Cez kopce vrtuľníkom – softvér uľahčuje cestovanie leteckým taxíkom

Namiesto auta či vlaku využiť vrtuľník? V Švajčiarsku nič nezvyčajné. O jednoduchšie sprostredkovanie takejto prepravy sa stará softvér, v ktorom má „prsty“ aj Slovák.

Vyhliadkové lety sú známe aj u nás, no vzdušná taxi služba môže pre Slováka znieť čudne a nepredstaviteľne. V niektorých krajinách však patrí medzi často využívané. Ide napríklad o Švajčiarsko, kde vznikla aj spoločnosť MyAirSeat. Operátorom, ktorí spolupracujú s majiteľmi vrtuľníkov a lietadiel, pomáha s propagáciou a efektívnejším využitím dopravných prostriedkov, koneční zákazníci majú zasa možnosť využiť zdieľanú prepravu a ušetriť na ceste.

Vzdušný taxík šetrí hodiny cestovania

Vo Švajčiarsku je bežné, že si obyvatelia objednajú leteckú prepravu na premiestnenie sa napríklad ponad vysoké Alpy. Desaťminútový let cez kopec tak môže ušetriť tri hodiny jazdy autom alebo vlakom okolo hôr. Preto tu existuje viacero operátorov, ktorí majú buď vlastné vrtuľníky, alebo spolupracujú s prevádzkovateľmi a majiteľmi týchto dopravných prostriedkov, a konečným zákazníkom tak sprostredkujú vzdušnú prepravu. Ide o podobný systém ako pri bežných taxi službách. Operátori tiež ponúkajú letecké snímkovanie či vyhliadkové lety.

Z komunikácie na LinkedIne úspešná spolupráca

A práve dopyt po vzdušnej preprave na švajčiarskom trhu bol impulzom pre Švajčiara, pilota Alexandra Burgera. Chcel vytvoriť platformu na zjednodušenie práce práve spomínaným operátorom. Vznikla tak spoločnosť MyAirSeat, medzi zakladateľmi ktorej je aj rodák zo Slovenska Jakub Lajmon. Ten stojí za zrodom online rezervačného a predajného softvéru pre malé a stredné letecké spoločnosti, najmä čo sa týka technickej stránky.

Keď Alexander na platforme LinkedIn Jakuba oslovil, zistili, že obaja majú podobný nápad a zároveň má každý z nich čo ponúknuť. Alexander ako bankár a človek, ktorý vie robiť obchod, Jakub ako IT profík, ktorý dokázal naprogramovať platformu. Alexander už s ideou vytvoriť systém, ktorý by sprostredkoval zákazníkom letecký taxík, pracoval dlhšie a mal aj prvých klientov, ktorým by službu vedel ponúknuť. Potreboval však niekoho, kto dokáže vytvoriť riešenie, ktoré splní očakávania. Spolu s Jakubom sa po troch týždňoch od prvého kontaktu na sociálnej sieti stretli v Zürichu a porozprávali sa o predstavách a funkciách aplikácie. O dva mesiace neskôr Jakub pripravil prvú verziu systému a Alexander ju v priebehu mesiaca predal prvým trom klientom, čo firme pomohlo s počiatočnými finančnými nákladmi a ďalším rozvojom. Vytvoriť funkčný produkt za nízke náklady vedel Jakub aj vďaka tomu, že založil spoločnosť IN Solutions, v ktorej takéto riešenia dodávajú klientom – prevažne malým firmám.

Softvér umožňuje jednoduchšie zasiahnuť viac ľudí, peniaze šetrí aj zákazníkom

Platforma MyAirSeat ponúka operátorom možnosť zvýšiť využitie lietadiel, osloviť viac ľudí a automatizovať proces objednávania, nakoľko koncovým zákazníkom umožňuje jednoduchšiu rezerváciu letu a platbu online. Na operátorov sa rozhodli zamerať z dôvodu, že spoločnosť tak nie je odkázaná len na koncových zákazníkov a ich platby. Operátorom totiž ponúkajú ročné predplatné služby, vďaka čomu má MyAirSeat dostatok financií na svoj rozvoj.

Operátori sa v prípade záujmu najskôr registrujú na webovej stránke spoločnosti a skontaktujú sa s príslušným oddelením. Klient po registrácii získa vlastnú podstránku alebo odkaz, ktorý môže uverejniť na svojej webovej stránke či sociálnej sieti. Prostredníctvom tohto odkazu si potom zákazníci môžu rezervovať vyhliadkový let, prepravu či iné služby, ktoré operátor ponúka. Klienti si zároveň môžu v rámci tohto systému vytvárať podujatia, a jednoduchšie sa tak prezentovať. Zákazníci si zasa môžu prostredníctvom platformy naplánovať personalizovanú trasu a poslať žiadosť operátorovi.

Článok pokračuje pod reklamou

Zakladatelia MyAirSeat sa rozhodli staviť ešte na jednu, a to hlavnú konkurenčnú výhodu. Koncovým zákazníkom, ktorí majú záujem napríklad o let päťmiestnym vrtuľníkom, no cestujúcich je menej, MyAirSeat umožňuje zdieľať túto službu ďalším ľuďom, ktorí chcú cestovať v podobnom čase a prejsť rovnakú trasu. Vtedy sa suma za celý let rozdelí medzi päť osôb, nie medzi dvoch. Prevádzkovateľ letov tak využije celú kapacitu vrtuľníka a zákazníci majú zasa lacnejšiu prepravu. Operátorom to však ponúka ešte jednu výhodu – väčší zásah a rozšírenie cieľovej skupiny, nakoľko aj sami zákazníci o službe hovoria a zdieľajú ju.

Registráciou sa síce začína spolupráca operátora a MyAirSeat, no ani zďaleka tu nekončí. Spoločnosť sa so svojimi klientmi snaží udržiavať kontakt a zisťovať, čo sa im na systéme páči a čo by naopak chceli zmeniť. Získavajú tak nápady na rozšírenia a vylepšenia. Nejde však o akýsi e-mailový dotazník, ale výlučne o osobný rozhovor pracovníkov z MyAirSeat a ich klienta.

Ročné predplatné je využívané aj v iných krajinách, lietať budú tiež s dronmi

Každý operátor, ktorý sa službu rozhodne využiť, si ju zaplatí na rok. Ide o individuálne nastavenú cenu, no pohybuje sa aj podľa veľkosti flotily – maximálne ale do 10 000 švajčiarskych frankov (približne 9 600 eur). Koncových zákazníkov takýto letecký taxík stojí okolo 150 švajčiarskych frankov (približne 145 eur).

Spoločnosť mala prvých zákazníkov zabezpečených už pred samotným rozbehnutím biznisu, v roku 2021 už spolupracovala s približne 15 operátormi. Mesačne urobili všetci operátori dokopy približne 100 letov. Služba nie je obmedzená len na Švajčiarsko. Využívajú ju už aj operátori v iných alpských oblastiach, napríklad v Rakúsku. Obľube sa tiež teší v dovolenkových destináciách, ako napríklad v Abu Dabí.

Spoločnosť sa v blízkej budúcnosti plánuje spojiť s väčším startupom, ktorý chce podobným spôsobom prevádzkovať aj bezpilotné lietadlá (drony). Ich cieľom je byť jednou z prvých platforiem, ktorá bude podporovať takúto netradičnú formu cestovania, ako napríklad MHD.

Zdroje: my-air-seat.com

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Šperky na mieru z vlasov zákazníčky

Architektka našla nezvyčajný spôsob, ako onkologickým pacientkam dodať odvahu počas liečby - vytvorí im šperk z ich vlasov.

Ako znížiť odpad z oblečenia? Nekupovať, ale požičať si ho

Zákazníci, ktorí chcú šetriť prírodu, nemusia nakupovať len v „sekáčoch". Z digitálnej skrine si môžu požičať spoločenské šaty, no tiež tričko či nohavice.

Ekologické jednorazové poháre na kávu, ktoré aj zasýtia

Kreatívna rodina vytvorila poháre, ktoré je možné po vypití kávy zjesť. Záujem o netradičný výrobok prejavila aerolinka aj značka prémiových automobilov.

Predísť chrípke či koronavírusu pomáha praktický nástroj

Inovatívna pomôcka umožňuje dotknúť sa tlačidiel či kľučiek na verejnosti bez použitia rúk. Nástroj HandKey navyše netreba umývať, vydezinfikuje sa sám.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky