Nástroje na e-mail marketing

Nástroje na e-mail marketing
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Prinášame potrebné informácie na spustenie e-mailových kampaní spolu s porovnaním služieb, ktoré možno využiť.

E-mail marketing predstavuje rozšírený, moderný a efektívny spôsob marketingu. Ide o propagáciu výrobkov, tovaru či služieb prostredníctvom e-mailov. Je to rýchly a jednoduchý spôsob, ako informovať zákazníkov o našich novinkách. Na Slovensku ho používajú predovšetkým e-shopy, hoci v zahraničí ide o veľmi rozšírenú formu marketingovej komunikácie. Túto formu propagácie odporúčame podnikateľom, ktorí chcú udržiavať so zákazníkom neustály kontakt a vytvárať si databázu klientov, aby ich mohli neskôr  informovať o zaujímavých ponukách.

Ak neviete ako vytvoriť zaujímavý názov predmetu informačného e-mailu, tzv. newslettru, prečítajte si tento článok v odkaze, ktorý obsahuje všetky dôležité informácie spolu s praktickými príkladmi.

Obsah dokumentu by sa mal riadiť zásadami platiacimi pre predmet newslettra. Musí byť zaujímavý, mal by osloviť zákazníka novou, lepšou službou alebo výrobkom či cenovými akciami. Praktické príklady má každý vo svojej e-mailovej schránke, preto odporúčam pozrieť si niektoré e-maily, ktoré Vás oslovili. Nájdete tam potrebnú začiatočnú inšpiráciu. Na tvorbu newslettra môžete použiť kancelársky balík alebo online editory, ktoré ponúkajú niektoré spoločnosti zaoberajúce sa e-mail marketingom. Pred tvorbou newslettra chceme upozorniť na časté zamieňanie s nevyžiadanou poštou, tzv. spamom. Rozdiely je možné zistiť v tomto článku.

E-mail marketingové služby na Slovensku

Ak si myslíte, že posielať e-maily ručne stovkám zákazníkom by bolo náročné, máte pravdu. Okrem toho Vaše e-maily skončia kvôli spamovým filtrom v nevyžiadanej pošte, ktorú nikto nečíta a to nechcete. Navyše by ste prišli o rôzne štatistiky, ktoré vám pomáhajú vyhodnocovať efektivitu vašej marketingovej komunikácie. Kvôli technickej náročnosti neodporúčame vyvíjať vlastný systém na odosielanie a správu kampaní, ale použiť firmy, ktoré sa špecializujú na túto činnosť. Na slovenskom trhu pôsobia viaceré spoločnosti, vybrali sme štyri, ktoré sme z viacerých hľadísk porovnali v nasledovnej tabuľke.

Názov služby hromadnymail.sk mailkit.sk email-marketing.sk emailcompany.sk
Referencie •••• ••••• nedostupné •••
Kvalita štatistík •••• ••••• ••• •••
Dizajn systému ••••• •••• ••••• nedostupné
Demo účet  
Cena za e-mail bez DPH od 0,0006 od 0,00312 od 0,00596 od 0,00069
Editor newslettru nedostupné
Podpora SMS    

Počet guličiek pri referenciách, kvalite štatistík a dizajne systému označuje kvalitu či rozsah danej vlastnosti. Čím lepšia funkčnosť, tým viac guličiek. Päť guličiek znamená maximum.

Najviac bezplatných e-mailov dovoľuje posielať hromadnymail.sk a to až 1 000 mesačne.

Zahraničné e-mail marketingové služby

Z celosvetového hľadiska sú najznámejšie a najvyužívanejšie nasledujúce služby:

  • http://www.mailchimp.com,
  • http://www.icontact.com,
  • http://www.benchmarkemail.com,
  • http://www.constantcontact.com,
  • http://www.campaignmonitor.com.

Služby sú veľmi podobné, všetky majú za sebou viaceré projekty, dlhšiu históriu, desiatky ba až stovky miliónov odoslaných e-mailov, poskytujú kvalitné štatistiky, majú pekné grafické prostredie, editory na tvorbu newslettrov, demo účty a podporujú odosielanie sms správ. V jednej zásadnej veci sa ale odlišujú. Mailchimp ponúka možnosť bezplatného posielania až 12 000 e-mailov na 2 000 e-mailových adries a to postačuje pre viacero začínajúcich alebo malých podnikateľov.

Ako používať e-mail marketingové služby

Predpokladajme teraz, že máte vytvorený pútavý newsletter, ktorý chcete poslať všetkým svojím zákazníkom. Po vybratí Vami požadovanej služby stačí importovať zákazníkov do systému, pridať (vytvoriť) newsletter a odoslať e-maily. Podľa počtu zákazníkov to môže trvať niekoľko sekúnd až minút.

Pred samotným odoslaním odporúčame použiť metódu A/B testovania, ktorá hovorí o dvoch alternatívach, medzi ktorými sa rozhodujeme. Chceme vedieť, na ktorú budú lepšie zákazníci reagovať a tak zmeníme jeden, väčšinou podstatný údaj a ostatné údaje necháme rovnaké.

Príklad A/B testovania newslettra

E-shop zaoberajúci sa predajom elektroniky sa rozhodol poskytnúť všetkým verným zákazníkom 20% zľavu na nákup celého sortimentu. V jednom e-maily uvedie koniec akcie s neurčitým dátumom – v najbližších dňoch a v druhom píše, že zákazníci majú na nákup presný čas – do 48 hodín. V e-mailoch budú uvedené odlišné zľavové kupóny, ktoré sú potrebné na akceptovanie zľavy. Tým pádom môžeme merať úspešnosť nielen e-mailovej reklamy, ale aj nákupu. Testovacia vzorka sa realizuje spravidla na vzorke 5 – 10% všetkých zákazníkov. Podľa úspešnosti si vyberieme vhodnejšiu formuláciu textu a ostatným zákazníkom pošleme finálnu verziu newslettra.

Článok pokračuje pod reklamou

Po odoslaní e-mailov možno sledovať úspešnosť kampane. Pri analyzovaní kampane možno zistiť nasledujúce údaje (v závislosti od poskytovateľa služby):

  •  počty odoslaných, doručených a vrátených e-mailov (vrátane dôvodov vrátenia),
  •  počty otvorených e-mailov,
  •  počty kliknutí na odkazy v e-mailoch,
  •  geografickú polohu príjemcov a iné.

Otvorené e-maily počas jednotlivých hodín dňa. ZDROJ: hromadnymail.sk

Štatistiky odporúčame sledovať aj pomocou iných analytických nástrojov typu Google Analytics, kvôli menším rozdielom, ktoré môžu spôsobiť e-mailoví klienti, blokujúci zobrazovanie obrázkov.

E-mail marketing v slovenských firmách

Pýtali sme sa na používanie e-mail marketingu viacerých spoločností. Boli oslovené spoločnosti predávajúce tovar i ponúkajúce služby, spoločnosti typu B2C a B2B, malé i veľké firmy a jedno združenie. Takmer všetky subjekty využívajú e-mail marketing. Nikto z opýtaných nemá vyvinuté vlastné riešenie a používajú teda externé spoločnosti. Niektoré využívajú služby slovenských poskytovateľov, iné využívajú riešenia zahraničných spoločnosti. Ak je počet zákazníkov a e-mailov menší, využívajú bezplatné riešenie, najčastejšie Mailchimp (Združenie mladých podnikateľov Slovenska, retial.bi). Spoločnosť Pricemania.sk sa rozhodla pre platenú verziu Mailchimpu, keďže posiela desiatky tistíc e-mailov na niekoľko tisíc užívateľov mesačne. Michal Král, CEO pricemania.sk hovorí, že "pri výbere u nás rozhodla jednoduchosť na implementáciu a využívanie, veľmi detailný reporting kampaní a pohodlná správa s mailing listami. Hoci pri vyšších počtoch subscriberov ide o pomerne drahý nástroj, myslím, že jeho výhody to vyvážia." Opačným príkladom je spoločnosť Exisport. Tá posiela stotisíce e-mailov a rozhodla sa pre zahraničného poskytovateľa služieb.

Medzi najčastejšie dôvody výberu poskytovateľ služieb patria:

  • spoľahlivosť,
  • prehľadnosť,
  • komplexné služby,
  • bezplatný účet.

Výhody e-mail marketingu môžeme zhrnúť do viacerých bodov:

  • cielenosť kampane,
  • široká pôsobnosť kampane,
  • personalizácia,
  • nízka jednotková cena za e-mail,
  • nízke výrobné náklady newslettrov,
  • štatistiky.

Konečné rozhodnutie o spustení kampane je na Vás, ale vedzte, že konkurencia nespí a bude sa snažiť bojovať o zákazníkov všetkými dostupnými prostriedkami. A medzi ne e-mail marketing určite patrí.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Michal Vojtyla
Michal Vojtyla

Vyštudoval manažérske rozhodovanie a informačné technológie. Špecializuje sa na efektívne využívanie a automatizáciu IT v podnikaní. Podnikateľom ponúka viaceré webové služby - konzultácie, tvorbu webových stránok, správu webov a rôzne typy optimalizácií. Zaujíma sa o bezpečnosť a umelú inteligenciu.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky