Hodím sa na franchising?

Nie je tajomstvom, že začiatky podnikania so sebou prinášajú množstvo prekážok a problémov. Dá sa týmto chybám vyhnúť a podnikať nezávisle s podporou silného partnera? Ak chcete získať odpoveď na túto otázku, čítajte určite ďalej!

Prečo by som mal uvažovať o franchisingu?

Na Slovensku v súčasnosti funguje približne 140 franšíz a ich počet bude aj naďalej rásť. Pozrime sa na šesť hlavných dôvodov, ktoré so sebou prináša zapojenie sa do niektorého z overených konceptov:

  • Nezávislé podnikanie so záchrannou sieťou
    Nebaví vás už ďalej stereotyp spojený s chodením do práce, no máte jasnú predstavu o tom, čomu by ste sa chceli vo svojom profesijnom živote ďalej venovať? V takom prípade môže byť franchising tou správnou voľbou. Dokonca ani v prípade, keď o danej oblasti toho veľa neviete, nemusíte sa obávať – súčasťou podpory od franchisora je nielen úvodné školenie a kompletné know-how, ale tiež priebežné konzultácie počas nasledujúcich rokov podnikania.
  • Podnikanie v malom s výhodami veľkej spoločnosti
    Každé podnikanie prináša so sebou aj veľa byrokracie a papierovačiek. Veľké franchisingové siete majú väčšinou presne zistené, aké povolenia budú ich franchisanti potrebovať, aké typ zmluvy budú podpisovať s klientov alebo ako budú vymáhať zaplatenie dlžnej čiastky od neplatiča.
  • Môžete sa sústrediť na svoj core-business
    Ak podnikáte na vlastnú päsť, pripravte sa na tvrdé rokovania s dodávateľmi, vymýšľanie vlastných marketingových kampaní alebo neustále študovanie právnych a daňových zákonov po večeroch. Franchisingové koncepty vedia franchisantom vďaka svojim skúsenostiam poradiť s väčšinou ich problémov a to aj v oblastiach, ktoré by ste nečakali. Ak sa ich prevádzky nachádzajú vo vychytených obchodných centrách po celom svete, je väčšia šanca, že tam získate výhodnejšiu nájomnú zmluvu, ako by ste začínali ako neznáma spoločnosť.
  • Nemusíte opäť robiť zbytočné chyby
    Každá chyba stojí čas, peniaze a energiu. Keďže sú franchisingové koncepty vyladené po detailov, nemusíte vymýšľať už vymyslené. Pravdepodobnosť, že budete mať od začiatku zle nastavený podnikateľský plán, nesprávne zhodnotený trh alebo sa vaša marketingová kampaň úplne minie účinkom so zapojením sa do franšízy klesá. Dôvod? Spokojnosť a úspech franchisanta je jednou z hlavných priorít každého solídneho franchisora.
  • Podnikanie s podporou silnej značky
    Franchisor svojim partnerom poskytuje okrem know-how tiež právo vystupovať pod jeho značkou. Zákazníci radšej nakupujú od spoločností, ktoré poznajú, majú s nimi z minulosti dobrú skúsenosť a veria im. Aj preto ku vám môžu do prevádzky zavítať ľudia, ktorí mali pozitívnu skúsenosť s produktom v pobočke v inom meste, štáte či dokonca kontinente.
  • Overený koncept podložený číslami
    Každá dobrá franšíza vám vie poskytnúť obchodné čísla a štatistiky, ktoré vám povedia viac o nábehovej krivke, tržbách počas prvých rokov alebo ziskovosti pobočky. Svoj rozvoj si tak viete lepšie plánovať a efektívnejšie tiež dokážete presvedčiť banky na poskytnutie pôžičky.

Je franchising skutočne pre mňa?

Každá minca má dve strany aj franchising so sebou okrem výhod, prináša aj riziká, hoci iného typu ako pri bežnom podnikaní.

Spravte si teraz prosím krátky test a pravdivo odpovedajte na nižšie uvedené otázky.

  1. Som kreatívny a inovátorský typ?

Ak áno, franchising pravdepodobne nebude pre vás. Ako franchisant sa budete musieť podriadiť príkazom a pokynom franchisora. Výber produktov, dizajn propagačných materiálov, cenotvorba a množstvo ďalších vecí nebudete mať pod priamou kontrolou.

  1. Mám dostatok vlastného kapitálu?

Prvotná investícia do franšízy začína od 5 000 €, výnimkou nie sú ani licencie za 35 000 € a viac. Následne budete musieť investovať do zariadenia prevádzky, platiť mzdy a odvody zamestnancov a ďalšie výdavky.

  1. Som už dnes nadšencom môjho budúceho podnikania?

Je síce pravda, že vám franchisor vie poradiť a pomôcť s množstvom vecí, môže byť zodpovedný za zásobovanie vašej prevádzky, riešenie právnych problémov a pod. Rozhodne však nečakajte, že za vás urobí všetko on a vaši budúci zamestnanci. Ak pre svoje budúce podnikanie nežijete a beriete ho len ako formu zárobku, pravdepodobne si skôr alebo neskôr budete musieť nájsť inú oblasť.

Článok pokračuje pod reklamou
  1. Počítam s tým, že úspech nepríde okamžite?

Podobne ako každý iný typ podnikania, aj franchising vyžaduje od podnikateľa nasadenie od prvých dní, nadčasy a schopnosť zaťať zuby aj vtedy, keď sa nedarí. Skratky k úspechu neexistujú a vždy trvá nejaký čas, kým si zákazníci k novému obchodu či spoločnosti na trhu nájdu cestu.

  1. Ctím podnikateľskú etiku?

Spolupráca s vašim franchisorom bude efektívna a úspešná jedine vtedy, keď budete dodržiavať dohody. Franchisingový vzťah je založený na dôvere, o ktorú vie, samozrejme, podnikateľ veľmi rýchlo prísť, keď začne do ponuky zaraďovať vlastné produkty a služby, nedôsledne dodržiavať firemnú kultúru či dokonca ponúkať produkty pod cenu.

4 príklady franšíz zo strednej Európy, ktoré prerazili

Poďme sa teraz pozrieť na niekoľko príkladov úspešných franšíz zo Slovenska, Česka a Maďarska, do ktorých sa môžete zapojiť. Všetky z nich ste mohli vidieť na Výstave pre podnikanie a franchising 2016, ktorá sa konala 10. 11. 2016 v Národnom podnikateľskom centre v Bratislave.

Boutique Gurmán

Boutique Gurmán vznikol vo Frýdku-Místku v roku 2007 a špecializuje sa na predaj kvalitných holandských syrov, vín a iných delikates. Spoločnosť má rozmanitý predmet činností: organizuje degustačné predaje, zabezpečuje catering, navštevuje so svojimi stánkami farmárske trhy, no gro jeho činnosti tvorí predaj pre labužníkov v kamenných predajniach. Tie sa za posledné štyri roky rozšírili prakticky po celej Českej republike a ich počet prekročil číslo 30. Potenciálny franchisant benefituje z kompletného poradenstva pri výbere lokality, vyškolenia personálu, pomoci pri výbere sortimentu, nastavenia marketingových kampaní a získava tiež zriadenie hotovej prevádzky do jedného mesiaca.

Vstupný poplatok je 22 000 €, návratnosť franchisor uvádza do jeden a pol roka. Spoločnosť na Slovensku zatiaľ nepôsobí – tak prečo sa nestať priekopníkom?

Štrbské presso

Štrbské presso je unikátnym slovenským konceptom výberovej kávy. Zakladateľ značky, Michal Pollák, je zástancom myšlienky, že zákazník sa do kaviarne vráti jedine vtedy, ak mal pri jej pití pozitívny zážitok. A kávičkári preferujúci značku Štrbské presso sa pri jej pití určite nenudia: napríklad vďaka súťaži s názvom Šťastná minca, majú možnosť vyhrať rôzne ceny ako šálky, šále či kávu. Štrbské presso sa stalo dokonca oficiálnou kávou v slovenskom pavilóne počas výstavy EXPO v Miláne 2015 a zožalo pritom veľký úspech. V prípade tohto konceptu ide o nízkonákladovú franšízu so vstupnými nákladmi od 10 000 €. Na výber máte z prenosného mobilného stánku, kaviarničiek v rôznych veľkostiach a pojazdných predajní. Základnou podmienkou je kladný prístup ku káve. Na Slovensku sa aktuálne nachádza 10 kaviarničiek pod značkou Štrbské presso.

Mr. Kebab

Keď Ľubor Lelovitz cestoval po celom svete, zachutil mu kebab. V tom čase ešte viedol vlastnú reklamnú agentúru. Potom si uvedomil, že pravdepodobne objavil dieru na trhu: sieť rýchleho občerstvenia s kebabmi vtedy ešte neexistovala a napriek tomu, že vareniu veľmi neholdoval, rozhodol sa svoj nápad pretaviť do prvej prevádzky s kebabmi. Tá vznikla v roku 2005 a dodnes funguje v Košiciach. Od začiatku mu bolo jasné, že základom budúceho úspechu je stabilne kvalitný produkt, kvalitné meno, logo a firemné farby. Po dôkladnom verejnom prieskume rôznych vekových skupín, budúcich konzumentov a spolupráci s marketingovými odborníkmi významných svetových firiem pôsobiacich na Slovensku predstavil v októbri 2008 svoj vlastný franchisingový koncept. Ten sa uchytil a tak si kebab od Mr. Kebab môžete vychutnať v troch ďalších prevádzkach na Slovensku. Potenciálny franchisant sa môže spoľahnúť na prepracovaný koncept, kvalitné suroviny, nonstop poradenstvo a prístup k marketingovému konceptu, ktorý funguje. Vstupný licenčný poplatok je 10 000 €, franchisant ale musí počítať s ďalšími nákladmi vo výške 40 – 80 000 €. Návratnosť investície odhaduje franchisor do 3 rokov.

Diego

Diego je sieť obchodov s nábytkom, bytovým textilom a doplnkami, ktorá pôsobí v Maďarsku, na Slovensku a v Rumunsku. V roku 2017 oslávi Diego 25. narodeniny a počet ich prevádzok sa v roku 2016 zastavil na čísle 135. Základom ich úspechu značky je maximálna prozákaznícka orientácia. Špeciálnu pozornosť venujú poradenstvu klientovi, úprave bytových doplnkov na mieru, doručeniu tovaru za výhodné ceny či parkovanie zdarma pre svojich zákazníkov. V roku 2015 sa sieť obchodov Diego dostala medzi TOP 10 franšíz sveta v súťaži vyhlásenej World Franchise Association.

Výhodou zapojenia sa do siete je spoľahlivá logistika, overené produkty v katalógu, spoločný marketing a silný partner so skúsenosťami a know-how.

Licenčný poplatok začína na 1 000 €, partner by ale mal ďalej počítať s nákladmi v rozmedzí 20 000 - 100 000 € na vybavenie prevádzky, s marketingovými nákladmi vo výške 2 % z tržieb a ďalšími poplatkami.

Spravte prvý krok k vlastnému podnikaniu

Ak vás našich šesť výhod presvedčilo a súčasne ste správne odpovedali na každú z kontrolných otázok, neváhajte a zistite si, ktoré franšízy dnes pôsobia na Slovensku a aké podmienky spolupráce ponúkajú. V štátoch ekonomicky a počtom obyvateľov porovnateľných so Slovenskom je počet konceptov približne dvojnásobný a predpokladá sa, že podobný vývoj nastane aj u nás. Budeme vám držať palce!

Tip na záver: Zvažujete podnikanie formou franchisingu? Nazrite s nami do sveta podnikania so značkami ako Pizza Mizza, Subway, RE/MAX, KINEKUS, Yves Rocher a mnohými ďalšími v publikácii 19 príbehov podnikania formou franchisingu, alebo Ako podnikať so známou značkou na Slovensku.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky