Firemný Instagram: Ako na úspešné stories

Firemný Instagram: Ako na úspešné stories
Kristína Hoštáková Business Factory
Kristína Hoštáková Business Factory

Expertka na reklamu na Facebooku. Vedie slovenskú pobočku marketingovej agentúry Business Factory, ktorá okrem oficiálnych partnerstiev s Google, patrí aj medzi hlavných oficiálnych partnerov Facebooku pre reklamné technológie v Európe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Jedným z dôležitých faktorov pre úspešný instagramový účet sú Instagram stories - teda príbehy. Zhrnuli sme zoznam najdôležitejších vecí pri ich vytváraní.

Stories, resp. príbehy, je formát príspevkov na Instagrame, ktorí sa zobrazuje vašim sledovateľom na hornej lište instagramovej nástenky. Po pridaní je viditeľný iba 24 hodín. Po tomto čase buď zmizne alebo je možné ho pridať do tzv. highlights na váš instagramový profil, o ktorých sa viac dočítate v článku.

Príbehy sú súčasťou kvalitne vedeného instagramového biznis účtu a je dôležité vedieť, ako ich správne používať. Stories je taktiež možné využívať ako ďalší formát pri reklamách.

Berte do úvahy instagramové algoritmy

Facebook a Instagram funguje na základe nespočetného množstva algoritmov. Tie sú vyhodnocované prostredníctvom umelej inteligencie. Laicky povedané, ak sa instagramovým algoritmom váš IG príbeh páči, bude sa vás snažiť zviditeľniť aj organickou cestou.

Na to, aby boli vaše instagramové stories úspešné, je potrebné niektoré z algoritmov poznať, a podľa nich vytvárať svoje IG príbehy.

Využívajte najnovšie funkcie, ktoré Instagram v stories ponúka

Instagram neustále vydáva a následne testuje na svojich užívateľoch novinky. Po vydaní novej funkcie potrebuje zozbierať dostatočný počet dát na vyhodnotenie, ktorá funkcia má aký potenciál a ako je využívaná. Logicky preto topuje tie príbehy, ktoré využívajú všetky dostupné novinky.

Ak teda budete využívať nové funkcie, ktoré Instagram práve vydal, budete mať väčšia pravdepodobnosť vysokého organického dosahu.

Buďte kontinuálny

Toto je jeden z najznámejších a najosvedčenejších algoritmov vo svete Facebooku a Instagramu. Algoritmy majú radi kontinuálnu prácu. Nie je dobré, keď prispejete 10 príspevkov naraz v jeden deň a potom sa svojho účtu celý mesiac nedotknete.

Vždy dbajte na to, aby boli v priebehu dní príbehy publikované kontinuálne, s rozumnými časovými rozostupmi. Algoritmy sa často menia a nie je preto pevne stanovené, aký veľký tento rozostup má byť, ale pristupujte k časovému harmonogramu sedliackym rozumom. Príbehy môžete pridať v jeden deň pokojne aj viac za sebou, no v priebehu dní sa držte istej kontinualite.

Snažte sa Insta-príbehmi o čo najvyšší organický dosah

Príbehy môžu mať vysoký organický dosah nielen vďaka držania sa IG algoritmov, no môžete ich podporiť aj istými konkrétnymi funkciami.

Označujte relevantné miesta, užívateľov, využívajte hashtagy

Množstvo príbehov má vysoký dosah vďaka tomu, že si ich zobrazia užívatelia prostredníctvom relevantného označenia. Neoznačujte však bezhlavo, no aj k tomuto pristupujte rozumne.

Umelá inteligencia Instagramu sa učí rozoznávať jednotlivé slová, či miesta. Laicky povedané, pokiaľ ľudia označujú vo svojich príbehoch/príspevkoch psa pod hashtagom #pes, AI (artificial inteligence) Instagramu sa istými znakmi na fotke naučí, ako pes v skutočnosti vyzerá. Pri vašich označeniach tak bude topovať tie príspevky, ktoré so psom naozaj súvisia. Preto je dôležité, aby vaše označenia (či už miesta/hashtagu) boli relevantné k fotke, ktorú zverejňujete.

Prečítajte si tiež

Ďalším dôvodom je, že ľudia na Instagrame vyhľadávajú a preklikávajú sa na tie miesta, užívateľov, či hashtagy, ktoré ich zaujímajú. Takže pokiaľ nájdu pod ich ľubovoľným hashtagom práve váš príbeh, máte väčšiu pravdepodobnosť, že narazia na váš profil a prípadne vás začnú sledovať.

Pracujte s dátami

Ako pri každej práci s Facebookom/Instagramom, aj pri príbehoch platí, že je dobré pracovať s dátami. Dáta pri tom môžete zbierať z viacerých strán.

Využívajte štatistiky priamo na profile

Pokiaľ máte firemný instagramový účet, môžete pri pridávaní príbehov využiť štatistiky, ktoré ponúka priamo Instagram. Riaďte sa dátami, ktoré pri príbehoch vidíte. Pokiaľ má nejaký príbeh väčšiu úspešnosť, pravdepodobne je pre vaše publikum zaujímavý. Snažte sa preto priblížiť budúcimi príbehami tomu, čo vaši fanúšikovia chcú vidieť.

Štatistiky vám ukazujú:

  • koľko užívateľov zdieľal váš príbeh,
  • koľko užívateľov odpovedalo na váš príbeh,
  • koľko užívateľov navštívilo z príbehu váš profil,
  • koľko užívateľov kliklo na nálepku (pokiaľ bola použitá),
  • navigácia - koľko užívateľov sa posunulo z vášho príbehu dopredu/dozadu, prípadne opustilo vaše príbehy.
Štatistiky Instagramu. Zdroj: Instagram
Štatistiky Instagramu. Zdroj: Instagram
Štatistiky Instagramu. Zdroj: Instagram
Štatistiky Instagramu. Zdroj: Instagram

Zdieľajte v príbehoch dotazníky a otázky

Instagram ponúka do svojich príbehov pridať rôzne dotazníky, či otázky. Využívajte tieto funkcie. Pýtajte sa otázky, ktoré vám o svojom publiku veľa napovedia. Spýtajte sa prostredníctvom ankety napr. pri novom merchi, ktoré z tričiek sa ľuďom viac páči. Zvýšite interaktivitu, zároveň upozorníte na nový merch a budete mať názor, čo viac na fanúšikov funguje.

Zvoľte si správny koncept príbehov

Naučte svoje publikum na autentické vyjadrovanie prostredníctvom príbehov. Zvoľte si, ako chcete príbehmi komunikovať. Príbehy častokrát vyjadrujú spontánne záležitosti, kedy ľudia natáčajú, čo sa práve deje.

Pri biznisových profiloch táto spontánnosť však nie je vždy jednoduchá. Pokiaľ nie ste influencer, ktorý cestuje svetom, no predávate napr. kuchynské doplnky, môže byť zložité nájsť zaujímavý a zároveň spontánny obsah pre príbehy. Vtedy je na mieste zvoliť inú stratégiu, nad ktorou je potrebné sa zamyslieť.

Môže ísť o prácu “z backstagu” (tzv. behind the scenes zábery),  fotenie nových kolekcií, fotenie z vonku, práca s influencermi a pod. Skúste napr. sledovať konkurenciu a všímať si, čo využíva vo svojich príbehoch ona. Je potrebné si koncept vopred rozmyslieť a naplánovať si príspevky, aby nedošlo k nedostatkom inšpirácie.

Tip: Prostredníctvom príbehov je dobré informovať užívateľov o rôznych novinkách, akciách, plánovaných veciach a pod.

Článok pokračuje pod reklamou

Majte kvalitnú a zaujímavú kreatívu

Vaša kreatíva by mala byť v prvom rade relevantná pre vaše publikum. Dbajte však aj na to, aby bola zaujímavá a kvalitne spracovaná.

Využívajte videá a rozpohybovanú alebo dynamickú kreatívu

Žijeme vo svete videí. Videami dokážeme čokoľvek rýchlejšie a lepšie odkomunikovať. To platí aj pre príbehy. Skúste statické bannery z času na čas vymeniť za videá alebo rozpohybovanú kreatívu, slideshow, GIFy a pod.

Držte sa špecifikácií

Aj príbehy majú svoju špecifikácie, ktorých by sme sa mali držať a nezabúdať na ne ani pri fotkách, ani pri videách:

  • jedna karta je viditeľná max. 5 sekúnd,
  • ak používate logo alebo text, nedávajte ho do 14 % od horného a spodného okraja - kvôli prekrytiu profilovými ikonkami, CTA (Call-to-Action) tlačítka a pod. (t. j. keď má napr. vaše video rozmer 1080x1920, dajte vaše kľúčové elementy do lokality 1080x1420),
  • využívajte v príbehoch text na max. 20 % z obrázka (taktiež jeden z algoritmov, ktorý by mohol znížiť výkon príbehu).

Využívajte prelinkovanie

Pokiaľ chcete z príbehu prelinkovať na web a podporiť tým napr. predaj na vašom eshope, je dobré využiť prelinkovanie (tzv. swipe up), kedy sa užívateľ potiahnutím prsta nahor dostane na zadanú URL. Pamätajte však, že toto prelinkovanie je možné iba dvomi spôsobmi:

  • ak máte overený instagramový profil (teda ak vám ho schvália po požiadaní priamo Instagramu, prípadne ak máte nad 10 000 fanúšikov),
  • prelinkovanie z vášho príbehu je možné cez sponzorovanú reklamu, pokiaľ zvolíte ako umiestnenie reklamy práve instagramové príbehy.

Rozpovedzte “príbehom príbeh”

Nezabudnite, že do príbehov môžete dať koľkokoľvek kariet. Vyskúšajte kartami rozpovedať príbeh tak, aby sa karty nasledovali a jedna odkazovala na druhú. Užívatelia majú radi tento koncept a pokiaľ budú vaše príbehy zaujímavé, dokážete si ľudí naučiť, aby sa na vaše príbehy vyslovene tešili a púšťali si ich ako vyplnenie ich voľného času.

Využívajte highlighty

Aj keď sa príbehy prestanú zobrazovať do 24 hodín od pridania, stále je tu možnosť využiť highlighty - teda funkciu, ktorá uloží vaše príbehy na váš instagramový profil.

Spravte si štruktúru highlightov

Nezaraďte všetky príbehy do jedného highlightu. Vytvorte si štruktúru highlightov, ktorá bude odrážať napr. vaše kategórie predaja, prípadne vašu časovú líniu produktov/služieb a pod.

Ľudia takto dostanú oveľa lepší prehľad vašich služieb a ponúkaných produktov. Môžu si prezrieť kategórie produktov priamo v highlights na vašom Instagrame. Budú mať prehľad o tom, čo sa deje u vás vo firme po časovej línií, a zároveň pre nich bude jednoduchšie dohľadať dôležité informácie napr. ohľadom vašich produktov.

Príklad na využívanie highlighty. Zdroj: Instagram
Príklad na využívanie highlighty. Zdroj: Instagram
Príklad na využívanie highlighty. Zdroj: Instagram
Príklad na využívanie highlighty. Zdroj: Instagram

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Kristína Hoštáková title_company
Kristína Hoštáková Business Factory

Expertka na reklamu na Facebooku. Vedie slovenskú pobočku marketingovej agentúry Business Factory, ktorá okrem oficiálnych partnerstiev s Google, patrí aj medzi hlavných oficiálnych partnerov Facebooku pre reklamné technológie v Európe.


Natívne kampane – ako oživiť značku

Sila značky pomáha biznisu. Ak je vaša značka známa a s dobrou reputáciou, klient je ochotnejší váš počúvať. Nuž a život značke viete veľmi efektívne vdýchnuť aj natívnou kampaňou.

Prepojenie online a offline sveta v reklame

Viac ako polovica nákupov na predajniach je ovplyvnená online reklamou. Také sú údaje z interných štatistík Facebooku. Otázka znie, ako prepojiť online prostredie s offline predajmi a domerať priamy dopad na tržby.

Súhlas s používaním cookies

Súdny dvor EÚ vydal rozsudok, v ktorom naznačil, ako správne postupovať pri získavaní súhlasu užívateľov s ukladaním súborov cookies. Aké zmeny priniesol?

Investujete do digitálneho marketingu a nedarí sa vám? Možno vám chýba digitálna stratégia!

Ak vám vaše marketingové aktivity v online neprinášajú požadované výsledky napriek tomu, že do nich investujete značnú časť rozpočtu, je čas zamyslieť sa nad vašou digitálnou stratégiou.
Videonávod na zápis konečného užívateľa výhod

Ako zvládnete zápis svojpomocne krok po kroku.

Zistiť viac
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky