Na výrobu kvalitného vína netreba vlastniť hektáre viníc, stačí vášeň, trpezlivosť a dobré nápady

Dôkazom je enológ Vladimír Hronský, zakladateľ butikovej značky EnoVia, ktorého vína sa tešia obľube aj v USA. Čo pomohlo dostať jeho firmu do povedomia ľudí a ako sa vynašiel v období pandémie?

Pojem „butik“ sa mnohým pravdepodobne spája s obchodom s oblečením. Avšak butikové môže byť aj víno. Čo to znamená a ako butikové vinárstvo funguje v praxi, pre Podnikajte.sk prezradil zakladateľ značky EnoVia Vladimír Hronský. V článku sa dočítate:

  • akú cestu musel prejsť pri budovaní svojho mena na Slovensku aj v zahraničí,
  • prečo sa mu pri výrobe vlastného vína oplatí spolupracovať s renomovanými vinárstvami,
  • ako ovplyvnila pandémia koronavírusu firmu EnoVia a ako zákazníci prijali degustácie vína v online prostredí?

Rozhodnutie venovať sa vínu prišlo už v mladom veku

Vladimír Hronský pochádza z vinárskej rodiny a vinohradníctvu sa začal venovať už v mladosti. V čase, keď končil strednú školu sa menila štruktúra aj počet poľnohospodárskych družstiev, vznikali nové veľké spoločnosti a zanikali menší lokálni výrobcovia či remeselníci z rôznych odvetví. To ho inšpirovalo ísť proti vtedajšiemu prúdu a vrátiť sa do doby, v ktorej sa otcovia a dedovia aktívne venovali vinohradníctvu a vinárstvu. Vyštudoval odbor Biochémia a biotechnológia na STU v Bratislave a získal titul inžinier.

„Po ukončení vysokej školy som sa začal aktívne venovať svojmu snu – enológii (vínoznalectvu) a výrobe vína. Bola to cesta vlastného sebazaprenia a trpezlivosti,” priznal enológ a vinár. Za jeho úspechom na Slovensku aj vo svete sú totiž stovky odrobených hodín bez nároku na odplatu, a to v prospech propagácie a prezentácie spoločensky obľúbeného alkoholického nápoja. „Slovenské vína som nosil do zahraničia na súťaže a pomáhal som ľuďom spoznať ich.“

Vzniku vinárstva predchádzalo vydanie knihy a založenie asociácie

V roku 2000 sa Vladimír Hronský stal spoluzakladateľom Asociácie someliérov Slovenskej republiky, ktorá sa zaoberá nielen problematikou someliérstva, vinohradníctva a vinárstva, ale aj predstavovaním a degustáciou vína v podmienkach modernej gastronómie. Práve on bol tvorcom tejto myšlienky a v asociácii pôsobil ako riaditeľ vzdelávania 11 rokov.

Ďalší dôležitý moment nastal v roku 2001, keď ako najmladší autor spomedzi vinárov vydal svoju prvú knižku Slovenské vína, ktorá sa stala bestsellerom na slovenskom trhu. Po nej nasledoval rad ďalších štyroch kníh, ktoré sú známe pod názvom Sprievodca vínami Slovenska. Publikácie sú encyklopedického charakteru. Mapujú históriu, rozoberajú súčasné slovenské vinárstvo a informujú ľudí, ako a kde môžu objaviť tie najlepšie ročníky. V knihách však nepropaguje vlastné vína. Naopak, čitatelia v nich nájdu informácie o jednotlivých výrobcoch a ich najlepších vínach, ktoré sú podľa prísneho výberu enológa chutné a kvalitné.

O úspešnosti publikácií na knižnom trhu svedčia tisícky predaných kusov, ale aj prestížne medzinárodné ocenenie - Gourmand World Cookbook Awards z roku 2018. Anglické vydanie publikácie obsadilo 3. miesto v kategórii Najlepšia kniha o európskom víne s výnimkou Francúzska.

Láska k vínu viedla k vlastnej butikovej značke EnoVia

Časom sa enológ chcel posunúť ďalej a v roku 2013 začal s výrobou vlastného butikového vína, čo znamená, že produkty jeho značky sú dostupné iba v limitovaných objemoch. V našom vinárskom priemysle sa totiž za butikové vinárstvo považuje také, ktoré ročne vyrobí menej ako 25 000 fliaš tohto nápoja.

Tancujúce víno. Zdroj: Archív V. Hronského
Tancujúce víno. Zdroj: Archív V. Hronského

Firma EnoVia nevlastní hektáre viníc a nezamestnáva desiatky pracovníkov. Ako priblížil jej zakladateľ, keď vinárstvo prinesie na trh 1 milión fliaš, ide o produkt, ktorý dokáže uspokojiť masy. To však nie je cieľom butikovej značky. Také víno sa, naopak, dá nájsť iba na mieste, kde sa vyrába, prípadne vo vybraných reštauráciách a obchodoch s profesionálnym servisom, s ktorými podnikateľ spolupracuje. „Majiteľ butikovej značky je zároveň výrobcom, remeselníkom, obchodníkom, promotérom a tvorcom hodnoty samotného produktu,” podotýka Vladimír Hronský.

Vinár sám seba označil za garážového výrobcu či pokusného králika, ktorý ročne vyrobí iba 8 druhov vín, z každého približne 1000 - 2000 litrov, pri špecifických sortách a ročníkoch to však môže byť len čosi okolo 600 litrov. V každom ročníku pracuje iba s odrodami, ktorým sa rozhodol dlhodobo venovať. Vinohrady, z ktorých pochádza jeho produkcia sa nachádzajú v Šenkviciach, Modre, Tajnej a vo Veľkej Tŕni. Napriek vyšším nákladom na spracovanie hrozna a výrobu vína v troch odlišných terroir Slovenska je jeho investícia i čas venovaný samotnej produkcii veľkou pridanou hodnotou. O to viac ho ako tvorcu butikových vín tešia zaujímavé ocenenia za kvalitu, ktoré získal na popredných medzinárodných výstavách.

Z marketingového pohľadu za „vychytávku“ možno považovať výšivku, ktorá tvorí etiketu vín EnoVia. Nie je vymyslená. Na Slovensko ju priniesli Vladimírovi predkovia z Chorvátska v časoch, keď Turci dobýjali Stredné a Dolné Uhorsko. Výšivka sa postupne dostala v upravenej podobe až na Zemplín k Tokaju, avšak jej hlavné prvky zostali zachované. Vinár a enológ sa takýmto spôsobom rozhodol skrášliť svoje fľaše. Ďalšou originálnou myšlienkou je spojenie dvoch odrôd vyrobených v „najodľahlejších kútoch“ Slovenska, aromatickej odrody Muškát žltý z Tokaja a modrého novošľachtenca Rosa, ktorý vyšľachtili v Malokarpatskej vinohradníckej oblasti. Tieto vína spája na etiketách tancujúci pár mládenca a devy, odetých ako inak než v tradičnom ľudovom kroji.

Vína značky EnoVia sa tešia obľube aj v Miami

Spotrebiteľmi vín značky EnoVia spočiatku boli vinárovi známi, priatelia a blízki. Postupom času sa zákazníkmi vinárstva stali ďalší ľudia, často aj takí, ktorí preferovali vína od zahraničných výrobcov. Vďaka EnoVii ale zistili, že dobré a kvalitné víno sa dá nájsť aj tu, na Slovensku. Vladimír Hronský priblížil, že hoci sa jeho vinárstvo sústreďuje najmä na lokálnych zákazníkov, postupne sa podarilo jeho výrobky dostať aj do Rakúska, Česka, Nemecka či dokonca na Miami v USA. Približne 85 % obratov vinárstva spočíva v priamom predaji vín konečným spotrebiteľom, zvyšok tvorí gastronomický sektor - dodávky vín EnoVia do reštaurácií, vinoték, či barov.

Značka sa však presadila na trhu aj vďaka proaktívnemu životu jej zakladateľa. Dostať sa do podvedomia ľudí významne pomohla jeho osobná účasť na svetových súťažiach a výstavách. Vďaka tomu značku EnoVia spoznali viacerí majitelia popredných firiem, ktorých Vladimírove vína zaujali, a tí sa potom pričinili o propagáciu značky. Zároveň sa ako znalec vína a profesionálny someliér zúčastnil aj viacerých významných udalostí na Slovensku, či už návštevy britskej kráľovnej, holandského kniežaťa a niektorých prezidentov. Zavŕšil to seriál o slovenskom vinohradníctve a vinárstve s názvom Vínne cesty Slovenska, ktorý uviedla televízia v roku 2013 a zakladateľ butikového vinárstva bol jeho spoluautorom.

Článok pokračuje pod reklamou

Butikovému vinárstvu môžu pomôcť spolupráce s inými vinárstvami

Vína Vladimíra Hronského postupne začal spoznávať celý svet, avšak ako sám upozornil, dobrého je vždy málo. „U nás je produkcia limitovaná možnosťami, ktoré máme vo výrobe. Nakoľko sme butikovou značkou, nevlastníme všetky technológie. Namiesto toho spolupracujem so špičkovými vinárstvami, ktoré sú zároveň aj mojimi partnermi,” priblížil. Butikové vinárstva, ako je EnoVia, si totiž technológie na výrobu vína požičiavajú a prenajímajú od väčších vinárstiev, pretože si to vyžaduje menšie náklady, ako si všetko kupovať. Ako vysvetlil enológ, malý vinár si nekúpi napríklad veľkú linku na fľašovanie, ktorá stojí od 15 000 € do 100 000 €. Radšej za svoje finančné prostriedky vysadí nový vinohrad, urobí rekonštrukciu budovy pivnice či nakúpi menšie zariadenia potrebné na základné prevádzkové úkony a výrobu. Linku si jednoducho požičia len vtedy, keď ju potrebuje.

Značka EnoVia spolupracuje s partnerskými vinárstvami Tajna Vineyards & Winery, Elesko a Jaroslav Ostrožovič. Pri výbere výrobného partnera je pre vinára aj enológa dôležitá stabilita vzťahov, schopnosť podržať si otvorené dvere v neočakávaných situáciách, ako v prípade zhoršenej úrody z dôvodu nepriaznivého počasia či pri problémoch s rýchlosťou spracovania hrozna a podobne.

Benefity zo spolupráce medzi butikom a renomovaným vinárstvom sú obojstranné. Butiková značka si prenajme časť spracovateľskej kapacity, nádob a podľa vzoru francúzskych négociantov (sprostredkovateľov predaja) si vyrobí časť svojho vína u partnerského vinárstva alebo v priamej spolupráci s ním. Na oplátku prinesenými inováciami, odvážnejším prístupom aplikovaným pri výrobe vlastného vína, inšpiruje renomovaných vinárov, aby spoločne odskúšali tieto metódy pri výrobe ich sortimentu. Tým podporuje rozvoj portfólia, rozmanitosť a atraktivitu zabehnutého sortimentu vína pre zákazníkov.

EnoVia sa musela prispôsobiť pandémii, do online priestoru presunuli aj degustácie

Butikovej značke EnoVia v čase koronavírusu pomohol online priestor, do ktorého sa počas pandémie presunula. Jej vína bolo možné nakúpiť cez klasický web, ktorý sa však v súčasnosti vynovuje. Do systému objednávok použili nový softvér s lepšou komunikáciou pre obchod aj logistiku, umožňujúci rýchlejšie dodanie tovaru zákazníkom. V polovici novembra nahradí nový e-shop zastaralú verziu.

Zakladateľ butikového vinárstva si tiež uvedomil, že okrem verných klientov, ktorí si víno kupovali domov aj počas pandémie, prejavili o jeho produkty záujem napríklad finančné, technologické firmy či farmaceutické spoločnosti, ktoré vína využili ako odmenu alebo darček pre svojich zamestnancov. „Naším vínom sme sa snažili vniesť pozitívnu náladu a energiu do firiem fungujúcich často na home officoch. Pomohlo to obom stranám – lepšie sme situáciu znášali aj my, aj firmy.“

Ďalšou inováciou boli online degustácie. Vladimír Hronský si uvedomoval dôležitosť internetu a prispôsobenia sa virtuálnej dobe hlavne v čase nepriaznivej situácie spôsobenej pandémiou. Rôzne firmy, spoločnosti, ale aj jednotlivci, si mohli objednať online degustačný balíček, ktorý značka vopred pripravila spoločne s upútavkami a úvodným predstavením, aby ľudia virtuálne spoznali vinárstvo EnoVia a jej enológa. Balíček obsahoval fľaše vín na degustačný večer, slovenskú čokoládu, med od lokálneho výrobcu a rôzne chutné maškrty „pod zub“ k vínu počas večera. Balíčky boli následne distribuované do všetkých domácností, ktoré sa chystali zúčastniť virtuálneho degustačného večera. Organizátor podujatia zároveň všetkých prostredníctvom návodov poučil, ako majú víno chladiť a čo si majú na degustáciu pripraviť. Následne sa uskutočnil degustačný večer cez video hovor, ktorý trval cca 1,5 – 2,5 hodiny. Zákazníci tak mohli absolvovať ochutnávku priamo v pohodlí domova. Vďaka online priestoru sa vína značky EnoVia ocitli aj v zahraničí a slovenčinu pri prezentácii vín vystriedala angličtina i taliančina – jazyky, ktoré enológ ovláda.

„Väčšina ľudí má po skončení takejto virtuálnej degustácie už len jedno prianie: chceli by prísť naživo a zažiť to spoločne s nami. A takto vznikajú nové kontakty, nové väzby. Koronavírus nám pomohol objaviť ďalšie rozmery, spôsoby, ako pracovať s našimi vínami a dostať ich k širšiemu publiku ľudí.“

Ukážka online degustačného večera. Zdroj: Archív V. Hronského
Ukážka online degustačného večera. Zdroj: Archív V. Hronského

Pandémia však ukázala aj na negatíva aktuálneho nastavenia spoločnosti. Vinár v priebehu lock-downu narazil na psychologicky negatívne aspekty. „Žijeme v dobe prebytku. Máme relatívne ešte stále dostatok surovín, potravín, môžeme si celoročne kúpiť ovocie, zeleninu, obliecť si značku, ktorú si oblieka najznámejšia celebrita na druhom konci sveta. V porovnaní s generáciou našich rodičov a starých rodičov máme ľahšiu pozíciu, keďže je všetko dostupné, virtuálne. Jediným problémom je hodnota vyslovená cez peniaze. Ľudia strácajú schopnosť využívať vlastný rozum, rozlíšiť kvalitu od nekvality, a to aj v ponuke vína. Častokrát nevedia nájsť ozajstnú kvalitu, pretože ju neprezentujú influenceri a celebrity.  Neistota, ktorú vytvorila pandémia ochorenia COVID-19, je pre malých podnikateľov veľkou výzvou, ako pracovať na trhu, vzdelávať ľudí, komunikovať konzervatívne až tradičné princípy, výrobky a služby modernou formou.“

Za dobrým vínom netreba cestovať – slovenským problémom však je hrozno či pôda

Značka EnoVia sa okrem vybraných reštaurácií a vínnych barov nachádza aj v sieti špecializovaných obchodníkov, ktorí prevádzkujú vinotéky. Pri výbere odberných miest berie zakladateľ firmy ohľad na filozofiu butikovej značky, ktorá požaduje od prevádzok schopnosť poskytnúť kvalitný a plnohodnotný servis, správne uskladnenie vína, informovanie zákazníka o jeho produktoch, či nastavenie vinárom odporučenej predajnej ceny.

Ak je totiž hrozno vypestované na Slovensku, malo by podľa Vladimíra Hronského definovať trhovú cenu adekvátnu skutočným vstupom, medzi ktoré patrí okrem energií aj ekologická ochrana či skutočná hodnota ceny ľudskej práce. Každý vinár by si zároveň mal vopred vybrať, akou cestou chce ísť a dodržiavať férovosť v podnikaní. Je mu ľúto viacerých vinárskych firiem, ktoré pod tlakom prebytku stavili na dovoz lacných muštov a hotového vína na úkor vlastnej domácej produkcie. Aj preto záujem vinárov o výsadby viníc na Slovensku klesá. O to viac sa čuduje zákazníkom, ktorí takéto plagiáty „Made in Slovakia“ pre podozrivo nízku cenu kupujú.

Podľa majiteľa firmy EnoVia nie je potrebné za dobrým vínom ďaleko cestovať - stačí, keď si na Slovensku ľudia všimnú mnohých poctivých vinárov, špeciálne malé rodinné firmy. Minulý rok bolo na Slovensku registrovaných približne 600 výrobcov vína. Avšak na to, aby vôbec víno vzniklo, je potrebná základná surovina - hrozno, ktoré v súčasnosti vinohradníkom začína robiť problém. Množstvo vín je v súčasnosti dopĺňaných importom z EÚ. Pred 20 rokmi bola rodiaca plocha viníc na Slovensku v rozlohe cca 20 tisíc hektárov, dnes je to len jedna tretina, necelých 7 tisíc hektárov.

Budúcnosť slovenského vinárstva tak spočíva v schopnosti našej krajiny vybudovať nové vinohrady, vypestovať a spracovať väčšie množstvo hrozna a vyrobiť z neho kvalitné slovenské domáce vína, za ktoré sa nemusíme hanbiť ani v silnej medzinárodnej konkurencii.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky