User onboarding ako základný pilier rastu v online podnikaní

Čo znamená user onboarding a v čom môže byť pre firmu prínosný?

Častým problémom v online podnikaní je, ako dostať používateľov na web, oboznámiť ich so softvérom, aplikáciou či iným produktom. Keď sa však zamyslíme do väčšej hĺbky, skutočným problémom nie je ani tak otázka, ako vyvolať u ľudí záujem o produkt, ale ako docieliť, aby ho pochopili a začali pravidelne používať. Práve to je dôvod, prečo by mal každý podnikateľ poznať pojem user onboarding.

Je potrebné si uvedomiť, že hoci si vaši UX dizajnéri mohli dať maximálne záležať na tom, aby vytvorili pre váš web, softvér či aplikáciu čo najjednoduchšie používateľské rozhranie, nikdy nemôžete očakávať, že sa v ňom ľudia dokážu zorientovať na 100 % bez akejkoľvek pomoci.

Benefity offline, na ktoré sme zabudli v online

Uveďme si jednoduchý príklad z „offline“ sveta. Keď si v predajni s elektronikou kúpite nejaký spotrebič, je samozrejmé, že k nemu dostanete návod, aby ste ho dokázali používať a aby ste zároveň vedeli naplno využiť všetky jeho benefity a doplnkové funkcie.

V online sfére však mnohí na tento užitočný detail akoby zabudli. K aplikáciám, softvérom, ale aj k zložitejším webstránkam totiž zabudli priložiť návod, ktorý by ich používateľom umožnil v krátkosti pochopiť, čo mu daný produkt skutočne môže priniesť. Nedostatočné porozumenie produktu a jeho rozšíreniu je napokon častým dôvodom, prečo ľudia strácajú záujem, odchádzajú a nevykonávajú želané konverzie. Predísť sa tomu dá pritom celkom jednoducho. Krok po kroku, správne nastaveným user onboardingovým procesom.

Čo znamená user onboarding?

Od zjednodušeného príkladu, ktorý sme spomenuli vyššie, prejdime ku konkrétnym pojmom. Čo teda ten user onboarding znamená?

User onboarding možno chápať ako proces, ktorého cieľom je zvýšiť pravdepodobnosť, že noví užívatelia úspešne pochopia produkt a začnú ho používať.

Prečítajte si tiež

Vo svete softvéru môžeme user onboarding označiť aj ako prvotný zážitok používateľa s značkou či produktom. Začína sa momentom, keď sa niekto zaregistruje a začne používať softvér či aplikáciu, a pokračuje až do momentu, keď plne pochopí, ako má daný produkt používať v bežnom živote.

Ideálna situácia nastáva vtedy, ak user onboarding privedie používateľa až k takzvanému WOW momentu. V tomto momente si totiž dokáže naplno uvedomiť všetky základné hodnoty, benefity a prínosy produktu, ktoré ho podnietia k jeho pravidelnému používaniu.

Prečítajte si tiež

Čím skôr používateľ pochopí základné hodnoty produktu (či už ide o aplikáciu, softvér alebo web), tým väčšia pravdepodobnosť je, že sa stane nadšeným zákazníkom firmy.

Skúste si teda sami zodpovedať na nasledujúce otázky:

  • Vedia používatelia vášho softvéru/webu/aplikácie, ako s ním majú narábať?
  • Poznajú všetky rozšírenia a vymoženosti, ktoré im váš produkt ponúka?
  • Skutočne plne rozumejú základným hodnotám a benefitom vášho produktu?
  • Uľahčili ste im pochopenie produktu hneď v začiatkoch jeho používania?

Ak ste si na ktorúkoľvek z vyššie spomenutých otázok odpovedali záporne, čítajte ďalej.

Článok pokračuje pod reklamou

Ciele, ktoré viete dosiahnuť správnym user onboardingom

Na najvyššej úrovni chápania user onboardingu je možné týmto procesom dosiahnuť dva hlavné ciele:

  1. Skrátenie času a úsilia, potrebných na pochopenie základných hodnôt produktu.
  2. Vzbudenie motivácie a nadšenia z používania produktu.

Jednoducho povedané, cieľom user onboardingu je, aby návštevník po prihlásení sa do aplikácie či softvéru v krátkosti pochopil, prečo sa ocitol vo vašej aplikácii, čo ňou môže dosiahnuť a, v neposlednom rade, čo má urobiť ako ďalšie. Totiž ešte predtým, ako podáte návštevníkovi kompletný návod na používanie vášho produktu, musíte mu v prvom rade povedať, aký ďalší krok má spraviť (respektíve kam má kliknúť).

Vie váš používateľ, kde má kliknúť ďalej? Pomocou nástrojov YesElf mu to ľahko ukážete. <br> Zdroj: YesElf.com
Vie váš používateľ, kde má kliknúť ďalej? Pomocou nástrojov YesElf mu to ľahko ukážete.
Zdroj: YesElf.com
Prečítajte si tiež

Onboardingový proces však v žiadnom prípade nemá slúžiť ako pomôcka na pochopenie komplikovaného používateľského rozhrania. Naopak, má byť len sprievodcom, ktorý pomôže používateľovi zorientovať sa v atraktívnom používateľskom rozhraní, aby sa v ňom hneď na začiatku cítil „ako doma“.

Čo konkrétne môže za vás user onboarding vyriešiť?

Spôsobov a prevedení user onboardingu je niekoľko, ale všetky majú jeden ústredný cieľ – pomôcť používateľovi vyťažiť čo najviac z vašej aplikácie či softvéru, a to v čo možno najkratšom čase.

Všetky ciele rieši user onboarding najčastejšie nasledujúcimi spôsobmi:

  • Oboznamuje používateľa s webstránkou, aplikáciou či softvérom hneď po tom, ako sa po prvýkrát prihlási. V jednotlivých krokoch návštevníka sprevádza produktom a opisuje mu (napríklad pomocou textových bublín) význam jednotlivých sekcií.
  • Vysvetľuje používateľovi najpopulárnejšie vymoženosti a rozšírenia aplikácií, ako aj to, ako ich má používať.
  • Okrem oboznamovania používateľa s jednotlivými funkcionalitami aplikácií hovorí tiež to, aký prínos dokážu dané rozšírenia používateľovi priniesť.
Prečítajte si tiež

Pri user onboardingu treba mať vždy na pamäti práve potreby používateľa a jeho túžby, keďže človek sa prirodzene zaujíma najmä o svoje blaho. Pravdepodobnosť, že sa používateľ skutočne začne zaujímať o váš produkt, totiž rastie priamo úmerne s tým, do akej miery pochopí, ako mu váš produkt dokáže pozitívne ovplyvniť jeho život. Samozrejme, venovať vášmu návštevníkovi toľko pozornosti, sa vám v konečnom dôsledku oplatí. Dobre nastavený user onboardingový proces totiž prináša vyšší engagement, viac vracajúcich sa používateľov a väčší počet želaných konverzií.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky