Hlasové vyhľadávanie valcuje západ. SEO špecialista upozorňuje, aby ho podnikatelia nepodceňovali

SEO špecialista Pavel Ungr predpokladá, že hlasové vyhľadávanie bude mať úspech aj v našom regióne. Veľkou výzvou je zložitosť slovenčiny.

Až 65 % Američanov vo veku od 25 do 49 rokov používa hlasové vyhľadávanie na dennej báze. Ukázal to prieskum PwC. A až polovicu vyhľadávaní do roku 2020 by podľa poradenskej spoločnosti Gartner malo tvoriť práve hlasové vyhľadávanie.

Nielen na týchto štatistikách vidno, že nový druh vyhľadávania má medzi ľuďmi, a teda zákazníkmi, veľký úspech. Prísť by mal onedlho aj na Slovensko, čo pre majiteľov e-shopov či informačných portálov znamená prispôsobiť sa novému trendu. Návod, ako na to, prezentoval SEO špecialista Pavel Ungr aj na konferencii Creative Summit.

Hlasové vyhľadávanie je najviac rozšírené v USA, ale už sa uchytilo aj v západnej Európe. Čím je také populárne?

Rieši problém s vyhľadávaním. Dnes otvoríte Google, zadáte, čo hľadáte a vyhodí vám trebárs desať možností. Musíte sa cez ne preklikať a hľadať odpoveď. Kdežto hlasové vyhľadávanie sa na základe dát rozhodne, čo je správna odpoveď a tú vám povie. Je to ako keby som sa vás opýtal na najlepšiu steakovú reštauráciu v Bratislave a vy mi poviete – je to určite táto. Šetrí to čas. Nenúti to ľudí tráviť nad vyhľadávaním zbytočne veľa času.

No na Slovensku a v Česku hlasové vyhľadávanie ešte nie je úplne bežné. Prečo by sa ním firmy, ktoré ponúkajú svoje produkty na internete, mali začať zaoberať?

Pretože, keď hlasové vyhľadávanie začne byť populárne, môžu tým získať veľkú konkurenčnú výhodu. My zatiaľ nevieme, či bude mať úspech. Hlasové ovládanie sa netýka iba vyhľadávania, ale ide cez všetky oblasti, či už sa bavíme o priemysle 4.0 alebo o čomkoľvek inom, tak to vyzerá ako logický ďalší krok.

Musia sa, samozrejme, vyriešiť ešte nejaké technologické prekážky. Ale v tú chvíľu, keď sa hlasové vyhľadávanie u nás spustí, firmy, ktoré ho už budú mať vyriešené, budú kilometre pred tými, čo to len začnú implementovať. Istá skupina ľudí bude nový typ vyhľadávania určite používať.

Mali by hlasovému vyhľadávaniu venovať pozornosť všetky oblasti naprieč biznisom alebo sú nejaké špecifické kategórie podnikania, ktorým sa to viac vyplatí?

Najdôležitejšie to bude pre weby, ktoré produkujú obsah. Teda spravodajské weby, informačné portály ako je Wikipédia napríklad. Je tu však aj menej pozitívna stránka. Keď mi totiž hlasové ovládanie odpovie na moju otázku, už nemusím chodiť na net. V súčasnosti je vyhľadávač naozaj vyhľadávačom. Hlasový vyhľadávač, ako hovorí môj kolega, má byť odpovedač, pretože cieľom nie je vyhľadávať a prechádzať si weby, ale nájsť odpoveď. Pokiaľ mi nejaká technológia pomôže nájsť odpoveď, uspokojím sa a nič viac nechcem, čiže nekliknem na web.

Majitelia webov teraz zažívajú zlatú dobu. Na Google chodí desaťtisíce ľudí a oni len musia upraviť web tak, aby z Google k nim tí ľudia prišli. No takto to už dlho fungovať nebude. Príde niečo nové, čo môže byť napríklad aj hlasové vyhľadávanie. V tú chvíľu pôjde o jedinú vec – mať dobrý brand. Keď budú ľudia vedieť, že hlasový vyhľadávač číta z vášho webu, značka vám ostane. Brandbuilding je niečo, čo fungovalo kedysi, funguje teraz a bude fungovať aj do budúcna.

Na to, aby vyhľadávač odpovedal na otázku z môjho webu, potrebujem predpokladám umiestnenie webu na vrchných pozíciách vyhľadávača...

Zatiaľ to tak vyzerá, ale uvidíme, kam sa to bude vyvíjať. Zatiaľ musí byť vyriešená technická stránka, aby tam robot vyhľadávača dokázal chodiť, sťahovať si obsah a vedel ho dobre prečítať.

Ako môžem ja, ako majiteľka webu, z hlasového vyhľadávania motivovať zákazníka, aby si klikol na moju stránku?

Najjednoduchšia obsahová optimalizácia je, že pripravíte a napíšete časti webu, ktoré môže robot prečítať tak, aby to ľudí nalákalo si váš web nájsť. Predstavte si to ako trailer na film. Trailer už niečo prezradí, aby čo najviac ľudí nalákal na film do kina. To znamená odpovedať, ale zároveň ukázať, že máme na viac. Zároveň sa to nesmie prehnať, aby ste užívateľa nenalákali na niečo, čo je viac reklama ako pravda.

Ako sa ale dostať na vrchné pozície pri hlasovom vyhľadávaní?

V prvom rade treba myslieť na to, že zákazník by pre nás nemal skončiť vo chvíli, keď zaplatí a odnesie si tovar. Veľa e-shopov zabúda na to, že ešte dôležitejšie je budovať si zákazníkov, ktorí sa vracajú. Je to totiž omnoho jednoduchšie, ako hľadať stále nových.

E-shop preto musí ponúkať aj služby, ktoré zákazníkov presvedčia, aby sa na stránku vrátili. Je to fáza care - starostlivosti, ktorá využíva hlasové vyhľadávanie. Napríklad kúpim si na Alze alebo na Mall žehličku a po pol roku chcem vedieť, ako sa čistí. Zadám otázku do vyhľadávača a očakávam, že na webe, na ktorom som žehličku kúpil, nájdem aj odpoveď.

Takýmito dodatočnými službami budujete vzťah alebo dôveryhodnosť značky a zákazník potom, keď si bude chcieť zase niečo kúpiť, sa vráti na ten konkrétny e-shop, lebo tam dobre nakúpil a aj mu dobre poradili. Je dôležite, vytvárať vzťah so zákazníkom.

Čiže jednou z možností je, že budem mať na svojom webe napríklad podstránku, ktorá sa venuje často kladeným otázkam?

Áno, presne tak. Často kladené otázky, poradňa, blog, podpora k jednotlivým produktom alebo službám. Napríklad kúpil som si oblečenie a zle som ho vypral. Čo teraz môžem urobiť? Tém, ktoré by mali byť zmapované, je veľké množstvo a keď to neurobí ten e-shop, z ktorého som si kúpil oblečenie, urobí to niekto iný. To však môže pôvodnému e-shopu odviesť zákazníka.

A ako to je pri hlasovom vyhľadávaní a lokalizácii? Napríklad turista v Piešťanoch sa spýta vyhľadávača, kde je najlepšia pizza v okolí. Ako zabezpečiť, aby vyhľadávač našiel práve moju pizzeriu?

Vyhľadávač musí vedieť, že váš web je pizzeria, že je v Piešťanoch a kde sa presne nachádza. Aj Google tieto informácie odporúča vyplniť, napríklad vzdialenosť, hodnotenie a špecifikáciu služby. Veľa webov však prekvapivo nemá správne vyplnenú kontaktnú stránku, GPS súradnice a ďalšie informácie. A dokonca, ak majú informácie na viacerých portáloch súčasne, niektoré z nich si odporujú. Pri tom je dôležité, aby boli rovnaké - to isté telefónne číslo, otváracie hodiny a podobne.

A pokiaľ toto dokážeme splniť, pomôžu nám aj klasické SEO metódy. Čiže zrazu mám veľa odkazov, ktoré vedú na moju stránku, mám dobre zorganizovaný vlastný web, kde otázky z hlavnej stránky vedú správne, mám správny názov stránky, napríklad najlepšia pizzeria Piešťany. V tú chvíľu to môže začať fungovať.

Článok pokračuje pod reklamou

S chýbajúcimi alebo nepravdivými informáciami mám aj ja ako zákazníčka veľa skúseností. Buď nenájdem telefónne číslo, alebo je iné ako na sociálnych sieťach alebo nefunguje vôbec.

To je presne ono, to sa nemôže stať. A jedna zaujímavosť. Občas keď niekam voláte, ozve sa vám automat. Google sa s ním dokáže rozprávať a vyriešiť za vás problém. Skúšali to už v USA. Takže pokiaľ bude na druhej strane automat na rezervácie a ja naň pustím svoje hlasové ovládanie, ktoré o mne vie všetko cez Google kalendár, vie kde bývam a má k dispozícií moju kreditnú kartu, dokáže za mňa vyriešiť rezerváciu. Tento proces je už vytestovaný, čaká sa len na technologické doladenie, aby si stroje dokázali medzi sebou odovzdať informácie a vyriešiť moju požiadavku.

Myslíte si, že Slováci a Česi budú túto novinku využívať? Môže byť z hlasového vyhľadávania taký ošiaľ ako v USA?

Ťažko povedať. Aktuálna situácia je taká, že Česi aj Slováci sa hanbia hovoriť na svoje zariadenie. Príde im to divné. Druhá vec je, že sa hanbia na verejnosti. A potom sú veci, ktoré nechcú zdieľať na verejnosti a ani s tým zariadením. Sú ďalej miesta, kde to vyslovene nie je vhodné, napríklad v divadle.

Česi a Slováci sú dosť konzervatívne národy a možno to cez tú našu identitu a mentalitu proste neprejde. Ale to som si myslel aj o mobiloch a nie je to tak. Takže ja by som bol rád, keby som sa mýlil. Ja sám mám tieto technologické novinky rád, používam ich a skutočne mi šetria čas.

A nemyslíte si, že napríklad mladá generácia s tým vôbec nebude mať problém? V chatovacích aplikáciách často posielajú hlasové správy, nemajú problém na ulici natočiť video alebo robiť videohovor.

Prekážka hlasového vyhľadávania je ešte tá, že musí plne fungovať v mobilných zariadeniach či v hodinkách. Teraz je to krabička, ktorú musíte mať v zásuvke a máte ju doma niekde postavenú. To je dosť obmedzujúce. Musí byť pripojená k internetu, inak nefunguje.

A samozrejme, zásadná je aj jazyková prekážka. Aj keď predpokladám, že väčšina mladých ľudí vie anglicky lepšie než moja generácia, ale určite budú radšej hovoriť po česky alebo po slovensky. Zatiaľ náš jazyk tieto zariadenia nepodporujú, ale ak to dobre dopadne, budúci rok by už mali. To by mohla byť veľká zmena. Vtedy zistíme, či bude hlasové vyhľadávanie pre nás zaujímavé.

Amazon má vlastný hlasový vyhľadávač Alexa. Mali by sa veľké e-shopy Amazonom inšpirovať a vyvíjať svoje vyhľadávače?

Skôr si myslím, že si vytvoria spojenie na tie existujúce. Že si napr. Alza vytvorí prepojenie svojej databázy s hlasovým vyhľadávaním. To znamená, že zákazník bude môcť objednávať z Alzy hlasom.

V prvých fázach pôjde asi o jednoduchšie objednávky, napríklad že zákazník bude môcť znova nakúpiť produkt, ktorý si už niekedy kúpil. Veci, ktoré kupuje pravidelne, napríklad drogériu. U iných e-shopov to môžu byť lístky na MHD alebo do kina. Pri týchto službách to má obrovský potenciál a je to celkom jednoduché. Pri ostatných produktoch je problém, že ich potrebujeme vidieť.

Napríklad oblečenie?

Presne tak. Pokiaľ ho nevidíte, pravdepodobne nebudete veriť nejakému hlasovému zariadeniu. Oblečenie a topánky sú špecifická kategória - trvalo dosť dlho, kým ich ľudia začali kupovať cez internet. Prirodzene sa báli, čo s oblečením spravia, ak im náhodou nesadne. Veľa e-shopov to vyriešilo tak, že s objednávkou pošle aj krabicu, v ktorej oblečenie môžu vrátiť. Poprípade preplatia poštovné.

Skúsme si to zhrnúť na záver. Čo by mal majiteľ webu spraviť pre to, aby bol pripravený na hlasový vyhľadávač?

Prvý krok je analýza. Zistiť, či existujú otázky, na ktoré by jeho web vedel poskytnúť správnu odpoveď. Teda urobiť základnú hlasovú analýzu kľúčových slov. Druhý krok je mať obsah, ktorý môžu hlasoví asistenti čítať. Väčšinou ide o obsah fázy care - starostlivosti, teda blog, tipy, nápady. Tretí krok je mať dostatočné technické zabezpečenie, ktoré hlasový vyhľadávač privedie na web. Dôležité je čo najviac testovať, mať sám nejaké hlasové zariadenie, cez ktoré bude skúšať, ako to vyzerá a či to funguje. Pokiaľ toto všetko splní, myslím si, že by to mohol byť dobrý začiatok.

Pavel Ungr

Pavel sa venuje SEO od roku 2004. Pracoval v agentúrach Et-netera, Ataxo alebo H1.cz. Od roku 2013 je nezávislým špecialistom na voľnej nohe. Okrem konzultácií pre stredných a veľkých klientov (Alkohol.cz, Shoptet, Alza, Bella Rose, LMC a ďalší) pravidelne publikuje, školí a prednáša.

Bavia ho SEO experimenty a propaguje SEO ako spôsob tvorby zaujímavého a kvalitného obsahového webu. Okrem SEO sa aktívne zajíma o ďalšie presahy do UX, ako sú obsahový marketing, sociálne siete a ich využitie z pohľadu online marketingu. Viac informácií o ňom nájdete na jeho stránke pavelungr.cz.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Digitálny marketing ako kľúčový prvok pre rast vášho biznisu

Možno ste sa aj vy zamýšľali pri tvorbe marketingovej stratégie nad tým, akú rolu by v nej mal zohrávať digitálny marketing. Aké sú jeho výhody? Dať mu prednosť pred tradičnými formami marketingu?

Kedy ísť s natívnym obsahom do médií a kedy nie

Každá firma, ktorá začne flirtovať s natívnym obsahom alebo content marketingom, sa dostane k otázke distribúcie tohto obsahu. Čiže – ako texty či videá dostať k relevantným čitateľom? Jednou z možností je využiť silu zabehnutých médií.

Vrátenie tovaru - ako riešia eshopy nechcené produkty

Ako zredukovať percento vráteného tovaru? A čo urobiť s produktom, ktoré pôvodný objednávateľ nechce? Inšpirujte sa radami majiteľov úspešných slovenských eshopov.

Ako založiť eshop? Radia Dedoles, Inspio, Isadore a Bubulákovo

Eshopy vznikajú na každom kroku, no len máloktorý z nich prežije. Dôvodom neúspechu nie je len silná konkurencia. Na vine bývajú nesprávne nastavené priority, ktoré vznikajú celkom nevinne. Väčšinou nevedomky.