Úspešný user onboarding: základom je pochopenie potrieb používateľov

Pátrate po tom, ako zaujať aplikáciou alebo web stránkou už pri user onboardingu? Kľúčom je pochopenie potrieb cieľovej skupiny – poradíme ako na to.

Tvoriť user onboarding sprievodcu bez toho, aby ste poznali cieľové publikum, je ako predávať zmrzlinu s príchuťou, ktorá chutí iba vám. Možno si ju niekto kúpi a uspokojí tak svoje potreby, ale väčšina odíde sklamaná. Zistiť, aké potreby má vaša cieľová skupina, je pre vytvorenie úspešného user onboardingu kľúčové.

Identifikujte používateľov pomocou persón

Problém s poznaním vašej cieľovej skupiny patrí medzi najčastejšie chyby user onboardingového procesu. Ešte predtým, než sa pustíte do jeho návrhu, prototypovania a tvorby, odporúčame vám vypracovať si persóny. Ide o fiktívne osoby, ktoré reprezentujú vašich potenciálnych používateľov.

Pri tvorbe persón neberte do úvahy iba základné (demografické) informácie, ako je pohlavie, vek, lokalita či vzdelanie, ale zamerajte sa aj na potreby, ciele a otázky svojich potenciálnych používateľov. Zamyslite sa nad prioritami, podľa ktorých sa rozhodujú pred uskutočnením konverzie, a zistite tak, aké faktory majú na ich rozhodovanie najväčší vplyv.

Identifikácia týchto vecí vám výrazne pomôže pri určovaní prioritných informácií, ktoré využijete pri návrhu jednotlivých krokov onboardingu. Každá persóna má totiž vlastné špecifiká, podľa ktorých sa rozhoduje.

Ak chcete zistiť o tvorbe a význame persón viac, pozrite si nasledujúce video od agentúry 352, ktorá podnikateľom pomáha s hľadaním nových zákazníkov a vytváraním nových produktov.

Porozprávajte sa s používateľmi

Ak ste už svoje cieľové publikum spoznali, môžete ho rovno aj osloviť. Rozhovory s používateľmi sú základným nástrojom User Experience analýzy, pretože pomocou nich dokážete ešte detailnejšie spoznať potreby cieľových používateľov.

Počas rozhovoru sa zamerajte na otázky, ktoré vám pomôžu identifikovať plusy aj mínusy vašej aplikácie či webstránky. Hlavným cieľom týchto rozhovorov je zistiť:

  • Prečo ju používajú?
  • Ktoré jej vlastnosti alebo funkcie zbožňujú najviac?
  • S ktorými majú, naopak, najväčší problém?
  • Aké vlastnosti či funkcie im chýbajú?

Cenné dáta získate aj od nespokojných používateľov

Podľa jedného z prieskumov spoločnosti Google sa do aplikácie od prvého spustenia nevráti až 26 % používateľov. Príčin, prečo je to tak, môže byť hneď niekoľko – aplikácia je buď v cudzom jazyku, má zlé užívateľské prostredie alebo len jednoducho nespĺňala to, čo od nej používateľ očakával.

Prečítajte si tiež

Ak sa už rozhodnete realizovať rozhovory s používateľmi, nerobte ich iba s tými existujúcimi. Snažte sa osloviť aj neaktívnych používateľov a zistite, prečo sa ich činnosť v aplikácii či na webstránke skončila už po prvom spustení. Najviac relevantné dáta, ktoré vám pomôžu vyšperkovať user onboardingový proces, totiž získate práve od „mŕtvych“ používateľov.

Článok pokračuje pod reklamou

Potreby používateľov zistíte aj na diaľku

Pokiaľ nemáte čas ani kapacitu na testovanie použiteľnosti v podobe rozhovorov, pri návrhu user onboardingového procesu sa nespoliehajte len na svoje domnienky, skúsenosti či zaužívané pravidlá. Ako ľudia pracujú s vaším onboardingom, môžete zistiť aj na diaľku.

K tomu vám pomôžu nástroje na zaznamenávanie pohybu používateľov. Pomocou nich dokážete sledovať, čo používatelia práve robia, ako sa pohybujú v užívateľskom prostredí, kam smerujú kurzor a na aké prvky klikajú najviac.

Medzi užitočné a najznámejšie nástroje na meranie správania používateľov a testovanie použiteľnosti patria:

Hotjar

Multifunkčný tool pre komplexné meranie webových a mobilných stránok. Vďaka nemu preskúmate správanie svojich používateľov, spoznáte ich očakávania a zistíte, ako premýšľajú. Ich pohyb si môžete nahrávať a cez heatmapy (analytický nástroj, ktorý ukazuje, kde sa najviac sústredí pozornosť užívateľov) spätne sledovať, o čo sa zaujímajú, kde klikajú a pod.

Aj keď ide o platenú službu, Hotjar si môžete vyskúšať na mesiac zadarmo. Za 30 dní stihnete o svojich používateľoch zistiť dostatok informácií pre vytvorenie user onboardingu, ktorý poskytuje relevantné informácie.

Crazy Egg

Tento nástroj síce nie je až taký multifunkčný, no pre základnú predstavu o zvyklostiach vašich návštevníkov bohato postačuje. Crazy Egg vám ukáže miesta, na ktoré používatelia klikajú, ako sa po webstránke pohybujú a kam najviac smerujú svoju pozornosť.

Five second test

Jednoduchý nástroj na meranie prvotnej skúsenosti. Z nameraných dát môžete vychádzať pri návrhu uvítacieho onboardingu, pretože Five second test zisťuje “prvé dojmy”, ktoré v užívateľovi zanechala webstránka. Testovanie cez tento nástroj pozostáva len z troch krokov:

  1. Najprv nahrajte obrázok testovacej webstránky a pridajte k nemu jednoduchú otázku zameranú na jej dizajn alebo funkčnosť.
  2. Každému respondentovi, ktorý vašu webstránku otestuje, sa stránka zobrazí iba na 5 sekúnd. Potom odpovedá na vašu otázku.
  3. Po testovaní máte prístup k všetkým získaným dátam, takže sa môžete okamžite pustiť do ich analýzy a vyhodnocovania.

User Testing

Predstavte si, že by existovalo miesto, kde by sa nachádzali videá z testov použiteľnosti rôznych webov a aplikácií, ktoré by navyše boli rozdelené pekne podľa kategórií. Platforma User Testing presne toto spĺňa na 100 %. Nájdete tu usability testy so skutočnými používateľmi, z ktorých sa môžete učiť a naberať inšpiráciu.

Ako zistiť potreby vašej cieľovej skupiny - súhrn

Je dobré, ak sa na spoznávanie potrieb vašich cieľových používateľov zameriate hneď na začiatku procesu. Z nameraných dát totiž nebudete vychádzať iba pri návrhu onboardingu, ale aj pri tvorbe samotnej aplikácie či webu.

Prečítajte si tiež

Najprv si vytvorte persóny, pokračujte rozhovormi a svoje návrhy analyzujte cez testy použiteľnosti. Existuje mnoho nástrojov, ktoré vám aj na diaľku pomôžu odhaliť nedostatky vášho user onboardingového sprievodcu. Keď toto všetko splníte, vtedy na rad prichádza YesElf.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Nákup cez platformu Alibaba: na čo si dať pozor?

Ako rozoznať podvodníkov, prečo neplatiť na súkromné účty a čo si od dodávateľa pýtať? Tipy, ako neprísť o peniaze a ako sa vyhnúť problémom s dodaním tovaru.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky