Zdravé pracovisko – ako si zriadiť ergonomickú kanceláriu?

V práci trávime tretinu svojho dňa, niekedy aj viac. Mnohí z nás v sede za počítačom. Ako si zariadiť kanceláriu tak, aby sme predišli chorobám z povolania?

Zdravotné ťažkosti a choroby z povolania určite nemožno podceňovať. Môžu narobiť problémy nielen v práci, ale aj v súkromnom živote. Preto by sme sa im mali snažiť predísť napríklad aj správnym navrhnutím kancelárie.

Nižšie odporúčania vychádzajú z odpovedí ergonomičky Nikoly Čmelíkovej.

Základom zdravého pracoviska je zdravotná stolička

Kancelárska stolička by mala byť nastaviteľná výškovo aj v rámci operadla. Potrebné sú podpery predlaktí a vhodné zakrivenie ako opora driekovej a krčnej časti chrbtice. Dbať by ste mali aj na zaoblenie prednej hrany sedadla.

Pre bežné sedavé zamestnanie postačí stolička s ergonomickým tvarom, ktorá má aj bedrovú oporu. Na kvalitnej stoličke s odolným čalúnením by sa nemalo šetriť v profesiách, ktoré trávia celý pracovný čas pri sedení za počítačom, ako napríklad v IT sektore.

Siahnuť však nemusíte len po klasickej stoličke. Príjemnou zmenou môže byť fitlopta, ktorá človeka núti dynamicky udržiavať rovnováhu. Určite však nie je vhodná na celodenné sedenie – ideálna dĺžka je jedna až dve hodiny. Ďalšou alternatívou je balančná stolička, názory na ňu sa však rôznia. Nakoľko je človek neustále nútený na nej udržiavať polohu, je ťažko zhodnotiť, či sedenie na nej počas celej pracovnej dobe je možné odporučiť.

Sedavé zamestnanie vedie k rôznym zdravotným problémom spájaným najmä s chrbticou  a nedostatočným držaním vzpriamenej polohy. Pri sedení je preto potrebné riadiť sa niekoľkými pravidlami. Dodržiavaním pravých uhlov pod kolenami a medzi trupom a stehnami zabezpečíme prekrvenie dolných končatín a oporu pre zvyšok tela. Pravý uhol by mal byť tiež dodržaný v lakťoch, ak predlaktia pokladáme na plochu stola. Chodidlá by mali byť položené na zemi.

Zdravý pracovný stôl

Kancelársky stôl by mal byť výškovo nastaviteľný, aby dokázal vyhovieť výškovým predispozíciám človeka. Umožňuje tak aj zmenu polohy – z práce v sede na prácu v stoji.

Zanedbávať by sme nemali ani správne umiestnenie pracovných pomôcok na stole. Obrazovka počítača má byť vzdialená cca 50 cm od očí a horný okraj by mal byť v rovine očí. Nevyhnutnosťou by mala byť podložka pre zápästie, ktorá slúži ako prevencia pred syndrómom karpálneho tunela. Myš by mala mať vhodnú veľkosť pre dlaň daného pracovníka.

Článok pokračuje pod reklamou

Farby a osvetlenie na zdravom pracovisku

Osvetlenie by malo mať dostatočný rozptyl a pri výbere je dôležité dať si pozor na jeho teplotu. Veľmi nevhodné sú príliš studené alebo naopak príliš teplé tóny. Môžu pôsobiť rušivo. 

V pracovných priestoroch, ktoré neposkytujú dostatok denného svetla, by sa mala teplota osvetlenia čo najviac približovať dennému, čiže asi 4000 – 5000 Kelvinov. Rozptyl a intenzita by mala byť nad 500 luxov, no nie viac ako 900.

Prečítajte si tiež

Pracovný výkon sa dá ovplyvňovať aj farbami. Zvyšujú ho napríklad intenzívne farby ako jasno modrá, zelená, oranžová až výrazne žltá. Upokojujúco naopak pôsobí hnedá alebo zelená.

Farbu a materiál treba zohľadňovať aj pri výbere nábytku. Mal by mať matnú povrchovú úpravu, aby neodrážal svetlo a nespôsoboval nepríjemné oslnenie. Vhodné sú neutrálne farby.

Zdravé pracovisko potrebuje aj vhodné klimatické podmienky

Dôležitá je nielen optimálna teplota, ale aj vlhkosť a primeraná rýchlosť prúdenia vzduchu. Nájsť ideálne riešenie môže byť v dnešnej dobe veľkým problémom najmä pri tzv. openspaceoch, keďže každému vyhovuje niečo iné a vlhkosť s teplotou sa nedajú samostatne regulovať.

Vlhkosť vzduchu sa však musí pohybovať v rozmedzí 30 – 70 % a teplota od 20 do 27 °C. Ideálnou teplotou je 23 °C a vlhkosť, ktorá neklesne pod 40 %.

Vyústenie klimatizácie by nemalo byť inštalované priamo nad pracovnými stolmi, rovnako vetranie by nemalo byť zdrojom prievanu.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Dajte ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie

Ako premeniť benefit voľnej pracovnej doby na motiváciu a dravosť zamestnancov? Je možné dosiahnuť rast a úspešné výsledky? Rozprávali sme sa s Ladislavom Gajdoschíkom, riaditeľom poisťovne Groupama.

Výpovedná doba a odstupné v roku 2019 a 2020

Aká je dĺžka výpovednej doby, kedy má zamestnanec nárok na odstupné a v akej výške? V ktorých prípadoch je možný súbeh výpovednej doby a odstupného?

Koronavírus na pracovisku a povinná karanténa

Ako má postupovať zamestnávateľ, ak sa na pracovisku objavilo ochorenie COVID-19 spôsobené koronavírusom? Musí celá firma do karantény?

Ochorenie COVID-19 - pracovné právo, PN a ošetrovné

Pohľad Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR na kľúčové otázky týkajúce sa pracovného práva a sociálneho zabezpečenia pri ochorení COVID-19.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky