Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Metóda, ktorá k nám prišla spoza „veľkej mláky“ umožňuje rodičom komunikovať s dieťaťom skôr, ako samé začne rozprávať. Ide o tzv. baby znakovanie, teda dorozumievanie sa rodičov s dieťaťom prostredníctvom jednoduchých gest. Koncept americkej značky Baby Signs® sa Anna Beňadiková rozhodla ako franchisingový partner šíriť na Slovensku. V podnikaní začala sama a hoci sa jej v priebehu dvoch rokov podarilo vybudovať komunitu viac ako 30-ich certifikovaných lektoriek, stále hľadá spôsoby, ako pomôcť nájsť jednoduchšiu cestu k porozumeniu tých najmenších.

Vlastná skúsenosť, najlepšia skúsenosť

V roku 2013 sa Anna stala prvýkrát mamou. Na novú rolu sa veľmi tešila, aj keď bola prvorodičkou a mnohé veci ešte úplne neovládala. Očakávaný súlad medzi mamičkou a dcérou však v prvých mesiacoch neprichádzal. Častý plač dieťaťa, zúfalstvo a frustrácia, ktoré ho sprevádzali ju priviedli k myšlienke, že niečo treba zmeniť. Uvedomila si, že s dcérkou musí začať komunikovať, aby pochopila jej potreby a začala si výhody materstva naozaj užívať. Pustila sa preto do hľadania vhodného spôsobu, pričom narazila na znakovanie.

Baby znakovanie je metóda založená na podobnom princípe ako posunková reč pre nepočujúcich. Vychádza z americkej znakovej reči, ale je plne prispôsobená motorickým schopnostiam malých bábätiek. Už najmenšie deti dokážu dať najavo, čo potrebujú buď prostredníctvom plaču, alebo ukazovaním. To druhé je pri troche tréningu napokon lepšou možnosťou, ak rodiča zaujíma, čo jeho ratolesti chýba.

Prostredníctvom informácií z internetu, neskôr z vedomostí získaných na kurze certifikovanej lektorky v Čechách, začala Anna učiť znaky seba aj svoje dieťa. Netrvalo dlho a zistila, že jej 5 mesačná dcéra so záujmom sleduje jej ruky a to, čo ukazuje. Po niekoľkých týždňoch neustáleho opakovania niektorých signálov pre jednoduché vyjadrenia, ako „mliečko“, „papať“, „stačí“, „ešte“, prišla odmena - prvé naznačenie, čo jej dievčatko potrebuje. Všimla si, že ak je ešte stále hladná a prosí si mlieko, zatvára a otvára päsť, čím si ho pýta. Presne tak, ako jej to mamina niekoľkokrát ukazovala. Týmto spôsobom začala Anna lepšie rozumieť svojej dcérke a časy plné plaču a zúfalstva sa skončili.

Svojím spôsobom detského znakovania a výsledkami v komunikácií jej učarovala americká značka Baby Signs®. Anna tvrdí, že má svoju históriu a výsledky v podpore prirodzeného vývoja detí a skorého nástupu reči dieťaťa, ktoré sú vedecky podložené. Páči sa jej, že táto metóda okrem toho, že zbližuje a prináša porozumenie, ukazuje aj šikovnosť a rozumnosť detí už v tak malom veku. A napokon je to univerzálnosť programu. Dorozumieť sa ním dá totiž kdekoľvek na svete.

Baby znakovanie je jej srdcovou záležitosťou

„Vôbec by mi nenapadlo, že sa do znakovania nejako vložím. Pomáhalo mi porozumieť potrebám a záujmom môjho dieťaťa, čo mi vtedy stačilo,“ spomína prevádzkovateľka slovenského Baby Signs®. Časom ale začala intenzívnejšie vnímať, ako môže fungovať komunikácia s malým dieťaťom, ktoré sa ešte nevie vyjadriť slovami. Do Anninej domácnosti táto metóda priniesla pohodu a porozumenie. Cítila, že ten pocit chce dopriať aj iným rodinám. „Neberiem to ako podnikanie. K znakovaniu mám spojené silné emócie z čias mojich mamičkovských začiatkov. To, čo bolo dopriate mne, chcem posúvať ďalej. Preto sa o to snažím,“ hovorí Anna.

Ku konceptu americkej značky sa dostala absolvovaním certifikačného školenia, vďaka ktorému sa stala oficiálne lektorkou. Keď sa s baby znakovaním zoznámila bližšie a pocítila potrebu podeliť sa o svoje skúsenosti s ostatnými, napadol jej spôsob, že by to mohla rozšíriť aj do iných miest na Slovensku. Následne prišla ponuka od majiteľky licencie s návrhom, aby si Anna „pod svoje krídla“ vzala vytvorenie komunity Baby Signs® na Slovnesku.

„Som projektová manažérka, lektorka, ktorá pracuje s dospelými. Že budem pracovať s malými deťmi a čiastočne môžem ovplyvniť kvalitu ich života mi nikdy nenapadlo. Pochybnosti a veľký pocit zodpovednosti sa preto, prirodzene, dostavili. Je to predsa len iná oblasť ako je moje odborné zameranie,“ spomína. Napriek úvodným pochybnostiam však cítila, že je to ono a aj do tohto druhu biznisu sa odhodlala ísť. Na kurzoch majú aj deti s poruchou autistického spektra, s poruchou vývoja reči, a tak aj kvôli tomu ešte stále pociťuje obrovský rešpekt a pokoru pred touto prácou. Na druhej strane stoja výsledky tejto metódy komunikácie, ktoré sú nevyvratiteľné. Často bola svedkom malých „zázrakov“, kedy znakovanie pomohlo zlepšiť kvalitu života celej rodine. „Som preto presvedčená, že znakovanie má neskutočný potenciál aj v prípade komunikácie s deťmi s hendikepom.“

Anna tvrdí, že hoci sú súčasťou franchisingového konceptu, v budovaní povedomia o značke na Slovensku išli „od podlahy“. A aj keď sú na trhu už niekoľko rokov, stále pracujú na tom, aby informovanosť o programe Baby Signs® bola lepšia a dozvedelo sa o tejto metóde čo najviac rodín. Nakoľko sú ale franchisantom americkej spoločnosti, majú jasne stanovené podmienky používania tejto značky a musia dodržiavať určené pravidlá. Ide napríklad o používanie loga, správne uvádzanie názvov programu a kurzov s ochrannou známkou, či správne skloňovanie mena výukovej bábky, ktorú používajú na lekciách. Rovnako medzi podmienky patrí dodržiavanie obsahu a štruktúry „výučby“ a podmienky účasti.

Avšak program má podľa zakladateľky slovenského Baby znakovania skvelý koncept, jasný obsah a štruktúru, takže nie je dôvod niečo meniť. Napriek stanoveným mantinelom necíti obmedzenie. „Naopak, stojí za nami silný partner, takže sa máme na koho spoľahnúť a o koho oprieť,“ chváli pôvodcov značky Anna.

Anna Beňadiková pri práci s deťmi. Zdroj: archív Baby Signs Slovensko.
Anna Beňadiková pri práci s deťmi. Zdroj: archív Baby Signs Slovensko.

Pre Baby znakovanie sa nebála obetovať

Hlavným produktom programu Baby Signs® sú kurzy pre rodičov, zväčša pre mamičky, na ktorých sa spoločne s dieťatkom učia znakovať. Kurzy majú stanovenú štruktúru a obsah, každá hodina je na inú tému. Metóda funguje na učení znakov mamičky, ktoré ich následne komunikujú s bábätkami. Tie sa to zasa učia opakovaním a napodobňovaním. „Je to veľmi jednoduché, ale náročné na vytrvalosť,“ upozorňuje Anna. Vývoj a napredovanie vo veľkej miere závisí aj od práce rodičov mimo kurzov. Keď vám však vaše dieťa ukáže prvý znak, je to neopakovateľný zážitok radosti nielen rodiča, ale aj samotného bábätka.

So znakovaním mamičkám pomáhajú certifikované lektorky. Nebolo to tak však od začiatku. Pri rozbiehaní slovenského Baby Signs® v roku 2018 fungovala Anna ako jediná lektorka tejto metódy. „Pamätám si, ako som za mamičkami chodila aj 200 km domov,“ spomína zakladateľka slovenského Baby Signs®. Sama si vymýšľala a realizovala mnoho plánov a nápadov, ako nestratiť jediného záujemcu o znakovanie, ale zameriavala sa aj na hľadanie a vyškolenie nových lektoriek.

Hoci Anna získala certifikáciu v Čechách, svoje nové kolegyne školí sama. „Je pre mňa dôležité spoznať každého člena tímu, jeho očakávania, nastavenie a dávam veľký dôraz na to, aby som prijala človeka, s ktorým sme na rovnakej vlne. Program Baby Signs® je moja srdcová záležitosť, a preto chcem, aby som sa mohla na každú lektorku spoľahnúť a aby zasa ony vedeli, že som tu kedykoľvek, kedy ma potrebujú,“ vysvetľuje. Dnes jej s prácou pomáha 35 certifikovaných lektoriek, s ktorými sa snaží dostať značku do povedomia tuzemských rodín.

Článok pokračuje pod reklamou

Rozširovať ponuku v moci franchisanta nie je

Aj keď si Anna vie predstaviť, že by sa projekt dal rozšíriť aj o ďalšie témy a okruhy, nakoľko ide o franchisingovú spoločnosť, nie je v jej možnostiach nejakým spôsobom do konceptu zasahovať a rozvíjať ho ďalej. Napriek tomu považuje ich ponuku kurzov za postačujúcu na to, aby zabezpečili komunikáciu počas doby, kedy dieťa ešte nerozpráva. So svojím tímom  neustále pracuje na propagácii a šírení informácií o prínosoch programu medzi širokú verejnosť.

Jedným z najlepších a najčastejších spôsobov marketingu je v tejto spoločnosti spokojnosť mamičiek. Tie na základe dobrých skúseností privádzajú k záujmu o kurzy znakovania nových nadšencov. Na trhu je však široké portfólio rôznych kurzov, z ktorých majú rodičia na výber podľa ich preferencií. V Baby Signs® preto dávajú k dispozícii ukážkové hodiny pre verejnosť, vďaka ktorým záujemcovia vidia, ako kurzy fungujú a môžu zvážiť svoje rozhodnutie.

Zážitok a emóciu Anna považuje za efektívnejší nástroj propagácie ako platenú reklamu na sociálnych sieťach a internete, avšak aj túto formu využívajú. „Sú to výborné podporné prostriedky na budovanie povedomia o znakovaní s bábätkami. Veľmi radi sa tiež zúčastňujeme aj rôznych konferencií, kde sa môžeme priamo osobne porozprávať a zodpovedať otázky širokého publika,“ dodáva zakladateľka slovenského Baby Signs®. Podobnou akciou, na ktorej sa zúčastnili, bola aj marcová konferencia Mamy v pohode. Anna tu spolu s ostatnými lektorkami prezentovala túto metódu komunikovania s bábätkami a rozširovali povedomie o ich značke u zúčastnených mamičiek.

Spojiť rodičovstvo a podnikanie nie je vždy jednoduché, je to voľba

Pred tým, ako sa Anna naplno pustila do znakovania, vyštudovala Žilinskú univerzitu a 15 rokov sa pohybovala v oblasti informačných technológií, pričom v tejto sfére aktuálne stále pracuje. Baby Signs® pre ňu nebolo úplne prvou podnikateľskou skúsenosťou. Sama sebe je šéfkou aj ako projektový IT manažér. Vlastnú spoločnosť si založila v roku 2013 pred narodením prvého dieťaťa. Projektové riadenie je oblasť, ktorá ju baví a obohacuje jej život rovnako ako Baby znakovanie. Obidve činnosti sa preto snaží zladiť dokopy a svoj deň chce spravodlivo rozložiť medzi projekty, znakovanie a deti.

Anna Beňadiková. Zdroj: archív Baby Signs Slovensko.
Anna Beňadiková. Zdroj: archív Baby Signs Slovensko.

V začiatkoch podnikania zvykla prelínať prácu s rodičovstvom. „Často som vybavovala telefonáty popri kočíkovaní alebo som bola u obchodného partnera, zatiaľ čo mi vonku opatrovateľka kočíkovala dieťa. Pravidelne to však bolo aj tak, že pokiaľ mi dieťa doma spalo, ja som za počítačom pracovala,“ spomína Anna. Dnes je to už ale inak. Na 100 % pracuje vždy  vtedy, keď nemá rodičovské povinnosti. V prítomnosti svojich detí sa zasa chce venovať naplno len im. Keď neskôr zaspia, opäť nastáva čas na prácu.

Práve rodičovstvo ale bolo pohonným motorom, ktorý Annu priviedol k myšlienke začať podnikať. Spojenie práce a starostlivosti o deti si vedela predstaviť len v prípade ústretového zamestnávateľa a chápajúcich spolupracovníkov. Ako najlepšia možnosť jej preto prišlo šéfovanie samej sebe. Podnikanie jej poskytlo slobodu, množstvo možností a otvorilo oči, čo všetko je možné dosiahnuť, ak si veríte. „Navyše, keď vás práca baví a napĺňa, tak vlastne ani nechodíte do práce,“ dodáva Anna.

Na svojich podnikateľských začiatkoch by nič nemenila. Všetko, čo zažila považuje za nutnosť, ktorá do jej života mala prísť a niečo jej dať. „Malo sa to tak udiať a tak je to v poriadku.“ V profesijnom ani v súkromnom živote sa Anna nedrží žiadneho motta, hoci si do diára rada píše zaujímavé myšlienky.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Zážitkové aktivity: netradičné spôsoby, ako slovenskí podnikatelia lákajú turistov

Na Slovensku je mnoho zaujímavých miest a aktivít na trávenie času s rodinou či priateľmi. O turistov je veľký boj a konkurencia veľká – ako sa vynašli slovenskí podnikatelia?

Alexandra Šeligová z Ihličkova: Recept starých rodičov pretavila do úspešného podnikania

Rodina je za vznikom jej firmy, no nenahraditeľnú úlohu má aj v jeho fungovaní. Zakladateľka Ihličkova o výhodách rodinného podnikania, aj o prínose koronakrízy a súťaže Mladý inovatívny podnikateľ.

Dvanásť rád pre jednoduchšie rozbehnutie biznisu, ktoré budete milovať

Ako premeniť svoj nápad na podnikanie a splniť si tak sen, aj keď nemáte veľký kapitál? Na základe vlastných skúseností radí hudobník, ktorý sa „nechtiac“ stal úspešným podnikateľom.

Glamping vo svete: pestrá paleta netradičných ubytovaní so zachovaným komfortom

Novodobý trend medzi ubytovacími zariadeniami sa teší veľkému záujmu. Ako ho uchopili podnikatelia a akým spôsobom svojim zákazníkom prinášajú netradičné kempovanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky