Ako si vybrať najlepšiu doménu pre firmu (detailný návod)

Ako si vybrať najlepšiu doménu pre firmu (detailný návod)
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon

Miroslav Beňo sa venuje analytike, SEO, tvorbe kvalitného obsahu a momentálne je marketingovým špecialistom vo webhostingovej firme Webglobe - Yegon.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Vyberáte si pre firmu alebo nový projekt doménu? Prinášame vám najdôležitejšie kritériá, ktoré by ste mali vždy zohľadniť. Doména vás bude prezentovať, a preto si na jej voľbe treba dať záležať.

S akou koncovkou sa firme oplatí kupovať domény?

Kedysi ste mali na výber niekoľko generických koncoviek domén ako .com, .net, .org a k tomu koncovky jednotlivých krajín. Výber bol teda pomerne jednoduchý. Dnes však už máte na výber spomedzi stoviek koncoviek domén, keďže pribudli nové „kreatívne“ ako .beer, .blog, .travel a podobne. A každý rok neustále pribúdajú ďalšie, čo, prirodzene, vyvoláva otázku, akú si vlastne registrovať.

Stále platí, a podľa mňa aj stále bude, že primárne by ste si mali zakúpiť doménu s koncovkou krajiny, kde chcete pôsobiť. Ak pôsobíte na Slovensku, prvoradou by pre vás mala byť .sk doména. Na Slovensku je najpoužívanejšia a v zásade ľudia každej krajiny preferujú lokálnu doménu.

Samozrejme, môžete si zaregistrovať aj .com doménu, ale v slovenských podmienkach nie je veľmi zaužívaná. Na túto doménu sú najviac zvyknutí v Amerike a v krajinách, kde je bežné vyhľadávať obsah v anglickom jazyku. Doména .com je vhodnejšia pre firmy, ktoré chcú pôsobiť na anglicky hovoriacom trhu.

Nové koncovky domén ako napríklad .blog či .pizza neposkytujú výhodu, ak ide o pozíciu vo vyhľadávaní, pretože Google ich berie rovnako ako každú inú. Ľudia na ne ale nie sú až tak navyknutí a ich čas skôr ešte len príde.

Avšak v prípade, že vám to dáva zmysel do celkovej stratégie, chcete sa odlíšiť alebo kreatívne využiť nové koncovky, môžete ísť do toho. Napríklad webstránka citaj.to veľmi kreatívne využila koncovku .to s názvom svojej domény.

Podľa čoho si vybrať registrátora domény? Hľadieť iba na cenu alebo aj na niečo iné?

Cena za registráciu domény je v podstate rovnaká u každého registrátora. V tomto ohľade nie je veľmi nad čím špekulovať. Na čo už treba hľadieť, sú dodatočné služby registrátora, jednoduchosť ich nasadenia, čím je podmienená zvýhodnená cena domény, prípadne či ju máte „zadarmo“.

Keď zadarmo nie je úplne zadarmo a cena sa môže o dosť navýšiť

Cena .sk domény sa u väčšiny registrátorov pohybuje na podobnej úrovni od 6,80 do 8,90 eur (bez DPH). U nás si ju môžete registrovať za 7,90 eur (bez DPH)

Táto cena však platí na prvý rok registrácie a jej predĺženie na ďalší rok stojí u väčšiny registrátorov 11,90 eur (bez DPH).

Domény zadarmo alebo za veľmi nízku cenu môžete získať iba v rámci akcií a obmedzených podmienok, väčšinou iba na prvý rok.

Nie je totiž možné mať vlastnú doménu typu vasnazov.sk ani s akoukoľvek inou koncovkou nastálo zadarmo, pretože pravidlá správcov domén to nepovoľujú. Ak má byť doména registrovaná, niekto za ňu jednoducho musí zaplatiť.

Navyše, ľudia, ktorí do cien až takto nevidia, alebo si neurobia prieskum, často preplácajú na doménach u registrátorov, ktorí im ponúknu doménu zadarmo na prvý rok k ich ďalším službám (ako napr. vyklikanie si webu cez ich systém). Lenže za predĺženie potom účtujú oveľa vyššie ceny, ako je bežné. Nie je výnimočné, keď si takto ľudia vybavia doménu zadarmo a ďalšie roky za predĺženie platia cez 20 eur (bez DPH), čo by u iného registrátora mali za polovicu. Z krátkodobého hľadiska ušetria, no z dlhodobého každý ďalší rok preplácajú.

Našťastie, v prípade nespokojnosti so svojím súčasným registrátorom môžete kedykoľvek previesť doménu k inému registrátorovi zadarmo bez sankcií. Pravidlá pre .sk doménu sankcie za presun domény nepovoľujú. Pri prevode si treba iba zaplatiť registračný poplatok za predĺženie domény na ďalšie obdobie u nového registrátora.

Napríklad, ak máte doménu registrovanú na rok a po pol roku chcete previesť doménu k inému registrátorov, tak pri jej presune sa k zvyšným šesť mesiacov pripočíta ďalší rok.

Dodatočné služby, jednoduchosť ich nasadenia a skryté poplatky

Keďže k doméne budete zvyčajne potrebovať aj hosting, nasadiť SSL certifikát alebo ju presmerovať na inú doménu, tak je dôležité, aby vám to systém daného registrátora umožňoval čo najjednoduchšie zrealizovať. Najmä v prípade, ak nie ste IT špecialista a nevyznáte sa do nastavovania serveru.

Ak na takéto veci máte administrátora alebo programátora, ktorý to zabezpečí, nie je to až tak potrebné, ale stále platí, že by im to uľahčilo aj urýchlilo prácu so spustením webu alebo aplikácie.

Zároveň si treba dať pozor aj na možné skryté poplatky. Pochopiteľne, za doplnkové služby si priplatíte, avšak niektoré z nich môžete mať u poctivých registrátorov a poskytovateľov hostingu v plnohodnotnej kvalite zadarmo.

Napríklad bezpečnostný SSL certifikát Let’s Encrypt. Tento certifikát je pre väčšinu bežných webov úplne postačujúci a je dostupný zadarmo. No nájdu sa aj také firmy, ktoré vám ho spoplatnia.

Jednoduchá a prehľadná správa domény s hostingom

Ak už na doméne máte aj hosting s webstránkou, je lepšie to mať pod jednou strechou. Síce technicky nie je problém mať doménu na jednom mieste a hosting u iného poskytovateľa, budete mať však dvojnásobnú robotu pri ich spravovaní. Budete sa musieť prihlasovať do dvoch rôznych systémov a v nich všetko potrebné nastavovať. Ak máte všetko pod jednou strechou, odpadá vám nutnosť dvojitého prihlasovania sa.

Keď už mať všetko pod jednou strechou...

Ak sa rozhodnete mať doménu aj webhosting/server u jedného poskytovateľa, okrem domény treba zvažovať aj kvalitu hostingových služieb poskytovateľa. Hlavne sa to týka dostupnosti hostingu, technických parametrov a rýchlosti načítania webstránky.

Dostupnosť hostingu alebo jeho stabilita znamená čas, počas ktorého je web online bez výpadkov. Bežne sa udáva v percentách. Úplné minimum by malo byť aspoň 99,9 % avšak len „malé“ navýšenie napr. na 99,98% má výrazný nárast o 7 hodín ročne. Výpadok počas najväčšej sezóny alebo v čase dňa, kedy vám chodí najviac objednávok, by vášmu biznisu veľmi neprospelo.

Rýchlosť načítania stránky závisí od niekoľkých faktorov:

  • rýchlosť internetového pripojenia,
  • používaný internetový prehliadač,
  • kvalita webhostingu,
  • spôsob akým je nakódovaná web stránka.

Prvé dva faktory na strane svojich zákazníkov nemáte ako ovplyvniť. Našťastie, vysokorýchlostný internet je dnes už takmer samozrejmosťou a najpoužívanejšie prehliadače ako Firefox a Chrome sú optimalizované pre rýchle načítanie stránok.

Avšak webhosting a kód stránky sú faktory, ktoré viete ovplyvniť. Dôležité je si uvedomiť, že zle nakódovaná stránka sa bude pomaly načítavať aj na výkonnom hostingu, preto ak si vyberáte nejakú šablónu, mali by ste pozerať aj na to, či je optimalizovaná pre rýchle načítanie. V prípade, že vám stránku niekto programuje, mal by poznať osvedčené postupy kódovania, ktoré nespomaľujú web.

Prečítajte si tiež

Technické parametre hostingu (aj virtuálnych serverov) okrem toho, že menej výkonné spomaľujú web a s výkonnejšími sa načíta rýchlejšie, ovplyvňujú aj to, čo na danom hostingu spustíte.

Niektoré lacné hostingy za niekoľko desiatok centov spustia väčšinou len základné html stránky vyzerajúce ako z roku 2000, tým pádom takéto riešenie nezvládne pokročilejšie animácie a stránka nebude príťažlivá pre zákazníkov.

Je to podobné ako na počítači/notebooku. Aby ste spustili nejaké programy, potrebujete na to spĺňať minimálne požiadavky, ako napríklad mať podporovaný operačný systém, dostatočne rýchly procesor, pamäť, prípadne ovladače na spustenie daného programu.

Ak chcete využiť moderné nástroje na tvorbu webov ako WordPress, Drupal, mať kvalitnú a dobre vyzerajúcu stránku naprogramovanú na mieru alebo mať na svojej doméne eshop, budete jednoznačne potrebovať hosting aj s dostatočnými parametrami.

Tak ako nespustíte plynulo moderné hry alebo programy na strihanie videa na počítači z roku 2005, tak nemôžete čakať, že na hostingu za pár centov spustíte eshop na mieru s desiatkami tisíc návštev a stovkami objednávok denne.

Informácie o webhostingu a o tom, ako postupovať pri jeho výbere nájdete aj v článku Ako si vybrať webhosting: kľúčové faktory, ktoré si treba porovnať pri výbere

Koľko variant domén si treba zaregistrovať vzhľadom na preklepové verzie či rôzne koncovky?

Začínajúcej firme na Slovensku väčšinou stačí zaregistrovať si v prvých mesiacoch pôsobenia jednu doménu, spravidla s koncovkou .sk. Tým, že ešte nie je až tak známa, nemusí nevyhnutne riešiť preklepovú doménu či koncovky pre iné krajiny pre prípad expanzie do zahraničia. Toto platí hlavne v prípade, že firma ani nemá dlhodobé plány pre expanziu mimo hraníc.

Prečítajte si tiež

Čo sa týka .eu alebo .com domény, je dobré si ich tiež ako firma registrovať, aby ste ich mali pod kontrolou a presmerovať ich na webstránku s .sk doménou. Obzvlášť v prípade, ak vaša doména obsahuje názov vašej značky.

Pre značku, ktorá má v sebe dve slová, je dobré si kvôli ochrane registrovať aj variant cez pomlčku, teda slovo1slovo2.sk aj slovo1-slovo2.sk a fungovať hlavne na variante bez pomlčky a variant s pomlčkou naňho presmerovať.

Pre freelancera pôsobiaceho len na .sk trhu je pomerne zbytočné mať tri domény (.sk, .eu, .com). Úplne mu stačí jedna z nich, prípadne druhá do zálohy. Výber je skôr na osobných preferenciách.

V prípade budovania webu od začiatku s víziou expanzie je to trochu iné. Tu odporúčam čo najskôr registrovať aj koncovky domén aspoň najdôležitejších krajín, kde je potenciál na expanziu.

Môžete si registrovať aj .com doménu, ktorá môže byť prekliková na jednotlivé krajiny. Takto to rieši napríklad značka Bioderma, ktorá zo svojej .com domény linkuje na webstránky lokalizované na jednotlivé jazyky s koncovkami daných krajín.

Príklad č. 1: Začínajúci eshop začína na slovenskom trhu a vie, že má potenciál expanzie minimálne do Česka a Maďarska.

Takýto eshop by si mal od začiatku registrovať .sk, .cz a .hu doménu. Keď sa do niekoľkých mesiacov eshop rozbehne, môže zvažovať aj ďalšie koncovky krajín, prípadne aj .com doménu. Prvé tri však budú nevyhnutné, aby sa v budúcnosti predišlo tomu, že by niekto iný vlastnil .cz a .hu doménu a vznikli by opletačky s ich získaním.

Príklad č. 2: Začínajúca firma na slovenskom trhu nemá žiadne plány a vízie na expanziu. Premýšľa len v kontexte, ako vôbec preraziť na Slovensku. Ako doménu si zvolili názov značky.

V tomto prípade bude .sk doména povinnou jazdou. Môže si s ňou zaregistrovať .eu aj .com doménu, aby ochránila svoju značku. Prípadne ich registráciu odložiť o niekoľko mesiacov, určite však nie na obdobie, keď už brand začne byť veľmi známy. Riziko registrácie niekým iným by bolo časom iba vyššie.

Keď sa po roku bude firme dariť a začne premýšľať nad expanziu, môže začať zvažovať zahraničné koncovky domén.

Mimo toho, že si môžete registrovať ako doménu svoj brand a názov firmy, sekundárnu prioritu môžete priradiť aj čomukoľvek, čo sa dá registrovať a súvisí s vašou oblasťou pôsobenia. Napríklad pre firmu pôsobiacu v oblasti záhradnej architektúry môže mať zmysel registrovať si aj doménu zahradnedekoracie.sk, naplniť ju nejakým obsahom a odkazovať z neho na svoju hlavnú stránku.

Podobne môžete postupovať aj pri jednotlivých produktoch vašej firmy. Ak niektorý z nich je všeobecne známy a má dostatočne silný brand, môžete mu urobiť mikrostránku a odkazovať na hlavný web.

Na čo si dávať pozor pri kúpe domény

V súvislosti s radami, ktoré tu už odzneli, je to hlavne:

  • nepozerať na najnižšiu cenu alebo či je zadarmo, pozerať na podmienky a cenu za predĺženie;
  • dať si pozor, aby ste neplatili za veci, ktoré sú dostupné zadarmo, ako napríklad SSL certifikát Let’s Encrypt.

Najčastejšou chybou býva myslenie len v krátkodobom horizonte. Pri výbere názvu domény treba uvažovať dlhodobo a nemeniť ho len preto, že si viete kedykoľvek zaregistrovať novú doménu. Popredné pozície vo výsledkoch vyhľadávania, ktoré ste prácne získali v Google cez optimalizáciu pre vyhľadávač a linkbuilding, by ste stratili a s novou doménou ich budete musieť získavať odznovu.

Článok pokračuje pod reklamou

Kupovať .sk domény na rok či na desať rokov? Je v niečom lepšie kupovať na dlhšie obdobie?

Vo svojej podstate nie je ničím výhodnejšie kupovať doménu na dlhšie obdobie. Stretol som sa aj s nijako nepodloženým tvrdením, že keď si kúpite doménu na dlhšie, tak vám to poskytne výhodu v pozíciách vo vyhľadávačoch, lebo Google to berie ako signál dôveryhodnosti, že tu ešte dlho budete. Nič také Google do úvahy neberie.

Spravidla sa domény registrujú na jeden rok a každý ďalší sa registrácia predlžuje.

Samozrejme, môžete si doménu registrovať aj na dlhšie obdobie ak ste si istý, že na to dané obdobie ju určite využijete.

Často sa tiež stáva, že ľudia zabudnú načas zaplatiť svojmu registrátorovi registračný poplatok za predĺženie .sk domény, ktorý následne musí registrátor odviesť národnému správcovi domény SK-NIC. Ak tento poplatok SK-NIC neobdrží načas, systém doménu (a teda aj web) automaticky vypne. V prípade iných domén to funguje podobne a správca danej domény ju pozastaví. Nie je totižto možné mať aktívnu doménu bez uhradenia registračného poplatku a toto pravidlo platí pre všetkých registrátorov bez rozdielu. Ak neskôr doménu uhradíte a máte aktívny hosting, web vám opäť nabehne.

Ak teda máte zabehnutý online biznis alebo eshop, treba si dať pozor na to, aby vaša doména bola neustále online. Ak si to dokážete ustriehnuť každý rok, stačí vždy v predstihu uhradiť poplatok za predĺženie registrácie. Ak neplatíte faktúry načas, môžete pozastaveniu domény na najbližšie roky predísť napríklad registráciou na dlhšie obdobie.

Ak firma nakúpi viacero domén, je lepšie ich nasmerovať na hlavnú stránku alebo má mať radšej vytvorené mikrostránky pre každý projekt/produkt zvlášť?

Rozhodnutia takéhoto typu závisia od niekoľkých faktoroch a súvisia hlavne so stratégiou, cieľmi, finančnými možnosťami a marketingovými kapacitami danej firmy.

Ideálne by pre firmu bolo, keby mohla mať päťdesiat kvalitných webov s prepracovaným obsahom a každý z nich ešte cieliť tematicky na úzko špecializované potreby ľudí. Akurát, na realizáciu niečoho takého by nestačil tím ľudí, ale potrebovali by ste celú armádu.

Aj keby sme uvažovali povedzme len o piatich weboch, stále by ste mali čo robiť a potrebovali by ste na to veľký tím ľudí, aby to neboli len stránky pre stránky s minimálnou kvalitou a pridanou hodnotou.

Prvoradá je vždy hlavná webstránka, ktorá by mala byť dominantná. Ak je vašou stratégiou propagovať spustenie nového produktu, prípadne ďalšej značky na trh, môžete pre ňu urobiť webstránku s vlastnou doménou v prípade, že na to máte finančné alebo ľudské zdroje, prípadne je vo vašich možnostiach túto aktivitu outsourcovať.

V tomto majú výhodu väčšie firmy, ktoré majú veľké marketingové rozpočty a niekoľko silných značiek na trhu. Pre každú produktovú radu teda majú finančné možnosti na vytvorenie samostatných stránok a tie môžu prelinkovať s hlavnou stránkou.

Dominovať trhu viete aj s jednou poriadnou stránkou. Dôležitejšie je v tomto smere netrieštiť svoju pozornosť na viacero aktivít, ak na to nie sú kapacity.

Pokiaľ teda nie je v možnostiach firmy vytvoriť a spravovať ďalšiu plnohodnotnú stránku, lepšie urobíte, ak zakúpenú doménu presmerujete na hlavný web.

Ani gigant ako Apple nemá x samostatných webov a mohol by si to určite dovoliť. Napríklad má registrovanú doménu iphone.com a smeruje ju na apple.com/iphone.

Zaregistrovať radšej doménu mojprodukt.sk alebo mojafirma.sk?

Využiteľné sú oboje. Ako sme už spomínali vyššie, závisí to aj od možností firmy, či dokáže prevádzkovať viacero domén naraz. Ak sa zamýšľate nad tým, či na začiatku vybrať buď-alebo, tak prvoradou by mala byť doména typu mojafirma.sk resp. mojbrand.sk.

Dôvodov je viacero. Najdôležitejší je asi ten, že veľa produktov na začiatku neuspeje a prevádzkovať firemný web na doméne, ktorá nesie názov produktu smerujúceho na večný odpočinok, nie je práve to, čo by ste chceli.

Pre freelancera je výhodnejšie kúpiť doménu so svojím menom, keďže jeho brand je viazaný na jeho osobu.

Ako si overiť či niekto doménu už vlastní a zistiť kto to je? Ako zabezpečiť, aby nebolo viditeľné, kto doménu vlastní

Prvým krokom k zakúpeniu domény je overenie jej dostupnosti cez overovač registrátora. Ak je doména obsadená, za pár sekúnd sa to dozviete.

Zistiť viac informácii o doméne môžete cez stránku whois.com.

Ak je držiteľom fyzická osoba, z dôvodu ochrany osobných údajov sa vždy zobrazí iba jeho ID, zatiaľ čo meno a priezvisko, adresa, telefón a e-mail budú anonymizované. Okrem toho uvidíte ešte registrátora a dátum expirácie domény.

V prípade právnickej osoby môžu byť skryté kontaktné údaje: telefónne číslo, fax, email, mobil. Registrátor však bude môcť tieto údaje zverejniť, ak o to ako držiteľ domény požiadate.

Ako zabezpečiť, aby som si bol istý, že doména je moja a nie registrátorova?

V minulosti boli domény bežne registrované na registrátora a vy ste k nim dostali prístup. Bolo to aj z toho dôvodu, že vybavenie SK-NIC identifikátora administratívne chvíľu trvalo a zahraničné subjekty nemohli byť držiteľmi .sk domény.

Keďže sa od 1.9.2017 celý proces získania SK-NIC identifikátora zjednodušil, registrátori vám ho automaticky vytvoria po objednávke. Preto aj platí, že .sk doména musí byť registrovaná na konkrétneho držiteľa a nie na registrátora ako sprostredkovateľa.

U poctivých registrátorov sa tak nemusíte obávať, že by si doménu ponechali vo svojom vlastníctve a vám len udelili prístup. Podľa nových pravidiel to ani nemôžu urobiť.

Obavy, že by doména nebola vo vašom vlastníctve, sú na mieste skôr pri kúpe domény od firiem s podozrivými a špekulantskými ponukami, akou bola napríklad táto.

Je dobré odkúpiť doménu od priekupníkov, ak majú napríklad mojafirma.sk a chceli by ste ju vy? Ísť do inej koncovky alebo riešiť úplne iný názov? 

Ak majú náhodou váš brand, určite je dobré ju od nich odkúpiť pre ochranu značky. Ak vás nejaký priekupník s doménami predbehol s registráciou, buďte si istý, že za malý peniaz vám ju nedá. Bude závisieť na vašej schopnosti dohodnúť si cenu a výhodné podmienky.

V prípade, že máte na brand ochrannú známku, viete sa obrátiť v prípade prehnaných podmienok aj na súd. Kým však padne rozhodnutie, ktoré nemusí vždy byť vo váš prospech, rýchlejšie bude zatiaľ riešiť iný názov a v prípade úspešného získania domény, pôvodný presmerovať na ňu.

Práve pre takéto situácie s priekupníkmi je lepšie si domény registrovať čo najskôr pre „prípad“. Vyjde vás to s veľkou pravdepodobnosťou omnoho lacnejšie ako odkúpenie domény. Cenovo si môžu vypýtať od niekoľko stoviek až do tisícok eur, aby vám ju prenechali. Pritom registrácia piatich domén vás vyjde na rok okolo 70 eur.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Miroslav Beňo title_company
Miroslav Beňo Webglobe - Yegon

Miroslav Beňo sa venuje analytike, SEO, tvorbe kvalitného obsahu a momentálne je marketingovým špecialistom vo webhostingovej firme Webglobe - Yegon.


Hlasové vyhľadávanie valcuje západ. SEO špecialista upozorňuje, aby ho podnikatelia nepodceňovali

SEO špecialista Pavel Ungr predpokladá, že hlasové vyhľadávanie bude mať úspech aj v našom regióne. Veľkou výzvou je zložitosť slovenčiny.

Webhosting zadarmo: zlý nápad, ktorý vašu firmu vyjde draho

Webhosting zadarmo je lákavý. Aspoň pokiaľ nezistíte všetky jeho nevýhody a že platený vás vyjde možno aj lacnejšie.

Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?

Konverzačný marketing - trend, ktorý by ste nemali zmeškať

Zabudnite na kontaktné formuláre či call centrá. Svet dobíja konverzačný marketing, ktorý umožňuje zákazníkom komunikovať s firmou kedykoľvek cez chatovaciu platformu.