Konkurenčná výhoda: Ukážte ľudskú tvár firmy cez natívny obsah

Keď sa povie natívny obsah, väčšinou sa s ním spája predstava PR článkov propagujúcich služby firmy. Ibaže natívny obsah má toľko perspektív, koľko tvorivosti sa v človeku skrýva. Môžete ním, doslova, meniť svet.

Väčšinu času ľudia strávia v práci. Dokonca je to porovnateľné s časom, ktorý trávia s rodinou, pričom najmä cez týždeň sa vracajú často z práce unavení a rodine venujú minimum pozornosť. Energia zostáva v práci. Ibaže to funguje aj naopak – keď človek trávi väčšinu času v práci, kolektív a atmosféra na pracovisku je to, čo ho ovplyvňuje. Ako to súvisí s témou natívneho obsahu?

Ešte predtým sa však pozrime na to, ako vplýva nálada v práci na človeka. Predstavte si extrém – šéfa "bossa" vo fabrike, kde ľudia pracujú takmer za minimálnu mzdu. Prídu do práce, boss na nich nakričí, vychutná si svoj pocit dominancie. Ľuďom kontroluje, koľko času trávia na prestávke, kedy išli na toaletu. Človek si čas v práci doslova odtrpí a z práce sa ponáhľa domov. Vybitý z energie, nahnevaný, smutný a frustrovaný. Má možnosť veci zmeniť? Ak žije v regióne, kde sú dve-tri fabriky s podobnou atmosférou a sťahovať na iný koniec krajiny sa mu nechce, ani nie. Preto v tejto frustrácii prežije väčšinu svojho života.

Atmosféra na pracovisku a firemná (ne)kultúra ovplyvňuje spoločnosť viac, než sme si ochotní priznať.

A teraz si predstavte, že fabrika, ktorá bola popísaná vyššie, potrebuje natívny obsah. Aby prilákala ďalších zamestnancov. Na čom ho postaviť? Pevný bod, o ktorý sa dá oprieť, sa takmer nedá nájsť, preto komunikácia skončí pri jednoduchom PR, otravnom marketingu alebo nátlakovej reklame.

Predstavme si ale aj opačný príklad. Firma, ktorá sa riadi rozumným baťovským princípom, že ľudia v práci sú stále ľudia. Nikto vás v takejto práci počas dňa nekontroluje, ale máte svoje ciele a pravidlá, ktoré je potrebné dodržať, aby tím fungoval ako celok. Ak je problém, viete hneď, s kým sa poradiť, na koho sa obrátiť. Ak potrebujete zaskočiť, viete, koho požiadať a takisto ste si vedomí, že mu to kedykoľvek vrátite. Pretože ak nefunguje tím, nefunguje firma. A ak nefunguje firma, nie sú zisky a trpia všetci.

Komunikujte hodnotu cez natívny obsah

Oba príklady navonok môžu vyzerať rovnako. Pozriete sa na firmu na Finstate, vidíte zaujímavé tržby aj zisky, poviete si, všetko v poriadku. Ale ak by ste pozorovali ľudí, ktorí z práce prídu domov, uvidíte dva rôzne obrazy. Frustrácia vs. spokojnosť. Zdrvujúca vyčerpanosť vs. príjemná únava.

Ak ste sa našli v tom druhom, pozitívnom príklade, máte vo firme hodnotu, o ktorej je dobré dať vedieť. Inak povedané – máte tému pre natívny obsah.

Firemná kultúra rozpovedaná v reálnych príbehoch je nenásilná forma reklamy, ktorú chce čítať každý, pretože ňou chce každý žiť. Prišli ste na to, ako zladiť ciele jednotlivcov s firemnými cieľmi? Super. Napíšte o tom texty, nakrúťte video. Povzbuďte zamestnancov, nech o tom hovoria vo firemnom magazíne. Alebo nakrúťte o firme krátke video, nech všetci vidia, čím žijete. Asi ani netreba spomínať, že video nesúce sa na takejto pozitívnej emócii presvedčí zákazníkov, aby si produkty kúpili radšej u vás, ako u konkurencie. A ani im to netreba povedať.

Inšpiráciu ako robiť natívny obsah prinášame v článku Ako udržať pozornosť pri natívnom obsahu

Spojte ľudí s brandom firmy pomocou natívneho obsahu

Vyzdvihnite do popredia ľudí, ktorí u vás pracujú a spojte ich s vašou firmou. Ukážte ich príbeh. Ukážte ich spokojnosť, nech opisujú iným, ako im je vo firme dobre. Samozrejme, ak je to naozaj, ak je to úprimné. Okrem toho, že zamestnanci prirodzenou formou odkomunikujú hodnoty vašej firmy verejnosti, spojíte ich tvár a meno s vašou firmou. Znížite tým pravdepodobnosť, že po nich siahne konkurencia, tváre vašich ľudí sa stanú súčasťou vášho brandu.

Ako takýto natívny obsah funguje v realite, si môžeme ukázať na dvoch príkladoch, na ktorých sme  v obsahovom štúdio SAMOSA.sk spolupracovali.

Príkladom takejto komunikáce je spoločnosť Umbrella Group, ktorá zastrešuje finančných sprostredkovateľov. V rámci výročia založenia firmy vytvorila nielen video s príbehmi majiteľov, ale aj krátke videá s niektorými maklérmi, ktorí sa radi priznali k brandu a filozofii firmy.

Inak túto tému uchopila spoločnosť Komunikácia, s.r.o., zaoberajúca sa koučingom, ktorá vyzdvihla  nielen ľudí zo svojho tímu, ale aj klientov. Vytvorila na svojich stránkach magazín Pobozkaj žabu, v ktorom na príbehoch klientov ukazuje, že práca na sebe má zmysel – prejaví sa nielen v osobnom napredovaní majiteľa firmy, ale aj v celej firme.

Na záver treba podotknúť, že tento typ natívneho obsahu funguje naozaj len vtedy, keď je úprimný. Ak je firemná kultúra súčasťou oddelení naprieč firmy, nielen konverzačnou témou top manažmentu.

Ostatné roky, spojené s obrovským nárastom informácií a inšpiratívneho obsahu spôsobili mimovoľne to, že ľudia sa stali vnímavejší na úprimnosť medzi riadkami. Preto nátlak a afektovanosť navníma oveľa viac ľudí ako kedysi. V tom je aj hlavný rozdiel medzi PR a natívnym obsahom. Natívny obsah funguje len vtedy, ak hovoríte o tom, čo je naozaj. Nie o tom, čo by ste chceli.  

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako influenceri prezentujú produkty a služby?

Ak už máte vybratého influencera, je čas sa rozhodnúť, ako chcete produkt alebo službu cez neho prezentovať. Aké formy promovania sa využívajú najčastejšie?

Hlasové vyhľadávanie valcuje západ. SEO špecialista upozorňuje, aby ho podnikatelia nepodceňovali

SEO špecialista Pavel Ungr predpokladá, že hlasové vyhľadávanie bude mať úspech aj v našom regióne. Veľkou výzvou je zložitosť slovenčiny.

Pri obsahovom marketingu zabudnite na sociálne siete

Myšlienka, že obsahový marketing a sociálne siete idú proti sebe, sa zdá byť v dnešných časoch nezmysel. Robiť content marketing a nemyslieť na sociálne siete? Najmä keď jedno s druhým súvisí? Nuž, presne tak.

Konverzačný marketing - trend, ktorý by ste nemali zmeškať

Zabudnite na kontaktné formuláre či call centrá. Svet dobíja konverzačný marketing, ktorý umožňuje zákazníkom komunikovať s firmou kedykoľvek cez chatovaciu platformu.