Kedy ísť s natívnym obsahom do médií a kedy nie

Každá firma, ktorá začne flirtovať s natívnym obsahom alebo content marketingom, sa dostane k otázke distribúcie tohto obsahu. Čiže – ako texty či videá dostať k relevantným čitateľom? Jednou z možností je využiť silu zabehnutých médií.

Hneď zo začiatku však uveďme jednu vec na pravú mieru – natívny obsah neznamená, že váš text uverejnia novinári ako redakčný materiál a nebude sa tváriť ako reklama. Žiadne relevantné médium si nič takéto nepripustí, minimálne preto, že by porušilo zákon (reklama musí byť označená) aj etický kódex. Napriek tomu čitateľov vybraných médií viete osloviť.

Každý seriózny vydavateľský dom má dnes istým spôsobom podchytenú natívnu inzerciu. Je to forma textov a videí, ktoré sú označené nejakým slovným spojením, aby čitateľov informovali, že daný obsah nie je vytvorený redakciou. Inak má zadávateľ (firma) v podstate voľné ruky, čo tým obsahom bude. Prejdime si jednotlivé kroky tejto spolupráce, ich výhody a úskalia.

1. Natívny obsah nie je PR

Tento bod sme si už spomínali vo viacerých častiach tejto série textov o natívnom obsahu, ale treba ho pripomenúť znovu. Ak chcete osloviť potenciálnych zákazníkov a volíte formu content marketingu, potrebujete vytvoriť obsah, ktorý je naozaj zaujímavý. Tlačová správa to nie je. Vychválenie firmy to nie je. Oslavné ódy na šéfa firmy to nie sú. Potrebujete vytvoriť text alebo video, ktoré ľudí zaujme, poučí či pobaví a popri tom rozumnou formou odpromuje vašu firmu alebo produkt.

Na tvorbu natívneho obsahu môžete využiť svoje marketingové oddelenie (ak má na to kapacitu a je aj dostatočne kreatívne), externé obsahové štúdio alebo tímy pre natívny obsah, ktoré fungujú v rámci jednotlivých mediálnych vydavateľstiev. Dajte si do pomeru ponuku, referencie a cenu a vyberte si to, čo vám najlepšie vyhovuje v rámci vašich obchodných a marketingových cieľov.

2. Médiá pomôžu SEO

Povedzme, že chcete, aby vaša firma patrila medzi prvé výsledky vo vyhľadávaniach, napríklad v oblasti digitálnej bezpečnosti. Môžete to urobiť platenou reklamou na Googli, ale iná, často rýchlejšia forma (alebo kombinácia k platenej reklame), sú články natívneho obsahu v rámci jednotlivých médií.

Funguje to nasledovne. Médiá majú zvyčajne dobrú pozíciu v Googli, pretože sú často vyhľadávané a navštevované. Ak spojíte meno svojej firmy, link na váš web a vybranú tému (povedzme rozhovor s vašim bezpečnostným expertom), pomôžete tým vylepšiť si pozíciu vo vyhľadávaní. Ideálne je, ak je natívny obsah okrem zaujímavosti pre čitateľa optimalizovaný aj na kľúčové slová v rámci SEO.

Prečítajte si tiež

Pozor, veľa dodávateľov obsahu nadradzuje SEO nad zaujímavosť. Ale algoritmus vo vyhľadávačov vždy bude len doplnkom toho, ako je obsah zaujímavý pre čitateľa. Ak ponúknete nudu, ktorú nikto nechce čítať, nepomôže vám ani najlepšia SEO analýza. Ale platí to aj naopak. Ak máte zaujímavý obsah, ktorý však nezohľadňuje logiku algoritmov vyhľadávania (kľúčových slov, ktoré ľudia v rámci danej témy najčastejšie hľadajú), výsledky budú priemerné.

3. Kedy vám médiá nepomôžu

Vtedy, ak potrebujete ľudí dostať v čo najväčšom množstve na svoj web. Napríklad e-shop. V tomto prípade je oveľa vhodnejšie umiestniť obsah (text, video) na svoj web a šíriť ho cez platenú reklamu – promovať ho na Facebooku, cez vyhľadávač Google alebo cez platenú reklamu na Youtube. Prípadne cez iné kanály, kde je šanca, že váš obsah ľudí zaujme a budú sa chcieť dozvedieť viac (a ideálne nakupovať).

Prečítajte si tiež

Na záver treba ešte raz pripomenúť, že obsah ako forma marketingu funguje najmä vtedy, keď zaujme a je tvorený v súlade s obsahovou (marketingovou) stratégiou. Ak sa obsahom chcete chváliť, prípadne tvoríte obsah, ktorý zaujme inú cieľovku ako tú, ktorá sa môže stať zákazníkmi vašej firmy, natívny obsah bude premrhaná príležitosť.

Veľmi pekne v ostatnom čase uchopil natívny obsah Orange, ktorý chcel posilniť povedomie verejnosti v oblasti bezpečnosti a spojiť túto tému so svojou značkou.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


See think do care model v marketingu: čo to je a ako ho využiť v praxi?

Model SEE-THINK-DO-CARE pomáha firmám zvoliť vhodnú komunikáciu, vytvoriť efektívnu kampaň a získať zákazníkov. O čo ide a ho začať využívať?

Rozbeh e-shopu: 10 krokov, ktoré treba urobiť

Rozbehnúť úspešne online obchod nie je len tak. Ako ho založiť, na čo dať pozor pri tvorbe domény či mailovej adresy a ako si získať prvých zákazníkov?

Reklama orientovaná na deti

Čo je reklama zameraná na deti a aké podmienky musí spĺňať? Ktoré reklamy sa nesmú orientovať na maloletých?

Deti v reklame

Čo treba dodržať pri reklame, v ktorej účinkujú deti? Môžu sa samé hrať na ulici, sedieť nepripútané v aute alebo propagovať bankové produkty? Súhrn zákonných pravidiel.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky