5 najlepších marketingových rád pre autorov v roku 2019

Neodlučiteľnou súčasťou úspechu každej knihy je dobrý marketing. Trendy v online svete sa menia z roka na rok a ako dobrý autor by ste ich mali sledovať. Čomu by ste mali venovať pozornosť v roku 2019?

Len niekoľko rokov dozadu znamenalo dobré propagovanie svojej knihy mať printovú reklamu v časopise a besedu v kníhkupectve. Dnes sa mnohé zmenilo a väčšina marketingu sa presunula na internet.

Zamerajte sa na obsahový marketing

Obsahový marketing (alebo aj content marketing) je tým najdôležitejším marketingovým trendom pre rok 2019. Čo to vlastne je? Obsahový marketing je tvorenie relevantného a hodnotného obsahu v akomkoľvek formáte v rámci určitej témy. Ak ste autor, znamená to napríklad blogovanie o knihách, autoroch alebo písaní, prípadne nahrávanie videí alebo podcastov.

Obsahový marketing je ten jediný marketing, ktorý zostal. (Seth Godin)

SEO vyhľadávače milujú obsahový marketing. Vďaka nemu sa k vám jednoducho dostanú noví čitatelia, ktorí cez internetové vyhľadávače hľadajú témy, o ktorých píšete. Vytvárajte preto blogy, podcasty alebo videá o zaujímavých námetoch, vďaka ktorým sa vaši čitatelia dozvedia niečo hodnotné. Najlepší obsah je nielen taký, ktorý vašich čitateľov inšpiruje, ale tiež ho budú sami chcieť zdieľať a zapojiť sa. Dbajte na použité slová v texte, aby sa vaše blogy vedeli s vyhľadávačmi spriateliť.

Okrem písania kníh sa venujem práve aj obsahovému marketingu a píšem články pre viaceré marketingové agentúry a klientov na Slovensku a v Českej republike. Mnohé firmy pochopili, že kvalitný obsah na webstránke im prinesie nových zákazníkov, zvýši zisk a pomôže budovať značku. Firmy vynakladajú nemalé peniaze na copywriterov a obsahových marketérov. Vedia, že najdôležitejšie je spájať sa so svojimi zákazníkmi. Využite preto svoje znalosti a v roku 2019 zacieľte na obsahový marketing. Ak si s obsahom neviete rady, najmite si obsahového marketéra.

Postujte na instagrame a vytvárajte komunitu

Sociálne siete sa stali tým najsilnejším marketingovým kanálom, vďaka ktorému sa môžete spojiť nielen so svojimi existujúcimi čitateľmi, ale tiež priviesť potenciálnych čitateľov. Pri počte viac ako 500 miliónov aktívnych užívateľov sa instagram stal najobľúbenejšou sociálnou sieťou dnešnej doby a v roku 2019 by mal byť vo vašej pozornosti.

Pri postovaní na sociálne siete nepropagujete len váš biznis, ale aj vás samých

Vaši followeri budú otrávení, ak budete pridávať príspevky len o vašej knihe. Snažte sa ľuďom priblížiť ako osoba, aby si s vami mohli vytvoriť vzťah a aby ste mohli vytvoriť komunitu. Instagram je na to ideálny. Zdieľajte zaujímavé okamihy zo svojho života, ktoré by mohli zaujať vašich followerov. Opäť sa vraciame ku kvalitnému obsahu, ktorý čitateľov zaujme a pobaví. Okrem samotných fotiek nezabúdajte aj na instastories alebo IGTV.

Na svoj instagramový účet pridávam okrem noviniek o mojich knihách tiež momenty z môjho osobného života. Svoje súkromie si síce chránim, ale o určité chvíle sa rada podelím so svojimi followermi. Ako autorka tiež rada zdieľam, aké knihy práve čítam, alebo aké seriály a filmy pozerám. Mnoho z mojich followerov mi na obsah reaguje v instastories alebo v komentároch pod príspevkami, prípadne sa o mojich obľúbených knihách a seriáloch rozprávame na besedách.

I keď veľké čísla vyzerajú skvele, dôležitá je kvalita, nie kvantita. Platí to pri followeroch na instagrame či odberateľoch vo vašom newslettri. Nenechajte sa oklamať instagramovou bublinou pri influenceroch, ktorí majú na svojich účtoch tisícky followerov, ale v skutočnosti majú minimálny vplyv. Na svojom instagramovom účte mám pár stoviek followerov, ale s týmito ľuďmi sa aj reálne stretávam na besedách a akciách a viem, že keď vyjde moja nová kniha, kúpia ju ešte v predpredaji. Pár stoviek odberateľov, s ktorými máte vzťah je väčším úspechom, ako tisícky odberateľov, ktorí v skutočnosti nikdy neurobia nákup, alebo o váš biznis nemajú reálny záujem.

Článok pokračuje pod reklamou

Založte si goodreads účet

Ak ste autor, goodreads vás neobíde. Goodreads je sociálna sieť o knihách, na ktorej nájdete každé literárne dielo, ktoré vám napadne. Prostredníctvom goodreads môžete osloviť nových, potenciálnych čitateľov a tiež sa spojiť s tými existujúcimi. Môžete napríklad pridávať, ktoré knihy práve čítate a ktoré diela by ste si radi prečítali v budúcnosti. Goodreads tiež umožňuje blogovanie alebo vám prostredníctvom tejto siete môžu čitatelia klásť otázky o vašej knihe či procese písania.

Obľuba goodreads neustále rastie a v roku 2019 by ste sa mali na túto knižnú sociálnu sieť pozrieť aj vy. Nezabudnite si na svoju webstránku pridať autorské widgety, vďaka ktorým sa vaši čitatelia jednoducho prekliknú z vášho webu na váš autorský profil na goodreads.

Svoj goodreads účet používam napríklad na to, aby som si pridávala do zoznamu knihy, ktoré práve čítam. Je to pre mňa tiež zdroj recenzií od čitateľov.

Naučte sa publikovať ebooky

Elektronické knihy sú neustále na vzostupe. I keď u nás na Slovensku je ich obľuba menšia, než napríklad v zahraničí, mali by ste sa o publikáciu ebookov zaujímať. Čoraz viac ľudí číta na svojich smartfónoch, tabletoch alebo čítačkách. Ponúknuť svojim čitateľom ďalší formát, vďaka ktorému si môžu prečítať vaše dielo, vám pomôže rozšíriť čitateľskú základňu a priniesť aj nejaké to euro na účet.

Ebooky majú pre autora mnohé výhody, ako je napríklad minimálna investícia do publikovania, okamžitá dostupnosť pre čitateľov a nízke náklady oproti selfpublishingu. Ak budete ebook publikovať cez vlastnú platformu, môžete si tiež rozšíriť e-mailovú databázu. Veľkú rolu hrá tiež vysoký percentuálny zisk oproti tlačeným knihám. Ak napríklad svoj ebook v anglickom jazyku vypublikujete na Amazone, váš zisk môže byť až 70 % (záleží, akú si zvolíte predajnú cenu ebooku).

Svoje ebooky mám okrem Martinusu tiež publikované na iTunes a v anglickom jazyku na Amazone a Smashwords. Na Slovensku tiež funguje služba Publico, ktorá pomáha začínajúcim autorom vypublikovať svoje elektronické knihy.

Vytvárajte si emailovú databázu

Aj keď GDPR otriaslo email marketingom, email naďalej patrí medzi najsilnejšie marketingové kanály. Vďaka email marketingu priamo oslovíte svojich čitateľov a informujete ich o dátume vydania vašej knihy alebo o najbližšej besede. Mnohí ľudia môžu prehliadnuť váš post na instagrame alebo na facebooku, ale email doručený priamo do mailovej schránky si prečítajú s väčšou pravdepodobnosťou.

Emailovú databázu si môžete budovať vďaka odberu noviniek na vašej webstránke. Svojim čitateľom tiež môžete výmenou za ich email poskytnúť exkluzívny obsah – napríklad kapitoly z vašej knihy, prípadne vašu tvorbu, ktorú nikde inde nenájdu. Myslite na nariadenie GDPR a dodržujte ochranu osobných údajov.

Svoju emailovú databázu používam práve na informovanie svojich čitateľov o najdôležitejších novinkách. Mnohí z nich mi na newslettre priamo odpovedajú, čím sa mi len potvrdzuje dôležitosť tohto kanálu.

Zhrnutie

V roku 2019 bude v marketingovom svete kraľovať predovšetkým kvalitný obsah a vytváranie komunity. Namiesto neustáleho propagovania svojej knihy (alebo akéhokoľvek produktu) sa snažte svojim čitateľom poskytnúť hodnotu, zábavu a zaujímavý obsah. Nezameriavajte sa len na predaj a čísla, ktoré môžu byť často krátkodobé, ale na kvalitné budovanie značky a vytváranie vzťahov, ktoré pretrvajú.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Michelinská hviezda nie je jediné ocenenie, ktoré môže reštaurácia získať

Prestíž gastro prevádzkam zabezpečí aj Bib Gourmand či Green Star. O čo ide a aké sú kritériá hodnotenia pri jednotlivých michelinovských oceneniach?

Patrí Slovensko na gastronomickú mapu Michelin Guide?

Zaradenie do sprievodcu môže mať prínos pre náš cestovný ruch aj ekonomiku. Od čoho spolupráca s Michelinom závisí, aký význam by mala pre neocenené prevádzky a čo môže Slovensko ponúknuť?

Dobrovoľné príspevky do umeleckých fondov od 1.7.2023

Povinný príspevok do umeleckých fondov sa ruší, zostane dobrovoľný. Dokedy treba poslednýkrát príspevok odviesť, ako sa zmena dotkne dedičov autorských práv a ako budú fondy financované?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky