Záťažové prikrývky Nidū: z riešenia zdravotného problému úspešný biznis

Skúsenosť so záťažovými prikrývkami Andreja Bobáka presvedčila, aby s nimi podnikal. Ako si firma získava zákazníkov a prečo sa Nidū napriek globálnemu potenciálu zatiaľ nepredáva aj v zahraničí?

Andrej Bobák sa o podnikanie zaujímal už od mlada. Spolu s rodičmi otvoril obchod s potravinami, ktoré viedol, kým sa rodičia venovali aj svojmu bežnému zamestnaniu. Keď sa obchod rozbehol a mama s otcom sa mu začali naplno venovať, Andrej chcel otvárať ďalšie pobočky. Rodičia sa však na rozširovanie biznisu necítili, a tak sa rozhodol ísť skúsiť niečo iné – získavať nové poznatky a skúsenosti v nadnárodných korporáciách. Aj tam ale hľadal možnosti, ako tvoriť, niečo budovať, uplatniť svoje vízie. Hoci v priebehu rokov kariérne rástol (od obchodného zástupcu po senior key account managera), nemal však dostatok príležitostí realizovať svoje nápady. Motivácia tvoriť ho ale neopúšťala. Rozhodol sa ísť vlastnou biznisovou cestou a nechať svoju kreativitu naplno pracovať. Pre Podnikajte.sk prezradil: 

  • prečo založil e-shop s pracovným oblečením namiesto kamennej predajne, a to v čase, kedy ešte online obchod nebol trendom,
  • čo ho viedlo k rozhodnutiu vstúpiť do podnikania so záťažovými prikrývkami,
  • z akého dôvodu „stopli“ predaj prikrývok v zahraničí, aj keď Andrej vidí v Nidū globálny potenciál,
  • akým spôsobom rozširuje povedomie o záťažových prikrývkach a čím si prikrývky získavajú zákazníkov.

Aj montérky môžu byť trendy – myšlienka, ktorá viedla k úspešnému biznisu

Roky v korporáte boli pre Andreja skvelou školou do života. „Človek v nadnárodnej spoločnosti, ktorý začína od základov a postupne sa kariérne vypracováva, získa veľa cenných skúseností a zároveň porozumie fungovaniu korporátu. Vníma problematiku komplexne a získa prehľad, aký dopad majú jednotlivé rozhodnutia na biznis. Svoje skúsenosti z korporátu som chcel naplno uplatniť vo svojich víziách, a tie premieňať na skutočnosť,“ spomína. Rozhodol sa preto odísť z korporátu a začal podnikať s pracovným oblečením.

,,Môj dlhoročný kamarát Martin Neradovič pracoval s pracovnými odevmi. Ja som si vtedy pod tým predstavoval montérky na šnúrku, klasické „modráky“. On mi však vysvetlil, že aj v tomto odvetví sú rôzne nové trendy. Nakoľko som bol celý život obchodník (či už ako obchodný zástupca, alebo ako key account manager) a daná profesia ma bavila, povedali sme si, že ideme skúsiť podnikať s pracovnými odevmi. Do spoločného biznisu s nami šla aj moja žena Katka. Rovnako ako ja opustila istotu korporátneho prostredia a kariérneho rastu a vrhla sa so mnou do neistoty podnikania, tvorenia novej značky a budovania povedomia o nej. A to všetko v podstate bez financií na propagáciu, len využitím vlastnej šikovnosti, kreativity a pracovitosti.“ Katka sa teda venovala práve marketingu, Andrej predaju a Martin bol produktový manažér. „Už na prvý pohľad ideálne spojenie. Pustili sme sa do práce, vložili všetky súkromné financie do firmy a v roku 2013 vznikol e-shop oblecsadoroboty.sk.“

Spoločnosť je zameraná na komplexné dodávky ochranných pracovných prostriedkov pre firmy aj jednotlivcov. Ponuku tvorí pracovné oblečenie, pracovné topánky, rukavice a ďalšie ochranné pomôcky. Spočiatku fungovala len prostredníctvom e-shopu, čo bolo netradičné, keďže firmy s pracovnými odevmi v tej dobe zväčša začínali opačne - najskôr ako kamenná predajňa, až potom sa rozširovali na internet. Spoločnosť oblecsadoroboty.sk sa ale práve prostredníctvom online prostredia začala dostávať do širšieho povedomia ľudí a až neskôr ju chceli zakladatelia rozšíriť aj o kamennú predajňu. Nebolo to však vôbec ľahké. Andrej a jeho kolegovia na založenie prevádzky nemali veľký rozpočet. ,,Nemohli sme si už zobrať ďalšiu pôžičku, lebo by bola nad rámec našich možností. Spojili sme sa preto s kamarátmi, ktorí odkúpili 30 % firmy. Aj vďaka nim vznikla naša prvá predajňa v Stupave,“ spomína Andrej.

Firma oblecsadoroboty.sk si získala svojich prvých verných zákazníkov. Rozšírila svoj sortiment, čo jej pomohlo otvoriť dvere do veľkých fabrík a znásobiť tak svoju klientelu. Zároveň začala predávať aj na tzv. market place (online trhovisku, na ktorom rôzni predajcovia ponúkajú svoj tovar), čo si vyžadovalo naprogramovanie špecifického technologického riešenia. Táto skúsenosť Andreja a jeho kolegov nasmerovala k ďalšiemu biznisu – založili nový projekt Widerio.com a pomocou spomínaného riešenia pomáhajú aj iným spoločnostiam dostať sa na market place bez potreby niečo programovať. Klientom ich startupu vtedy bol aj výrobca záťažových prikrývok Nidū. 

Vznik prikrývky Nidū bol riešením, nie podnikateľským zámerom

Andrej sa začal o záťažové prikrývky viac zaujímať pre chorobu v rodine. Ako zákazník v praxi videl, aké blahodarné účinky prikrývka má, ako dokáže uvoľniť telo, pomôže človeku upokojiť sa, zregenerovať sily či dobre sa vyspať. Nešlo mu však do hlavy, prečo takýto produkt nie je viac známy. Spojil sa preto s vedením firmy. Vtedy mu do života prišli dvaja výnimoční ľudia – František Farkas a jeho syn Max, ktorý má poruchu autistického spektra. Okrem nich spoznal aj jedinečný príbeh, ktorý stojí za zrodom ich záťažových prikrývok Nidū.

Keď František začal riešiť prvotné výzvy spojené s autizmom svojho syna, ako nespavosť, nepokoj a hyperaktivita, zistil, že Maxovi robí dobre tlak, ktorý vyhľadával prostredníctvom úzkych priestorov, nahromadením viacerých prikrývok a vankúšov na seba počas spánku. Na trhu natrafil na rôzne záťažové prikrývky, ktoré ale Maxovi nevyhovovali. Spolu so svojou manželkou sa viac ponorili do témy hĺbkovej dotykovej stimulácie, pozitívnych účinkov tlaku a začali spolupracovať so skupinou odborníkov. V roku 2016 svojpomocne zostrojili niekoľko prototypov vlastnej prikrývky. Vymýšľali rôzne varianty s odlišnými náplňami a v rôznych prevedeniach, až kým nenašli takú, pod ktorou sa Max cítil dobre. Každú vzorku malý Max odskúšal a zhodnotil. Po tom, čo Františkovo okolie videlo, ako pôsobí prikrývka na jeho syna, blízki mu vnukli nápad začať s prikrývkami podnikať a pomôcť tak aj druhým.

Jedným z prvých krokov bolo nájsť partnera na výrobu prikrývky, s ktorým spoločne vymyslia spôsob, ako ich šiť tak, aby boli kvalitné, spĺňali svoj účel a mohli sa vyrábať a následne predávať vo väčšom. Bola to náročná úloha. František napokon našiel výrobcu, ktorý sa venoval výrobe paplónov a matracov. Nidū si zamiloval. Spoločne sa pustili do vymýšľania a zdokonaľovania špecifického technologického postupu na výrobu záťažových prikrývok, nakoľko sa šijú inak ako bežné paplóny a navyše vážia nepomerne viac, čiže manipulácia s nimi nie je jednoduchá. Kým premysleli celý proces, prešli dva roky. Napokon sa podarilo a dnes majú výnimočnú spoluprácu a „na konte“ stovky vyrobených prikrývok Nidū.

Keď Andrej bližšie spoznal nielen prikrývku, ale aj ľudí, ktorí za jej vznikom stoja, bol odhodlaný pomôcť šíriť povedomie o produkte a rozvíjať túto značku. Spolu s Františkom a ďalšími odčlenili prikrývky od iných podnikateľských aktivít a v roku 2022 založili spoločnosť Nidū. Začali rozvíjať marketing, ktorý dovtedy prikrývkam chýbal a pracovať na získaní stabilného miesta na trhu. Tým, že Andrej mal množstvo skúseností a osvedčených ľudí, s ktorými spolupracoval, mohol ich do projektu hneď zapojiť. „Oproti mojim predchádzajúcim projektom, sa mi zdalo toto podnikanie jednoduchšie. Hotový výrobok, s logom, brand manuálom, výrobou na Slovensku a navyše, silným príbehom. Prikrývka Nidū je presne taký produkt, s akým som vždy chcel podnikať. Má predpoklady stať sa LOVE brandom, má globálny potenciál a zároveň dokáže ľudom pomôcť,“ opisuje Andrej. Snaha o rast firmy a rozširovanie povedomia o značke však nie je tak jednoduchá ako si predstavoval, a aj naďalej dáva zabrať.

Článok pokračuje pod reklamou

Pri výbere vhodnej váhy prikrývky pomáha dotazník

Záťažové prikrývky Nidū sú obojstranné - vyrobené zo 100 % eko bavlny a jemného plyšu, ktorý je hrejivý a príjemný na dotyk. Ako výplň sa používajú tzv. swarkóny, čo sú guľôčky z technického skla, ktoré sa kvôli svojmu dokonale okrúhlemu tvaru nikdy neprestanú gúľať. Vďaka kvalitnému spracovaniu má prikrývka priaznivé účinky na ľudské telo. Rovnomerný tlak, vytvorený váhou prikrývky, totiž vyvoláva v mozgu reakciu ako pri objatí. Vyplavuje hormóny, ako dopamín a serotonín, čím prináša pocit šťastia a upokojuje telo aj myseľ. Taktiež vďaka svojmu farebnému prevedeniu v zemitých farbách (v hnedej, béžovej a zelenej), evokuje pokoj a uvoľnenie. Prikrývky sú dostupné v rôznych hmotnostiach pre deti aj dospelých. Od 2,5 kilovej, určenej prioritne pre deti, až po najťažšiu 9 kilovú pre dospelých. Výhodou taktiež je, že prikrývky je možné aj prať, a to na 40 °C.

„Vo všeobecnosti sa odporúča, že by záťažová prikrývka mala vážiť 10 % hmotnosti používateľa. No zistili sme, že to nie vždy platí. Pre správny výber hmotnosti záťažovej prikrývky je potrebné zohľadniť ďalšie faktory. Vytvorili sme preto poradcu výberom hmotnosti – dotazník, ktorý je zároveň našou konkurenčnou výhodou,“ vysvetľuje Andrej. Dotazník vznikol v spolupráci s Barborou Balla, uznávanou terapeutkou ľudí s autizmom s viac ako 20 ročnou praxou a Anikó Dobrovodszky, liečebnou pedagogičkou a Ayres terapeutkou, ktorá sa primárne zaoberá zmyslovou integráciou. Vytvorili celú sériu otázok, na základe ktorých systém odporučí váhu prikrývky, ktorá bude pre danú osobu najvhodnejšia. Dotazník obsahuje otázky súvisiace so zaspávaním a spôsobom spánku (či sa zákazník prehadzuje, odkopáva, budí v priebehu noci a podobne), ale tiež otázky týkajúce sa krvného tlaku, životného štýlu či toho, do akej miery vyžaduje fyzický kontakt a či sa rád „zababuší“.

Kvalitné materiály, unikátna technológia spracovania, ručná výroba na Slovensku a dlhá životnosť, sa odrážajú aj v cene prikrývok, ktoré sa pohybujú v stovkách eur. ,,Keďže pri deťoch s autizmom celý nápad vznikol, myslím si, že im patrí aj istá časť výnosov,“ dodáva ešte Andrej. Z každého predaja Nidū preto venuje percento občianskemu združeniu SpoZa-KapCsoda zameranému na podporu vývoja detí s poruchami autistického spektra.

Záťažové prikrývky Nidū. Zdroj: Archív A. Bobáka
Záťažové prikrývky Nidū. Zdroj: Archív A. Bobáka

Boj o dôveru ľudí je náročný, získavajú si ju aj úprimnosťou influencerov

Povedomie o záťažových prikrývkach nie je medzi ľuďmi veľmi rozšírené. Tí, ktorí o nej už počuli, často neveria jej účinkom. Samostatnou kapitolou sú dôchodcovia, ktorí majú svoje návyky, a tie sa dajú už len ťažko zmeniť. Andrej a jeho tím sa však nevzdáva a snaží sa dostať Nidū viac medzi ľudí. Aktuálne uzatvára spolupráce so spánkovými štúdiami, predajňami matracov či bytového textilu a s fyziocentrami. V rámci offline trhu plánuje prikrývky dostať aj do predvádzacích miestností (tzv. showroomov), centier, ktoré poskytujú liečbu prostredníctvom hyperbarických komôr (pretlaková komora, do ktorej prúdi 100-percentný medicínsky kyslík) a verejne dostupných oddychových zón (napríklad v obchodných domoch), aby si ich mohli ľudia chytiť a odskúšať. Okrem iného predstavuje prikrývky aj na konferenciách a rôznych podujatiach.

Nezaháľa ani s prácou na online marketingu, ktorý v súčasnej dobe považuje za veľmi dôležitý. Prostredníctvom sociálnych médií a influencerov sa snaží o získanie pozornosti ľudí aj v online prostredí. ,,Máme spoluprácu s influencermi prioritne v troch odvetviach: šport, zdravotníctvo a lifestyle. Napríklad športovcom naše prikrývky pomáhajú pri regenerácii po tréningu či zápase, ale tiež pri regenerácii po zraneniach,“ opisuje podnikateľ a dodáva, že influenceri firme poskytujú spätnú väzbu, ako na nich prikrývka pôsobí. „Pri nadväzovaní spolupráce je pre nás podstatné, či majú podobné hodnoty ako my a či sú o užitočnosti produktu presvedčení. Nechceme robiť marketing tak, že im povieme naše referencie a oni ich budú len šíriť ďalej. Chceme, aby zdieľali svoju reálnu skúsenosť, svoje postrehy,” vysvetľuje Andrej. Cieľom marketingových aktivít však nie je len rozširovanie povedomia konkrétne o prikrývkach značky Nidū, ale o produkte ako-takom a jeho efekte na život ľudí, čím sa podieľajú na vytváraní samotného trhu.

Predaj v zahraničí zastavili, biznis chcú poriadne vybudovať najskôr doma

Predaj prikrývok spočiatku skúšali rovno aj na zahraničných trhoch, neskôr sa však rozhodli sústrediť sily prioritne doma. ,,Dôvod bol prostý. Sme slovenská firma, preto chceme byť jednotkou práve na slovenskom trhu. Mať pevné zázemie. Naším cieľom je otestovať produkty tu, vyšperkovať, čo sa dá, a potom sa vybrať do sveta.“ Nakoľko vlastnia domény vo všetkých krajinách EÚ, kedykoľvek môžu predaj online rozšíriť za naše hranice. Ďalším cieľom Andreja a jeho tímu je získanie certifikátu, aby sa prikrývky mohli predávať ako zdravotnícka pomôcka

Základom podnikania Andreja Bobáka je motivácia a tvrdá práca

Podnikanie Andreja dostalo medzi ľudí, s ktorými odjakživa túžil pracovať. Tvorí tak, ako celý život chcel. Buduje produkt s globálnym potenciálom, rozvíja svoje podnikanie. Nič z toho by však nemal bez jednej veľmi dôležitej veci - motivácie. ,,Človek, ktorý chce niečo dosiahnuť, či už v práci, podnikaní, alebo osobnom živote, musí mať vnútornú motiváciu.“ Zároveň dodáva, že príkladom môže byť práve novodobá generácia: ,,Veľa mladých ľudí je oveľa úspešnejších ako skúsení podnikatelia. Dokážu osloviť obrovskú masu ľudí, robia si svoje vlastné značky a neboja sa toho. Preto aj ja idem a makám ďalej,” dodáva s úsmevom Andrej.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Andrea Škutová
Andrea Škutová

Som študentka Fakulty masmediálnej komunikácie na Univerzite sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Zaujímam sa o aktuálne dianie na Slovensku, prioritne celospoločenské a ekonomické témy. Taktiež sa rada venujem čítaniu kníh, turistike a cestovaniu.


Podnikanie vo dvojici: keď sa zo životných partnerov stanú partneri aj v biznise

Inšpiratívne príklady z praxe, kedy rozhodnutie podnikať s partnerom/partnerkou či manželom/manželkou bolo tým správnym.

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Unloc rieši problém s kľúčmi a zlepšuje mobilitu aj logistiku v Nórsku

Mnohým ľuďom sa už stalo, že si zabudli kľúče a museli čakať, kým sa domov niekto vráti. Nórska spoločnosť Unloc našla riešenie pre situácie, kedy by bola vítaná možnosť zdieľať kľúč s inými ľuďmi.

Parížsky startup Heuritech dokáže vďaka umelej inteligencii predpovedať módne trendy

Inovatívny nápad, inšpirovaný svetoznámym módnym návrhárom Louisom Vuittonom - čo sa bude nosiť o pár mesiacov, vie umelá inteligencia už dnes.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky