Aj slovenské eshopy už majú svoj akceleračný program - Eshopakcelerator.sk

Prevádzkujete internetový obchod so zaujímavými produktami a cítite, že ste stále nenaplnili obchodný potenciál? Že existuje priestor pre váš ďalší rast? Dávame vám do pozornosti súťaž a akceleračný program Eshop Akcelerátor od spoločnosti ui42.

Podľa údajov porovnávača heureka.sk bolo na Slovensku v roku 2014 viac ako 8000 eshopov. Na tak malý trh, akým Slovensko je, ide o pomerne slušnú konkurenciu. Ak sa v nej chce obchodník presadiť, musí neustále vynovovať ponuku svojich produktov, zlepšovať prostredie obchodu, prinášať kvalitné služby a zákaznícky servis. V tom všetkom od tohto roka pomáha e-shoperom Eshop Akcelerátor - súťaž a akceleračný program v jednom. Finále súťaže prebehlo 6. októbra 2015. E-shoperi súťažili v nasledovných troch kategóriách:

  • E-shopy so silným príbehom - víťazom kategórie sa stal eshop Artube.sk
  • Skokani - ocenený v tejto kategórii bol eshop Gymbeam.sk
  • Nádejní exportéri - ako nádejného exportéra porota vybrala eshop Dedoles.sk

O motiváciách a cieľoch tohto sympatického projektu sme sa zhovárali so zástupcom organizátora Petrom Jakušom zo spoločnosti ui42.

Ako vznikla myšlienka zorganizovať projekt eshopakcelerator.sk? Čo vás k tomu viedlo?

Vzniku projektu eshopakcelerator.sk predchádzali tri impulzy. Tým prvým bolo, že sme sa rozhodli rožšíriť náš eshop systém BUXUS. Klientov máme dosť a našťastie prichádzajú sami aj bez investície do marketingu, ale keďže tiež chceme rásť, rozhodli sme sa rošíriť povedomie o našej ecommmerce platforme. Predtým ako sa pustíme do propagácie, sme chceli nadviazať komunikáciu aj so začínajúcimi a strednými slovenskými e-shopermi. Zvažovali sme, ako ich nájsť, prilákať a spoznať, aby sme lepšie mohli pochopiť ich problémy a potreby.

Druhým imulzom bolo stretnutie s veľmi milými manželmi, ktorí vyrábajú mydlá a rozbiehajú eshop, ale nemohli si ešte dovoliť naše služby. Po stretnutí s nimi sme si povedali, že vymyslíme spôsob, ako pomôcť podobným projektom.

K impulzom radím aj blog Michala Trubana o ceste s prezidentom po USA. Sršala z neho energia a presvedčenie, že aj zo Slovenska sa dajú robiť veľké veci. Rozhodli sme sa, že keď máme investovať čas a peniaze do nejakého projektu, musí to byť niečo veľkolepé. Niečo, kde spojíme skúsených ľudí s tými s potenciálom. Niečo, čo môže byť inšpiráciou pre celú e-shop scénu. V čase, keď prichádzali tieto impulzy, sme dostali príležitosť prijať stážistky z Ekonomickej univerzity v Bratislave a odvtedy sa už projekt valil ako snehová guľa, až z malého nápadu vyrástol na súťaž pre viac ako stovku e-shopov.

Môžete v krátkosti našim čitateľom predstaviť, o čo vo vašej súťaži ide?

Súťaž je len prvá časť projektu. V nej nám išlo o to, dostať projekt do povedomia, nalákať súťažiace e-shopy a z nich pomocou verejnosti a poroty vybrať tri e-shopy, ktoré majú najlepšie predpoklady v horizonte roka spraviť najväčšiu dieru do sveta. Tieto tri e-shopy získajú rok podpory od partnerov Eshop Akcelerátora a veríme, že vďaka tomu o rok budete písať článok o ich úctyhodnom vzostupe. Veríme tiež, že správy o ich postupe a úspechoch pomôžu a motivujú ďalšie e-shopy.

Ako ste spokojní s odozvou, ktorú tento projekt vyvolal u cieľovej skupiny? Koľko eshopov sa vám prihlásilo do súťaže?

Odozva e-shopov bola výborná. Prihlásilo sa 118 e-shopov. Okrem toho máme už viac ako 600 oberateľov newslettra, v ktorom budeme dokumentovať postup víťazov a deliť sa o tipy pri akcelerácii e-shopov. Väčšina e-shopov bola nadšená, že taký projekt vôbec vznikol. Potešilo nás, keď sa ozvali e-shopy (ktoré ani nepostúpili do finále), že vďaka súťaži si našli nových zákazníkov a aj veľkoodberateľov a obchodných partnerov.

Článok pokračuje pod reklamou

Na základe akých kritérií boli vybrané projekty, ktoré dostali možnosť prezentácie pred porotou?

V každej kategórii bolo 6 finalistov. 5 z toho vybrala verejnosť na základne hlasovania na webe eshopakcelerator.sk. Okrem toho organizačný tím vybral pre každú kategóriu jednu divokú kartu. Báli sme sa, či hlasovanie niekto nezneužije (aj napriek našim bezpečnostným opatreniam) a či to prinesie dobrých finalistov, ale naše obavy sa nenaplnili. Samozrejme, že pri hlasovaní uspeli najmä tí, ktorí svojich zákazníkov nahnali k hlasovaniou rôznymi súťažami… Naštaštie sa ukázalo, že eshop, ktorý je šikovný v zbieraní hlasov, je zároveň dobrým materiálom pre Akcelerátor a porota bola nakoniec príjemne prekvapená kvalitou finalistov, ktorí vzišli z verejného hlasovania. Aj keď to tentokrát dobre dopadlo, uvedomujeme si nevýhody a riziká verejného hlasovania, preto pre budúci ročník zvažujeme, že mechanizmus výberu finalistov zmeníme. Jednou z možností je predselekcia porotou, ale to može byť pri 100+ prihlásených eshopoch veľmi náročné. Hľadáme ďalšie nápady na férový spôsob výberu finalistov.

Môžete bližšie popísať, aké akceleračné služby a v akom rozsahu od vás ocenení získajú?

Je toho veľa. Na podstránke venovanej cenám sa nám už nazbieralo 17 položiek a ešte 2 ceny máme rozrokované. Najviac času víťazom venujemy my = ui42 a ui42 digital. Všetci traja víťazi dohromady od nás získajú až 240 hodín práce, pôjde o poradenstvo v oblasti online marketingu, rozvoju e-shopu, použiteľnosti webu a digitálnej analytiky. Ďalší partneri (spolu ich je 12) poskytli svoje služby a produkty pre e-shopy za exkluzívnych podmienok. Pôjde o rozmanitý mix od logistiky, cez platobné brány až po právne poradenstvo a nástroje na zefektívnenie online marketingu. V neposlednom rade sa o svoje skúsenosti s e-shopmi podelia traja špičkoví mentori. Cestu víťazov budeme dokumentovať, takže nové podnety a vedomosti si odnesú aj eshopy, ktoré nevyhrali, ale budú k nám chodiť po inšpiráciu.

Aké vlastnosti by mal podľa vás splňať víťazný projekt? Na základe akých kritérií porota vyberala víťazov?

Aby sme sa mali o čo oprieť, s predsedom potory Robom Mrázom sme pripravili zoznam kritérií, ktoré platia nielen pre Eshop Akcelerátor ale celkovo pre úspech e-shopu. Sú tam veci od stratégie, cez skladové hospodárstvo až po zákaznícku podporu. Na mieste potom porota zvažovala tiež, či je e-shop pripravený na rast a či má dostatočné kapacity, aby zvládol prijať a spracovať podnety, ktoré v Akcelerátore získa. Prezentácie finalistov, otázky a čiastkové hodnotenia poroty bude vidieť na videách z finále. Jediné, čo nie je natočené, je záverečná diskusia poroty a zdôvodnenie ich výberu. O tom pripravujeme článok na web eshopakcelerator.sk.

Prečítajte si tiež

Špeciálna situácia bola pri kategórii E-shopy s príbehom. Tam porota nehľadela len na biznis predpoklady, ale aj či je projekt "prínosom pre spoločnosť". Skrátka, musel ich chytiť za srdce. Vyhral to Artube, pretože to nie je len e-shop, ale v podstate živá galéria - na tričká dávajú obrazy a dizajny od lokálnych umelcov a tak propagujú súčasné umenie.

Aj na základe skúsenosti s realizáciou eshopakceleratora, prípadne iných projektov vašej spoločnosti, môžete uviesť 3 najčastejšie rezervy/nedostatky, s ktorými sa stretávate u slovenských eshopov?

  1. Viacero súťažiacich malo skvelé nápady, jedinečné produkty, nadšený tím, hlbokú znalosť svojej oblasti, ale chýbal im v tíme obchodník, ktorý by tomu dodal jasné smerovanie a ťah na bránu.
  2. Medzi finalistami sa častokrát spomínala logistika a procesy s tým spojené. E-shopy pociťovali rezervy v tom, koľko objednávok zvládajú spracovať, zabaliť a v rýchlom čase, za rozumné náklady doručiť zákazníkom.
  3. Prekvapilo nás, koľko eshopov je neskopojných so svojim webom a eshopovou platformou, na ktorej beží. Eshopy neboli spokojné s konverziami, ktoré dosahujú. Porota niektorým vytýkala, že ich eshop je na mobile nepoužiteľný. Ukázalo sa, že mnohé eshopy sa popálili pri výbere platformy aj dodávateľa a teraz šetria financie na zmenu.

Toto je prvý ročník súťaže, plánujete v tejto aktivite pokračovať aj v ďalších rokoch?

Určite. Okrem toho chceme ideu Eshop Akcelerátora rozšíriť do ďalších krajín. Už rokujeme s organizátorom v ČR a hľadáme partnerov v ďalšich krajinách.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Poštovné od 1. 7. 2024: zmeny v cenníku poštových služieb

Ako sa zmenia ceny zaslania listov, balíkov či za použitie poštových poukazov? Prehľad aktuálne platného aj nového cenníka.

Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky