Študenti s potenciálom dobiť medzinárodný trh: v škole vyrábajú vlastný ekologický čistič

Košickí študenti získali Európsku cenu za ekologické podnikanie. Školské podnikanie plánujú premeniť na reálny biznis a so svojím ekologickým čističom chcú preraziť aj v zahraničí.

Hoci sa z dôvodu pandémie COVID-19 mnohé udalosti vo svete zrušili, vďaka online technológiám sa predsa len mohlo niekoľko z nich uskutočniť. Vo virtuálnej podobe sa koncom júla 2020 konal aj 31. ročník súťaže o najlepšiu študentskú firmu – JA Europe Company of the Year Competition 2020 pod záštitou Junior Achievement Portugal. Svoje podnikateľské nápady na nej predstavilo 40 študentských tímov z 39 krajín. Medzi nimi aj študentská firma REN Slovakia z Gymnázia na Poštovej ulici 9 v Košiciach, ktorá prezentovala svoj produkt TUČI – tuhý čistič. Inovatívny nápad košickej študentskej firmy sa dočkal veľkého uznania – študenti získali Európsku cenu za ekologické podnikanie.

Alex Blandón, viceprezident marketingu firmy REN Slovakia, pre Podnikajte.sk priblížil:

  • v čom spočíva výnimočnosť ekologického tuhého čističa TUČI a ako inovatívny nápad vznikol,
  • ako si poradili s marketingom a čo im pri budovaní povedomia pomohlo,
  • s akými reakciami sa študenti stretávajú zo strany ich obchodných partnerov,

ako hodnotia svoju účasť na súťaži a čo im dal predmet aplikovaná ekonómia.

Aplikovaná ekonómia učí študentov podnikať

Pod záštitou vzdelávacej organizácie Junior Achievement Slovensko je už viac ako 25 rokov na stredných školách realizovaný voliteľný predmet Aplikovaná ekonómia. Jeho hlavnou náplňou je vytvorenie študentskej firmy so všetkými krokmi tak, ako v naozajstnom podnikaní. Študenti si osvojujú teoretické vedomosti v praxi, prechádzajú si založením firmy, plánovaním činnosti, marketingovým prieskumom trhu, vlastnou činnosťou až po likvidáciu firmy a rozdelenie zisku.

Do voliteľného predmetu sa zapojili aj žiaci z Gymnázia na Poštovej ulici v Košiciach. „Predmet aplikovaná ekonómia si mnohí z nás zvolili už v prvom roku na strednej škole. Skoro všetci si ho vybrali práve kvôli možnosti založiť si vlastnú firmu a pracovať na nej, vyvíjať ju a nazbierať skúsenosti, o ktorých mnohí naši rovesníci môžu iba snívať,“ spomína Alex Blandón, viceprezident marketingu študentskej firmy REN Slovakia.

Príbeh vzniku firmy REN Slovakia – vyliaty čistič ako inšpirácia

Názov REN Slovakia študenti vymysleli z Dánskeho slova „Ren“, ktorý v preklade znamená „čistý“. Ich spoločnosť sa teda uberá ekologickým smerom, čo je aj dôvodom práve pre výber dánčiny. „Dánsko lídrom v oblasti inovácií a pokroku v ekológii a obnoviteľných zdrojoch,“ vysvetľuje Alex Blandón. V rámci svojej ekologickej podnikateľskej činnosti sa žiaci rozhodli vytvoriť tuhý čistič – TUČI. Ide o ekologický čistič na riad, či už do umývačky alebo na ručné umývanie. Jeho účinnosť má byť v odstraňovaní nečistoty, mastnoty, vodného kameňa, no použiť sa podľa vyjadrenia viceprezidenta marketingu spoločnosti dá aj na umývanie podláh alebo odstraňovanie plesní v kúpeľni.

Odlišnosť TUČI čističa od iných čistiacich prostriedkov spočíva práve v hustote produktu – keďže si udržuje svoju tuhú formu, nemôže sa vyliať napríklad do tašky. Navyše je 100 % rozložiteľný v prírode. Aj keby používateľ umýval TUČI čističom nádoby v rieke, vodu neznečistí. „Okrem toho esenciálne oleje vytvárajú príjemnú a výraznú vôňu. Vybrať si je možné medzi vôňou vanilky, citrónu, hrozna, levandule a len nedávno sme pridali do výberu aj vône mäty a grepu,“ informuje Alex Blandón.

K nápadu vytvoriť spomínaný produkt sa študenti dostali v podstate náhodou. V období, keď premýšľali nad smerovaním svojej podnikateľskej činnosti sa Alexovi rozlial tekutý čistič v aute. Vytvoril množstvo peny a neporiadku. Príhoda sa stala inšpiráciou pre ich výrobu. Cieľom bolo nájsť lepšiu alternatívu, pri ktorej sa podobná situácia nemôže stať. „Začali sme hľadať na internete a po dlhšom rozmýšľaní sme prišli s nápadom tuhého čističa.“ Finálne zloženie odkonzultovali aj s odborníčkou – chemičkou, známou ich pani profesorky z predmetu aplikovaná ekonómia. TUČI vyrábali študenti sami, no momentálne presúvajú výrobu do chránených dielní. Chcú tak podporiť miestne komunity a zároveň zvýšiť kapacitu ich výroby. Zatiaľ nadviazali spoluprácu s jednou košickou dielňou z dôvodu jej blízkosti, neskôr však plánujú osloviť aj ďalšie. Cieľom je zvyšovať kapacity výroby a predaja produktu.

Študentská firma získava medzinárodné úspechy

Súťaž JA Europe Company of the Year Competition 2020 nebola pre študentov z REN Slovakia prvou. Zúčastnili sa tiež medzinárodnej súťaže Social Innovation Relay, týkajúcej sa sociálnych a ekologických podnikateľských nápadov. Popri silnej konkurencii sa študentskej firme z Košíc podarilo umiestniť na prvom mieste spolu s firmami zo Singapuru a Grécka. Avšak aj druhá súťaž im priniesla mnoho skúseností. Úlohou študentských spoločností bolo poslať 2-minútové video o firme, fotografiu tímu, ročnú správu o fungovaní firmy a absolvovať 10-minútový rozhovor s porotou.

Produkt TUČI. Zdroj: Michal Obsatnik
Produkt TUČI. Zdroj: Michal Obsatnik

„Veľa času sme strávili písaním výročnej správy, trénovaním rozhovorov s porotou alebo samotným natáčaním videa o firme. Bol to pekný zážitok s množstvom napätia, ale aj nadšenia. Jediná škoda je, že sme sa z dôvodu aktuálnej situácie vo svete nemali možnosť zúčastniť medzinárodného kola priamo v Portugalsku, ale iba vo virtuálnej podobe,“ vysvetľuje Alex Blandón, ktorý v súťaži získal samostatné ocenenie Alumni Leadership Award za preukázanie mimoriadnej iniciatívy počas realizácie programu, profesionálne vystupovanie, vodcovské schopnosti či tímovú solidaritu. Výhru si Alex vysvetľuje svojou aktívnou prácou na harmonickej atmosfére vo firme: „Každú chvíľu sa v tíme vyskytne situácia, pri ktorej je potrebné využiť schopnosti lídra a vyriešiť problém ešte skôr ako začne.“

Spomína napríklad situáciu spojenú s príchodom pandémie COVID-19. Mnohí členovia ich firmy nemali energiu a náladu ďalej pracovať. „Namiesto toho, aby sme zabudli na všetok čas, ktorý sme do práce investovali a nechali firmu ‚plávať‘, sme si spolu s prezidentom firmy a niekoľkými kolegami povedali, že do projektu vložíme ešte viac energie. Vďaka našej iniciatíve sme dokázali ako firma prežiť ťažkú situáciu, dokonca z nej aj profitovať,“ spomína študent. Najvýraznejšie sa na výhre ocenenia podľa neho odzrkadlila jeho snaha neunikať pred problémami, nenechávať ich vyriešenie na pleciach druhých a snaha urobiť všetko, čo bolo v jeho silách, aby firma prekonala prekážky. Častokrát tak inšpiroval ostatných, aby sa nevzdávali a mnohí si vybudovali líderské vlastnosti, ktoré môžu uplatniť pri budovaní podniku.

Prečítajte si tiež

Alexa skúsenosť z pozície viceprezidenta marketingu najvýraznejšie posunula v time manažmente. „Keďže okrem firmy som aj aktivistom v ekologickom hnutí, venujem sa tiež športu a škole, bolo dôležité zorganizovať si čas tak, aby som všetko stíhal do dostatočnej miery a nezanedbával ani jednu z aktivít. Hoci to nebolo vždy možné, snažil som sa im priradiť vhodnú prioritu a v ideálnom prípade stihnúť viac vecí.“

Článok pokračuje pod reklamou

Zamerali sa len na online marketing, pomohla im známa osobnosť

Študenti spočiatku chceli budovať povedomie o ich produkte viacerými spôsobmi, no pandémia koronavírusu ich nasmerovala na využitie online priestoru. „Paradoxne išlo o moment, keď sa naša firma dostala na úplne inú, vyššiu úroveň.“ Na začiatku pandémie totiž oslovili známeho moderátora a eko-influencera Viktora Vinczeho, ktorý ich nápad zdieľal. Následne firmu REN Slovakia oslovili viaceré obchody so záujmom o spoluprácu. Ich tuhý čistič teraz predáva 10 slovenských ekologických a zero-waste predajní, cez ktoré sa im podarilo osloviť ich cieľovú skupinu – ľudí so záujmom o ekológiu, vo veku od 25 do 40 rokov.

Firma sa stretáva s výrazným dopytom po ich produkte. Z dôvodu nízkych výrobných kapacít tak mali niekedy problém s včasným doručením objednávok. Predajne a obchody však väčšinou reagovali pozitívne a chápali, že ide o študentov. Naopak, práve skutočnosť, že ide o študentskú firmu a s podnikaním len začínajú, v mnohých vzbudila záujem namiesto odmietavého postoja.

Budúcnosť REN Slovakia vidia študenti aj na zahraničných trhoch

Informácia o tuhom čističi TUČI sa prostredníctvom médií dostala už medzi viac ako 1 milión Slovákov. Vďaka viacerým influencerom získali viac ako 1 900 sledovateľov na sociálnych sieťach, od januára 2020 vystúpili vo viac ako dvadsiatich médiách a reportáž o ich firme v televíznom spravodajstve získala viac ako 500 tisíc zhliadnutí. Študenti dokonca evidujú záujem aj z viacerých krajín Európy, napr. Nemecka, Holandska, Francúzska či Veľkej Británie. Nedávno sa študentom z REN Slovakia podarilo získať aj grant na podporu firmy, čo chcú využiť na vytvorenie lepších, pevnejších obalov, na zaobstaranie potrebných certifikátov a na upevnenie pozície na slovenskom trhu, no postupne chcú exportovať aj do zahraničia.

„V októbri budeme musieť našu študentskú firmu pod fungovaním JA Slovensko zlikvidovať, no zatiaľ máme ambície pokračovať s nápadom ďalej, stať sa skutočnou spoločnosťou na slovenskom aj medzinárodnom trhu,“ informuje Alex Blandón. Predmet aplikovaná ekonómia študentov podľa vyjadrenia Alexa naučil spravovať financie, vytvoriť marketingovú stratégiu, pracovať v tíme a viesť ho. Zistili však, že založenie firmy sa spája s množstvom zodpovednosti, či už voči členom tímu alebo zákazníkom. „Rozhodne by sme tento predmet odporučili všetkým študentom, ktorí majú možnosť si ho zvoliť. Aj keď neplánujú založiť vlastnú firmu, počas jedného roka na strednej nazbierajú skúsenosti, ku ktorým sa v inom odbore dá zasa vrátiť. Aj keď človek nespravuje financie a nie je profesionálny marketér, vždy sa nájde využitie pre schopnosť práce v tíme.“

Hoci má podľa viceprezidenta marketingu študentskej firmy ešte málokto z nich jasnú predstavu, čomu sa budú v budúcnosti venovať, Alex za seba prezradil, že chce ísť študovať obnoviteľné zdroje do Nemecka a práci v REN Slovakia by sa chcel venovať najdlhšie ako bude možné. „Zatiaľ sa všetci zameriavame na maturitu a vytvorenie čo najpevnejších základov firme REN, potom uvidíme, čo nás stretne v živote,“ uzatvára Alex Blandón.

Členovia firmy REN Slovakia. Zdroj: Benjamin Bodo
Členovia firmy REN Slovakia. Zdroj: Benjamin Bodo

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Glamping vo svete: pestrá paleta netradičných ubytovaní so zachovaným komfortom

Novodobý trend medzi ubytovacími zariadeniami sa teší veľkému záujmu. Ako ho uchopili podnikatelia a akým spôsobom svojim zákazníkom prinášajú netradičné kempovanie?

Netradičné ubytovanie na Slovensku: nápady podnikateľov, ktorí k pobytu pridali zážitok

Ponúknuť k ubytovaniu aj netradičný zážitok môže byť dobrý spôsob, ako sa odlíšiť od konkurencie a vryť do pamäte hostí. Čo vymysleli slovenskí podnikatelia a majitelia penziónov?

Róbert Glatz z DollFin Poke: Najlepšia reklama je na tanieri

Skúsenosti z reštaurácie Jamieho Olivera pretavil do vlastného podnikania s havajským jedlom. Ako sa mu podarilo získať verných zákazníkov v priebehu pár dní aj bez propagácie?

Live streaming ako biznis: dá sa stream využiť v podnikaní?

Milióny divákov denne vytvárajú zisky nielen streamerom, ale aj streamovacím platformám. Ako tento biznis funguje a prečo ho koronakríza negatívne nezasiahla?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky