdieľať možno len jeden odkaz, no i tento problém sa dá vyriešiť. Stačí dôležitejší odkaz zdieľať klasickým spôsobom a do komentáru potom už len pred želaný odkaz na konkrétneho fanúšika alebo Stránku či Skupinu pridať znak @, ktorý z nasledujúceho slova / slov spraví klikateľný link. Šikovné, nie?

Súťaže na Facebooku
Pozor si dajte najmä na súťaže, ktoré by sa nemali odohrávať v prostredí samotnej sociálnej siete. Toto je totiž od roku 2010 už striktne zakázané. Súťaž môžete s Facebookom spojiť jedine v prípade, ak sa koná mimo sociálnej siete a ak sa o nej len zmienite. Teda už žiadne lajkovanie fotiek, odpovedanie na otázky v komentároch či inú komunikáciu súťaže cez Facebook. Pojednávajú o tom i Podmienky Facebooku z 1. decembra 2010. Risknúť to samozrejme môžete, ale v tom prípade môžete úplne prísť o celú Stránku či Skupinu, ktorú môže Facebook bez udania dôvodu zmazať. Jedinú výnimku tvoria súťaže, ktoré sú vopred dohodnuté s centrálou Facebooku v USA.

Platená reklama na Facebooku

Aby sme Vás neukrátili ani o túto možnosť, spomenieme niečo málo i o platenej reklame. Opäť tu rozlišujeme niekoľko spôsobov, ako sa k takejto reklame dostať. Ten lacnejší spôsob je zaplatiť priamo Facebooku a odpromovať vytvorenú Stránku alebo Skupinu, poprípade i vlastnú webstránku. Deje sa tak jednoducho vo vlastnej réžii priamo cez Facebook, kde si môžete vytvoriť tzv. Adds. Všetky potrebné informácie na túto tému nájdete opäť na Facebooku, žiaľ iba v angličtine a pár ďalších svetových jazykoch. Reklamy na Facebooku majú tú výhodu, že je možné perfektne ich zacieliť. Vďaka množstvu informácií, ktoré o sebe ľudia v profile prezradia, možno reklamu zacieliť na konkrétnu geografickú oblasť, vek, pohlavie a dokonca aj podľa záujmov!

Prečítajte si tiež

Ďalšou šikovnou možnosťou, ktorá sa určite investične vráti veľmi rýchlo, je zakomponovanie prvkov Facebooku priamo na vlastný web. Ide najmä o umiestnenie tlačidla „páči sa mi“, pod produkty či články, pridanie možnosti zdieľať obsah webu na Facebooku (ktorá je aj na našom portáli), a taktiež vstup do zóny pre registrovaných užívateľov cez Facebook účet. Tieto riešenia už však pravdepodobne nezvládnete sami, preto bude nutné investovať do profesionálov. Ak si ale aj tak chcete spraviť úvodný prehľad, stačí znova mrknúť na Facebook.

Čerešničkou na torte je cudzí kód zakomponovaný do klasickej firemnej Facebook stránky, ktorý sa v praxi prejavuje napríklad ako netradičná vstupná stránka. Tá môže byť vo farbách firmy, môže mať nápaditú „nefejsbúkovskú“ grafiku a môže fanúšikov vyzývať priamo k nejakej akcii (kliknutiu na páči sa mi, k vyskúšaniu aplikácie, k návšteve webstránky, atď.). Krásnym príkladom takéhoto riešenia je česká Stránka obľúbeného Piva Plzeň, ktorá si do dnešného dňa získala už viac ako 107 000 fanúšikov (stav ku dňu 6.2.2011). Na výrobu takéhoto riešenia už však celkom určite budete potrebovať skúseného developera a tiež budete musieť obetovať isté finančné prostriedky.

Podobným riešením, ako ozvlášniť Váš firemný Facebook sú aj rôzne aplikácie, ktoré hravým a príťažlivým spôsobom propagujú značku či produkt. Jedným z najobľúbenejších príkladov na slovenskom Facebooku je aplikácia Tatrabanky zvaná FriendReport, ktorá podobne ako jej reálny brat – produkt SpendingReport usporiada Vašich priateľov do rôznych zaujímavých kategórií (single a zadaní, s fotkou a bez fotky, podľa množstva statusov, atď.). Vývoj aplikácií je už však pomerne finančne náročná položka a využívajú ho najmä veľké a známe firmy.


Ak Vás zaujíma marketing na Facebooku a tento článok Vás navnadil, nezabudnite sledovať náš seriál i naďalej, už v nasledujúcej časti sa dozviete, ako si založiť firemnú Stránku či Skupinu – názorne a krok za krokom.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky