Tvorba textu do user onboardingu: 7 princípov, vďaka ktorým zaujmete používateľov

Ako čo najrýchlejšie zorientovať používateľov v aplikácii alebo na webovej stránke? Pomôžu vám tieto zásady tvorby textov do user onboardingu.

Onboardingový sprievodca potrebuje jasné a ľahko čitateľné texty. Pri zložitej formulácii informácií sa totiž môže používateľ cítiť zmätene. Úlohou onboardingu je presný opak – používateľov má v novom prostredí zorientovať čo najrýchlejšie. Okrem toho, že sa treba vyhnúť šiestim najčastejším chybám pri user onboardingu, k dosiahnutiu cieľa previesť používateľov aplikáciou či stránkou čo najjednoduchšie a najrýchlejšie, vám pomôže aj dodržiavanie 7 zásad microcopywritingu.

1. Pozerajte sa na veci očami používateľov

Už od začiatku tvorby onboardingu by ste mali myslieť na toho, komu bude sprievodca určený. Nesnažte sa prihovárať všetkým potenciálnym používateľom naraz. Aj keď to myslíte dobre, je pravdepodobné, že takýmto prístupom oslovíte minimum ľudí. Ešte menej, ak je vaša aplikácia určená pre viaceré používateľské role.

Vychádzajte z užívateľských person. Tie vám pomôžu identifikovať, o aké informácie sa používatelia zaujímajú alebo akým štýlom by ste sa im mali prihovárať. Výsledkom toho bude copy, ktoré je maximálne relevantné pre používateľov vašej služby.

2. Začínajte slovesom

Text, v ktorom sa nachádza sloveso hneď na začiatku, pôsobí dynamickejšie. Používajte slovesá namiesto fádnych výrazov, pretože používateľov viac podnecujú k aktivite. Slovesá dokonca redukujú počet slov vo vete, takže texty začínajúce slovesom sú výstižnejšie, čitateľnejšie a šetria priestor.

Mohli by ste v onboardingu napísať „Pre rozšírené nastavenia aplikácie kliknite na toto ozubené koliesko“, no oveľa lepšie vyzerá „Kliknutím sem nastavíte aplikáciu podľa seba“. Vidíte? Zatiaľ čo prvá veta obsahovala 68 znakov, v tej druhej sme rovnakú informáciu vyjadrili v 44 znakoch.

3. Buďte struční

Rozsiahle texty patria do slohov a článkov. V UX copywritingu platí zásada, že čím je text kratší, tým je lepší. Samozrejme, že byť stručný nestačí. Texty v onboardingovom procese by mali síce obsahovať minimum znakov, no zároveň by mali používateľovi poskytovať čo najviac informácií. Komunikujte preto s používateľmi tak, akoby ste sa im prihovárali osobne.

Prečítajte si tiež

Oblasť, na ktorú je vaša aplikácia zameraná, určite poznáte do detailov. Takže by ste ju mali vedieť stručne opísať aj človeku, ktorý sa v nej neorientuje takmer vôbec. Nepoužívajte slová len preto, že sú pekné. A pokiaľ je predsa len niečo nemožné vysvetliť jednoducho, vyhľadajte si iné použiteľné alternatívy slov v synonymickom slovníku.

Ľudia vám totiž venujú maximálne 10 sekúnd pozornosti. Ak im z onboardingového procesu nebude ihneď zrejmé, čo majú robiť, je dosť pravdepodobné, že vašu aplikáciu alebo webstránku opustia.

Myslite tiež na to, že pop-up bublina, v ktorej sa objavujú tipy na dôležité funkcie, má obmedzenú veľkosť. Napríklad veta „Pridajte sem stránky, ktoré spravujete“ namiesto „Pridaním vašich stránok sem pomôžete priateľom nájsť obsah, ktorý spravujete“ sa jednoduchšie číta, chápe a zaberá menej priestoru.

4. Nepoužívajte abstraktné výrazy ako „môže“ a „umožňuje“

Nehovorte o kľúčových funkciách aplikácie ako o niečom, čo používateľom umožňuje napĺňať ich požiadavky a potreby. Ľudia si ich totiž cez vašu aplikáciu „vyklikajú“ sami. Aplikácia v tomto procese plní iba úlohu akéhosi sprostredkovateľa.

Napríklad bublina „V tomto kroku si môžete zvoliť rozsah dátumu pre váš odlet a prílet“ je príliš zložitá. Oveľa prirodzenejšie je: „Vyberte si termín vašej dovolenky“.

Spomínate si na príklad s rozšíreným nastavením aplikácie? Tak napríklad veta „Rozšírené nastavenia umožňujú prispôsobiť si aplikáciu podľa vašich predstáv“ znie hrozne. „Nastavte si  rozšírené možnosti aplikácie“ je už lepšie.

5. Buďte prínosom pre používateľov, nie pre seba

Veľkou chybou je, ak je úvodný sprievodca orientovaný primárne na tvorcov, nie jeho používateľov. Ako taký onboardingový proces vyzerá? Namiesto výhod smeruje k vykonaniu akcie, ktorá je prínosná iba pre autorov aplikácie. Uveďme si to na príklade s registráciou:

Cieľom potenciálneho používateľa vašej služby určite nie je prihlásiť sa k odberu newsletterov. Pokiaľ sa používateľ rozhodol vašu aplikáciu vyskúšať, určite potrebuje vedieť, čo mu za zanechanie svojej e-mailovej adresy ponúknete. Povedzte mu o výhodách, ktoré ho k registrácii ešte viac motivujú.

Prečítajte si tiež

To, čo mu ponúknete, záleží podľa zamerania vašej služby – môže to byť e-book zadarmo, neobmedzený prístup k rôznym dátam, špeciálne ponuky za výhodné ceny či čokoľvek iné. Napríklad Netflix láka na neobmedzený prístup k seriálom, ktoré môžete pozerať kdekoľvek chcete a stopnúť kedykoľvek sa vám zachce. Oveľa lepšie ako obyčajné „Zaregistrujte sa“, však?

Potrebujete od používateľov telefónne číslo? S najväčšou pravdepodobnosťou si ako prvé pomyslia, že ich budete spamovať otravnými správami. Dajte im rozumný dôvod, prečo by vám tento citlivý údaj mali poskytnúť. Napríklad taký, že na ich telefónne číslo im budete včasne posielať iba dôležité a dôverné informácie. Také, ktoré si vyžadujú okamžitú reakciu.

6. Spolupracujte s dizajnérmi

Obsah a dizajn sú úzko prepojené oblasti, ktoré by mali pri tvorbe onboardingového procesu spolupracovať. Písať microcopy pre používateľské rozhranie je jedna z najnáročnejších copywriterských disciplín. Zatiaľ čo písať rozsiahle texty je jednoduché, pri microcopy je to iné. Tu musíte byť zrozumiteľný a prínosný na obmedzenom priestore. A pokiaľ budete tvoriť textový obsah do hotového grafického rozhrania, vaša práca sa tým ešte viac sťaží.

Copywriter by mal byť do tvorby onboardingového sprievodcu zapojený už od samého začiatku. Rovnako ako dizajnér, aj on potrebuje poznať kontext a vedieť, pre aké cieľové publikum píše.

7. Testujte

Pri tvorbe úvodného sprievodcu a dokonalého užívateľského zážitku sa bez testovania nezaobídete. Testovať môžete rôzne verzie onboardingového sprievodcu, ktoré sa medzi sebou líšia textovým obsahom.

Prečítajte si tiež

Pokiaľ vaša aplikácie ešte nemá dostatok aktívnych používateľov, microcopy si môžete otestovať aj offline. Texty dajte prečítať napríklad kolegom alebo priateľom. Nezabudnite ich hlavne testovať medzi ľuďmi, ktorí spadajú do cieľovej skupiny vašej služby.

Zhrnutie zásad tvorby textu pri onboardingu

Ako vidíte, pri textovaní onboardigového sprievodcu treba dodržiavať viacero zásad. V prvom rade však musíte poznať potreby svojich používateľov, pretože iba tak im dokážete poskytnúť užitočný obsah, ktorému budú rozumieť. Pokiaľ si na tvorbu microcopy netrúfate, najmite si na to profesionálneho UX copywritera.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky