Ako na internetový obchod? Nové spôsoby predaja produktov a služieb

Druhá lekcia bezplatného vzdelávacieho programu spoločnosti Google nesie názov „Predávajte online“. Odborníci radia, ako si nastaviť ciele a stratégiu online kampane, ako využiť reklamu v Nákupoch Google a vysvetľujú prínos nástroja Smart Bidding.

Ako partner bezplatného vzdelávacieho programu SMB Academy, ktorý reaguje na potreby firiem v súvislosti s pandémiou, podnikateľom prinášame praktické návody na využitie internetu pre rast svojho biznisu. V rámci prvej lekcie s názvom „Buďte online“ odborníci priblížili fungovanie vyhľadávania, možnosti využitia digitálnych kanálov a plánovanie digitálnej stratégie.

Teraz prichádzajú s druhou časťou, v ktorej poukazujú na nákupné trendy s ohľadom na sezónnosť, no taktiež vysvetľujú, čo je v oblasti predaja online dôležitým faktorom. Podnikateľom poradia s nastavením cieľov a stratégie online kampane a priblížia prínos nástroja Smart Bidding či využitie reklamy v tzv. Google Shopping-u.

Pohľad na retail a obľúbené nákupné kategórie

Výdavky ľudí v rámci retailu z roka na rok stúpajú a tento trend je možné pozorovať v Čechách aj na Slovensku. Údaje štatistického úradu z roku 2019 ukazujú, že v priebehu posledných troch mesiacov až 55 % zo všetkých ľudí, čo používajú internet, urobilo nákup alebo objednávku tovaru či služieb cez internet. Ďalších 15,8 % tak nakupovalo počas jedného roka.

Top kategóriou sa v roku 2019 stali odevy a športový tovar (67,8 %), nasledoval tovar pre domácnosť napr. hračky, nábytok a pod. (40,3 %) a lístky na rôzne podujatia (28,3 %). Podľa údajov nákupného radcu Heureka dosiahol v roku 2019 obrat v e-shopoch 1,36 miliardy eur a zaznamenal 20-percentný medziročný nárast.

Z pohľadu retailu je 4. kvartál najdôležitejším obdobím v roku. Nejde však len o vianočné obdobie, čoraz viac totiž stúpa aj popularita výpredajovej akcie Black Friday, ktorá je akýmsi spúšťačom vianočných nákupov spotrebiteľov. V zmysle nákupného správania zákazníkov je tiež zaujímavým faktom, že vyhľadávania súvisiace s koncoročnými sviatkami začínajú už v septembri.

Špecifická situácia v súvislosti s pandémiou Covid-19

Správanie spotrebiteľov sa počas súčasnej pandémie významne zmenilo. Presun do online prostredia a využívanie technológií na prácu, výučbu či kontakt s blízkymi ovplyvnilo aj záujem ľudí o konkrétne produkty a služby. V apríli, v čase najtvrdších opatrení týkajúcich sa obmedzenia pohybu na Slovensku, zaznamenali vo vyhľadávaní najväčšie medziročné nárasty nasledovné kategórie:

  • osobný odber a donáška jedla z reštaurácií (100 %),
  • hračky a hry (65,5 %),
  • hobby a voľný čas (60 %),
  • potraviny (53,8 %),
  • vybavenie do domácnosti a záhrady (51,4 %).

Zaujímavý bol vývoj vyhľadávania v súvislosti s knihami, ktoré začínali tento rok s medziročným nárastom okolo 4 %, pričom začiatkom apríla došlo k medziročnému nárastu v objeme vyhľadávania až o vyše 40 %.

Stanovenie cieľov a stratégie online kampane

Keďže záujem o nákupy cez internet neustále rastie, je dôležité myslieť na správne nastavenie online kampane. Pri výbere stratégie je dôležité si v prvom rade ujasniť, čo chcete dosiahnuť – napríklad rast predaja alebo zvýšenie efektivity vynaložených prostriedkov. Následne je potrebné nastaviť si dostatočný rozpočet, aby ste uspokojili spotrebiteľský dopyt a v neposlednom rade je nutné nastaviť si úroveň cieľov podľa súčasného, prípadne historického, výkonu. Častou chybou totiž býva nastavenie príliš ambicióznych až nerealistických cieľov.

Na čo slúži nástroj Smart Bidding (Inteligentné ponuky)?

Vhodným nástrojom pre jednoduché riadenie dopytu a obchodných výsledkov kampane je tzv. Smart Bidding, ktorý odhaduje konverzné pomery, rýchlo reaguje na zmenu pomerov na trhu a veľa manuálnej práce dokáže urobiť za vás. Smart Bidding umožňuje nastavenie kampane na základe zvolenej obchodnej metriky, ako napríklad návratnosť investícií či cenu, ktorú ste ochotní zaplatiť za jeden nákup alebo konverziu. Pre porovnanie, Manuálny Bidding potrebuje dlhšie časové obdobie, je nutný zber dát a rozhoduje sa len na základe zozbieraných údajov, nie na úrovni každej aukcie ako je to v prípade Smart Biddingu.

Navyše, Smart Bidding dokáže využiť množstvo ďalších informácií, ktoré nie sú bežne dostupné pre Manuálny Bidding. V rámci Smart Biddingu viete pracovať s cieľovou cenou za akciu (CZA), cieľovou návratnosťou investície do reklamy (ROAS), maximalizáciou konverzií, maximalizáciou hodnoty konverzií a vylepšenou cenou za klik (CZK).

Najčastejšie chyby pri využívaní Smart Biddingu

Vo svojej podstate je tento nástroj založený na strojovom učení a umelej inteligencii, preto je nutné mu dopriať aj dlhšie časové obdobie na zozbieranie údajov, aby sa naučil a riešil kampane firmy čo najefektívnejšie. Kvôli efektu konverzného oneskorenia sa odporúča vyhodnocovať kampane spätne aspoň za obdobie 30 dní.

Ďalšou chybou sú časté zásahy do nastavenia bežiacej kampane, a tiež vyhodnocovanie kampane na základe iných metrík, než pôvodne nastavených. Taktiež nedokážete naplno využiť Smart Bidding pokiaľ nemáte dostatok konverzií. Ak napríklad nemáte dostatok objednávok, môžete svoje kampane na začiatku optimalizovať na krok pred konverziou (napr. vloženie do košíka) a až následne prejsť na optimalizáciu na hlavnú konverziu (nákup).

Článok pokračuje pod reklamou

Využitie reklamy v Nákupoch Google (tzv. Google Shopping)

Častým javom býva, že sa niektorý produkt zobrazí vo Vyhľadávaní v rámci panelu Nákupy Google niekoľkokrát, pričom je v ponuke rôznych predajcov, no za rovnakú cenu. Preto je dôležité sa vedieť v rámci silnej konkurencie odlíšiť. Úlohu zohráva optimalizácia, preto skúste testovať iný titulok či obrázok. Takisto existuje aj možnosť zobrazenia „výpredajovej ceny“, prípadne nastavenie podľa ďalších parametrov.

Špeciálnym formátom sú tzv. Smart Shopping kampane, ktoré zobrazujú vaše produkty novým aj existujúcim zákazníkom a zároveň vašu kampaň optimalizujú na stanovené ciele (ako napríklad návratnosť investície, maximalizácia tržieb a pod.). Zobrazenie takejto reklamy nie je obmedzené len na Vyhľadávač, zobrazuje sa aj v Obsahovej sieti Google, na videoplatforme YouTube či v Gmaili.

Matouš Ledvina z Googlu približuje pohľad na vianočnú sezónu z pohľadu retailu, poskytuje návod ako si stanoviť ciele pre Shopping kampane (reklama v službe Nákupy Google) a približuje rozdiely medzi štandardnými a Smart Shopping kampaňami.

Viac informácií o programe SMB Academy pre firmy nájdete na stránke www.growwithgoogle.sk/prefirmy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Podpora literárnych prekladov a propagácie kníh: EÚ rozdelí 5 miliónov eur

Európska Komisia zverejnila výzvu na šírenie európskych literárnych diel na rok 2024. Kto a dokedy môže o financie žiadať a aké sú podmienky?

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky