B Corporation – certifikát, ktorý si len tak nekúpite

B Corporation – certifikát, ktorý si len tak nekúpite

Certifikát zodpovedného podnikania, ktorý sa nepodarilo získať ešte žiadnej firme na Slovensku je úplný opak toho, čo sa rozmohlo za posledné roky na Slovensku. Hlavne eshopy sa pretekajú v rôznych označeniach ako dôveryhodný obchod, overený, najlepší a podobne. Niektoré „certifikáty“ sa získavajú ľahšie, niektoré ťažšie, ale biznis pre udeľovateľov týchto označení je aspoň na dve knihy o úspešnom podnikaní.

B Corporation certifikát je udeľovaný firmám, ktoré sú dlhodobo udržateľné, priateľské k životnému prostrediu a vo všeobecnosti prospešné komunite a planéte. V hodnotení sa posudzuje päť hlavných oblastí, a to: ako spoločnosť funguje zvnútra, postavenie zamestnancov, vplyv na komunitu a životné prostredie a schopnosť biznis modelu riešiť spoločenské alebo environmentálne problémy.

To, že sa nejde o biznis s certifikátmi na pár mesiacov v štýle kúpte si certifikát s populárnym názvom za pár desiatok eur ročne a podobne, nasvedčuje aj bilancia 20 000 spoločností, ktoré sa pokúsili prejsť týmto hodnotiacim procesom. Kritéria získania certifikátu sú ale prísne a samotným označením B Corporation sa môže pochváliť iba niečo viac ako 1 600 podnikov zo 42 krajín sveta.

Certifikáty B Corporation udeľuje nezisková organizácia B Lab, ktorú založili Andrew Kassoy, Jay Coen Gilbert a Bart Houlahan v roku 2006. Cieľom organizácie B Lab je vyprovokovať biznis sféru, aby začala medzi sebou súťažiť nie len v rámci podielu na trhu a nárastu ziskov, ale v tom aký prospech podnikanie prináša ľuďom a životnému prostrediu. Táto americká organizácia má v pláne predefinovať, čo znamená byť úspešný v biznise na globálnej úrovni.

Chceme predefinovať význam globálneho úspechu

Hlavnou motiváciou zakladateľov B Lab pre podporu B korporácií je presvedčenie, že súčasný model maximalizácie profitu a prvoradého záujmu akcionárov firmy je zastaraný a neprospešný pre spoločnosť. Spoločnosti by podľa B Lab mali okrem akcionárov brať ohľad aj na svojich zamestnancov, komunitu, zákazníkov , dodávateľov a v neposlednom rade aj na životné prostredie. B Lab v súčasnosti pracuje s pomocou právnikov na novej legislatíve, ktorá by presne pomenovala štatút B korporácie. Niektoré štáty USA už majú tento pojem uzákonený a pracuje sa na ďalších.

Najznámejšie B Corporations pre našinca budú asi Kickstarter, Patagonia, alebo zmrzlinári Ben&Jerry’s. Jeden zo zakladateľov B Lab - Jay Coen Gilbert začínal ako podnikateľ. Založil AND1 – lokálny biznis zameriavajúci sa na výrobu basketbalových tenisiek zo starých pneumatík. Dávno predtým ako existovala čo i len myšlienka na koncept B Corporation, AND1 malo hodiny jogy na pracovisku, extra príspevok pre zamestnankyne na materskej a odvádzalo 5 percent svojho profitu do tretieho sektora.

Práve z tohto prostredia pochádzala myšlienka na zadefinovanie, čo vlastne zodpovedné podnikanie znamená. Veľa zákazníkov nedôveruje rečiam tradičných spoločností o ich zodpovednom podnikaní. B Corporation sa dá považovať za ďalší krok tam, kde zabehnuté CSR stratégie (corporate social responsibility, teda zodpovedné podnikanie) strácajú dych. Treba povedať, že verejnosť si zodpovedné podnikanie mnohokrát zamieňa s charitou a sociálnymi podnikmi, ale nie je to pravda. B Corporations generujú zisk rovnako ako tradičné spoločnosti. Rozdiel je v tom, že ide o biznisy, ktorých cieľom je okrem generovania zisku aj riešenie spoločenských alebo environmentálnych problémov.

Dôvody prečo sa spoločnosti zaujímajú o získanie tohto certifikátu sú prosté. Výberový proces zabezpečí, že sa ich značka ocitne v dobrej spoločnosti podobne zmýšľajúcich biznisov. Samozrejme ide aj o formu marketingu. Logo B Corporation je pre zákazníkov ľahko identifikovateľné a vedia tak, že nakupujú v zodpovednom obchode. Okrem veľmi ťažkých podmienok pre splnenie požiadaviek certifikácie, online dotazník nasledovaný konferenčným telefonátom a sprístupnenie citlivých dokumentov si B Corporation certifikácia vyžaduje aj minimálny ročný poplatok na úrovni 500 dolárov. Tento poplatok sa mení v závislosti od obratu a veľkosti firmy.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lukáš Veselovský

Píšem o nových biznis modeloch, ktoré ešte neboli na Slovensku zavedené. Cieľom je inšpirovať, a po prečítaní textu, vo vás zanechať pocit: „Hmm, toto by mohlo fungovať aj u nás.“.


Baťovské princípy podnikania ešte nevymreli. Ako si ich osvojili český a slovenský podnikateľ?

Stretli sme sa na podnikateľskej konferencii, ktorá približovala historický odkaz Tomáša Baťu. Slovák Rudolf Lukačka a Čech Libor Musil zanietene a s veľkým obdivom rozprávali o tom, k čomu ich velikán československého biznisu inšpiroval. Z Baťovho prístupu k podnikaniu by sa podľa nich mali učiť aj budúce generácie.

Štyri dôvody, prečo si firmy najímajú konzultantov

Podnikanie a technológie, ako i všetko okolo nás, sa historicky vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek v minulosti. Tradičný biznis model založený na „transakciách“ sa postupne zmenšuje a vytláča ho biznis založený na „hodnote“, ktorú zákazníkovi pri kúpe náš výrobok alebo služba vytvára.

Socialistické manažérske „vychytávky“

Keďže polovicu môjho profesionálneho života som zažil v reálnom socializme, zaspomínal som si na vtedajšie „vychytávky“ riadenia národných podnikov. Napriek dnešnému smutnému výročiu je môj zámer v tomto článku ponúknuť ľahké dovolenkové čítanie a podnet na (nostalgické) pobavenie.

Na posielanie dokumentov sa oplatí využiť kvalitné kuriérske služby

Právne dokumenty potrebujú dostatočnú ochranu, najmä pri ich presune na inú adresu – firemnému právnikovi či partnerom alebo spolupracujúcej firme. Ak máte právnu firmu, s dôležitými dokumentmi pracujete neustále. Inak tomu nie je ani v bežných podnikoch. Dokonca aj ich majitelia majú často citlivé dokumenty, ktoré potrebujú poslať inde. Vtedy je najlepšie spoľahnúť sa na skutočne kvalitné kuriérske služby.