Z Ukrajiny prišli na Slovensko žiť aj podnikať: skúsenosti rodinnej firmy GoodSaw

Manželia z Ukrajiny presťahovali na Slovensko nielen svoju rodinu, ale aj firmu. Prečo sa rozhodli začať od nuly v inej krajine, s čím sa museli popasovať a ako si získali slovenských zákazníkov?

Začínajúci podnikatelia častokrát čelia viacerým prekážkam či novým výzvam, a to aj pri zakladaní firmy v rodnej krajine. Čo však ľudia z iných štátov, ktorí sa na Slovensko z rôznych dôvodov presťahujú a chcú tu svoje nápady pretaviť do podnikania? S akými problémami sa stretávajú a ako sa vyrovnávajú s jazykovou bariérou či neustále meniacou sa legislatívou? Pre Podnikajte.sk sa o svoje skúsenosti podelila Svitlana Hudzovata, ktorá sa z Ukrajiny na Slovensko presťahovala spolu s manželom a deťmi v roku 2015. Na Slovensku manželia rozbehli vlastnú firmu s názvom Nábytok GoodSaw.

V článku sa dočítate:

  • čo robilo manželskému páru pri zakladaní biznisu na Slovensku najväčší problém,
  • ako si poradili s jazykovou bariérou a čo robia, ak nerozumejú napríklad zákonom,
  • akým spôsobom oslovili slovenských zákazníkov a čo by urobili inak, ak by začínali znova,
  • prečo na výrobe nábytku pracujú sami a nikoho nezamestnávajú.

Začať podnikať na Slovensku ukrajinskému páru pomohli predchádzajúce skúsenosti

Svitlana Hudzovata a jej manžel Vitalii sa podnikaniu a výrobe nábytku venovali už v ich rodnej krajine, na Ukrajine. Dlhé roky sa však pohrávali s myšlienkou presťahovať sa na susedné Slovensko, kde chceli vychovávať svojich troch synov. Naša krajina im bola blízka kultúrou, kuchyňou aj jazykom, zakarpatská oblasť Ukrajiny navyše nie je ďaleko Košíc, kde sa v roku 2015 rozhodli nájsť nový domov. Hoci v rovnakom období bola v ich rodnej krajine napätá situácia z dôvodu ozbrojeného konfliktu v Donbase, Svitlana tvrdí, že ich biznis ani život táto vojna neovplyvnila a nepatrila medzi dôvody, prečo sa rozhodli ísť na Slovensko. Váhali len z dôvodu nízkeho veku najmladšieho syna. Po presťahovaní do Košíc chlapci nastúpili do slovenských škôl a Svitlana s Vitaliim začali podnikať.

„Keďže sme mali skúsenosti s podnikaním aj na Ukrajine, čo-to sme už o zakladaní firmy vedeli. Miernym problémom bol jazyk,“ spomína Svitlana. Hoci sú ukrajinčina a slovenčina podobné a v našom jazyku sa manželia rýchlo zdokonaľujú, istá jazyková bariéra tam bola a vyžadovala si pomoc od lokálnych odborníkov. Na začiatku ale nemali šťastie a natrafili aj na takých, ktorí sa snažili ich situáciu zneužiť. Avšak ako podnikateľka spomína, už na to „zabudli“ a neskôr sa obklopili tými „správnymi“ ľuďmi.

Zvládnuť množstvo byrokracie a legislatívnych náležitostí spojených so začatím podnikania im pomáhal právnik a účtovník zo Slovenska. Manželia sa s nimi radia aj dnes, pokiaľ im nie je niečo jasné. „Na začiatku to bolo ťažšie, ale teraz už rozumiem dobre, aj keď po slovensky lepšie píšem ako rozprávam. Učím sa sama, nechodím na kurzy, pomáha mi len syn.“ Manžel podnikateľky sa v našom jazyku taktiež rýchlo zdokonaľuje. Keď sa Svitlana obzrie späť, ak je niečo, čo by zmenila na procese budovania firmy na Slovensku, bola by to práve lepšia jazyková príprava.

Podnikania chtiví cudzinci musia pri založení firmy na Slovensku spĺňať viacero podmienok, mať vypracovaných či potvrdených niekoľko dokumentov a dokladov. Rovnako ako domáci podnikatelia potrebujú vypracovať zakladateľské dokumenty, ohlásiť živnosť, zapísať sa do obchodného registra či registrovať sa na daňovom úrade. Na rozdiel od podnikateľov – Slovákov, ktorí pri zakladaní firmy majú povinnosť dokladať súhlas správcu dane, ak majú dlh voči správcovi dane či Sociálnej poisťovni, cudzinec namiesto toho povinne dokladá prehlásenie, že nie je daňovým rezidentom SR a nemá povinnosť doložiť súhlas správcu dane.

So všetkými „papierovačkami“ zakladateľom firmy GoodSaw pomáhali lokálni odborníci, preto s tým nemali najmenší problém. Jednou z náležitostí, ktorú musia podnikania chtiví cudzinci na Slovensku spĺňať, je však tiež získanie trvalého alebo prechodného pobytu. „Nie je možné prísť na Slovensko len „na výlet“ a rozbehnúť biznis. Chceli sme tu žiť aj podnikať, preto sme potrebovali ubytovanie. Nemali sme s tým ale, našťastie, žiadne problémy,“ spomína Svitlana. Tento krok si už rodina riešila sama - najskôr prechodný pobyt v Košiciach a až po tomto období trvalý – v súlade so zákonom o pobyte cudzincov. Nájsť si ubytovanie, rovnako ako priestory pre firmu, nebol problém, využili rôzne stránky s nehnuteľnosťami či bazáre. Neskôr sa však pár nedostatkov ukázalo, preto predajné miesto viackrát menili, kým našli to „pravé orechové“.

Svitlana Hudzovata sa vo firme GoodSaw stará o marketing. Zdroj: S. Hudzovata
Svitlana Hudzovata sa vo firme GoodSaw stará o marketing. Zdroj: S. Hudzovata

Firma, ktorá vyniká výrobou unikátneho nábytku, zaujala na Ukrajine aj na Slovensku

História firmy, ktorú ukrajinský pár rozbehol aj na Slovensku, sa začala písať pred viac ako 14 rokmi a práca s masívnym drevom je pre Vitaliiho Hudzovateho dlhodobou vášňou aj životným štýlom. „Na Ukrajine sme mali dom. Pri jeho rekonštrukcii sa manžel rozhodol urobiť sám nový nábytok,“ spomína Svitlana. Nejde však len o pretvorenie dosiek na skrine alebo postele. Výrobky sú unikátne a vynikajú netradičnými rezbami, ktoré podnikateľ sám vyrezáva. Ide o rôzne vzory či obrazy. „Pýtala som sa manžela, prečo nábytok robí v takom rustikálnom štýle. Povedal, že on to tak cíti.“

Originálny nábytok začali manželia ponúkať a prispôsobovať ho zákazníkom na mieru. Keď Svitlana, ktorá sa v ich firme GoodSaw stará o marketing, porovnáva klientelu z rodnej Ukrajiny s tou zo Slovenska, nevidí veľký rozdiel. V oboch štátoch sa nájdu tí seriózni aj tí menej seriózni klienti. Rozdiel vníma skôr v zadaniach, ktoré od zákazníkov dostávajú. Na Ukrajine mali záujem skôr o abstraktné vzory, zatiaľ čo na Slovensku je záujem najmä o poľovnícke obrazce vyrezané do dreva.

Súčasťou marketingu sa stal online priestor, prispela k tomu aj pandémia

Keď manželia rozbiehali podnikanie v našej krajine, zákazníkov si spočiatku získavali letákmi či účasťou na výstavách. Zároveň sa rozhodli otvoriť si kamennú prevádzku, pričom trikrát menili priestory. Problémom totiž bol vysoký mesačný nájom, ktorý sa pohyboval v sume viac ako tisíc eur. Taktiež chceli osloviť väčšie množstvo zákazníkov, snažili sa preto ísť čo najbližšie k nim. Chceli, aby mali možnosť nábytok vidieť na vlastné oči a „ohmatať si ho“. Po približne dvoch rokoch už za nimi chodili ľudia objednávať výrobky aj sami a o zákazníkov nemali núdzu.

Okrem dobrého mena si ale tiež zo začiatku museli budovať u zákazníkov dôveru. Nakoľko je nábytok robený na mieru, potrebovali od klientov zálohu, ktorú im nie každý chcel dať. Neskôr sa však biznis rozbehol a aj tento problém sa stal minulosťou.

Článok pokračuje pod reklamou

Záujem o nezvyčajný nábytok majú nielen súkromné osoby, ktoré chcú novú skriňu, komodu či posteľ do svojho domu, bytu alebo na chatu. Netradičné kusy nábytku kupujú aj prevádzkovatelia hotelov a penziónov, nájsť ich môžu hostia napríklad ždiarskeho penziónu AJA.

Ako marketingový kanál začali v GoodSaw využívať aj online priestor a sociálne siete. Výrazne tomu napomohla najmä pandémia koronavírusu a obmedzenia prevádzok. „Momentálne pracujeme na novej webovej stránke, v minulosti sme využívali aj inzerovanie na bazároch a budujeme si profil na sociálnych sieťach. Ak by sme niečo mohli na našich začiatkoch zmeniť, bolo by to výraznejšie využívanie online priestoru. Vybavovať objednávky, prijímať zálohy či fakturovať, nie je dnes cez internet žiadny problém,“ hovorí Svitlana Hudzovata.

Najlepšia reklama je kvalitný výrobok, drevo si vyberajú aj podľa jeho textúry

Aj tá najlepšia marketingová stratégia môže stroskotať, ak ponúkaný výrobok nie je dostatočne dobrý. Vitalii Hudzovatyi má preto pre svoje výrobky stanovený istý štandard, ktorý nechce „podliezť“. Dáva si záležať na výbere dreva. Rolu zohráva nielen jeho kvalita, ale tiež textúra. „Je to pre neho veľmi dôležité. Bude chodiť aj dve hodiny a vyberať, no musí na dreve vidieť to, čo na ňom vidieť chce,“ opisuje manželka podnikateľa. Toto sú parametre, ktoré rozhodujú pri výbere obchodného partnera a dodávateľa dreva, cena materiálu je až na druhom mieste.

Vytvoriť masívny nábytok s ručne vyrezávanými detailmi na mieru si vyžaduje taktiež istý čas, výroba jedného kusu môže trvať pokojne aj tri týždne. Nejde len o snahu a rýchlosť samotného výrobcu, veľmi záleží aj na tom, ako dlho schne ekologický lak a včelí vosk, ktoré Vitalii používa na ošetrenie dreva.

Prečítajte si tiež

Všetky tieto faktory sa následne zohľadňujú v cene netradičného a originálneho nábytku. Medzi nákladmi pritom zatiaľ nie sú mzdy pre zamestnancov, nakoľko manželia momentálne žiadnych nemajú, hoci na Ukrajine niekoľko ľudí zamestnávali. „Vo firme pracujeme len my dvaja. Manžel tam najskôr nechcel ani mňa, najlepšie sa mu robí samému,“ spomína so smiechom Svitlana. Dnes však o všetkých výrobkoch spoločne diskutujú, vzájomná spolupráca je pre nich podstatnejšia ako čokoľvek iné. „Manžel nezačne na niečom robiť, kým sa so mnou neporadí, neporozpráva,“ vysvetľuje Svitlana. Podnik ale rozšíriť o niekoľko pomocníkov plánujú, no až neskôr, v budúcnosti.

Z Ukrajiny cez Košice do Galanty – rodinná firma išla za svojimi zákazníkmi

Manželia po príchode na Slovensko našli svoj prvý domov v Košiciach. Tam pôsobili a žili viac ako 5 rokov, až sa rozhodli ísť viac na západ. V jeseni roku 2021 sa presťahovali do Galanty, kde si nanovo zvykajú, a to tak v súkromnej, ako aj v biznisovej sfére. Zákazníkov im totiž pribúda, a to z veľkej časti práve na západe Slovenska. Bolo preto pre nich výhodnejšie presťahovať sa bližšie k mestám ako Bratislava, Trnava, Trenčín či Nitra.

Presúvať sa inde už neplánujú, aspoň čo sa týka krajiny. „Chceme zostať žiť na Slovensku. Páči sa nám tu, máme veľmi radi Tatry, kam často chodíme. Chceme tu aj naďalej vyrábať nábytok a predávať ho na slovenskom trhu, hoci máme skúsenosti s vývozom do Nemecka či Rakúska. Teraz sa však výrobe pre zahraničných klientov nevenujeme, nemáme na to čas – máme na Slovensku dosť zákazníkov,“ hovorí s úsmevom Svitlana Hudzovata.

Začať podnikať od nuly v novej krajine pomohla manželom Hudzovatyich myšlienka, že sa netreba báť, stačí chcieť a pôjde všetko. „Ak niekto chce pracovať, bude pracovať. A aj keď niečo nevie, naučí sa,“ uzatvára Svitlana Hudzovata.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky