Želmíra Komorechová (Kompava): Obľúbená „alchymistka“ slovenských športovcov

Počas krízy obrat jej firmy klesol o 60%, no ona sa opäť dokázala postaviť na nohy. Podnikanie bolo pre ňu z núdze cnosť, dnes jej firma vyrába desiatky obľúbených výživových doplnkov pre športovcov.

Želmíra Komorechová pochádza zo Žiliny, neskôr nasledovala lásku a presťahovala sa za manželom do Nového Mesta nad Váhom. Ako dieťa ju trápili ploché nohy. Lekár jej mame poradil, aby Želmíra začala chodiť na balet, ktorý si zamilovala. Po štyroch rokoch sa z baletu preorientovala na športovú gymnastiku a venovala sa jej až do konca strednej školy. Vždy mala blízko k športu a športovcom. Mala vzťah k matematike, fyzike a chémii, preto sa rozhodla študovať potravinársku biochémiu. Tieto poznatky neskôr zužitkovala vo vlastnej firme.

Začiatky v biochemickom laboratóriu

Po vysokej škole vystriedala Želmíra viacero povolaní. Pracovala v mliekarňach, v oblasti personalistiky i na ekonomickom úseku. Zamestnala sa na viacerých pozíciách, nikde ale nebola celkom spokojná.

Keď sa jej narodila dcéra, objednala pre ňu z USA špeciálnu stravu pre novorodeniatka, ktorú neskôr ponúkala aj ostatným mamičkám. Už tu sa zrodili prvopočiatky jej podnikania. Práve v tomto období sa rozhodla, že sa chce venovať zdravej výžive.

Po dvoch materských dovolenkách prišla na rad otázka, čo ďalej. Želmíra chcela ostať v odbore, ktorý vyštudovala, a tak jej manžel založil firmu, v ktorej ona pracovala ako biochemička. Firma dovážala ingrediencie na vylepšovanie potravín ako sladidlá, arómy, konzervačné a stabilizačné látky z celého sveta.

Ich zákazníkmi boli potravinárske a farmaceutické koncerny z celej Európy. Želmíra dennodenne pracovala v laboratóriách a do detailov sa naučila všetko o ingredientoch. Keď chcela napríklad vytvoriť čokoládovú príchuť, musela vedieť, ktoré ingredienty a v akom pomere do produktu patria, aké zložky použiť – ktoré sú vhodné a ktoré nie, či ako zapôsobí aróma. Tieto vedomosti sa naučila vlastnou prácou a skúsenosti z tohto zamestnania považuje za informačne veľmi plodné.

Naučila sa, čo slovenskí zákazníci od jedla vyžadujú, aké obľubujú farby, príchute a vône. Mala toľko znalostí, že pravidelne dostávala pracovné ponuky od firiem, pre ktoré pracovala ako dodávateľka. „Ja som nechcela pracovať pre iné značky, nadobudnuté vlastnosti som chcela využiť pri vlastnej tvorbe,“ hovorí.

Prvé doplnky výživy pre synovca a štart firmy

Po niekoľkých rokoch dodávateľskej práce pre iné firmy začala Želmíra uvažovať nad tým, prečo vytvára úspešné produkty pre iné firmy a nevymyslí aj vlastné výrobky. Práve v tej dobe ju synovec triatlonista požiadal, či mu nevytvorí doplnok výživy po náročnom športovom výkone. Ochotná teta mu v laboratóriu pripravila podporný nápoj na prírodnej báze a on videl, ako jeho telu prospieva. Zrazu boli jeho výkony výrazne lepšie a telo sa rýchlejšie regenerovalo.

Želmíra začala zvažovať, že by sa výrobe doplnkov stravy mohla venovať na vlastnú päsť a poskytnúť ich aj iným ľuďom, nielen synovcovi. Spravila si prieskum trhu a zistila, že väčšina firiem doplnky výživy dováža zo zahraničia. Navyše, často s veľmi otáznym zložením. Potreba začať pracovať na vlastnom bola teda stále silnejšia. Veľkým plusom budúcej podnikateľky boli aj kontakty na dodávateľov z celého sveta – vedela si zohnať akýkoľvek ingredient.

Želmíra začala postupne spájať jedno s druhým. Disponovala obrovskými znalosťami a skvelými kontaktmi. Videla dieru na trhu a v mysli mala víziu, ako svojimi doplnkami pomôže profesionálnym, ale aj rekreačným športovcom. Keď sa im s manželom v roku 2002 naskytla príležitosť prenajať budovu po končiacej strojárskej výrobe, všetky časti puzzle zapadli do seba. Odštartovala Kompava s výrobou športových výživových doplnkov.

Šesť produktov a antipatriotizmus

V čase úplných začiatkov Želmíra nemala peňazí na rozdávanie. Na rozbehnutie výroby je potrebný ohromný kapitál. Novej firme nikto nechcel požičať. Začínala pomaly s finančnou podporou manžela, tiež podnikateľa. Jej prvým cieľom bolo pripraviť základné výživové doplnky pre športovcov, vďaka ktorým podajú skvelý výkon a zároveň bude ich organizmus ochránený a rýchlejšie sa zregeneruje po výkone. Rozhodla sa vytvoriť šesť základných produktov, ktoré pokrývali pitný režim, energetické produkty, regeneračné a stimulačné doplnkové látky.

Keď produkty prešli vývojom, schvaľovacím procesom a prvotným testovaním, Želmíra ich nadšene uviedla na trh. Zákazníci jej firme spočiatku neverili, pretože šlo o slovenskú firmu. Často sa pýtali, či Kompava nemá v ponuke produkty amerického, či nemeckého pôvodu. Ľudia totiž v tej dobe paradoxne verili viac zahraničným výrobkom ako tým, ktoré boli vyrobené na Slovensku.

Ľady sa prelomili v momente, keď sa k zákazníkom dostali vzorkové balenia produktov. Športovci si na vlastnej koži vyskúšali, že produkty sú kvalitné a naozaj účinkujú. Takýmto spôsobom neustále oslovovali nových zákazníkov.

Náročná výroba pod drobnohľadom

Výroba výživových doplnkov je náročný, zložitý proces. Nielenže musíte kombinovať správne ingredienty a vhodne ich doladiť, musíte tiež otestovať ich účinnosť v praxi počas výkonu. Produkty teda musia vyskúšať priamo športovci. Želmíra navyše vyrába výživové doplnky tak, aby boli vhodné aj pre deti od osem rokov.

A ako to prebieha? Skúsená biochemička najskôr vytvorí teoretickú receptúru, zoženie si ingredienty a potom skúša, testuje a koriguje doplnok, až kým nie je s výsledkom stopercentne spokojná. Následne dá zmes analyzovať a pripravuje k nej podklady pre certifikáciu. Dnes je certifikácia výrazne rýchlejšia ako v minulosti, keď Kompava začínala.

Ak dnes pracujete so schválenými ingredientmi, máte iba oznamovaciu povinnosť. Príslušnému úradu iba oznámite, že daný produkt ide do predajnej siete. V roku 2002 bol však tento proces oveľa zdĺhavejší – schválenie zloženia, certifikovanie výrobku a jeho uvedenie na trh trvalo občas aj dva a pol roka.

Nákup surovín je takisto kapitola sama o sebe. Na začiatku v Kompave nakupovali ingredienty v malých množstvách. Keďže boli začínajúcou firmou, dodávatelia im nedôverovali a dávali im vysoké ceny za odber. Želmíra musela platiť všetko dopredu. Celý proces bol finančne a časovo náročný.

Keď boli na sklade všetky ingredienty, boli potrební ľudia. Želmíra začínala s desiatimi zamestnancami, niektorí z nich boli brigádnici, niektorí stáli zamestnanci. Pri štarte firmy mala iba minimum strojov, väčšina práce sa robila ručne. Úplne outsourcovať musela výrobu obalov a etikiet. Etiketa bola orieškom, keďže musí obsahovať určité informácie a zároveň musí zákazníka zaujať na prvý pohľad. Želmíra sa tak musela spojiť s dizajnérmi.

„Nie je problém kúpiť si stroj, alebo získať financie. Problém je nájsť tých správnych ľudí,“ hodnotí spätne. Ako sama vraví, v tejto oblasti mala tak trochu aj šťastie. Práve v čase, keď ona otvárala Kompavu, v Novom Meste nad Váhom sa zatvárala veľká potravinárska výrobňa. Mnohí špičkoví a vyškolení ľudia tak prešli priamo k nej.

„V niektorých prípadoch som sa mohla učiť ja od nich, nie opačne,“ spomína s rešpektom. Keď pred šestnástimi rokmi poslali z výroby do predajní prvé produkty, boli nadšení. Dnes sa nad nimi Želmíra spätne usmieva, vidí totiž obrovskú cestu a vývoj, ktorými si celá firma, výroba, obalový dizajn, obchod aj marketing prešli.

Kríza firmou otriasla

Doplnky výživy si nekupuje každý človek, iba ľudia, ktorí majú určité finančné možnosti. Výživový doplnok zároveň nie je každodennou potrebou. Želmíra to v podnikaní pocítila, keď v rokoch 2008 až 2010 na Slovensko doľahli dôsledky svetovej hospodárskej krízy. Predaje firmy klesli až o 60%. Ak by ju v tej dobe nepodržal manžel a niektorí ľudia z firmy, možno by to nezvládla. Kríza Kompavou otriasla v základoch. Hoci bolo toto obdobie veľmi ťažké, napokon ho zvládli.

V čase krízy je dôležité pokračovať v práci ešte usilovnejšie a nezabúdať na svoju víziu.

Kríza sa v Kompave dotkla hlavne zamestnancov. Želmíra musela znížiť stav zamestnancov a mnohí ľudia odišli sami, pretože sa báli, že firma neprežije. Či chcela, či nie, Želmíra musela znížiť aj mzdy. Zvýšilo sa však úsilie ľudí, ktorí ostali. Uvedomovali si, že ak chcú, aby ich zamestnávateľ prežil a aby si zachovali svoje miesta, musia istý čas pracovať viac. Želmíra zároveň analyzovala všetky náklady, premýšľala nad každou korunou a hľadala cesty, ako osloviť nových zákazníkov. Spolu s celým tímom tvrdo pracovali každý deň.

Pred krízou im dodávatelia dávali splatnosť dva až tri mesiace, počas krízy chceli mať zaplatené vopred. Vznikal tak nielen finančný, ale aj logistický problém, keďže museli dopredu zaplatiť za suroviny, ktoré v Kompave použili až o pár mesiacov. Všetky mali určitú dobu exspirácie a pri zníženom dopyte to bol problém. Hoci počas krízy panovala na trhu veľká nedôvera, stabilní dodávatelia Kompavu vďaka dobrým vzťahom podržali. Obrovskú podporu mala v tej dobe Želmíra aj v manželovi a v rodine. Firma sa napokon ustálila a obrat sa zdvihol, no až na tretí rok od začatia krízy.

Fitká verzus lekárne a prechod do online sveta

Súčasný trend na trhu je byť dlho mladý a zdravý. Ľudia sa viac a viac zaujímajú o to, ako žiť zdravo. Výživové doplnky majú podľa Želmíry dnes už potenciál aj v bežnom svete, nielen vo svete športovcov. Aj nešportovci už dnes siahajú po vitamínoch a živinách z iných zdrojov ako z potravy.

Prečítajte si tiež

Pri štarte firmy sa však Kompava zameriavala výhradne na športovcov, ktorí potrebovali k základnej strave pridať viac živín. Oslovovali hlavne fitness centrá, ktoré produkty Kompavy vystavovali a predávali. Doplnky výživy tiež dodávali do obchodov so športovými potrebami a takisto do obchodov, ktoré sa vyslovene špecializovali na športovú výživu. Výhodou špecializovaných obchodov bol vyškolený obchodník, ktorý vedel zákazníkovi daný produkt odporučiť.

Produkty zo začiatku ponúkali na rôznych športových akciách a dodnes sponzorujú mnohé športové tímy. Zaujímavý prelom nastal, keď sa o produkty Kompavy začali zaujímať lekárne. Vďaka dopytu zo strany lekární Želmíra zistila, že nie všetci ľudia, ktorí športujú, navštevujú fitness centrá, kde sa prednostne ponúkali doplnky.

Zákazníci hľadali doplnky výživy v lekárňach, kde boli viac dostupnejšie. Preto s nimi Kompava začala úzko spolupracovať. Spolupráca ostrieľanú biochemičku v mnohom prekvapila. Zistila napríklad, že športovci, ktorí videli rovnaký produkt vo fitness centre a v lekárni, si ho prednostne kúpili v lekárni. Lekáreň nebola len ďalším predajným kanálom, ale zároveň upevňovala pozíciu značky a dodávala jej istú autoritu. Dnes sa veľká časť predaja realizuje prostredníctvom e-shopov – vlastného, ale aj partnerských.

Článok pokračuje pod reklamou

Živý aj neživý marketing

Pri rozbehu podnikania mala Želmíra dvoch obchodníkov, ktorí reprezentovali značku a starali sa o komunikáciu s veľkoobchodmi i jednotlivcami. Dnes má Kompava pre slovenský trh päť obchodníkov a snaží sa udržať si v tejto sfére stabilný obchodný tím. „Dobrý obchodník musí poznať celé portfólio našich produktov, ovládať ich presné zloženie a účinok. Je ťažké vyškoliť človeka, zvlášť ak nie je športovec alebo výživový poradca. Ideálne je mať obchodníkov s takýmto vzdelaním,“ vysvetľuje Želmíra.

Okrem obchodných zástupcov ich reprezentuje obsah na sociálnych sieťach ako Facebook a Instagram. Využívajú aj PPC reklamu. Na svojej webstránke Kompava publikuje content marketingové články na rôzne témy a vzdeláva tak zákazníkov, aby sa rozhodli pre správny produkt. Podnikanie im skomplikovala zmena legislatívy v Európskej únii. Dnes pri prezentácii produktov nie je povolené používať žiadne zdravotné tvrdenia, čo značne komplikuje prezentáciu jednotlivých účinkov.

S marketingom a SEO Kompave pomáhajú externé firmy i zamestnanec, ktorý sa špecializuje na online marketing a vedie zákaznícku podporu na ich webovej stránke. Na stránke ponúkajú zákazníkom live chat, vďaka ktorému dokážu ihneď odporučiť ten správny produkt. Venujú sa tiež vlastnému štvrťročnému magazínu, v ktorom informujú zákazníkov o nových produktoch a celkovom dianí vo firme.

Ako predbehnúť konkurenciu

Želmíra si bohužiaľ musela zvyknúť, že vysokokvalitné výrobky Kompavy často niekto kopíruje. Zloženie výživových doplnkov sa nedá uchrániť, preto sa raz za čas stane, že niekto podľa Želmírinej receptúry vytvorí rovnaký, alebo veľmi podobný produkt. Na trh neustále prichádzajú nové firmy a nové produkty a Želmíra vraví, že to Kompavu posúva vpred. „Ak by sme boli sami, stáli by sme na mieste. Takto sme nútení aj my inovovať a stále napredovať.“

A kde sa sympatická podnikateľka inšpiruje? Hovorí, že chodí na odborné výstavy, číta odborné magazíny a štúdie a snaží sa zákazníkom prinášať to, čo im najviac chýba. Často prichádza vývoj nového produktu priamo na žiadosť zákazníka. Zákazníci hľadajú prírodné alternatívy, ktorými môžu preventívne predchádzať rôznym ochoreniam a poškodeniam organizmu. Hľadajú koncentrované čisté produkty s vysokou pridanou nutričnou hodnotou, ktorou si dopĺňajú diétne chyby, ktorých sa dopustili počas dňa.

Do rovnice konkurencieschopnosti vstupuje podľa Želmíry ešte jedna dôležitá premenná: „Naše výrobky sú preto také aktívne, lebo do ich výroby naši zamestnanci vkladajú pozitívnu energiu.“

Hoci sa Kompave darí na domácom trhu, nespí na vavrínoch. Aby firma predbehla konkurenciu, pridala k výživovým doplnkom niečo, čo konkurenti nemajú. V Žiline si otvorili diagnostické pracovisko, kde ponúkajú športovcom diagnosticko-poradenské služby. Kompava Centrum Metflex je prispôsobené svojou vybavenosťou a odbornosťou pre športovcov a aktívnych ľudí, ktorí chcú zvýšiť svoju hranicu výkonnosti a pre ľudí, ktorí chcú zmeniť svoj doterajší život.

Odborníci firmy vedia športovcom i nešportovcom nastaviť správny tréningový i výživový plán, aby trénovali, cvičili a chudli efektívne. Želmíra prízvukuje, že výrobná firma sa nesmie zameriavať iba na produkty, ale aj na kvalitný odborný servis spojený so zdravím klienta.

Manažment výrobnej firmy

Firma neustále rastie a dnes má pevne nastavený systém fungovania. Firmu tvoria ľudia a tí tvoria hodnoty, podieľajú sa na tvorbe, realizácii a finalizácii celkového chodu firmy. Produkty sú výsledkom koordinovanej tvorivej tímovej práce. Každý článok je nesmierne dôležitý a každé zlyhanie má dopad na fungovanie firmy.

Želmíra nie je majiteľkou, ktorá by sedela v kancelárii a nevkročila do výroby. Sama sa neustále podieľa na vývoji výrobkov, čo ju napĺňa najviac. Okrem štyroch produktov, ktoré iniciovala jej dcéra, všetky sú jej dielom a výsledkom jej vývojovej činnosti. 71 produktov je dôkazom, že vášeň a radosť z práce sú základným pilierom pre úspešné podnikanie.

Ako vraví, rada zamestnáva športovcov. Ľudia, ktorí sa venujú športu, majú zmysel pre zodpovednosť, disciplínu, majú silnú vnútornú motiváciu a vedia napredovať. Športovci vedia plánovať, majú víziu a cieľ. Želmíra zároveň na zamestnancoch vidí, že keď človeka práca baví, robí ju s nadšením a vykonáva ju dobre. „Teší ma, keď vidím, že je pre ľudí zároveň koníčkom.“

Ako sa vyrovnať so stresom

Počas podnikania sa Želmíra stretla s mnohými prekážkami. Mnohé noci preplakala a cítila sa bezradná. Nechcela sa ale vzdať. K prekážkam sa postavila ako k výzve. „Dokážeš to, alebo sa vzdáš. Je to na tebe,“ vravela často sama sebe. Želmíra si nikdy nechcela pripustiť, že niečo nedokáže. Pri rozbehu podnikania bola mladá a často nemala nikoho, kto by jej poradil.

Keď sa na svoj biznis pozrie spätne, chápe, že pre mnohé situácie sa trápila priveľmi a zbytočne sa umárala v strachu a strese. „Ako si danú situáciu v mysli predstavíte, taká bude,“ radí. Ak problém budete vidieť negatívne, bude taký. Ak si ho však predstavíte ako výzvu k rastu a štartu niečoho nového, môže vás naopak motivovať.

Každý problém sa podľa Želmíry dá poňať pozitívne – záleží, aký k nemu zaujmete postoj a z akého uhlu sa naň pozriete. Problémy prichádzajú neustále i dnes, Želmíra sa ich ale snaží v prvom rade „predýchať“. Potom si pripraví plán, ako problém krok za krokom vyrieši a realizuje ho. „K cieľu môžete prísť len vtedy, ak si postupne naplánujete všetky kroky.“

Želmírinine osobné lekcie

  • Vyprofilujte si cieľového zákazníka, spravte si analýzu trhu a pevne si nastavte ciele.
  • Pri predaji musíte byť aktívni. Nezostaňte pri snívaní.
  • Strach je najväčší nepriateľ človeka a skrýva sa v hlave. Ak chcete uspieť, musíte sa ho zbaviť.
  • Ak máte problém, nestavajte sa k nemu negatívne. Každý problém vám pomôže rásť.
  • Študujte odborné knihy a zamerajte sa aj na osobnostný rast.

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy slovenských podnikateliek nájdete v knihe 49 hrdiniek slovenského biznisu (Ako premeniť svoj dievčenský sen na vlastnú firmu)

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky