Prvú vlnu prežili vďaka online priestoru: Ako si zákazníkov udržalo kníhkupectvo Artforum?

Pandémia prinútila mnohých obchodníkov pôsobiť na istý čas výlučne na internete. Ako sa ale dá do online priestoru presunúť netradičné kníhkupectvo, ktoré je zároveň kultúrnym bodom mesta?

Atmosféra jedného z nezávislých kníhkupectiev sa od tých komerčných líši už na prvý pohľad. Jeho ponuka totiž nezahŕňa knihy na základe dohôd s vydavateľmi, ani tie bežné bestsellery. Aspoň nie tak často a pravidelne. Artforum predáva knihy na základe vlastného výberu, knihy, ktoré sa podľa jeho tímu dajú čítať a čitateľov aj niekam posunú. Na základe svojej filozofie vytvárajú akúsi vlastnú komunitu už 30 rokov. Kníhkupectvá Artforum dnes nájdete vo ôsmych mestách na Slovensku a okrem toho prevádzkujú internetový obchod www.artforum.sk.

Na jar sa však brány na všetkých ich pobočkách vo ôsmich slovenských mestách museli zatvoriť rovnako ako mnohé iné obchody. Ak sa s krízou chceli vyrovnať a zachovať si nielen verných zákazníkov, ale aj aké-také tržby, museli sa úplne premiestniť do online prostredia. No samotná existencia e-shopu nestačila. Juraj Kováčik, ktorý sa stará o digitálny marketing kníhkupectva Artforum pre Podnikajte.sk prezradil:

  • akým spôsobom presunuli všetky aktivity do online sveta,
  • čo pre nich bolo pri vytváraní nového internetového obsahu najťažšie,
  • ako zmenu komunikovali so svojou offline komunitou,
  • a tiež poradil, na čo je dobré myslieť pri rozbehnutí online aktivít.

Ponúkajú len také knihy, ktoré sa podľa nich dajú čítať

Medzi knihami z ponuky Artfora nájdete žánre od beletrie, cez literatúru faktu, po spoločenské a prírodné vedy. Avšak napriek tomu je výber kníh iný ako v ostatných kníhkupectvách. Kníhkupci si totiž dávajú záležať na výbere takých titulov, ktoré považujú za kvalitné, zaujímavé, u ktorých veria, že budú mať pre ich čitateľov pridanú hodnotu. A práve takí čitatelia aj patria medzi ich cieľovú skupinu. Ľudia, ktorí radi čítajú dobré knihy, ktoré ich niekam môžu „popostrčiť“ a v neposlednom rade ľudia, ktorí knihy milujú rovnako ako tím tohto kníhkupectva. „Zákazníkov nelákame prostredníctvom zliav. Snažíme sa im hovoriť o knihách takým spôsobom, aby to pre našich zákazníkov bolo užitočné. Často si nejdete kúpiť knihu cielene, konkrétny titul, ale musí vás niečím osloviť. Preto sa snažíme vyberať dobré knihy a veríme, že to má zmysel.“

Získať si stálych zákazníkov je podľa Juraja Kováčika dlhodobý a nepretržitý proces. Svoju neformálnu komunitu si budujú napríklad aj vytvorením klubu. Ten zahŕňa klubovú kartu a s tým spojené výhody. „V Bratislave sa blížime k počtu 5000 členov. Myslím si, že ľudia sú zvyknutí chodiť k nám, pretože vedia, že ich nebudú otravovať knihy, ktoré nesedia ich štýlu,“ vysvetľuje Juraj. Napriek tomu však nezabúdajú na oslovovanie nových zákazníkov, napríklad prostredníctvom internetového obchodu, sociálnych sietí, no štvrťročne tiež vydávajú papierové noviny Čo čítať, v ktorých odporúčajú knižné tituly a na internete prevádzkujú magazín o knihách medziknihami.sk.

Pestrosť ich offline aktivít boli nútení preniesť do online sveta

Opatrenia, ktoré prišli na jar spolu s pandémiou nového koronavírusu zatvorili takmer všetky obchody a medzi nimi aj predajne Artfora. Všetok predaj tak museli realizovať len cez internet. „Museli sme sa snažiť, aby sme presunuli čo najviac zákazníkov na internet, čo nebolo úplne jednoduché. Niektorí totiž nikdy cez e-shop nenakupovali,“ spomína Juraj. Zároveň sa museli popasovať s novou situáciou aj v oblasti kultúrnych aktivít. „Naše kníhkupectvo je zároveň kultúrny bod v rámci mesta. Za normálnych okolností sa konali aspoň dvakrát týždenne akcie, ako uvedenie kníh na trh či tematické besedy. Na jar tak pred nami bola veľká výzva – presunúť ich na internet.“

Aby nestratili tržby, no taktiež kontakt so svojimi zákazníkmi, rozhodli sa vytvoriť viacero nových aktivít v online priestore. „Začali sme robiť viacero vecí. Napríklad raz týždenne robíme prehľad nových kníh, kedy natáčame video a uverejňujeme ho na sociálnych sieťach aj na našej webovej stránke. Následne sme na internet presunuli aj besedy, a to prostredníctvom živého vysielania alebo video záznamu. Taktiež sme rozbehli podcast, kde vedieme rozhovory o literatúre, ukážky z kníh či rozhovory s autormi,“ uvádza Juraj Kováčik.

Jednoduchšie rozbehnutie online obsahu vďaka kreativite a tvorivosti tímu

Poviete si, že také aktivity sú už dnes predsa bežné takmer pre každý druh značky a obchodu, tak to predsa nemôže byť také náročné. No napriek tomu, že marketingový tím kníhkupectva k digitálnemu svetu inklinoval, museli sa naučiť veľa nových vecí, napr. ako strihať podcasty či ako si k nim urobiť prípravu. V začiatkoch im pomáhali vedomosti priateľov, ale tiež internet. „Našli sme dostatok návodov, ako naše nápady zrealizovať. No informácií je priveľa, preto je potrebné sústrediť sa na to podstatné, aby sa človek neutopil v technických náležitostiach, ale venoval sa hlavne obsahu.“

Začať zo dňa na deň vystupovať pred kamerami alebo viesť rozhovory za mikrofónmi nie je jednoduché. Aj samotný Juraj s tým mal zo začiatku problém. „Prekonávali sme sami seba. Začiatky neboli jednoduché a priamočiare, no výhodou bola kreativita nášho tímu. Máme veľké šťastie, že ľudia u nás sú otvorení tvorivosti. Online aktivity sa nám podarilo rozbehnúť v priebehu pár týždňov. “Ich digitálna transformácia zaujala aj spoločnosť Google Slovensko. Artforum si vybrala ako úspešný príklad pre svoj vzdelávací program Grow with Google – Pomáhame Slovensku rásť, ktorá poskytuje podnikateľom praktické návody, ako využiť internet pre rast svojho biznisu. 

Nebojte sa byť nedokonalí, čas a skúsenosť vás všetko naučí

Podľa jeho názoru je najväčším kameňom úrazu pri rozbiehaní online aktivít, ak sa človek snaží byť od začiatku dokonalý. V dnešnej dobe sa podľa neho ani tak nevyžaduje dokonalosť ako skôr autenticita a reálnosť toho, čo hovoríte publiku. Juraj Kováčik radí, aby začínajúci tvorca podcastov alebo videí hovoril napr. o sebe, o svojej firme, o tom, čo robí. Práve knihy majú podľa Juraja veľkú výhodu, pretože sa o nich dobre rozpráva, čo Artforu nepochybne pomohlo pri budovaní nového obsahu. Zároveň treba počítať s tým, že všetko nepôjde hneď a naraz. Aj Artforum sa stále učí. „Postupne sme prišli na to, kedy je vhodnejší čas na streamovanie besedy, na čo všetko sa dá využiť jej obsah, ako uviesť podcast aj na spôsob promovania. Po prvotnom rozbehu sme sa sústredili aj na zvyšovanie technickej kvality.“

Článok pokračuje pod reklamou

Na propagáciu použili zabehnuté spôsoby

Svojim zákazníkom dali o novinkách vedieť pre nich štandardným spôsobom. Nebolo potrebné vymýšľať čokoľvek iné. „Máme Facebook stránku, ktorá je základom pravidelnej komunikácie či newsletter. Využívame všetky štandardné cesty, súčasťou ktorých je aj platená reklama na sociálnej sieti a využívame aj Google reklamy.“ Spätná väzba na online programy ich zatiaľ teší, väčšinou je pozitívna. „Myslím, že ľudia vedia oceniť, že niečo robíme a snažíme sa im o knihách hovoriť aj v čase, kedy sa s nimi nemôžeme stretnúť osobne,“ hodnotí Juraj Kováčik.

Pandémia ešte nekončí, online obsah im môže pomôcť aj v druhej vlne

Pravdepodobne by podnikanie „zabalilo“ oveľa viac prevádzok, nebyť možnosti predaja a spojenia cez internet. Podobný osud by možno čakal aj Artforum. Prechod do online prostredia však kníhkupectvu pomohlo prežiť. „Napriek tomu, že tento rok je z pohľadu biznisu veľmi kostrbatý a ako jazda na horskej dráhe, pre nás zatiaľ nie je sklamaním.“ Hoci sa Artforum v lete vrátilo tak trochu do normálneho režimu, naďalej pokračovali v pripravovaní online programu. Zároveň pokiaľ ich online obsahu zachová publikum priazeň, budú v jeho vytváraní pokračovať aj keď sa život vráti do starých koľají.

Ďalšie veci však vopred neplánujú. Pokiaľ ich „kopne múza“, tak vytvoria niečo nové. Svoju pozornosť však momentálne upriamujú najmä na nadchádzajúce Vianočné obdobie, ktoré je najsilnejšie asi pre každého obchodníka. Neistotu v nich vyvolávajú meniace sa opatrenia a často spomínaný lockdown. Avšak sú radi, že im online program pomáha rozšíriť cieľové publikum. Kníhkupectvo Artforum tak môže osloviť celé Slovensko a ľudí, ktorí by sa k ich knižnému výberu inak nedostali.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky