Tri základné marketingové kanály dobrého autora

Skvele napísaný príbeh je iba polovicou úspechu. Marketing hrá v profesii spisovateľa obrovskú rolu. Vďaka nemu noví čitatelia kúpia vašu knihu a vaši stáli fanúšikovia sa s vami spoja. Bez týchto marketingových kanálov sa v knižnom svete neobídete.

Ak by ste napísali dobrú knihu a mali by ste slabý marketing, bol by z vás tzv. „starving artist“, teda hladujúci umelec. V 21. storočí je každý autor zároveň aj podnikateľom. Hladujúci umelec je teda neúspešným podnikateľom. Ak by ste naopak mali perfektný marketing, ale obsahovo nie kvalitnú knihu, bol by to teleshopping. Skvelá marketingová kampaň bez hodnotného obsahu.

Dobrá kniha a dobrý marketing by mali ísť ruka v ruke. Na týchto marketingových kanáloch si dajte záležať.

Autorská webstránka

Predstavte si, že si čitateľ kúpi v kníhkupectve vašu knihu, prečíta ju a s nadšením vás chce kontaktovať. Vaše meno zadá do google, lenže vy nemáte webstránku. Kde sa má s vami spojiť? Ako zistí, kedy vyjde vaša ďalšia kniha alebo kedy budete mať najbližšiu besedu, na ktorej by sa rád zúčastnil?

Mať autorský web je nutnosť. Nespoliehajte sa na blogové domény, investujte zopár eur a kúpte si vlastnú doménu s dobrým hostingom. Vaša webstránka reprezentuje vás a vaše portfólio. Je to miesto, kde vás nájdu potenciálni zákazníci a stáli čitatelia a rovnako tiež všetci, ktorí s vami budú chcieť nadviazať spoluprácu.

Na vašej webstránke musí byť predovšetkým bio o vás. Nesmú tam chýbať informácie o vašich knihách a tiež kde ich čitatelia môžu kúpiť. Obrovské plus je pravidelne aktualizovaný blog s hodnotným obsahom a tiež sociálne siete a newsletter. Najväčšou úlohou autorskej webstránky nie je ukázať seba a svoje knihy, ale vytvárať komunitu.

Ja využívam autorskú stránku na niekoľko účelov. Predovšetkým slúži ako spôsob, ako ma čitatelia dokážu vyhľadať a skontaktovať – nie každý má facebook alebo instagram. Vďaka kontaktnému formuláru mi ľudia môžu poslať e-mail, v ktorom sa spýtajú na vydanie najbližšej knihy alebo mi proste napíšu, že sa im moja posledná kniha páčila. Na webstránke píšem o nadchádzajúcich besedách a zdieľam informácie o svojich knihách. Blogujem tiež o tom, ako napísať knihu a aké knihy práve čítam, teda píšem aj o osobnom živote. Jeden z najčítanejších článkov na mojej webstránke bol napríklad výlet do Londýna, počas ktorého som navštívila miesta, na ktorých sa odohráva príbeh mojej knihy.

Sociálne siete

Facebook, instagram, youtube alebo twitter. Môžete si vybrať, ktorá sociálna sieť vám vyhovuje najviac. Každá z nich je niečím odlišná a má svoje výhody či nevýhody a na odlišných sociálnych sieťach sa nachádzajú odlišní ľudia.

Najpoctivejšie spravujte tú sociálnu sieť, na ktorej sa nachádza najväčšia skupina vašich čitateľov. Z mojich skúseností môžem povedať, že som sa postupne z facebooku presunula na instagram, nakoľko si myslím, že moja cieľová skupina je instafriendly.

E-mail marketing

Vlastná e-mailová databáza sa vyvažuje zlatom. Budujte ju kvalitne. Ľudia zvyknú zrušiť svoje konto na facebooku, instagrame, ale svojich mailových adries sa zbavujú iba v prípade, že zabudnú heslo. Inak si svoje e-mailové adresy držíme celé roky. To je obrovská výhoda, na ktorú by ste mali myslieť a ktorá email ako marketingový nástroj stavia nad ostatné kanály.

Emailovú databázu si môžete budovať vďaka poskytnutiu nejakého exkluzívneho obsahu zadarmo ako sú napríklad kapitoly či rovno celý e-book. Ľudia sa môžu prihlásiť do vášho newslettru, aby získali novinky o vašich knihách, o termínoch vydania nových kníh alebo o dátumoch besied. Za poskytnutie e-mailu dávajte svojim odberateľom kvalitný obsah. Nikdy neposielajte spam a pred vstupom do akejkoľvek affiliate kampane si to najprv dobre rozmyslite.

Najdôležitejšia rada

Môžete mať mnoho followerov na instagrame alebo facebooku, ale čo sa stane, keď jedna z týchto sietí spadne, keď zabudnete heslo, príp. vám ju niekto hackne? Nie je to tak dávno, čo facebook zaviedol Prieskumníka a obsah zo stránok sa prestal objavovať vo feede. Pre mnohé firmy a verejné osoby to bolo veľmi negatívnou zmenou, ktorá vytvorila chaos. Zmenil sa tiež instagram, youtube a veľké zmeny prinieslo aj GDPR.

Nikdy nemôžete vedieť, ako sa pravidlá danej platformy zmenia. Dnes môžete mať pevný základ, ktorý tu zajtra nemusí byť. Preto je tou najdôležitejšou radou nebyť závislý len od jedného marketingového kanálu – a predovšetkým nie od kanálu, ktorého pravidlá nie sú pod vašim palcom.

Budujte preto viaceré cesty ku svojim čitateľom a nezostávajte na jedinej platforme. Spravujte svoju webstránku, budujte mailovú databázu a venujte sa sociálnym sieťam. Najpevnejšou platformou by mala byť tá, ktorú máte čo najviac pod kontrolou – a to je vaša webstránka a e-mail marketing.

Skvelá kniha a skvelý marketing by mali byť vo vzťahu 50/50. Či už predáte práva svojho rukopisu vydavateľstvu alebo pôjdete cestou self-publishingu, marketing bude vždy stáť na vás. V online svete sa zmeny dejú rýchlo, preto sa neustále vzdelávajte, buďte prispôsobiví a predovšetkým poskytujte svojim odberateľom kvalitný obsah.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako sa stať copywriterom a ktoré schopnosti vás odlíšia od konkurencie?

Copywriting je jedna z najjednoduchších ciest, ako sa začať živiť písaním. Nepotrebujete formálne vzdelanie, môžete pracovať z domu a stretnete sa so zaujímavými ľuďmi. Ako sa stať copywriterom?

Tipy na zaujímavé reklamy na Facebooku

Facebook poskytuje širokú škálu rôznych kreatívnych reklám a nie vždy je to iba o práci s jednoduchými banermi. Ak sa chce firma svojimi reklamami na Facebooku odlíšiť, mala by zvážiť iné možnosti formátov.

Kto je copywriter a kedy si objednať jeho služby?

S copywritingom akoby sa v posledných rokoch vrece roztrhlo. Firmy čoraz častejšie hľadajú copywriterov. Ako vám môžu pomôcť pri vašom podnikaní?

Čo je copywriting?

Kde sa copywriting využíva? Aký je rozdiel medzi copywritingom a content marketingom? Ako rozpoznať kvalitný copywriting?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky