Dôležité čísla pre daňové priznanie fyzickej osoby za rok 2026

Kedy bude musieť fyzická osoba podať daňové priznanie za rok 2026 v roku 2027 a aké dôležité veličiny či termíny sa jej zídu pri zostavovaní daňového priznania? Prehľad v článku.

Daň z príjmov upravuje zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov (ďalej len „zákon o dani z príjmov“), pričom v tomto článku sa budeme venovať len dani z príjmov fyzických osôb.

Kedy vzniká fyzickej osobe povinnosť podať daňové priznanie za rok 2026 v roku 2027?

Fyzická osoba je povinná podať daňové priznanie za rok 2026, ak:

  • v danom roku dosiahne zdaniteľné príjmy presahujúce sumu 2 983,37 eur,
  • v danom roku dosiahne zdaniteľné príjmy, rovné alebo menšie sume 2 983,37 eur, ale vykazuje daňovú stratu,
  • ju na to vyzval správca dane.

Svoje príjmy si nemusí vysporiadať cez daňové priznanie zamestnanec, ktorému vykoná zamestnávateľ ročné zúčtovanie dane. Ročné zúčtovanie dane si môže zamestnanec nechať spracovať za predpokladu, že za dané zdaňovacie obdobie dosiahol príjem len zo závislej činnosti, napríklad zo zamestnania (§ 5).

Zdaniteľnými príjmami sa rozumie akýkoľvek príjem, ktorý je predmetom dane, pričom do zdaniteľných príjmov sa zarátava aj príjem dosiahnutý zo zdrojov v zahraničí, v prípade daňových rezidentov Slovenskej republiky. Pri určení prekročenia hranice 2 983,37 eur sa posudzuje príjem (zinkasovaná suma), nie základ dane (príjmy-výdavky).

Prečítajte si tiež

Do zdaniteľných príjmov sa neráta príjem, ktorý je od dane z príjmov oslobodený alebo príjem, ktorý bol vysporiadaný zrážkovou daňou v zmysle § 43 zákona o dani z príjmov. Oslobodeným príjmom sú v zmysle § 9 zákona o dani z príjmov napríklad dávky sociálneho poistenia ako sú nemocenské, materské, ošetrovné, starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok.

Príklad na povinnosť podať daňové priznanie

Pán Adam dosiahne za rok 2026 príjem zo závislej činnosti vo výške 2 500 eur, bude mu vyplatené nemocenské za obdobie práceneschopnosti vo výške 400 eur a dosiahne príjem z autorskej činnosti vo výške 200 eur, z ktorého bola daň vysporiadaná zrážkou. Vznikne pánovi Adamovi povinnosť podať v roku 2027 daňové priznanie za rok 2026?

Pán Adam nebude povinný podať v roku 2027 daňové priznanie fyzickej osoby za rok 2026, nakoľko jeho zdaniteľné príjmy budú vo výške 2 500 eur, teda nepresiahnu sumu 2 983,37 eur. Nemocenské vo výške 400 eur sa nepovažuje za zdaniteľný príjem, nakoľko ide o dávku sociálneho poistenia (oslobodené od dane) a rovnako sa mu do zdaniteľných príjmov nezapočítava autorská odmena vo výške 200 eur, nakoľko už bola daňovo vysporiadaná, a to zrážkovou daňou.

V akej lehote bude musieť fyzická osoba podať daňové priznanie a uhradiť daň?

Fyzická osoba musí daňové priznanie za rok 2026 podať a prípadnú daň uhradiť:

  • do 31.03.2027 (streda) – riadna lehota,
  • do 30.06.2027 (streda) – predĺžená lehota,
  • do 30.09.2027 (štvrtok) – predĺžená lehota len pre daňovníkov, ktorí dosiahnu za rok 2026 zdaniteľné príjmy plynúce aj zo zdrojov v zahraničí.

Predĺženie lehoty na podanie daňového priznania za rok 2026 je potrebné oznámiť daňovému úradu do termínu riadnej lehoty, teda do 31.03.2027.

Náš tip: KROS Daňové priznania vám pomôže vyplniť daňové priznanie rýchlo, správne a bez zbytočných starostí. Inteligentný sprievodca upozorní na dôležité údaje, aby ste pri vypĺňaní na nič nezabudli. Aplikácia automaticky doplní nezdaniteľné sumy či daňové bonusy a potrebné údaje skontroluje. Priznanie vyplníte jednoducho online, odkiaľkoľvek, a hotové ho môžete elektronicky odoslať alebo stiahnuť v PDF.

Aké sú platné sadzby dane z príjmov fyzických osôb pre rok 2026?

Sadzby dane z príjmov fyzických osôb upravuje § 15 písm. a) zákona o dani z príjmov. Určenie správnej sadzby dane závisí od typu a výšky príjmu. Výsledná daň sa spravidla počíta zo základu dane (príjmy-výdavky), pričom sadzba dane je:

  • zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. a) zákona o dani z príjmov, čo predstavuje súčet čiastkových základov dane z príjmov zo závislej činnosti (§ 5) upravený o nezdaniteľné časti základu dane (§ 11), príjmov z prenájmu nehnuteľnosti (§ 6 ods. 3), príjmov z použitia umeleckého diela (§ 6 ods. 4) a z ostatných príjmov (§ 8)
    • 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 43 983,32 eur vrátane,
    • 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 43 983,32 eur a nepresiahne sumu 60 349,21 eur vrátane,
    • 30 % tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 60 349,21 eur a nepresiahne sumu 75 010,32 eur vrátane,
    • 35 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 75 010,32 eur,
  • zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov, čo predstavuje čiastkový základ dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2) zníženého o nezdaniteľné časti základu dane (§ 11) a daňové straty, ak daňovník dosiahol z tejto činnosti príjem neprevyšujúci sumu 100 000 eur
    • 15 % zo základu dane,
  • zo základu dane zisteného podľa § 4 ods. 1 písm. b) zákona o dani z príjmov, čo predstavuje čiastkový základ dane z príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2) zníženého o nezdaniteľné časti základu dane (§ 11) a daňové straty, ak daňovník dosiahol z tejto činnosti príjem prevyšujúci sumu 100 000 eur
    • 19 % z tej časti základu dane, ktorá nepresiahne sumu 43 983,32 eur vrátane,
    • 25 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 43 983,32 eur a nepresiahne sumu 60 349,21 eur vrátane,
    • 30 % tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 60 349,21 eur a nepresiahne sumu 75 010,32 eur vrátane,
    • 35 % z tej časti základu dane, ktorá presiahne sumu 75 010,32 eur,
  • z osobitného základu dane zisteného z príjmov z kapitálového majetku (§ 7)
    • 19 % zo základu dane,
  • z osobitného základu dane podľa § 51e ods. 3 písm. a) zákona o dani z príjmov (napríklad dividendy)
    • 7 % (10 % za rok 2024) zo základu dane,
  • z osobitného základu dane podľa § 51e ods. 3 písm. b) zákona o dani z príjmov (napríklad dividendy vyplatené od daňovníkov z nespolupracujúcich štátov)
    • 35 % zo základu dane,
  • z osobitného základu dane podľa § 51ea ods. 2 zákona o dani z príjmov (príjem zo štátnych dlhopisov a poukážok)
    • 13 % zo základu dane.

Viac o sadzbách dane fyzických osôb v si môžete prečítať v článku Progresívne zdanenie príjmov fyzických osôb od roku 2026.

Aké nezdaniteľné časti základu dane si môže v roku 2026 uplatniť fyzická osoba?

Za rok 2026 si môže fyzická osoba uplatniť nezdaniteľnú časť základu dane (§ 11) k príjmom zo závislej činnosti (§ 5) alebo k príjmom z podnikania a inej samostatnej zárobkovej činnosti (§ 6 ods. 1 a 2).

Nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka predstavuje v roku 2026 sumu 5 966,73 eur ročne, resp. 497,23 eur mesačne. Pokiaľ daňovník dosiahne vyšší základ dane, nárok sa kráti, prípadne mu nárok môže zaniknúť. Ak daňovník v roku 2026:

  • nepresiahne základ dane 26 083,13 eur, má nárok na plnú výšku NČZD na daňovníka,
  • presiahne základ dane 26 083,13 eur, ale nepresiahne základ dane 43 983,31 eur, jeho nárok sa počíta ako rozdiel 14 661,11 eur a 1/3 základu dane,
  • presiahne alebo je rovný 43 983,32 eur, nárok zaniká.

Mesačne je možné si nezdaniteľnú časť základu dane na daňovníka uplatňovať len v mzde, kde si dovoľujeme upozorniť, že pri vysokopríjmových zamestnancoch môže dôjsť pri ročnom zúčtovaní dane k daňovému nedoplatku, ak pri ročnom prepočte základ dane presiahne sumu 26 083,13 eur.

Nezdaniteľná časť základu dane na manželku/manžela je v roku 2026:

  • pri základe dane daňovníka do 43 983,32 eur vo výške sumy rozdielu medzi 5 455,30 eur a vlastného príjmu manželky/manžela,
  • pri základe dane daňovníka nad 43 983,32 eur vo výške rozdielu medzi 20 116,40 eur a 1/3 základu dane a vlastného príjmu manželky/manžela,
  • pri základe dane daňovníka 60 349,20 eur a viac vo výške 0 eur.

Manželka/manžel musia zároveň spĺňať podmienku, že počas obdobia, kedy sa uplatňuje nezdaniteľná časť základu dane na manželku/manžela sa staral/a o vyživované maloleté dieťa žijúce s daňovníkom v domácnosti alebo bol/a v evidencii uchádzačov o zamestnanie alebo poberala peňažný príspevok na opatrovanie alebo sa ide o osobu zo zdravotným postihnutím, resp. s ťažkým zdravotným postihnutím.

Nezdaniteľná časť základu dane na doplnkové dôchodkové sporenie (III. pilier) sa uplatní vo výške dobrovoľných príspevkov daňovníka, maximálne však 180 eur. Príspevkom sa rozumie aj príspevok do celoeurópskeho osobného dôchodkového produktu vrátane obdobných produktov v zahraničí.

Článok pokračuje pod reklamou

Nezdaniteľnú časť základu dane na manželku/manžela a na DDS si môže daňovník uplatniť len ročne v daňovom priznaní alebo ročnom zúčtovaní dane, nie je možné ich uplatňovať mesačne v mzde.

Viac o nezdaniteľných častiach základu dane v roku 2026 si môžete prečítať v našom článku Nezdaniteľné časti základu dane v roku 2026.

Náš tip: Nezdaniteľné časti ani daňové bonusy nemusíte počítať sami. V KROS Daňové priznania stačí cez sprievodcu zadať potrebné údaje, napríklad váš príjem či údaje o manželke alebo manželovi a deťoch. Aplikácia automaticky vypočíta výšku nároku aj jeho prípadné krátenie a zároveň výslednú daňovú povinnosť alebo daňový preplatok.

Aké daňové bonusy si môže fyzická osoba uplatniť za rok 2026?

Daňovník si môže za rok 2026 uplatniť dva daňové bonusy, a to daňový bonus na dieťa a daňový bonus na zaplatené úroky.

Daňový bonus na dieťa je možné uplatňovať mesačne v mzde alebo raz ročne v daňovom priznaní či ročnom zúčtovaní dane. Môže sa nárokovať za každé vyživované dieťa, ktoré žije s daňovníkom v spoločnej domácnosti, pričom počas roka si môžu nárok na daňový bonus na dieťa matka s otcom striedať. Jeho výška je v roku 2026:

  • 100 eur mesačne, resp. maximálne 1 200 eur ročne – ak vyživované dieťa nedovŕšilo 15 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 15 rokov veku,
  • 50 eur mesačne, resp. maximálne 600 eur ročne – ak vyživované dieťa dovŕšilo 15 rokov veku a nedovŕšilo 18 rokov veku, a to poslednýkrát za kalendárny mesiac, v ktorom dieťa dovŕši 18 rokov veku.

Daňový bonus si môže daňovník uplatniť prvýkrát za mesiac, v ktorom sa dieťa narodilo.

Daňový bonus na dieťa je aktuálne limitovaný dosiahnutým základom dane, čo znamená, že daňovník musí dosiahnuť určitý minimálny základ dane, aby dosiahol aspoň čiastočný nárok, a zároveň nesmie dosiahnuť až príliš vysoký základ dane, aby sa mu nárok nezačal krátiť. Daňový bonus na dieťa si môže daňovník uplatniť len do výšky dosiahnutého percentuálneho limitu základu dane, a to v závislosti od počtu vyživovaných detí. V prípade, ak daňovník dosiahne za rok 2026 základ dane vyšší ako 27 432 eur, nárok sa mu bude znižovať, prípadne sa môže dostať na nulu.

Výška daňového bonusu na zaplatené úroky sa určí v závislosti od toho, kedy bola uzatvorená zmluva o úvere na bývanie.

Pri zmluvách uzatvorených od 01.01.2024 (vrátane) je výška daňového bonusu vo výške 50 % zo zaplatených úrokov za zdaňovacie obdobie roku 2026, najviac však vo výške 1 200 eur za rok 2026.

Pri zmluvách uzatvorených do 31.12.2023 (vrátane) je výška daňového bonusu vo výške 50 % zo zaplatených úrokov za zdaňovacie obdobie roka 2026, najviac však vo výške 400 eur za rok 2026.

Pri daňovom bonuse na zaplatené úroky je rovnako dôležité skúmať splnenie všetkých podmienok, aby vznikol jeho nárok, a to napríklad vek najmenej 18 rokov a najviac 35 rokov ku dňu podania žiadosti o úver, typ nehnuteľnosti, či výška príjmu pred uzatvorením zmluvy o úvere.

Daňový bonus na zaplatené úroky je možné uplatniť raz ročne v daňovom priznaní alebo ročnom zúčtovaní dane, teda nie mesačne v mzde.

Bližšie informácie k daňovým bonusom nájdete v našich článkoch Daňový bonus na dieťa v roku 2026 a Daňový bonus na zaplatené úroky z hypotéky v roku 2026.

Má fyzická osoba povinnosť úhrady minimálnej dane?

Fyzické osoby nemajú žiadnu povinnosť minimálnej úhrady dane za rok 2026. V zmysle § 46a zákona o dani z príjmov však platí, že daň fyzickej osoby sa nevyrubí a neplatí, ak za zdaňovacie obdobie nepresiahne 17 eur alebo celkové zdaniteľné príjmy nepresiahnu sumu 2 983,37 eur.

Uvedené neplatí, ak si daňovník uplatňuje napríklad daňový bonus na dieťa alebo sa daň vyberá zrážkou. Ak daňovník v roku 2026 nepresiahne príjem 2 983,37 eur ročne, avšak zamestnávateľ mu počas roka zrazí preddavky na daň, napríklad pri pracujúcich dôchodcoch, oplatí sa im daňové priznanie podať, pretože môžu získať späť sumu zrazených preddavkov.

Tento článok bol pripravený v spolupráci so spoločnosťou KROS a. s., má informatívny charakter a neslúži ako odborné daňové alebo právne poradenstvo.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Paušálne výdavky v roku 2026

Paušálne výdavky v roku 2026: aké pravidlá a limity platia pre podnikateľov a komu sa oplatia? Pozrite si aktuálne podmienky ich uplatnenia a zistite, na čo si dať pozor.

Transferové oceňovanie v roku 2026

Uskutočňujete transakcie so závislými osobami? Viete, aké povinnosti vám z toho vyplývajú? Je potrebné ešte viesť skrátenú transferovú dokumentáciu? Pozrite si prehľad pravidiel platných v roku 2026.

Výplata rodičovského dôchodku od augusta 2026: otázky a odpovede

Sociálna poisťovňa od augusta spúšťa výplatu 2 % z dane pre rodičov. Kedy dostanú peniaze a kam sa obrátiť v prípade otázok?

Kontroly influencerov a tvorcov digitálneho obsahu: finančná správa sa zameria na ich príjmy

Finančná správa preverí plnenie daňových a registračných povinností osôb, ktoré dosahujú príjmy prostredníctvom sociálnych sietí a online platforiem. Ako sa pripraviť a na čo sa zameria?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky